Permalänk
Medlem

USB-hub med konstant spänning?

Hej!

Problem: Har en Razer Mamba på jobbet vilken jag inte kan använda som trådlös... Eftersom laddstationen dubblar som mottagare sitter denna inpluggad i dockan till min laptop. Då jag tar med mig laptopen hem så är det lite ont om energiförsörjning till laddstationen, förutom när man faktiskt använder datorn = använder råttan = ej kan ladda.

Den enda lösningen jag kommer fram till är att plugga in en usb-hub med extern matning mellan dockan och mottagaren/laddstationen.

Frågan är då - Är det konstant spänning på alla USB-hubbar med extern matning, eller triggas denna av inkommande spänning från datorn, så den slås av på usb-portarna när datorn kopplas ur?

Tips på bra hub (Eller annan lösning)?

Permalänk
Medlem

En alternativlösning vore t.ex. en y-kabel med honkontakt på ena sidan och en honkontakt och en hankontakt på andra sidan, där hankontakten kopplas in i datorn för datasignal och honkontakten t.ex. ansluts till en vanlig usb-laddare (plugga-direkt-i-väggen-adapter med usb-kabel).

Jag TROR att usb-hubbar med egen strömförsörjning alltid är påslagna, oberoende av host-anslutningen (datorn), men är inte säker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, lösningen låg dock närmare än jag trodde...

Det visade sig att EN av portarna på varje skärm hade permanent matning. Testade förut, men tydligen inte alla portar...

Så nu sitter råttan i ena skärmen, sedan skärmen till dockan. (=

Permalänk
Medlem

jag har faktiskt precis byggt min egna lilla laddstation här hemma idag med en D-link HUB-H7.
Just nu har den ingen matning från datorn, endast strömkabeln är inkopplad, och jag laddar just nu en surfplatta, en telefon, en power bank, och en fiio utan problem
strömadaptern du får med matar ut 3A vilket borde räcka och bli över för de flesta.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ooh, ser trevlig ut. Har funderat på en till kontoret för random laddning, bra att ha-grej!