AMD Radeon R9 295X2 i officiell presentation hittar ut på nätet

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

DU glömmer inte att räkna med en verkningsgrad nu? Tittar man på till exempel Toms Hardware som har mätt strömförbrukningen för korten löst så fick de fram en medelförbrukning på runt 250 W och enskilda toppar på över 300 W. Det verkar stämma rätt bra när man räknar lite på andra sidors siffror också.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-and-290x,37...

Självklart! Nu ligger mitt nätagg på typ 92-95% i verkningsgrad så det är synd att klaga. Men visst drar kortet inte 300W hela tiden, men det gör det om det får chansen. Sen har inte DCUII referenskort heller.

Skrivet av HurMycket:

GTX 690 var/är ganska populärt, kanske för att det hade ett rimligt pris och fungerade bra (till skillnad från t ex 7990, som förstörde nästan vartenda spel med stuttering).

Jag vet att du är lite gnällig över 7970 och crossfire. 290-korten har verkligen inga problem med det, vad jag har upplevt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Självklart! Nu ligger mitt nätagg på typ 92-95% i verkningsgrad så det är synd att klaga. Men visst drar kortet inte 300W hela tiden, men det gör det om det får chansen. Sen har inte DCUII referenskort heller.

Jag vet att du är lite gnällig över 7970 och crossfire. 290-korten har verkligen inga problem med det, vad jag har upplevt.

Det är inte mycket tid som kortet drar över 300 W om man tittar på mätningarna och DCII verkar faktiskt vara ett av de effektivare korten i den undersökningen men det kan ju bero på variationer i produkterna bara. Tydligast är den undre bilden där de mäter över 100 ms med 1 ms upplösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så länge priset är rimligt och inte blir så högt som Titan Z ''bara för att de kan''.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Usch vad fult kortet är, designmässigt ser det billigt ut och ser ut att vara riktat mot 12 åringar och det är ju inte direkt denna grupp som är grafikkortets konsumenter..

Permalänk
Medlem

Om kylaren är som ares 2 kortet så lär det inte vara några problem. Bästa kylaren genom tiderna?
http://www.sweclockers.com/recension/16383-asus-rog-ares-ii/8...

Men fortfarande undrar jag, vem ska köpa kortet för det priset? Det är väl inte 1 april fortfarande?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

http://media.bestofmicro.com/D/0/415188/original/02-Power-Con...

http://media.bestofmicro.com/O/P/415609/original/Short-Draw.p...

Det är inte mycket tid som kortet drar över 300 W om man tittar på mätningarna och DCII verkar faktiskt vara ett av de effektivare korten i den undersökningen men det kan ju bero på variationer i produkterna bara. Tydligast är den undre bilden där de mäter över 100 ms med 1 ms upplösning.

Jag hör vad du säger. Det exemplet jag tog upp med min rigg var under full load med mining och ingen belastning på processorn. Men korten KAN dra över 300W stock. Det var mest det jag menade.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Det här grafikkortet är obeskrivligt coolt

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Jag vet att du är lite gnällig över 7970 och crossfire. 290-korten har verkligen inga problem med det, vad jag har upplevt.

Skrev inget om CrossFire på Hawaii. Jag tog GTX 690 som ett bevis för att dubbelmackor inte bara görs för att det går, utan att de faktiskt kan ha en ganska stor marknad om de görs bra (i motsats till 7990) och prissätts rimligt (i motsats till Titan Z).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HurMycket:

Skrev inget om CrossFire på Hawaii. Jag tog GTX 690 som ett bevis för att dubbelmackor inte bara görs för att det går, utan att de faktiskt kan ha en ganska stor marknad om de görs bra (i motsats till 7990) och prissätts rimligt (i motsats till Titan Z).

Självklart. Och jag svarade! Just 690 är ett bra exempel! Det är det enda dubbel-GPU-kortet jag vet som har lyckats bra. Förmodligen för att det inte var helt vidrigt dyrt, även om det var långt ifrån billigt. Tyvärr satte minnesmängden lite käppar i hjulen för hur framtidssäkert det var men det är fortfarande ett dugligt kort!

