Unreal Engine 4.1 till Linux och Steam OS

Permalänk
Melding Plague

Unreal Engine 4.1 till Linux och Steam OS

Epic Games sluter upp och kommer inom kort stödja Linux med Unreal Engine 4.1. Samtidigt ska bolaget öppna upp den välkända Elemental-demonstrationen till licenstagare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Känns nästan overkligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Discokungen

Yayyy! Härligt! Då kommer motorn bli väldigt mångsidig! Plus att Epic jobbar väldigt hårt med att förbättra den hela tiden. Det är fint!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Faaaan va gött

Permalänk
Medlem

Gillar att utvecklingen går mot Linux mer och mer som det verkar. Mycket intressant!

Permalänk
Medlem

Go Linux go!
Kanske är dags att börja lära sej lite mer om Linux så man är beredd när det slår över

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Helleberget så najs!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Blir allt mer intressant att följa den här utvecklingen. Stora pusselbitar för att göra plattformen attraktiv som faller på plats med de här nyheterna.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Underbart jag har väntat på det här så länge och det verkar som 2014 is the year of the Linux

Permalänk
Medlem

Kul att höra! Känns fortfarande utopiskt, men kan vi kanske ha möjligheten att VÄLJA OS i framtiden när vi vill spela?!

Hoppas verkligen det slår Med Linux som alternativ på även spelsidan, börjar MS sakta men säkert gå i döden efter att ha jobbat stenhårt med att gräva sig egen grav i decennier?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Fan va nice!!

Permalänk
Avstängd

Lite tråkigt bara att eftersom källkoden inte är öppen så kan ingen göra open source spel baserade på Unreal Engine bara.
Folk som använder Unreal Engine blir ju tvugna att göra proprietära spel.

Tråkigt också att med så avancerade spelmotorer så lätt tillgängliga så konkurrerar de ju ut öppna spelmotorer, som sällan är lika avancerade.

Skulle vilja se riktigt bra spelmotorer som är öppen källkod.
Man kan alltid hoppas att id Software släpper id Tech 5 som öppen källkod, men det lär ju dröja ett bra tag... om det äns blir av nu när John Carmack inte är med id Software längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Lite tråkigt bara att eftersom källkoden inte är öppen så kan ingen göra open source spel baserade på Unreal Engine bara.
Folk som använder Unreal Engine blir ju tvugna att göra proprietära spel.

Tråkigt också att med så avancerade spelmotorer så lätt tillgängliga så konkurrerar de ju ut öppna spelmotorer, som sällan är lika avancerade.

Skulle vilja se riktigt bra spelmotorer som är öppen källkod.
Man kan alltid hoppas att id Software släpper id Tech 5 som öppen källkod, men det lär ju dröja ett bra tag... om det äns blir av nu när John Carmack inte är med id Software längre.

Jag tror det är svårt att få någon att plöja miljarder dollar i ett projekt och sedan ge bort allt gratis, tyvärr. Det är även svårt att få det AAA om man inte erbjuder ordentlig support och kundspecifika modifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Lite tråkigt bara att eftersom källkoden inte är öppen så kan ingen göra open source spel baserade på Unreal Engine bara.
Folk som använder Unreal Engine blir ju tvugna att göra proprietära spel.

Tråkigt också att med så avancerade spelmotorer så lätt tillgängliga så konkurrerar de ju ut öppna spelmotorer, som sällan är lika avancerade.

Skulle vilja se riktigt bra spelmotorer som är öppen källkod.
Man kan alltid hoppas att id Software släpper id Tech 5 som öppen källkod, men det lär ju dröja ett bra tag... om det äns blir av nu när John Carmack inte är med id Software längre.

Men enligt artikeln:

Citat:

För den som vill titta på källkoden redan nu finns det uppladdat på Github (kräver inloggning).

Så källkoden går att titta på och kompilera själv men den är samtidigt proprietär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Men enligt artikeln:

Så källkoden går att titta på och kompilera själv men den är samtidigt proprietär?

Ja, koden är proprietär.
Koden går att titta på om man betalar för en licens.
Om man betalar så får man tillgång till koden på GitHub där du kan kolla på den.
Men koden är proprietär och du får inte dela med dig av den till någon, eller använda den om du inte betalar licens, eller göra deriviat.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

Ja, koden är proprietär.
Koden går att titta på om man betalar för en licens.
Om man betalar så får man tillgång till koden på GitHub där du kan kolla på den.
Men koden är proprietär och du får inte dela med dig av den till någon, eller använda den om du inte betalar licens, eller göra deriviat.

Du får använda en del av deras kod. Men då måste du betala de 5% av intäkterna de begär. Och självklart ha betalat för tillgången till koden. Du får däremot lära dig av koden och sen göra program med kunskapen du lärt dig, så länge det inte är samma kod. De säger själva att kunskap inte är stöld.

Det står i FAQen för motorn, för övrigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Go Linux go!
Kanske är dags att börja lära sej lite mer om Linux så man är beredd när det slår över

Ett problem linux, eller snarare X window system har är att det i pricip inte går att använda "alt+tab" eller "alt+enter" i spel för att toggla fullscreen etc. Man får komma runt sånt på egen hand ofta. Just därför är X window system inte alls är lika smidigt för fullscreenprogram som windows motsvarighet är. Det är dock inget de flesta behöver känna sig besvärade av. X är väl inte precis lightweight heller, vilket är sorgligt.
Sedan, ska man lära sig linux så har man nog mer att göra än man någonsin hade med windows. Inte för att det är dåligt.
Linux största hinder för att bli en bra spelplattform är att drivarna från amd och intel bland andra måste bli bättre. Höll på att glömma!
Windows har massor med apier och källkod med dokumentation för windows, directx och (iofs snart förlegade) XNA.
Linux/GNU har inte samma fördelar och är nog inte lika välkänt bland utvecklare. Det kommer vara svårt att övertala vissa utvecklare att gå över, men jag tror crytek, epic, valve mfl är så stora att de har kapacitet och kan använda den för att underlätta för fler att expandera.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ett problem linux, eller snarare X window system har är att det i pricip inte går att använda "alt+tab" eller "alt+enter" i spel för att toggla fullscreen etc. Man får komma runt sånt på egen hand ofta. Just därför är X window system inte alls är lika smidigt för fullscreenprogram som windows motsvarighet är. Det är dock inget de flesta behöver känna sig besvärade av. X är väl inte precis lightweight heller, vilket är sorgligt.
Sedan, ska man lära sig linux så har man nog mer att göra än man någonsin hade med windows. Inte för att det är dåligt.
Linux största hinder för att bli en bra spelplattform är att drivarna från amd och intel bland andra måste bli bättre. Höll på att glömma!
Windows har massor med apier och källkod med dokumentation för windows, directx och (iofs snart förlegade) XNA.
Linux/GNU har inte samma fördelar och är nog inte lika välkänt bland utvecklare. Det kommer vara svårt att övertala vissa utvecklare att gå över, men jag tror crytek, epic, valve mfl är så stora att de har kapacitet och kan använda den för att underlätta för fler att expandera.

XNA är förlegat. Däremot finns det en open source port som heter MonoGame som använder sig av Mono istället för .NET. Så nog finns det verktyg och dokumentation för små studios i alla fall. AAA-spelen täcks ju nu med Unreal Engine.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Du får använda en del av deras kod. Men då måste du betala de 5% av intäkterna de begär. Och självklart ha betalat för tillgången till koden. Du får däremot lära dig av koden och sen göra program med kunskapen du lärt dig, så länge det inte är samma kod. De säger själva att kunskap inte är stöld.

Det står i FAQen för motorn, för övrigt.

Men om jag skulle göra att spel som använder Unreal Engine då kan jag omöjligt släppa spelet som open source.

Permalänk
Medlem

Fan va fint. Nu är ju 4 av de största motorerna redo eller kommer få stöd för Linux framöver: Source, Cryengine 3, Unreal Engine 4 och Frostbyte 2.

Finns det några andra stora motorer(som används i många spel) som nu inte planerar stöd för Linux? Jag kommer inte på några på rak hand.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Sedan, ska man lära sig linux så har man nog mer att göra än man någonsin hade med windows.

En stilla undran och kanske lite offtopic: Exakt vad är det du behöver lära dig i Linux som gemene man kommer se som mer komplicerat än motsvarande inlärning för Windows?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Luminous:

Ett problem linux, eller snarare X window system har är att det i pricip inte går att använda "alt+tab" eller "alt+enter" i spel för att toggla fullscreen etc. Man får komma runt sånt på egen hand ofta. Just därför är X window system inte alls är lika smidigt för fullscreenprogram som windows motsvarighet är. Det är dock inget de flesta behöver känna sig besvärade av. X är väl inte precis lightweight heller, vilket är sorgligt.
Sedan, ska man lära sig linux så har man nog mer att göra än man någonsin hade med windows. Inte för att det är dåligt.
Linux största hinder för att bli en bra spelplattform är att drivarna från amd och intel bland andra måste bli bättre. Höll på att glömma!
Windows har massor med apier och källkod med dokumentation för windows, directx och (iofs snart förlegade) XNA.
Linux/GNU har inte samma fördelar och är nog inte lika välkänt bland utvecklare. Det kommer vara svårt att övertala vissa utvecklare att gå över, men jag tror crytek, epic, valve mfl är så stora att de har kapacitet och kan använda den för att underlätta för fler att expandera.

bara så du vet så funkar alt + tab i Ubuntu. Så vet inte riktigt vad du snackar om....

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

Men om jag skulle göra att spel som använder Unreal Engine då kan jag omöjligt släppa spelet som open source.

Yes. Du kan släppa gratisspel men inte open source. Jag tror du får visa källkoden för de som har licens för motorn, så det går ju att komma runt. Jag tycker det är rätt öppet för att vara en proprietär spelmotor!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr fortfarande problem med Linux, speciellt om man kör med separat ljudkort istället för det inbyggda och prestandan är fortfarande sämre än Windows versionen av samma spel (dom jag testat). Kan dom fixa det så är det skitbra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Finns tyvärr fortfarande problem med Linux, speciellt om man kör med separat ljudkort istället för det inbyggda och prestandan är fortfarande sämre än Windows versionen av samma spel (dom jag testat). Kan dom fixa det så är det skitbra

Jag tycker ljudet till mitt xonar essence stx funkar bätte i linux än windows, dock kan jag tänka mig att det är värre med andra ljudkort.

Grafikdrivrutinerna är fortfarande katastrof både för nividia och AMD, jag personligen vägrar använda AMD:s stängda drivrutiner(...)

Permalänk
Medlem

Riktigt nice!!! Nu börjat de äntligen röra på sig när så många tunga grafikmotor bara i år har fått stöd för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ett problem linux, eller snarare X window system har är att det i pricip inte går att använda "alt+tab" eller "alt+enter" i spel för att toggla fullscreen etc. Man får komma runt sånt på egen hand ofta. Just därför är X window system inte alls är lika smidigt för fullscreenprogram som windows motsvarighet är. Det är dock inget de flesta behöver känna sig besvärade av. X är väl inte precis lightweight heller, vilket är sorgligt.
Sedan, ska man lära sig linux så har man nog mer att göra än man någonsin hade med windows. Inte för att det är dåligt.
Linux största hinder för att bli en bra spelplattform är att drivarna från amd och intel bland andra måste bli bättre. Höll på att glömma!
Windows har massor med apier och källkod med dokumentation för windows, directx och (iofs snart förlegade) XNA.
Linux/GNU har inte samma fördelar och är nog inte lika välkänt bland utvecklare. Det kommer vara svårt att övertala vissa utvecklare att gå över, men jag tror crytek, epic, valve mfl är så stora att de har kapacitet och kan använda den för att underlätta för fler att expandera.

