Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-z1994:

Nja svenskan har lånat massa ord från både tyska och engelska och även vissa andra länder då Sverige en gång i tiden var större export och import land än vad det är idag.

Chilla och mail/mejla är tex två ord på som vi lånat och gjort egna böjningar på från engelskan.
fönster är också ett lånat ord som kommer från tyska fenster. och som sedan fått böjningar för att passa in i svenskan osv

läraren jag har tog upp det nyligen på svenskan så man kom ihåg det heh.

Som ju från början är det latinska ordet Fenestra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Som ju från början är det latinska ordet Fenestra.

Latin! Kom inte på att det var även där det lånades av heh ^^
Nu när du nämnde det dock så kom det tillbaks dock.
och ditt exempel där är ju klockrent :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jaha, intressant!
Visste mycket väl om att skolan inte lär ut nutidens forskning och framsteg men att "jorden är platt" faktumet kändes lite väl lustigt att vilseleda oss om därav tvivlade jag inte på detta.

Edit: Självklart vet jag att de gamla matematiska formlerna kommer därifrån, det är ju det ända som är någorlunda intressant att höra om (roliga namn så som Deokletianus (som antagligen stavas lite annorlunda)). Finns många fler exempel än just matematiken men det och Darwin är väl det mest omtalade.

Det tråkiga är att man inte tycks bry sig om att faktiskt sluta lära ut fel saker. Även lärare tror på det dom säger
när det egentligen är många många år sedan det blev motbevisat.
Något annat man kan tänka på, man kan inte lita på vem som helst, bara för att dom är så kallade "experter" inom
sitt område kan dom fortfarande ha fel. Det finns t.o.m folk som lägger fram falska bevis medvetet, en del har försökt
sopa undan bevis som bryter hela deras teori. Man vill inte ha fel helt enkelt,
man kanske har lagt ner år på att utforska om något eller vad det är, så helt plötsligt motbevisas det.
Skulle kunna jämföra dom med "fanboys" av AMD/Nvidia eller så, man står fast vid något så hårt att inga bevis,
och oavsett vad andra säger kan ändra på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ja.. Det heter dator.. Jag vet.
Det var lite det som var poängen.

Var det inte korna som var på ängen? Muuuu!

Flatreaktor hörde jag någon kalla sin nyinköpta i7:a för ett tag sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Det tråkiga är att man inte tycks bry sig om att faktiskt sluta lära ut fel saker. Även lärare tror på det dom säger
när det egentligen är många många år sedan det blev motbevisat.
Något annat man kan tänka på, man kan inte lita på vem som helst, bara för att dom är så kallade "experter" inom
sitt område kan dom fortfarande ha fel. Det finns t.o.m folk som lägger fram falska bevis medvetet, en del har försökt
sopa undan bevis som bryter hela deras teori. Man vill inte ha fel helt enkelt,
man kanske har lagt ner år på att utforska om något eller vad det är, så helt plötsligt motbevisas det.
Skulle kunna jämföra dom med "fanboys" av AMD/Nvidia eller så, man står fast vid något så hårt att inga bevis,
och oavsett vad andra säger kan ändra på en.

Du menar som med till exempel droger då antar jag? specifikt marijuana som inte har någon direkt farlig biverkning men påståtts i många herrans år ha detta.
Så att ingen missförstår så säger jag inte att det inte finns biverkningar utan snarare att det inte finns några bevisligen farliga biverkningar hos marijuana.