Titan Z och 295X2 är ju lite mer "bara för att vi kan"-modeller. Speciellt Titan Z.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Snyggt var det ju inte. Klumpigt med slangarna och radiatorn med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det kommer bli två riktigt kraftiga kort. Något jag kan tycka är väldigt viktigt att ha i åtanke när man diskuterar dessa korten är att de inte riktigt är gjorde för Kalle 15 som fortfarande bor hemma.

Saker som att kortet har slangar och tar mycket plats brukar, för det mesta i alla fall, inte spela någon större roll om man pundar ut 25k för ett kort, Titan Z. Sen är det alltid trevligt om priserna inte är helt absurda!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Standarden kan överskridas ganska så enormt mkt, i synnerhet vid OC.

Med två 7970 @1330/1900 och en 3770K@5,3G så tvärdyker(agget pallar ej) mitt system med ett Gold cert. seasonic 1000W. Detta vid benching då.

Måste köra två agg för att kunna bencha max. Next: 1500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Snyggt var det ju inte. Klumpigt med slangarna och radiatorn med.

Skickades från m.sweclockers.com

Äh, inte mer klumpigt än något annat med vattenkylning. Det här är ju en jättebra lösning nu när målgruppen förmodligen inte har några problem i alla fall att köpa ett chassi som passar ändamålet.

Det är roligt att de satsar på att kräma ur mer prestanda ur kortet istället för att köra säkra vägen och klocka ner kortet bara för att få ner strömförbrukningen. Det här betyder ju att de inte har problem med värmen även om det här blir ett monsterkort.

Snyggaste kortet? Nej det är det inte. Men för att använda ett vanligt uttryck, man kollar väl ändå på skärmen och inte på kortet?!
Funktion före form? ...om nu bara kortet inte låter som satan utan kan kyla med en "normal" ljudnivå. Känns ju som man vill modda dit en större kylfläns och sätta den i taket.

Men men, själv får jag bara läsa om kortet i alla fall, några 24000kr för ett kort har jag inte i min budget. Runt 3000kr för ett kort, där går min gräns.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Äh, inte mer klumpigt än något annat med vattenkylning. Det här är ju en jättebra lösning nu när målgruppen förmodligen inte har några problem i alla fall att köpa ett chassi som passar ändamålet.

Det är roligt att de satsar på att kräma ur mer prestanda ur kortet istället för att köra säkra vägen och klocka ner kortet bara för att få ner strömförbrukningen. Det här betyder ju att de inte har problem med värmen även om det här blir ett monsterkort.

Snyggaste kortet? Nej det är det inte. Men för att använda ett vanligt uttryck, man kollar väl ändå på skärmen och inte på kortet?!
Funktion före form? ...om nu bara kortet inte låter som satan utan kan kyla med en "normal" ljudnivå. Känns ju som man vill modda dit en större kylfläns och sätta den i taket.

Men men, själv får jag bara läsa om kortet i alla fall, några 24000kr för ett kort har jag inte i min budget. Runt 3000kr för ett kort, där går min gräns.

Varför tjatar alla om 24k, det är ju Titan Z som kostar det, enligt ryktet landar detta kort runt 12k (som hittat alltså..)

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: och nu kom rykte på 18k..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jaså? Nvidias egna presentation av det snackar betydligt mer om spel än om compute.

Så här beskriver Nvidia själva kortet:

http://www.geforce.com/whats-new/articles/announcing-the-gefo...

Om de där siffrorna stämmer så kommer Titan Z få en match när det kommer till prestandan. En full GK110 är snabbare än en Hawaii men det verkar som om 295X2 kommer ha en hyfsad fördel när det kommer till frekvenserna. Anandtech räknade fram att Titan Z borde vara klockat runt 700 MHz om prestandasiffrorna från Nvidia stämmer. Så den högre frekvensen borde räcka för att täcka det 10 % prestandagapet mellan de båda.

ok! Sjukt att de är så dyra dock. Särskilt förstår jag inte prissättningen på 295x som kostar nästan dubbelt som att köpa 2st 290x.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum