Permalänk
Medlem

Se till att dina barn litar på dig, försök snacka med dem. Du får känna in om det känns rätt att lägga dig i eller hålla dig i bakgrunden. Visa att du är redo att backa om de vill hålla dig på avstånd, men försök inleda en dialog framför att storma in och leka polis. Jag tror det är bäst.
Mina föräldrar har inte tagit initiativ, eller haft den tekniska kunskapen att kunna reglera mitt internetanvändande. I slutänden är det värderingar som tagit mig till där jag är idag och inte övervaknings och restriktionsprogramvaror.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k6-2:

Vet inte riktigt vad min älsta grabb gör på internet. finns det nåt smidigt sätt at kolla han över axlen ibland? Kör man remote desktop så loggar man ju ut honom. Sticker man in huvudet genom dörren så stäcker han ner illa kvickt.
Frihet under ansvar, men han har nyss fått tillgång till nätet och är inte så gammal.
Nån som vet nån smidig programvara?

Ultra vnc verkar funka...

Vad gjorde du själv på nätet i hans ålder? Glöm inte bort att du är hans farsa och inte övervakare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Vad gjorde du själv på nätet i hans ålder? Glöm inte bort att du är hans farsa och inte övervakare.

Om han är ung. lika gammal som jag, 41, så fanns inte Internet då vi var unga.

Personligen så tycker jag att det är en förälders ANSVAR att kolla upp vad ens barn gör och det gäller inte bara på Internet.
Det handlar inte om att övervaka eller spionera, utan visa att man bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

Vet inte riktigt vad min älsta grabb gör på internet. finns det nåt smidigt sätt at kolla han över axlen ibland? Kör man remote desktop så loggar man ju ut honom. Sticker man in huvudet genom dörren så stäcker han ner illa kvickt.
Frihet under ansvar, men han har nyss fått tillgång till nätet och är inte så gammal.
Nån som vet nån smidig programvara?

Ultra vnc verkar funka...

Det är så här NSA också känner. Så vaför inte, spionera på säger jag!

Permalänk
Medlem

Jösses. det var inte så här på slutet av 90talet på sweclockers!

Tack för tipsen. de som gav dem!

Ni andra som undrar om jag har kontrollbehov eller liknande...vil jag inte föda mer.

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

Jösses. det var inte så här på slutet av 90talet på sweclockers!

Tack för tipsen. de som gav dem!

Ni andra som undrar om jag har kontrollbehov eller liknande...vil jag inte föda mer.

Tror att problemet för många är att de inte ser internet som den "vanliga" världen. Även om den mångt och mycket inte är lik alls så hade vi fått ett bättre klimat på nätet om folk hade behandlat internet bättre.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig en eller två länkar och en snorkig kommentar typ:"googla själv" sen skulle tråden dö ut, Nu blev det världens predikningar istället.. jag kanske inte ens har barn!

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem

Testa http://www1.k9webprotection.com/ funkar riktigt bra, se till att unblocka youtube och diverse då dessa klassas som stötande material i programmet.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

Jag förväntade mig en eller två länkar och en snorkig kommentar typ:"googla själv" sen skulle tråden dö ut, Nu blev det världens predikningar istället.. jag kanske inte ens har barn!

Jag kan ju säga som så att mina barn kommer ha filter på sina datorer. Kommer inte att släppa dem lösa på internet hur som helst. Sen kommer jag inte aktivt att sitta och kolla vad de sökt på men ett normalt filter som förhindrar att de ser på grejer som de inte har åldern inne för att reda ut i sina små hjärnor :D. Sen vet jag också att filter som jag installerade på mina bröders datorer gjorde att det blev en reducering med ca 90% av random mjukvara som de fått ner när de va inne och spelade flashspel eller liknande.

Och som många nämnt så inser inte mestadels av personerna som postat att ett barn inte ska se på allt. För att relatera till ett scenarier så sätter man inte sitt 9 åriga barn ner för att se värst mördarfilmen eller liknande. Men som sagt det är ju upp till varje förälder att bestämma själv vilket jag tror många tycker är svårt. Hoppas du fått lite inblick i hur andra ser på frågan.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Ironin är att samma människor som tycker att du inte ska lägga dig i vad barnen gör är de som tycker att censur och kontroll etc inte behövs för att "FÖRÄLDRARNA FÅR LA TA ANSVAR DERP".