Jag förstår att man lär ut inkorrekt "fakta" i skolor då det är knepigt att följa all forskningen inom ett ämne. Många lärare är inte intresserade utav ämnet de lär ut och därav blir det gammal "fakta" direkt från boken som släpptes år 1562, hade de haft ett starkt intresse för sitt ämne så skulle troligtvis inte problemet existera. Liksom med den pedagogiska biten så spelar lärarens egna intresse för ämnet stor roll och förvånar mig ännu att dessa två inte är de ända kraven för att lära ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Du citerar folk som lägger fram exempel på hur folk skapar nya ord för att fylla ett behov och frågar dig om svenskan är död? Det visar väl ganska tydligt att du inte riktigt vet vad orden du använder betyder. Och extra roligt blir det ju när du börjar inlägget med det ursvenska "facepalm"... Skall du vara elitistisk kan du väl åtminstone försöka gör det lite konsekvent och med någon typ av relevans?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Skulle nog vilja säga tvärtom. Ett språk som utvecklas och förändras är i alla högsta grad levande.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Propp har man allt hört några gånger...

Sannt men "propp" för min del är en gammal porslinssäkring i elcentralen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Sannt men "propp" för min del är en gammal porslinssäkring i elcentralen

Ja tänkte även jag på, men går ju på Elprogrammet, tänker man nog inte på om man inte jobbar/studerar till eltekniker
eller liknande antar jag

Skrivet av anon186252:

Du menar som med till exempel droger då antar jag? specifikt marijuana som inte har någon direkt farlig biverkning men påståtts i många herrans år ha detta.
Så att ingen missförstår så säger jag inte att det inte finns biverkningar utan snarare att det inte finns några bevisligen farliga biverkningar hos marijuana.

Jag förstår att man lär ut inkorrekt "fakta" i skolor då det är knepigt att följa all forskningen inom ett ämne. Många lärare är inte intresserade utav ämnet de lär ut och därav blir det gammal "fakta" direkt från boken som släpptes år 1562, hade de haft ett starkt intresse för sitt ämne så skulle troligtvis inte problemet existera. Liksom med den pedagogiska biten så spelar lärarens egna intresse för ämnet stor roll och förvånar mig ännu att dessa två inte är de ända kraven för att lära ut.

Droger kan det också propageras om osv. Marijuana har biverkningar precis som allt annat, det som egentligen är farligt
är nog att man kanske prövar på mer droger som är farligare när man är hög, men jag vågar påstå att alkohol är mycket
farligare än var marijuana är. Det värsta som kan hända om du röker cannabis är nog hjärnskador som kan komma men
det är om du under väldigt många år har rökt mycket, så det är ju lite som en vanlig cigarrett, biverkningar förekommer
men det tar tid, olika också från person till person. Alkohol däremot är farligt tycker jag inte bara för att det är dåligt för
din kropp utan är man onykter kan man påverka andra i omgivningen, lätt att det blir bråk eller andra otrevligheter.

Det är sant det du sa med att lärare kanske inte är intresserade av sitt eget ämne, det är även ett faktum att
äldre inte hänger med så mycket när det gäller nytt, inom allt egentligen, inte lika bra som yngre gör.
Och dom flesta lärare är äldre, haft många som är i 60-års åldern. Dock haft turen att ha en och annan lärare
som inte är helt borta, hade en biologilärare som (efter att min bror pratat med honom) började kolla upp
mer aktuell fakta osv, han var ju ändå intresserad av ämnet med. Men sedan hade jag även en historialärare som
pratade väldigt mycket och kunde snabbt gå in på andra ämnen, och man märkte att han gillade att prata,
men kanske inte så mycket om historia som han borde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Droger kan det också propageras om osv. Marijuana har biverkningar precis som allt annat, det som egentligen är farligt är nog att man kanske prövar på mer droger som är farligare när man är hög, men jag vågar påstå att alkohol är mycket
farligare än var marijuana är. Det värsta som kan hända om du röker cannabis är nog hjärnskador som kan komma men
det är om du under väldigt många år har rökt mycket, så det är ju lite som en vanlig cigarrett, biverkningar förekommer
men det tar tid, olika också från person till person. Alkohol däremot är farligt tycker jag inte bara för att det är dåligt för
din kropp utan är man onykter kan man påverka andra i omgivningen, lätt att det blir bråk eller andra otrevligheter.

