Intervju: Webhallens satsning på Bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Intervju: Webhallens satsning på Bitcoin

Kryptovaluta är numera ett betalningsalternativ hos en av Sveriges största datorhandlare. SweClockers talar med Webhallen för att ta reda på om satsningen på Bitcoin gett resultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju grymt att folk nu kan slösa sina bitcoins på riktiga produkter!

Ser dock inte riktigt vad som sker efter det att alla bitcoins har använts som betalningsmedel sen bara... Alldeles för tungt att "mine:a" nya och enda anledningen att köpa vore ju typ för att hoppas på att värdet ökar.

Jag kanske har missat poängen så det är bara att förklara för mig:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Discokungen

Trevligt att det går bra! Det var ungefär det de flesta väntade sig. De som inte är fientliga när det kommer till Bitcoin och andra kryptovalutor för att det är "onödigt" då alltså.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Webhallen, Go Doge!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Det är ju grymt att folk nu kan slösa sina bitcoins på riktiga produkter!

Ser dock inte riktigt vad som sker efter det att alla bitcoins har använts som betalningsmedel sen bara... Alldeles för tungt att "mine:a" nya och enda anledningen att köpa vore ju typ för att hoppas på att värdet ökar.

Jag kanske har missat poängen så det är bara att förklara för mig:)

De försvinner ju aldrig, de byter ju bara ägare, precis som en vanlig valuta.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer igång men ser inte varför andra inte hakar på snabbare. Det innebär ju ingen risk för webbutiken i sig när de använder sig av ex BitPay, de säger bara hur mycket de vill ha för varan i svenska kronor och kunden debiteras enligt aktuell Bitcoin-kurs. Webhallen ser ju aldrig röken av några Bitcoin och det borde vara lika självklart att ha det som betalningsalternativ precis som man har Paypal och SEQR.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Förstår inte varför de får så mycket uppmärksamhet? Om jag förstått det rätt så rör de aldrig ens bitcoinsen, utan om du köper en vara för 1000 kr så får de 1000 kr på sitt konto eftersom de använder en mellanhand.

Så ja, grattis Webhallen, ni har lyckats använda er utav ett API

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Förstår inte varför de får så mycket uppmärksamhet? Om jag förstått det rätt så rör de aldrig ens bitcoinsen, utan om du köper en vara för 1000 kr så får de 1000 kr på sitt konto eftersom de använder en mellanhand.

Så ja, grattis Webhallen, ni har lyckats använda er utav ett API

Uppmärksamheten kommer av att ingen annan webbhandlare gjort samma sak ännu vad jag vet. Vad är det för fel på att använda tredjepartstjänster för att ta betalt? Kolla på PayPal, ganska vanligt sätt att betala på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Entusiast

Hoppas de ger oss en rapport om några månader också så ser vi hur stor marknaden faktiskt är över tid. Tittar vi på till exempel siffrorna från TigerDirect så gick de ner rejält efter första tiden. $250 000 första 17 timmarna, totalt $500 000 efter tre dagar och sedan tog den två månader innan de dubblade den totala försäljningen igen till $1 000 000. Så i snitt $20 500 om dagen vilket inte låter lika imponerade som $250 000 första dagen. Får se om de ger oss några fler milstolpar så man kan se om det har stabiliserat sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hoppas de ger oss en rapport om några månader också så ser vi hur stor marknaden faktiskt är över tid. Tittar vi på till exempel siffrorna från TigerDirect så gick de ner rejält efter första tiden. $250 000 första 17 timmarna, totalt $500 000 efter tre dagar och sedan tog den två månader innan de dubblade den totala försäljningen igen till $1 000 000. Så i snitt $20 500 om dagen vilket inte låter lika imponerade som $250 000 första dagen. Får se om de ger oss några fler milstolpar så man kan se om det har stabiliserat sig.

Oavsett hur det går så tror bör dem nog har kvar det som betalningsmedel. Spelar ingen roll för dem egentligen.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jilted:

De försvinner ju aldrig, de byter ju bara ägare, precis som en vanlig valuta.

