Permalänk
Medlem

Vad klarar ett GT 840M av?

Hej!

Har tittat på en ny bärbar och hittat ett par alternativ i olika prisklasser. Det som är viktigt för mig är att den är 1080p, nya 800-serien från Nvidia samt att den inte har en anskrämlig "gaming-design" då jag tycker dom ser fåniga ut. Har hittat den nästan perfekta, bara det att det är ett relativt svagt(?) grafikkkort i form av 840M. Men tror ni den klarar av moderna spel som Titanfall i mediuminställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paer86:

Hej!

Har tittat på en ny bärbar och hittat ett par alternativ i olika prisklasser. Det som är viktigt för mig är att den är 1080p, nya 800-serien från Nvidia samt att den inte har en anskrämlig "gaming-design" då jag tycker dom ser fåniga ut. Har hittat den nästan perfekta, bara det att det är ett relativt svagt(?) grafikkkort i form av 840M. Men tror ni den klarar av moderna spel som Titanfall i mediuminställningar?

Om du inte bryr dig om hög grafik. Go ahead! Men vill du ha en laggfri upplevelse så sikta på ett GTX*m kort. Gt kort är bara vardagskort (multimedia)

Sedan måste du ju skriva resten av datorns speccs för att vi ska kunna säga om de blir laggfrit eller inte då både ram och cpu även spellar roll.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-840M.105681.0.htm...
Fanns inga benchmarks i spel med 840m med om du kollar på länken nedan finns det lite benchmarks på spel med gt 740m ...840m är snäppet bättre (teoretiskt 35%) så där har du en riktvisning iaf.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-740M.89900.0.h...

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Här är specifikationerna. Antar att det är medelkvalitet på allt? Uppfyller egentligen allt förutom att jag skulle vilja ha ett något bättre grafikkkort. Har hittat en annan Asus i N-serien med 850M men då skenar priset upp till 12k istället för 7k, endast för det och IPS-skärm.

ASUS X550LN - 15.6", FHD Matt - intel i5 4200U(1.6GHz-2.6GHz) - NV GeForce 840M 2G DDR3 VRAM - 8GB (4GBx2) DDR3 1600 - 500GB 5400rpm SATA - DVD SM DL - 802.11bgn - HD - BT4.0 - 2 X USB 3.0 + 1 X USB2.0 - (X550LN-CN088H)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paer86:

Här är specifikationerna. Antar att det är medelkvalitet på allt? Uppfyller egentligen allt förutom att jag skulle vilja ha ett något bättre grafikkkort. Har hittat en annan Asus i N-serien med 850M men då skenar priset upp till 12k istället för 7k, endast för det och IPS-skärm.

ASUS X550LN - 15.6", FHD Matt - intel i5 4200U(1.6GHz-2.6GHz) - NV GeForce 840M 2G DDR3 VRAM - 8GB (4GBx2) DDR3 1600 - 500GB 5400rpm SATA - DVD SM DL - 802.11bgn - HD - BT4.0 - 2 X USB 3.0 + 1 X USB2.0 - (X550LN-CN088H)

Nu vet jag inte hur bra grafikkortet presterar utan tänkte bara komma med en högst subjektiv åsikt vid köp av laptop.

Om jag ville ha en laptop för spelande primärt, eller i alla fall där jag ansåg spelupplevelsen som en av de viktigaste aspekterna, så skulle jag kunna tänka mig att ha lite sämre skärm (TN-panel) för att ha bättre grafikkort. I alla andra scenarion skulle jag hellre ha vettig skärm (IPS-panel) och sedan inte bry mig så mycket om kraften i grafikkortet. Sen är det viktigt med känsla i tangentbord, kvalitet överlag och inte att förglömma portplacering

Storleken 15,6" brukar ha ok delar i övrigt då det finns mycket plats för styrplatta och stort tangentbord så välj du det du känner erbjuder mest för dina användningsområden. Jag själv hade prioriterat skärmen men sannolikt liksom du även velat kunna spela lite på lägre inställningar.

Tittade lite på grafikkortet och det ska enligt Nvidia själva motsvara ett GT 750, här finns benchmark av det, runt 40 fps i Titanfall på medium, sannolikt dock ej i 1080p då. Spelbart får man väl kalla det ändå?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Nu vet jag inte hur bra grafikkortet presterar utan tänkte bara komma med en högst subjektiv åsikt vid köp av laptop.