Det är sant det du sa med att lärare kanske inte är intresserade av sitt eget ämne, det är även ett faktum att
äldre inte hänger med så mycket när det gäller nytt, inom allt egentligen, inte lika bra som yngre gör.
Och dom flesta lärare är äldre, haft många som är i 60-års åldern. Dock haft turen att ha en och annan lärare
som inte är helt borta, hade en biologilärare som (efter att min bror pratat med honom) började kolla upp
mer aktuell fakta osv, han var ju ändå intresserad av ämnet med. Men sedan hade jag även en historialärare som
pratade väldigt mycket och kunde snabbt gå in på andra ämnen, och man märkte att han gillade att prata,
men kanske inte så mycket om historia som han borde.

Dold text

Jaja men då uppfattade jag dig korrekt.
Självklart är man inte klar i huvudet och kan därmed få för sig att testa tyngre grejer, men cannabis är inte direkt inkörsporten, om något så skulle det vara alkohol eller tobak då det är vad folk börjar med.
Yes det är mest mentala biverkningar, vanligaste och lättaste sättet att känna igen en som röker cannabis är att de är allmänt långsamma i sinnet(biverkningarna är till stor del desamma som ens beteende när man är påverkad utav cannabis), det tar inte lång tid innan detta inträffar. Det finns andra som inte är lika vanliga men hur som så är det rätt harmlöst om man skall jämföra med andra droger och droger utan drogklassificering.

Ju äldre man blir desto mindre bryr man sig om samhällets problem skulle jag säga. De äldre är absolut inte dumma men de håller sig inte uppdaterade om hur det egentligen ser ut och är heller inte villiga att lyssna på de yngre.
Jag har inte haft så tur i grundskolan, men i gymnasiet så var det bara yngre lärare som man faktiskt kunde ha en diskussion med. De äldre står fast vid "Du är ung och vet därför ingenting, vi vuxna har alltid rätt"(och tycker om att vända på denna mening för att försöka förlöjliga de yngre) medans de yngre kan acceptera kritik då de inte är många år äldre. Detta gäller självklart inte alla men det är väldigt vanligt. Detta går dock lite hand i hand med att man inte är pedagogisk/intresserad vilket stämmer in på allt för många utav de som ska hjälpa nästa generation att föra världen vidare. Mycket underligt att man blir lärare utan dessa två egenskaper.

Permalänk
Medlem

Vad jag tror att vissa slang eller lite fel ord kommer ifrån är när man pratar med sånna som inte är så insatta . Cpu .central processing unite eller hur det nu stavas . Försök förklara det . Liksom cpu låter kanske lite konstigt för en som inte förstår men att säga prolle vilket blir lite mer som ett namn så kan dom första bättre ( möjligt ) sen är ju även prolle flygplans proppeler ( vet inte hur det stavas ) som är motorn vilket kan vara som cpu . Motorn i datorn . Dock i smartare sammanhang kallas det ju hjärnan det jag ville komma fram till iallfall var att det kan underlätta med slang för dom som inte förstår helt och även dialekt som vissa skrev om . Har aldrig hört ordet vurre linsom . Hos mig byter man bara ut o till ö

Ganska intressan forums tråd haha se vad alla tycker å säger om slang

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonte94:

Cpu .central processing unite eller hur det nu stavas . Försök förklara de.

Den viktigaste komponenten i en dator, där beräkningarna äger rum.
Så svårt var det att förklara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

De är väl en smak sak vad man vill kalla en CPU för=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Menar du att folk var smartare förr i tiden? Den gamla goda tiden då gravitation inte existerade och jorden var platt.

Ja.. Sedan finns det ju en gräns man kan sätta också, så sluta VARA DUM, precis som min text antydde.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Ja.. Sedan finns det ju en gräns man kan sätta också, så sluta VARA DUM, precis som min text antydde.