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Ironin är att samma människor som tycker att du inte ska lägga dig i vad barnen gör är de som tycker att censur och kontroll etc inte behövs för att "FÖRÄLDRARNA FÅR LA TA ANSVAR DERP".

Hahaha precis.

Att aktivt delta i barnens aktiviteter är ju att bry sig så att man dessutom skulle kränka dem ser jag inte som ett problem. Vill dock poängtera att att vi pratar om små barn i åldrarna x-14 och inte 16 år eller liknande.

Känns som man dragit ett par inlägg här nu så man kan väl bli en expert expert på Aftonbladet nu :P.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av k6-2:

Jag förväntade mig en eller två länkar och en snorkig kommentar typ:"googla själv" sen skulle tråden dö ut, Nu blev det världens predikningar istället.. jag kanske inte ens har barn!

Jag tror att merparten av de som svarat med predikningar själva är barn, inte har förstått hur det är att ha barn eller inte har förstått föräldrarnas ansvar när man har barn.

Så klart måste jag veta vad mina barn gör med sin dator, jag har ansvar för dem. Sitter de och laddar ner warez så är det jag som förälder som åker dit osv. Jag har även som förälder ansvar för mina barns uppfostran, att de får en vettig världsbild och vettiga värderingar. Vidare är det jag som förälder som står för internetuppkopplingen och vårt interna nätverk, vilka måste kunna användas för samtliga familjemedlemmars behov. Det går inte att en person slukar hela bandbredden eller lyckas få hem virus som ställer till det för oss andra.

Visst kan man skita i allt detta. Jag har sett många exempel på det i samhället där jag bor. Ungar på lågstadiet som spelar GTA osv. Mina barn har ibland också fått spela spel som varit märkta med en högre åldersgräns än vad de varit. Men i de fallen har jag själv spelat spelet tidigare så jag vet vad det handlar om, alternativt har jag varit med dem.

Ju äldre barnen blir, desto mer kan man släppa till dem att själva bestämma. Min dotter som snart är 15 har väldigt fria tyglar. Dels på grund av hur gammal hon är och dels på grund av att hon sköter sig så som jag vill. Oavsett om hon är 15, 18 eller 21 skulle jag tex aldrig acceptera att hon laddar ner spel och filmer från Piratebay via mitt nätverk. Det handlar om att jag bryr mig och att jag håller fast vid mina värderingar, inte om att kontrollera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag tror att merparten av de som svarat med predikningar själva är barn, inte har förstått hur det är att ha barn eller inte har förstått föräldrarnas ansvar när man har barn.

Tror att det kan vara bra att lyssna på barn/yngre då de har en ganska närliggande erfarenhet utav detta område, man får väl kanske plocka lite hipp som happ men det finns ofta något utav värde. Vad jag menar med detta är att de nyligen upplevt detta och därför har lite bättre koll på hur barn reagerar av de olika tillvägagångssätten.
Större delen utav inläggen lyder som så att man skall konversera istället och jag instämmer, är mycket tacksam för att jag kunnat vara helt öppen om allt med mina föräldrar. Ingen vet såklart hur TS tänkt hantera detta men om man tolkar det som att han vill ta ifrån barnet all frihet så berövar man dem även på förtroende. Vem skall barnet vända sig till om föräldrarna inte går? De flesta vågar inte tala med kurator eller liknande.
Jag tror väl kanske inte att TS syfte var att förstöra för barnen men det kan väl ändå vara bra att höra vad det skulle kunna få för konsekvenser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon186252:

Tror att det kan vara bra att lyssna på barn/yngre då de har en ganska närliggande erfarenhet utav detta område, man får väl kanske plocka lite hipp som happ men det finns ofta något utav värde. Vad jag menar med detta är att de nyligen upplevt detta och därför har lite bättre koll på hur barn reagerar av de olika tillvägagångssätten.
Större delen utav inläggen lyder som så att man skall konversera istället och jag instämmer, är mycket tacksam för att jag kunnat vara helt öppen om allt med mina föräldrar. Ingen vet såklart hur TS tänkt hantera detta men om man tolkar det som att han vill ta ifrån barnet all frihet så berövar man dem även på förtroende. Vem skall barnet vända sig till om föräldrarna inte går? De flesta vågar inte tala med kurator eller liknande.
Jag tror väl kanske inte att TS syfte var att förstöra för barnen men det kan väl ändå vara bra att höra vad det skulle kunna få för konsekvenser.