Om jag ville ha en laptop för spelande primärt, eller i alla fall där jag ansåg spelupplevelsen som en av de viktigaste aspekterna, så skulle jag kunna tänka mig att ha lite sämre skärm (TN-panel) för att ha bättre grafikkort. I alla andra scenarion skulle jag hellre ha vettig skärm (IPS-panel) och sedan inte bry mig så mycket om kraften i grafikkortet. Sen är det viktigt med känsla i tangentbord, kvalitet överlag och inte att förglömma portplacering

Storleken 15,6" brukar ha ok delar i övrigt då det finns mycket plats för styrplatta och stort tangentbord så välj du det du känner erbjuder mest för dina användningsområden. Jag själv hade prioriterat skärmen men sannolikt liksom du även velat kunna spela lite på lägre inställningar.

Tittade lite på grafikkortet och det ska enligt Nvidia själva motsvara ett GT 750, här finns benchmark av det, runt 40 fps i Titanfall på medium, sannolikt dock ej i 1080p då. Spelbart får man väl kalla det ändå?

Tänk dock på att testet där även är gjort med en Intel i7 4702MQ som är betydligt snabbare än i5 U CPU, Det är även lite missvisande med den processorn då det står Turbo upp till 2,6Ghz, Den klarar endast 2,6Ghz på en kärna, Max turbo för alla kärnor är 2,3 Ghz, Intel U processorer är gjorda för att vara strömsnåla och därför är dom inte ett jätte bra val till en laptop som ska användas till spelande.

Om jag skulle köpa en Laptop som jag skulle spela på så hade jag köpt en "riktig" gaming laptop, För 500kr extra så får du någon av dessa, Båda har betydligt starkare grafikkort och processor, Asus datorn är inte jätte fin men den levererar bra prestanda i förhållande till priset.

Acer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2450053
Asus: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1652147

Så här skriver Notebookcheck angående Titanfall:

Citat:

For high graphics settings, 1366x768 pixels and 2x anti-aliasing, you will need at least a card from the upper middle class (ex. the GeForce GT 750M). Typical all-round GPUs, like the GeForce GT 740M, can still run the game at normal settings if the AA option is deactivated.

1366x768 och ingen AA ger nog inte en sån trevlig upplevelse skulle jag tro.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Grymt bra hjälp! Grejen är att utseendet på datorn är viktigt för mig, och jag tycker verkligen inte om hur gamingdatorer ser ut. Jag har en ganska liten lägenhet och datorn tar liksom centrum av den, så en osnygg dator kommer jag störa mig på. Kommer dessutom använda den som pluggdator i skolan och då känns det lite fånigt med en fetingdator med stripes och gamingloggor. Accepterar att jag får kompromissa med pris och prestanda men det är okej.

Just nu har jag en liknande Asus-dator fast med 540M och upplösning 1366x768 och det är dom två grejerna jag stör mig på, annars är den perfekt. Det optimala hade varit den jag länkade fast med 850M, det kanske kommer så småningom. Min nuvarande är inte helt ospelbar på, har cirka 120h BF3 på low på den, så tre generationer plus borde ju vara godkänt. Tror jag avvaktar och ser om min drömprins dyker upp, annars blir det nog den jag tänkte, trots det svaga grafikkortet.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2552030
Gtx850m
802.11ac
IPS
Icke-gaming-designad

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2552030
Gtx850m
802.11ac
IPS
Icke-gaming-designad

Ah, tack. Jag har faktiskt kollat på den innan, det är egentligen mitt alternativ. Den är ju ganska mycket dyrare, tycker ni det är värt det? Utseendemässigt tycker jag dom båda är relativt lika, kanske en fördel till den billigare. Den kostar ju 7000kr så för 4000kr till får man:

-IPS-panel
-850M mot 840M
-Liten cache-SSD som komplement till HDD
-Bättre processor
-Touchskärm (bryr jag mig inte om, kunde nästan betala för att slippa det)

Värt? 75% dyrare är inte lite...

Permalänk
Medlem

Bara för några minuter sedan registrerades denna in på Prisjakt:

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-R552JK-CN159H,90952...

Ser fin ut! Kanske bästa alternativet hittills. Eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paer86:

Bara för några minuter sedan registrerades denna in på Prisjakt:

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-R552JK-CN159H,90952...

Ser fin ut! Kanske bästa alternativet hittills. Eller vad tycker ni?

Tack, det där förefaller vara exakt vad jag letar efter. I med 500 GB SSD så är jag hemma. Förefaller mer prisvärd än varianten på Komplett.se vid första anblicken.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Tack, det där förefaller vara exakt vad jag letar efter. I med 500 GB SSD så är jag hemma. Förefaller mer prisvärd än varianten på Komplett.se vid första anblicken.

Det är inte 500GB SSD utan en SSHD (läste också det först) så det är en vanlig HDD med 8GB SSD som cachar åt den. Men bra pris trots allt! Slipper touchskärm också. Hade dock önskat svarta tangenter istället för metall, men men. Ska nog avvakta lite, verkar som det dyker upp nya lite här och där.

Edit. Läste fel, tyckte du skrev "I och med 500 GB SSD så är jag hemma" Sorry!