Det är en definitionsfråga om man nu ska vara petig. Är jag elak eller korkad? Jag tolkade din text som att folk har blivit hjärndöda med åren och att det endast finns ett fåtal intelligenta, därav jämförelserna till den gamla goda tiden då de (så vitt jag läst) inte direkt var av mycket högre kaliber.
Jag skrev vad jag skrev då det inte riktigt känns rätt i mina öron att den genomsnittliga intelligensen skulle sjunkit.
Det går väl inte att jämföra vilket som är svårast men jag vill nog ändå påstå att det krävs en del för att ta sig igenom 7åriga utbildningar. På den gamla goda tiden så var det väl ungefär 1 geni vart hundrade år (jag överdriver kanske en aning då jag inte orkar slå upp alla årtal) vilket då låter i mina öron som att det ser exakt likadant ut som då om man tänker på att världens population blivit lite högre sedan dess samt att forskningen ligger ett par steg längre fram.
Sen så anser jag väl även att det är lite tråkigt när folk ska skriva att andras intelligens brister, oavsett om jag håller med eller inte så ser jag ingen mening i att påpeka detta, samt att det inte direkt får mig att ta personen i fråga på allvar. För att förtydliga det sista så tycker jag inte direkt en människa som endast spottar ur sig att folk är korkade är på någon högre nivå, därav blir det mer som ett skämt..

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Kommer osökt att tänka på "Virre" som är Whisky.

TACK!
har suttit och läst hela tråden, "vurre" har blitt "virre" men sen tog det stop! - vurre, virre, whisky.
Nu kan jag pusta ut!

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar kalla processorn för processor eller propp. Alternativt säger jag att det finns 400 hurtz i denhär DSPn, men den andra har 300 hurtz och dubbla minneskanaler och stöd för samtidiga multiplikationer och additioner så den är av mycket snabbare kvalisort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

"dagens ungdomar"??
Så pratade jag i min "ungdom" för tio år sedan. Googla Janne Loffe Carlsson och hör hur man pratade för "redan" 40 år sedan. Man behöver inte själv prata slang men man bör ha förståelse för den annars är man ganska inskränkt och obildad.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det är en definitionsfråga om man nu ska vara petig. Är jag elak eller korkad? Jag tolkade din text som att folk har blivit hjärndöda med åren och att det endast finns ett fåtal intelligenta, därav jämförelserna till den gamla goda tiden då de (så vitt jag läst) inte direkt var av mycket högre kaliber.
Jag skrev vad jag skrev då det inte riktigt känns rätt i mina öron att den genomsnittliga intelligensen skulle sjunkit.
Det går väl inte att jämföra vilket som är svårast men jag vill nog ändå påstå att det krävs en del för att ta sig igenom 7åriga utbildningar. På den gamla goda tiden så var det väl ungefär 1 geni vart hundrade år (jag överdriver kanske en aning då jag inte orkar slå upp alla årtal) vilket då låter i mina öron som att det ser exakt likadant ut som då om man tänker på att världens population blivit lite högre sedan dess samt att forskningen ligger ett par steg längre fram.
Sen så anser jag väl även att det är lite tråkigt när folk ska skriva att andras intelligens brister, oavsett om jag håller med eller inte så ser jag ingen mening i att påpeka detta, samt att det inte direkt får mig att ta personen i fråga på allvar. För att förtydliga det sista så tycker jag inte direkt en människa som endast spottar ur sig att folk är korkade är på någon högre nivå, därav blir det mer som ett skämt..

Kolla på dagens ungdomar och säg sedan vad du tycker och känner.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Men varför använder du inte prolle i din signatur då?
Där skriver du ju cpu, gpu osv
Hmmm. . .

Nu tror jag iofs att du trollar, men det är enklare att säga "prolle" än "CePeUh". CPU är korrekt förkortning och innehåller färre tecken än prolle och lämpar sig därför bra i signaturen, där det dessutom är begränsat antal tecken

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Äter om frukost låter som att man skulle äta samma fruktost man precis förtärt en gång till, men tvätta om kläder ser jag inget fel med. Man har ju tvättat samma kläder tidigare.

Att tvätta om kläderna är lämpligt att säga när du tagit tvätten ur maskinen och upptäcker att tvätten fortfarande är smutsig; "Jag behöver tvätta om kläderna"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Kolla på dagens ungdomar och säg sedan vad du tycker och känner.

Som sagt även om jag kan hålla med så anser jag fortfarande att det är onödigt att säga sådant.
Jag är som du förstår 20 vilket en del nog räknar som ungdom, det är många jag träffat som jag ansåg vara lite *ehm* speciella, men när man förstår hur deras tankebana fungerar så märker man ganska fort att ens första bedömning var fel. Vad jag vill komma fram till med detta har jag lite svårt att förklara, men simpelt sagt "Never judge a book by its cover" (svenska varianten låter så knasig därav engelskan) och även att de som sagt har annorlunda tankebana en mig själv vilket kan leda till att jag inte uppfattar det på samma sätt.
Jag tycker till exempel att det är oerhört konstigt att folk fortsätter rösta på partier istället för att rösta blankt då alla partier har 1 bra punkt, dvs om partierna gick samman med de vettiga förslagen så skulle landet gå framåt som aldrig förr. Det finns kanske någon aspekt som jag inte tar hänsyn till i detta sammanhang (hoppas på det i alla fall), vad vet jag, verkligen inte allt. Ja även jag känner mig som den enda intelligenta varelsen ibland, men jag har som sagt svårt att tro på att det skulle stämma.

Permalänk

Kan inte se något fel med slang men ska man skriva det på t.ex. SweClockers är det bra om alla förstår.
Alla vet väl vad prolle är?
Det är värre när folk inte vet vad saker heter eller vad det är "kryssa fönstret"

Skrivet av Sweede:
Skrivet av Teh Daniel:

Detta är faktiskt en grej jag tycker är rätt att säga, då hårddisken måste ha varit formaterad en gång för att du överhuvudtaget skall ha kunnat använda den. Därmed låter "formatera om" mycket logiskt när man skall formatera om en dator helt enkelt. Handlar det däremot om en nyinförskaffad, oformaterad hårddisk så är det en annan femma.

Mycket logiskt är väl att ta i.

Formaterar du en disk så formaterar du den helt enkelt, du formaterar inte om den.

Vore spännande och veta om du lägger till om framför varje grej du gör i vardagen som du redan har gjort innan.
Du äter om frukost för du har ätit frukost innan, du tvättar om dina kläder för du har tvättat dom innan osv.

Formatera OM
Tvätta OM
GÖR OM
är något man gör när det första blev fel, bakläxa.
Jag måste tvätta om tröjan, den är fortfarande smutsig.
För mej är formatera om helt ologiskt eftersom det sällan blir fel på formateringen om man inte har formaterat med fel filsystem/inställningar, normalt säger man formatera, formatera om säger folk felaktigt när dom menar att dom ska installera om OS (installera om, något är fel på den nuvarande)

Ska man äta om sin frukost måste man vänta tills den kommer ut

Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Det var fel på förra generationens också, om man frågar generationen före dom
Felet på dagens ungdomar: dom hänger på SweClockers, Facebook och flashback.
zvenZkAn typ Dog Näj nÅN dumfaN ztarta typ Lunar.

Skrivet av solomon:

Kolla på dagens ungdomar och säg sedan vad du tycker och känner.

Det är inte dagens ungdomar som uppfostrat och utbildat dagens ungdomar, för varje dum unge finns en vuxen som tänker "jag har lärt han allt jag kan"

Skrivet av LinusNeuman:

Fattar inte varför i hela helvete man ens ska ha en förkortning/slang på ett så kort, snabbt och enkelt ord som processor. Varför inte CPU ifall man har så bråttom (även ifall det inte riktigt betyder samma sak).

Och Jag fattar inte varför skånska finns, låter värre än danska.
Processor är inte ett snabbt och enkelt ord, försök att lära en ettåring att säga processor.