Jag tycker att du delvis talar om helt andra frågor. Att kunna prata med sina barn och ha sina barns förtroende har inte nödvändigtvis något att göra med om man kontrollerar vad de gör. Jag håller dock med dig om att man tar bort allt förtroende om man berövar dem all frihet och det vill man oftast inte, men ibland finns det tillfällen då man som förälder måste kunna göra det också. Att ställa krav, att följa upp om kraven följs och att utdela konsekvenser om kraven inte följs är alla delar av att vara förälder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Märks att majoriteten inte har egna barn eller förstår vad det innebär att vara förälder. Att på något sätt tro att barn får göra vad de vill utan att föräldrar vet eller ska veta något låter säkert bra i barnaöron men leder allt för ofta i fördärvet. Barn som fortfarande inte är färdigutvecklade intellektuellt varken kan eller vill se konsekvensera till sina handlingar. Det är föräldrarnas främsta uppgift att se till att barnet växer upp utan att utsättas för traumatiska upplevelser så att de kan klara sig själva i vuxen ålder. Att slänga avrättningsbilder, våldtäktsporr, nätpedofiler, troll, mobbare och annat hat i ansiktet på ett barn är närmast brottsligt och borde klassas som barnmisshandel. Givetvis är det ju helt individuellt hur moget ett barn är och vad de kan tänkas hantera och det vet varje förälder själva. Att ge barn helt oövervakad tillgång till den kloak som nätets undersida utgör är oansvarigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och det finns väldigt många bra sätt att åstadkomma detta på utan att kränka ens barns integritet och rätt till privatliv. Uppfostran framförallt och blockering av hemsidor i routern, föräldrafilter m.m.

Att spionera på sina barn eller respektive är ett sjukt beteende och leder då fan inte till någonting gott i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

Jag förväntade mig en eller två länkar och en snorkig kommentar typ:"googla själv" sen skulle tråden dö ut, Nu blev det världens predikningar istället.. jag kanske inte ens har barn!

Nej det kanske du inte har. Ska du spionera på någon annan är det likt förbannad en integritetskränkning. Att du inte förstår det är skrämmande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag tycker att du delvis talar om helt andra frågor. Att kunna prata med sina barn och ha sina barns förtroende har inte nödvändigtvis något att göra med om man kontrollerar vad de gör. Jag håller dock med dig om att man tar bort allt förtroende om man berövar dem all frihet och det vill man oftast inte, men ibland finns det tillfällen då man som förälder måste kunna göra det också. Att ställa krav, att följa upp om kraven följs och att utdela konsekvenser om kraven inte följs är alla delar av att vara förälder.

Nej nej nu har det nog blivit ett missförstånd. Jag försöker inte säga att du inte skall ha koll men jag anser att du skall vara öppen med barnen om det, prata om de olika sakerna istället för att förbjuda eller spionera. Förbud leder till nyfikenhet och spionage leder till att man glider ifrån varandra. Det skall alltid finnas krav och konsekvenser, tvärt om ville jag inte ha sagt.

Det är väl till viss del en annan fråga men det hänger även mycket ihop med att smyga runt bakom ryggen på barnet då tilliten knäcks helt när barnet förstår hur man gått tillväga.

Det jag ville få fram var att jag tror att både förälder och barn kommer må bättre utav ett öppet och tryggt hem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wille93:

Nej nej nu har det nog blivit ett missförstånd. Jag försöker inte säga att du inte skall ha koll men jag anser att du skall vara öppen med barnen om det, prata om de olika sakerna istället för att förbjuda eller spionera. Förbud leder till nyfikenhet och spionage leder till att man glider ifrån varandra. Det skall alltid finnas krav och konsekvenser, tvärt om ville jag inte ha sagt.

Det är väl till viss del en annan fråga men det hänger även mycket ihop med att smyga runt bakom ryggen på barnet då tilliten knäcks helt när barnet förstår hur man gått tillväga.

Det jag ville få fram var att jag tror att både förälder och barn kommer må bättre utav ett öppet och tryggt hem.

Då är vi helt överens!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ifall det är jag som har missförstått det hela eller ni... Av de kommentarerna jag har läst så har nästan ingen emot att man filtrerar bort sidor som barn inte bör se. Men som jag förstod TS så vill han inte filtrera något utan helt enkelt se vad det är för sidor barnen går in på alltså spionera. Typ som att fånga de på bar gärning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Så då står du inte längre för din tidigare ståndpunkt?

"Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka."