Du kan inte jämföra vår svenska fiat-valuta med Bitcoin.

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte riktigt varför man skulle anpassa sig efter en så pass extremt liten marknad. Betvivlar starkt att det ens är mer än 1000 människor i sverige som faktiskt har tillräckligt med kryptovaluto-pengar för att faktiskt kunna köpa något. Okej om det inte kostar dem något extra, inget fel med det, men det finns å andra sidan ingen garanti på att de kunderna inte hade köpt med vanliga svenska pengar istället om möjligheten att betala med bitcoins inte fanns. Kostar det något att få använda Bitpay som betalningsmedel på sin sida?

Visst är det möjligt att de kanske får lite extra pengar från folk som hellre betalar med kryptovalutor men å andra sidan får de också en del misstro från skeptiker som mig som mest tycker att kryptovalutor känns som ett skämt. Huruvuda min skepticism är befogad eller inte är en annan fråga - tror nog det finns flera människor som är skeptiska till hela idén än vad det finns folk som faktiskt betalar med det. Med det sagt så tyckte jag att det var rätt av Inet att inte gå igenom med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Du kan inte jämföra vår svenska fiat-valuta med Bitcoin.

Vad var fel med den jämförelsen menade du?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår faktiskt inte riktigt varför man skulle anpassa sig efter en så pass extremt liten marknad. Betvivlar starkt att det ens är mer än 1000 människor i sverige som faktiskt har tillräckligt med kryptovaluto-pengar för att faktiskt kunna köpa något. Okej om det inte kostar dem något extra, inget fel med det, men det finns å andra sidan ingen garanti på att de kunderna inte hade köpt med vanliga svenska pengar istället om möjligheten att betala med bitcoins inte fanns. Kostar det något att få använda Bitpay som betalningsmedel på sin sida?

Visst är det möjligt att de kanske får lite extra pengar från folk som hellre betalar med kryptovalutor men å andra sidan får de också en del misstro från skeptiker som mig som mest tycker att kryptovalutor känns som ett skämt. Huruvuda min skepticism är befogad eller inte är en annan fråga - tror nog det finns flera människor som är skeptiska till hela idén än vad det finns folk som faktiskt betalar med det. Med det sagt så tyckte jag att det var rätt av Inet att inte gå igenom med det.

Du vet att du inte måste betala med bitcoin bara för att de tar det? Varför klaga på det, antingen tycker man det är bra och använder det (som jag själv) eller så tycker man det inte och fortsätter handla precis som vanligt, för dig har ingenting förändrats!

Visa signatur

//Totte

Permalänk

Har alltid sett bitcoin som en omoralisk valuta. Låta datorn så på och slösa el utan att faktiskt göra nåt nyttigt? njae, not my cup of tea.

Det är dock ett intressant experiment, och lika intressant att webhallen faktiskt hakat på det. Hade dock inte själv mine:at om jag så fick hårdvaran gratis.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nzt:

Oavsett hur det går så tror bör dem nog har kvar det som betalningsmedel. Spelar ingen roll för dem egentligen.

Förutom att de måste behandla order med bitcoins manuellt vilket leder till mer arbete så om försäljningen blir för låg kommer det eventuellt inte längre vara värt besväret. (http://www.sweclockers.com/nyhet/18506-webhallen-tar-emot-bit...) PR-värdet är också högst tidsberoende. Det ger massa PR först men sedan glömmer folk av det och det blir inte lika relevant längre. Men om de får bort den manuella hanteringen så är det ju inga större problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Har alltid sett bitcoin som en omoralisk valuta. Låta datorn så på och slösa el utan att faktiskt göra nåt nyttigt? njae, not my cup of tea.

Det är dock ett intressant experiment, och lika intressant att webhallen faktiskt hakat på det. Hade dock inte själv mine:at om jag så fick hårdvaran gratis.