Innan Linux eventuellt har slagit igenom på bred front så kommer X vara ersatt av Wayland alt. Mir på Ubuntu vilket är välkommet då X.org är flera decennier gammalt. Drivarna (de öppna) från AMD blir bara bättre hela tiden. Intel gör redan bra Linux-drivrutiner.

Linux inte välkänt bland utvecklare? De om några känner väl till Linux? "Det är att operativsystem av programmerare, för programmerare" som en kille på Valve uttryckte sig. Därmed inte sagt att det inte är för vanligt folk. Min teori om varför folk har "svårt" för Linux är att de har använt Windows i flera år och därför har bildat sig en uppfattning om hur datorer fungerar utifrån det. Linux är inte Windows. Det fungerar inte likadant och har inte för avsikt att göra det. Hade varit intressant att se en person som är helt grön på datorer börja använda t.ex. Ubuntu. Det hade varit en mer rättvis jämförelse.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Sötast

Kan någon ge en inhalator till Microsoft? De tycker jag hör rosslande ljud från deras HQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Linux inte välkänt bland utvecklare? De om några känner väl till Linux? "Det är att operativsystem av programmerare, för programmerare" som en kille på Valve uttryckte sig. Därmed inte sagt att det inte är för vanligt folk. Min teori om varför folk har "svårt" för Linux är att de har använt Windows i flera år och därför har bildat sig en uppfattning om hur datorer fungerar utifrån det. Linux är inte Windows. Det fungerar inte likadant och har inte för avsikt att göra det. Hade varit intressant att se en person som är helt grön på datorer börja använda t.ex. Ubuntu. Det hade varit en mer rättvis jämförelse.

Life oFt..... Bara synd att det verkar ta sån j*vla tid att ersätta X. Vad jag förstod sista gången jag läst på så skulle det dröja enda till nästa år innan varken wayland eller mir blev aktuella. Är inte heller helt förtjust att Ubuntu inte kan samsas med de andra utan fortsätta att dra åt sitt egna håll.

Skrivet av Allexz:

Kan någon ge en inhalator till Microsoft? De tycker jag hör rosslande ljud från deras HQ

Nu ska vi vara snjella Strejf har väl redan hjärtflimmer efter startmeny historien igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ett problem linux, eller snarare X window system har är att det i pricip inte går att använda "alt+tab" eller "alt+enter" i spel för att toggla fullscreen etc. Man får komma runt sånt på egen hand ofta. Just därför är X window system inte alls är lika smidigt för fullscreenprogram som windows motsvarighet är. Det är dock inget de flesta behöver känna sig besvärade av. X är väl inte precis lightweight heller, vilket är sorgligt.
Sedan, ska man lära sig linux så har man nog mer att göra än man någonsin hade med windows. Inte för att det är dåligt.
Linux största hinder för att bli en bra spelplattform är att drivarna från amd och intel bland andra måste bli bättre. Höll på att glömma!
Windows har massor med apier och källkod med dokumentation för windows, directx och (iofs snart förlegade) XNA.
Linux/GNU har inte samma fördelar och är nog inte lika välkänt bland utvecklare. Det kommer vara svårt att övertala vissa utvecklare att gå över, men jag tror crytek, epic, valve mfl är så stora att de har kapacitet och kan använda den för att underlätta för fler att expandera.

Alt+tab funkar bra för det mesta, det är bara något enstaka spel jag har testat som det inte fungerar i. Jag tycker inte att det är så mycket mer man måste lära sig för att kunna använda Linux i jämförelse med Windows. Angående drivrutinerna så är det inget fel på Intels. AMDs däremot har fortfarande en bit kvar tills dess att de är på samma nivå som för Windows, men det verkar också ha att göra med vilket kort man har. Vissa prisar AMDs drivrutiner, medans andra har stora problem.