Fo3

Jag varken rekommenderade eller avrådde från att "spionera" på barnet - var går gränsen mellan att visa intresse och ha koll på vad barnet gör och spioneri förresten? Barn är per definition barn och vet för det mesta inte vad som är i deras intresse och vad som är direkt skadligt för dem. Det är varje förälders ansvar att ha sitt barns välmående främst. Om det innebär att snoka igenom deras SMS, titta på browserhistoriken eller att ha koll på vilka forum de skriver på så ser jag absolut inget fel med det. Givetvis ska man ju inte behöva hålla på med sånt om man har ett öppet och ärligt förhållande till barnet men sådant kan ju ändras väldigt fort, speciellt när barnet kommer upp i tonåren. Som vanligt får man använda sitt sunda förnuft.
Finns det skäl att vara orolig för barnets säkerhet, hälsa och psykiska välmående har man alla rätt att rota igen precis vad man vill i barnets liv för att få sig en bild av situationen för att på bästa sätt kunna hjälpa barnet. En mogen och ansvarsfull förälder förstår detta och gör inte sådana ingrepp i onödan och utan anledning.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

Låser han dörren så är det givet vad han gör... då vill jag fan inte glo!.... Nä han är inte så gammal än. Det är faktiskt svårt när de skall få bruka nätet fritt.. småsyskonen hittar en del knasiga klipp på youtube...
De sökte på spiderman och satt och skrattade åt denna!
www.youtube.com/watch?v=ZnE3uyj9Grg

Vill man slippa logga in så fungerar denna länk: https://youtube.googleapis.com/v/ZnE3uyj9Grg

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Haha, moralpaniken i högform!! TS ville ha tekniska råd, håll er till det för t**san...hur han uppfostrar sina barn är inget som ni har att göra med. Pinsamt!

OT: VNC är bra.

Jag är av åsikten att om man är en del av ett samhälle, så är samhället delaktigt i även det.

Skrivet av Juggernawt:

Jag varken rekommenderade eller avrådde från att "spionera" på barnet - var går gränsen mellan att visa intresse och ha koll på vad barnet gör och spioneri förresten? Barn är per definition barn och vet för det mesta inte vad som är i deras intresse och vad som är direkt skadligt för dem. Det är varje förälders ansvar att ha sitt barns välmående främst. Om det innebär att snoka igenom deras SMS, titta på browserhistoriken eller att ha koll på vilka forum de skriver på så ser jag absolut inget fel med det. Givetvis ska man ju inte behöva hålla på med sånt om man har ett öppet och ärligt förhållande till barnet men sådant kan ju ändras väldigt fort, speciellt när barnet kommer upp i tonåren. Som vanligt får man använda sitt sunda förnuft.
Finns det skäl att vara orolig för barnets säkerhet, hälsa och psykiska välmående har man alla rätt att rota igen precis vad man vill i barnets liv för att få sig en bild av situationen för att på bästa sätt kunna hjälpa barnet. En mogen och ansvarsfull förälder förstår detta och gör inte sådana ingrepp i onödan och utan anledning.

Att snoka på en 15-17 årings SMS är nog inte så populärt, men man har ju lagen på sin sida..?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Märks att majoriteten inte har egna barn eller förstår vad det innebär att vara förälder. Att på något sätt tro att barn får göra vad de vill utan att föräldrar vet eller ska veta något låter säkert bra i barnaöron men leder allt för ofta i fördärvet. Barn som fortfarande inte är färdigutvecklade intellektuellt varken kan eller vill se konsekvensera till sina handlingar. Det är föräldrarnas främsta uppgift att se till att barnet växer upp utan att utsättas för traumatiska upplevelser så att de kan klara sig själva i vuxen ålder. Att slänga avrättningsbilder, våldtäktsporr, nätpedofiler, troll, mobbare och annat hat i ansiktet på ett barn är närmast brottsligt och borde klassas som barnmisshandel. Givetvis är det ju helt individuellt hur moget ett barn är och vad de kan tänkas hantera och det vet varje förälder själva. Att ge barn helt oövervakad tillgång till den kloak som nätets undersida utgör är oansvarigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen är det extremt viktigt att hålla barnen borta från lakritspipor, som vi alla vet leder dessa till kokainspruta i armen liggandes i en tunnelbana och dö.