Kanske hade du gjort det i ett tidigare skede om du visste att du hade haft möjligheten att tjäna grova pengar på det. Idag så är dock svårighetsgraden mycket högre och i principt inte lönt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Du vet att du inte måste betala med bitcoin bara för att de tar det? Varför klaga på det, antingen tycker man det är bra och använder det (som jag själv) eller så tycker man det inte och fortsätter handla precis som vanligt, för dig har ingenting förändrats!

Hur fick du mitt inlägg till klagande? Är mest spekulerande om det faktiskt är värt det/vinstgivande eller inte. Något som jag inte tror att det är personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Kanske hade du gjort det i ett tidigare skede om du visste att du hade haft möjligheten att tjäna grova pengar på det. Idag så är dock svårighetsgraden mycket högre och i principt inte lönt.

Problemet är ju att det datorkraften som används inte används till något vettigt utan du slösar ström för att få ihop pengar istället för att dator kraften används i forsknings syfte eller dylikt. Det har ju varit en sak om miningen gör så att kraften går till något bra.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

sammanfattningsvis är alltså läget i praktiken att Webhallen inte accepterar Bitcoin utan snarare kronorna de kan få för dem. slutsats: bitcoins är fortfarande betraktat som ett lika värdelöst pyramidspel som innan.

eller sitter företaget nån egen reserv med denna valuta som kommer användas för återbetalning till samma kunder som använder den för betalningen, eller för att köpa in eller på olika vis spekulara/spendera med på annat håll?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Förstår inte varför de får så mycket uppmärksamhet? Om jag förstått det rätt så rör de aldrig ens bitcoinsen, utan om du köper en vara för 1000 kr så får de 1000 kr på sitt konto eftersom de använder en mellanhand.

Så ja, grattis Webhallen, ni har lyckats använda er utav ett API

Det är inte hur svår tekniken är bakom det som är grejen, handlar mer om att de vågar satsa på en rätt ostabil valuta.

Att ge en extra valmöjlighet till betalsätt kan ju inte vara mer än positivt mot oss kunder. Om dom går minus i kostnader för bitpay tjänsten är det deras förlust.

Jag förstår att ni icke tekniska kunder är skeptiska till det här hela bitcoin grejset, saker man inte förstårsig på och saker som har blivit nerklankat av median brukar ofta skrämma bort er.

Jag är inte rädd för framtiden, tar emot sånt här med öppna armar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Problemet är ju att det datorkraften som används inte används till något vettigt utan du slösar ström för att få ihop pengar istället för att dator kraften används i forsknings syfte eller dylikt. Det har ju varit en sak om miningen gör så att kraften går till något bra.

Jag håller med till fullo där. Man får betalt för att beräkna random siffor, men folding@home som går till forskning får man allt göra gratis.
Det är nåt som inte är riktigt rätt där liksom....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mygan:

Det är inte hur svår tekniken är bakom det som är grejen, handlar mer om att de vågar satsa på en rätt ostabil valuta.
Om dom går minus i kostnader för bitpay tjänsten är det deras förlust.

Jag är inte rädd för framtiden, tar emot sånt här med öppna armar.

men nu var ju ämnet för det inlägget just att de heller inte riskerar nått ekonomiskt på denna instabila valuta.

men vilka ekonomiska risker är du då själv villig att ta för framtiden? du kan ju tex föregå med exempel genom att växla in alla dina tillgångar i bits. risken här är då att dina öppna armar kommer avslutas med två tomma händer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Webhallen
Skrivet av fgblomqvist:

Förstår inte varför de får så mycket uppmärksamhet? Om jag förstått det rätt så rör de aldrig ens bitcoinsen, utan om du köper en vara för 1000 kr så får de 1000 kr på sitt konto eftersom de använder en mellanhand.

Så ja, grattis Webhallen, ni har lyckats använda er utav ett API

Tackar för gratulationerna hehehe

Själva tycker vi att aspekten med att "vi inte sparar bitcoins i en egen wallet", så att säga, är ganska ointressant.
Det är ungefär som när våra kunder handlar med EUR i Finland. Vi ser inte finnarna klaga på att vi väljer att få det konverterat i SEK till vår bankkonto.