Skrivet av Teh Daniel:

Men snälla du, det är lite skillnad på det jag sa och att hoppa på en annan människa personligen. Vilken människa som helst med fungerande vett ser att det jag skrev inte var menat som ett påhopp eller en förolämpning, utan mer för att förtydliga min shockering utav vad jag läste.

Jag tänker inte kommentera mer i den här tråden i varje fall då detta spårat ut totalt och jag börjar känna mig smutsig av att börjat sjunka till eran nivå.

Tvätta om dej då.

Skrivet av wille93:

Jojo, väl medveten om de gamla guldklumparna får den tiden, syftade väl på att det inte direkt var högre genomsnittlig intelligens på den tiden.

Jag tror snarare att de intelligenta har riktat in sig mera på att utnyttja faktumet att alla individer inte har samma intellektuella gåva. Detta har pågått mycket inom religion men numera finns det fler områden att blåsa medmänniskorna inom, därav så öppnar det dörren ytterligare till ett samhälle som går ut på att den bäst anpassade överlever.
Alternativt så ligger alla på samma intellektuella tröskel men väljer undermedvetet att inte nyttja detta.
Själv så önskar jag att jag var korkad så att man slapp deppa över hur världen ser ut(tro på allt dravel så som att irak skulle ha kärnvapen, istället för att behöva veta att folk är villiga att utplåna ett folkslag för pengar), hade även varit väldigt trevligt om jag kunde tro på himmelriket.

Intelligens och kunnskap är två skillda saker.
Den som kom på att jorden var rund kanske hande högre än genomsnittlig intelligens men dom som trodde den var platt hade lärt sej det i skolan.
Jag tror att vi är dummare nu, mer kunnskaper men fattar inte bättre ändå.

Skrivet av wille93:

Du menar som med till exempel droger då antar jag? specifikt marijuana som inte har någon direkt farlig biverkning men påståtts i många herrans år ha detta.
Så att ingen missförstår så säger jag inte att det inte finns biverkningar utan snarare att det inte finns några bevisligen farliga biverkningar hos marijuana.

Jag förstår att man lär ut inkorrekt "fakta" i skolor då det är knepigt att följa all forskningen inom ett ämne. Många lärare är inte intresserade utav ämnet de lär ut och därav blir det gammal "fakta" direkt från boken som släpptes år 1562, hade de haft ett starkt intresse för sitt ämne så skulle troligtvis inte problemet existera. Liksom med den pedagogiska biten så spelar lärarens egna intresse för ämnet stor roll och förvånar mig ännu att dessa två inte är de ända kraven för att lära ut.

Ingen fyskisk biverkning är rätt, psykiskt mindre rätt, den kan vara farlig.
Även om biverkning uppstår indirekt så är orsaken marijuana eller effekterna av marijuana, många använder marijuana som självmedicinering vilket i sej kan ge farliga biverkningar skulle man kunna säga att det är direkt farligt att använda marijuana.
Men eftersom det är ändamålet som är farligt så är det svårt att genom forskning bevisa att det kan ge direkt farlig biverkning.

Skrivet av wille93:

Jaja men då uppfattade jag dig korrekt.
Självklart är man inte klar i huvudet och kan därmed få för sig att testa tyngre grejer, men cannabis är inte direkt inkörsporten, om något så skulle det vara alkohol eller tobak då det är vad folk börjar med.
Yes det är mest mentala biverkningar, vanligaste och lättaste sättet att känna igen en som röker cannabis är att de är allmänt långsamma i sinnet(biverkningarna är till stor del desamma som ens beteende när man är påverkad utav cannabis), det tar inte lång tid innan detta inträffar. Det finns andra som inte är lika vanliga men hur som så är det rätt harmlöst om man skall jämföra med andra droger och droger utan drogklassificering.

Ju äldre man blir desto mindre bryr man sig om samhällets problem skulle jag säga. De äldre är absolut inte dumma men de håller sig inte uppdaterade om hur det egentligen ser ut och är heller inte villiga att lyssna på de yngre.
Jag har inte haft så tur i grundskolan, men i gymnasiet så var det bara yngre lärare som man faktiskt kunde ha en diskussion med. De äldre står fast vid "Du är ung och vet därför ingenting, vi vuxna har alltid rätt"(och tycker om att vända på denna mening för att försöka förlöjliga de yngre) medans de yngre kan acceptera kritik då de inte är många år äldre. Detta gäller självklart inte alla men det är väldigt vanligt. Detta går dock lite hand i hand med att man inte är pedagogisk/intresserad vilket stämmer in på allt för många utav de som ska hjälpa nästa generation att föra världen vidare. Mycket underligt att man blir lärare utan dessa två egenskaper.

Oavsett om cannabis är inkörsporten eller inte så länge du avstår från cannabis är chansen ganska stor att du avstår från tyngre droger.
Om du börjar med cannabis finns det en risk att du börjar umgås med andra som använder cannabis och tyngre droger så du kan kalla det för inkörsport.
Jag tvivlar på att någon tänker "när jag ändå röker, varför inte röka cannabis?"

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatAssCartmaN:

Intelligens och kunnskap är två skillda saker.
Den som kom på att jorden var rund kanske hande högre än genomsnittlig intelligens men dom som trodde den var platt hade lärt sej det i skolan.
Jag tror att vi är dummare nu, mer kunnskaper men fattar inte bättre ändå.

Ingen fyskisk biverkning är rätt, psykiskt mindre rätt, den kan vara farlig.
Även om biverkning uppstår indirekt så är orsaken marijuana eller effekterna av marijuana, många använder marijuana som självmedicinering vilket i sej kan ge farliga biverkningar skulle man kunna säga att det är direkt farligt att använda marijuana.
Men eftersom det är ändamålet som är farligt så är det svårt att genom forskning bevisa att det kan ge direkt farlig biverkning.

Oavsett om cannabis är inkörsporten eller inte så länge du avstår från cannabis är chansen ganska stor att du avstår från tyngre droger.
Om du börjar med cannabis finns det en risk att du börjar umgås med andra som använder cannabis och tyngre droger så du kan kalla det för inkörsport.
Jag tvivlar på att någon tänker "när jag ändå röker, varför inte röka cannabis?"

Oja det är olika saker men jag förstår inte riktigt varför du påpekar detta..
Visst var det så men det jag syftade på i det exemplet var väl snarare att det kan väl vilken idiot som helst räkna ut att jorden inte är platt, dvs jag ville håna uttalandet att folk var smartare förr. Att folk aldrig trott detta spelar inte så stor roll i just detta sammanhang.
Ja beror väl på hur man ser på saker och ting, jag ser det som så att vi är på en mycket högre nivå inom forskning därav högre intellektuella krav, ju mer det är att bearbeta desto längre tid tar det. Håller väl förvisso med om att man inte förstår saker bättre då åtminstone jag ofta struntar i varför och går direkt mot att det är så, när man tänker på varför så förstår man, men det gör man inte om allt(tänker varför kring allt).

Ja alltså biverkningarna som är bevisade är effekterna utav drogen, dvs man blir trög och omotiverad (detta anser jag duger som beskrivning då resten är samma sak med andra ord till stor del). Självklart kan det ge negativ effekt om man använder det som plåster på såren, men det kan väl även en dålig psykiatriker?

Jag tänkte inte "När jag ändå röker cannabis, varför inte testa tjack".. Vad är din poäng? xD. Det är individen som testar tyngre droger ansvaret ligger på, drogen i sig gör inte att man vill testa något starkare.
Du har helt rätt i att det ofta finns mer än 1 drog i sådana kretsar, men, det gör det ju var du än går, gå ut på krogen och fråga lite så är det säkert en 5-10% som sysslar med sådant. Pratar du med människor kommer du träffa folk från dessa kretsar vilket jag anser åter går till min tidigare poäng "Det är individen som testar tyngre droger ansvaret ligger på".
Jag har många bekanta som håller på med detta samt att jag själv gjort det. Gjorde detta så att jag någonsin ville testa heroin? Nej (möjligtvis innan man dör då). Jag har tex vägrat psykedeliska droger då jag vet att jag inte skulle må bra utav det.
Jag träffade dessa när jag gick i grundskolan, många testar sådant tidigt. Jag har druckit mig full 7 gånger i mitt liv efter detta så har jag avstått i princip helt och hållet då jag inte finner nöje i denna drog. Jag har tröttnat på cannabis och resterande anser jag inte är värda biverkningarna. Det som sitter kvar är vanan att ha en cigg mellan fingrarna.
Min poäng med denna lilla inblick är att jag träffade alla via tobak och gick därefter till alkohol och med tiden testade jag och ett par till lite annat. Kan man verkligen mena att drogen man testar efter år utav "missbruk" är inkörsporten? För mig så låter det verkligen knasigt då jag har erfarenhet utav hur det faktiskt ser ut.

Edit: Om något är inkörsporten så är det ens omgivning då alla jag känner som testat tyngre droger mår väldigt illa inombords. Droger är ett sätt att rymma från verkligheten och som ung är det lätt hänt att man väljer den lättare vägen än att faktiskt göra något åt problemen, oavsett hur korkat det är så vill man ofta ta den lättare vägen.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Prolle var mer en cool grej när man var ung, påminde mycken om polle och då jag ofta brukade uttrycka mig med "som en gammal häst" så passade detta alldeles utmärkt, häst som dessutom kallas havremoppe där jag kommer ifrån.

Efter det uppkom också ordet prelle (uttalas prälle) som i mina kretsar står för präst/priest/wizard/mage eller liknade som då antogs kunna prella (uttalas prälla), dvs utöva magi eller liknande.

Utöver detta så är ju den perfekta godissorten just ... Polly.

Prälle som det faktiskt stavas är ju ett vedertaget slang/skämtsam benämning på just en vanlig präst. Alltså inte någon som kan utöva magi. Och något som troligen har funnits betydligt längre än slanget Prolle.

Permalänk

Född på 60 talet, med föräldrar födda på 30 talet.
Språket förr var annorlunda på flera sätt, inte minst många av slangutrycken, min farsa t.ex är född och uppväxt mitt i Stockholm - och han kan "gammel-slang" ifrån den tiden, det var egentligen ett sorts eget språk fyllt av kluriga ord - ett par exempel som jag minns nedan:

Bubbla en dobbling - gissa vad detta betyder ?
Randa ett Pkon - Gissa vad detta betyder ?

Första uttrycket borde ni kanske kunna gissa
Har ju väldans lite med datorer att göra, men ändå......

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EsoxLucius:

Randa ett Pkon - Gissa vad detta betyder ?

Handla ett fikon?
Låter som ett nytt språk

Edit: "Bubbla en dobbling - gissa vad detta betyder ?"
Tugga tuggummi? eller nå liknande

Permalänk
Avstängd

Älskar dialekten i Värmland .. 4st Ö i ölöppnare .... Ölöppnörö

Permalänk
Medlem

"Prolle, slang av svenskans proletär."

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Prälle som det faktiskt stavas är ju ett vedertaget slang/skämtsam benämning på just en vanlig präst. Alltså inte någon som kan utöva magi. Och något som troligen har funnits betydligt längre än slanget Prolle.

Se där, kanske var där det kom ifrån när man var ung... och förmodligen av någon som inte stavade så jäkla bra
Minns när vi körde Age of Empires där dom där wololo-prällarna konverterade från ena till andra laget, då prällade dom. Man tänkte naturligtvis något i stil med "what kind of sorcery is this!". Kul också att prällar står för flera då det för oss är något man gör, en prälle, flera prällar...