Bästa sättet att välkomna ungen till internet är att berätta vad det är, att lära sig att ALDRIG LITA PÅ NÅT som sägs på internet. Att veta att folk kommer försöka dra nytta av dig som okunnig, att man ligger ett knapptryck bort från 10 år hos en psykolog. många i yngre tonåren (tro det eller ej) är nyfikna på avrättningsbilder och liknande, i äckelsyfte tittar de på sånt, gjorde jag också när jag var mindre (jag är ingen mördare plz trust me). de upptäcker och tittar på allt, det skapar olika känslor. Det är faktiskt BRA för psyket, då man lär sig att inte bry sig.
Det minskar risken att bli en moralkärring som vuxen, man hakar upp sig på småsaker och kan inte se helheten i den hemska verkligheten vi lever i som exempel (se nästan alla politiker?) det finns 7 lagar som gör det olagligt att ha sex med sin hund, men ändå införde vi en till nyligen för politiker sa att det fortfarande var lagligt. att inte bry sig gör att man kan diskutera allt, man blir mer pålitlig och bättre som människa, utan paniken över ingenting.

Permalänk

ska du ha en maskin som kollar barnets drömmar också?

kör på bra filter så blir alla glada!

Det mesta problemen uppstår när barnet tar reda på information och sen ställer frågor och får dåliga svar, oärliga svar, okunniga svar, omedvetna svar, missledda svar. Man måste vara engagerad och hjälpa ta reda på rätt information. Inte vinkla till den ena ideologin eller den andra. Vilka sociala medier är bra, vilka är inte det. Så kör man så! Betona vikten av källkritik och öppensinnad skepticism! För att ta ett katastrofalt exempel; en fråga som föräldrar totalt misslyckats med är drogfrågan, på grund av propaganda och skrämseltaktiker från skolan, prästerna, scientologerna och så vidare..

Permalänk

Att prata och lära om ämnet är alltid bäst till att börja med, sedan om barnet missbrukar internet ändå så kan man ju ta till andra åtgärder.

Dock så tycker jag att det är väldigt kränkande att hålla på och spionera/blockera innan man pratat med barnet, kan ta som exempel när jag och min kompis gick i lågstadiet och vi satt och tittade på skolans dator, vi mer eller mindre råkade klicka på en lättklädd annons och tyckte ju att det var jätteroligt. Fröken eller pedagogen eller vad den korrekta titeln nu var kom ju och undrade om det var okej att hålla på med sånt, vi svarade att vi inte visste eftersom ingen hade sagt eller undervisat nått om det för oss. Hon sade i alla fall att det inte var okej, så vi slutade då men fortsatte kolla en stund efteråt.
Kan bara snabbt ställa en fråga om händelsen var vårt eller de vuxnas fel?

I alla fall så gäller det för det mesta att undervisa och lära om ämnet, varesig det är kärnkraft, Afrika eller internet.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att titta på http://www.squid-cache.org/

Eller en gratis komersiell produkt
http://www.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-utm-ho...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Övervakning och filter är helt fel.
Alla barn har rätt att strippa för pedofiler utan att föräldrar ska lägga sig i och kränka deras personlig integritet.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Det finns så mycket barn kan utsättas för på internet i dagens läge, att vilja ha koll på vad ens ungar gör behöver inte betyda att man kränker dem på något sätt.
Att göra sin plikt som förälder och förhindra så mycket man kan är väl inget annat än positivt, jag tvivlar däremot starkt på att en unge skulle sitta och se på sjuka klipp osv om det inte finns något underliggande problem.
Min största rädsla skulle vara att mitt barn blev utsatt för något vilket är otroligt vanligt nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Föräldrar har skyldighet och ansvar att skydda sina barn mot allt skit som förekommer på nätet. Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka. Skulle rekommendera TS att inte låta barnen ha tillgång till nätet utan uppsikt i början. Ställ datorn med internetåtkomst i ett gemensamt utrymme så har ni möjlighet att ha koll samt hjälpa och förklara oundvikliga frågor och problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du fullständigt distanserad från verkligheten eller? Klart som fan att barn har rätt till ett privatliv, speciellt när de kommer upp i tonåren. Retoriken du använder används även av helikopter föräldrar som följer med sina barn till arbetsintervjuer.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

Efter att ha läst denna tråden känns det som att Swec verkligen är i behov av en åldersbaserad del av forumet.

Varför? Jo det blir en ganska tragikomisk historia när sådana här situationer där det visar sig att vi som föräldrar diskuterar barnuppfostring MED barn i samma ålder som de som uppfostras.