Ur någon slags politiskt/filosofiskt perspektiv kan vi förstå att en del hardcore krypto-entusiaster tycker att vi "inte tar emot bitcoins på riktigt". Men huvudsaken för oss och vi antar får merparten av kunderna som handlat med Bitcoins är just att på ett väldigt smidigt sätt kunna handla med Bitcoins direkt med en butik och få varor för pengarna.
Och på den fronten är vi först ut i vår storlek i Sverige så därför blir det lite buzz antar jag.

Skrivet av Zotamedu:

Förutom att de måste behandla order med bitcoins manuellt vilket leder till mer arbete så om försäljningen blir för låg kommer det eventuellt inte längre vara värt besväret. (http://www.sweclockers.com/nyhet/18506-webhallen-tar-emot-bit...) PR-värdet är också högst tidsberoende. Det ger massa PR först men sedan glömmer folk av det och det blir inte lika relevant längre. Men om de får bort den manuella hanteringen så är det ju inga större problem.

Hej, själva den manuella hanteringen nu efter några dagars inkörning är inte värre än den manuella hantering vi har för att förhindra t.ex. kort- eller fakturabedrägerier.

Övriga implementeringskostnader, driftkostnader och avgifter är väldigt låga, lägre än traditionella betalsätt.

Så nu när vi väl har det så finns det ingen anledning att ta bort det annat än om det blir så extremt låga ordervolymer att "ingen" handlar med det längre och vi t.ex. vill få plats med ett annat betalsätt utan att ändra om layouten i vårt kassa-system.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Ni verkar vara nöjda med hur Bitcoin-betalningarna fungerar. Finns det några planer på att öppna upp för andra kryptovalutor, exempelvis Litecoin?

– Det är absolut en möjlighet, men först behöver vi stöd från en betaltjänst likt Bitpay, som vi använder för Bitcoin-betalningarna. Om detta går att ordna skulle mycket riktigt Litecoin vara först ut.

Kom igen nu, Webhallen!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bluestreakfus:

Har alltid sett bitcoin som en omoralisk valuta. Låta datorn så på och slösa el utan att faktiskt göra nåt nyttigt? njae, not my cup of tea.

Det är dock ett intressant experiment, och lika intressant att webhallen faktiskt hakat på det. Hade dock inte själv mine:at om jag så fick hårdvaran gratis.

Med den logiken är alla banker också omoraliska, för de slösar ju också massa energi (uppvärmning, belysning, datorer osv) utan att faktiskt göra något nyttigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

[font=Comic Sans MS, Chalkboard SE, cursive]Kom igen nu, Webhallen![/font]

http://i.imgur.com/2IGEruO.png

Jan har alltid trott att doge är ett skämt? Ni menar att ni minear en valuta som heter så? En skämtsam valuta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kufra:

Jan har alltid trott att doge är ett skämt? Ni menar att ni minear en valuta som heter så? En skämtsam valuta

Ja, Dogecoin är mycket mindre seriös än Bitcoin och Litecoin. Vår idé är att valutan ska användas som en valuta istället för ett slags aktie som man spekulerar i och att den ska vara en låg tröskel för att börja med kryptovalutor. Därför är vi välkomnande och generösa mot nya shibes, och vi har samtidigt roligt. Se vår korta introduktionsvideo så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Med den logiken är alla banker också omoraliska, för de slösar ju också massa energi (uppvärmning, belysning, datorer osv) utan att faktiskt göra något nyttigt.

Ska vi fortsätta med argumentationstekniken reductio in absrurdum så är med andra ord alla arbeten omoralsika eftersom de bara drar ström.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Ska vi fortsätta med argumentationstekniken reductio in absrurdum så är med andra ord alla arbeten omoralsika eftersom de bara drar ström.

Precis.

Miners behövs, då de är kryptovalutornas närmaste motsvarighet till banker.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers