Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Inaktiv

Så nu har de lagat startmenyn, nu ska de bara laga resten av alla buggar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Exakt den! . Tycker det är kul iaf man kan aldrig lita på vad MS säger nu för tiden

Vem var det nu som sa att Microsoft fullständigt skiter i sina kunder

Skrivet av Broken-arrow:

Att ni som så kallat gillade att få en fullskärmsblaffa uppslängd i ansiktet, med mantrat använd store eller stanna på win 7. Det är det jag mest stört mig på.

Du har läsförståelse noll.
Modern UI har varit den första godtagbara ersättaren till en Startmeny, någonsin. Att alla inte gillar den förstår vem som helst, men defacto så går det att bli lika produktiv med den som med Startknappen - om man vill. Modern UI är riktigt riktigt bra om man har en touch enhet. Windows Store, kontohantering och Modern UI är de tre stora sakerna med Windows 8 oavsett vad du tycker. Gillar man inte något av det, låt då den användaren vara kvar på Windows 7. Däremot, om man gillar två av tre - ja då är Windows 8 riktigt trevligt. Är det Modern UI och avsaknaden av Windows knappen man inte gillar - ja gratulerar då är det bara att stänga av det och installera ett tredjepartsprogram.

Citat:

Att använda tredje part startmeny för att få det man vill, är det sämsta beslut MS tog efter vista skandalen.

Vad är det för Vista-skandal du syftar på? Accelererad 2d-grafik eller införandet av Superfetch? Aero?
Du installerar aldrig en annan webbläsare för att få det som du vill? Eller en annan mediaspelare? Eller kör Bing istället för Google? För mig är det exakt samma sak.

Skrivet av Ozzed:

Vi får väl se. Samma personer som spyr ur sig "bakåtsträvare" brukar också vara samma personer som har full förståelse för att företag gör vad fan som helst för att tjäna pengar, och med den logiken borde de hylla det här beslutet eftersom det är allderles uppenbart att Microsoft aldrig skulle göra en sådan här kovändning om man inte hade starka ekonomiska motiv som låg bakom. Såpass hårt som de tryckte på MUI och startskärmen i början så vore det ju att dra ner byxorna på sig själva att nu göra en helomvändning bara för att några "bakåtsträvare" "gnäller" lite.

Ja jag är nog en av dem. Tycker det är bra så får vi slut på diskussionen.

Skrivet av Ozzed:

Ytterligare en teori är att det har mycket med Balmer att göra. När Satya Nadella tillträdde så var det många nyckelpersoner runt Modern UI och startskärmen som fick kliva av. Det kan ju tyckas konspiratoriskt men jag tror att det kan finnas ett samband.

Ja, jag tror nog detsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Så nu har de lagat startmenyn, nu ska de bara laga resten av alla buggar.

Får man fråga vilka buggar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Får man fråga vilka buggar?

Det finns rätt många, och många av dem som vi rapporterat in för över 10 månader sedan är fortfarande inte patchade. Jag har skrivit om några buggar i andra inlägg här på forumet, här är ett av de mer irriterade inläggen

#13880493

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Vem var det nu som sa att Microsoft fullständigt skiter i sina kunder

Var snarare i MS plånbok det sved lite väl mycket. Annars hade dom bara kört på.

Skrivet av Damodred:

Du har läsförståelse noll.
Modern UI har varit den första godtagbara ersättaren till en Startmeny, någonsin. Att alla inte gillar den förstår vem som helst, men defacto så går det att bli lika produktiv med den som med Startknappen - om man vill. Modern UI är riktigt riktigt bra om man har en touch enhet. Windows Store, kontohantering och Modern UI är de tre stora sakerna med Windows 8 oavsett vad du tycker. Gillar man inte något av det, låt då den användaren vara kvar på Windows 7. Däremot, om man gillar två av tre - ja då är Windows 8 riktigt trevligt. Är det Modern UI och avsaknaden av Windows knappen man inte gillar - ja gratulerar då är det bara att stänga av det och installera ett tredjepartsprogram.

Vist har jag noll läsförståelse och gärna tar emot allt nytt och trycker ner alla andra som inte tycker som jag.

Vist modern är säkert bra på touch (har inte haft möjligheten att prova). Men när man sitter med tangentbord mus framför stationära datorn/laptoppen så är det mest i vägen.

Det du radar upp som stora nyheter, är bara positivt för mobil/surfplatta. Store är aldrig något bra, av två anledningar. Priset och utkonkurrerande av andra som säljer mjukvara, bra på mobil/surfplatta. På vanlig dator är det bara nackdel. modern var aldrig gjord för stationär dator, oavsett vad fanboys säger. Inte häller en ersättare för gamla startmeny utan intvingning och försök till att tjäna pengar på store. Märks på dom fördummade apparna som är förinstallerade. Som IE och epost t.ex. För simpla för egna datorn.

Är mer än modern jag inte gillar.

Skrivet av Damodred:

Vad är det för Vista-skandal du syftar på? Accelererad 2d-grafik eller införandet av Superfetch? Aero?
Du installerar aldrig en annan webbläsare för att få det som du vill? Eller en annan mediaspelare? Eller kör Bing istället för Google? För mig är det exakt samma sak.

Det dom marknadsförde att vista tog mindre resurser än vad det faktiskt gjorde, för OEM skulle kunna snåla med ram.

Det är därför vista har fått så dålig kritik, bland annat.

Näpp tyvärr inte samma sak av en vital anledning, det är mer troligt i startmenyersättarna att det följer med skit som man vill inte ha i datorn. Som virus,trojaner och keyloggers. Nu när det är så många miljoner som sökt och kör startmeny ersättare till Win 8 är det en fin marknad att börja ta över folks konton. missade herren det i mitt inlägg eller är det min noll läsförståelse som spökar även för dig?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Vist har jag noll läsförståelse och gärna tar emot allt nytt och trycker ner alla andra som inte tycker som jag.

Så länge du gör antaganden och baserar åsikter på luft eller raljerar om saker du helt klart missförstått så är det bara sanningen.

Citat:

Vist modern är säkert bra på touch (har inte haft möjligheten att prova). Men när man sitter med tangentbord mus framför stationära datorn/laptoppen så är det mest i vägen.

Så du har alltså inte haft möjligheten att testa Modern UI i sitt rätta element och ändå, ändå klagar du så högljutt? Ytterst imponerande.

Citat:

Det du radar upp som stora nyheter, är bara positivt för mobil/surfplatta. Store är aldrig något bra, av två anledningar. Priset och utkonkurrerande av andra som säljer mjukvara, bra på mobil/surfplatta. På vanlig dator är det bara nackdel. modern var aldrig gjord för stationär dator, oavsett vad fanboys säger. Inte häller en ersättare för gamla startmeny utan intvingning och försök till att tjäna pengar på store. Märks på dom fördummade apparna som är förinstallerade. Som IE och epost t.ex. För simpla för egna datorn.

Är mer än modern jag inte gillar.

Åsikter som är baserade på helt felaktiga grunder. Du verkar inte ens ha använt de "stora" nyheterna på ett riktigt sätt.
Store är bra för att betydligt fler kan göra enkla appar. Titta på Apple Appstore som exempel, de tjänar grova pengar på det och vem som helst kan med lite tid bli en app utvecklare. Det har genererat nya arbeten, det har skapat en helt ny marknad, det ger lönsamhet. Om något så är det precis tvärtom mot vad du hävdar. "Riktiga" program och spel, om vi får kalla det för det, fortsätter att finnas parallellt. Varför inte ta det som är bra på mobil/surfplattan (för att inte glömma Xbox) och flytta in det på pcn? Det är ju helt briljant tänkt och nu visar Microsoft också att de anpassar sitt språk efter efterfrågan.

Dessutom, stationära datorer har _aldrig_ sålt så dåligt som de gör just nu. På grund av konkurrensen från laptops och andra touchenheter eller hybrider. Eftersom det defacto går att stänga av Modern UI i Taskbar så ser jag inte riktigt din så kallade "intvingning". Dessutom är IE11 och Epostklienten i Modern UI bland de bästa apparna som finns. Fråga Mozilla...

Citat:

Det dom marknadsförde att vista tog mindre resurser än vad det faktiskt gjorde, för OEM skulle kunna snåla med ram.

Det är därför vista har fått så dålig kritik, bland annat.

Och det får du till skandal? Stora ord. På sin höjd "före sin tid" eller "Missförstått". Det krävde resurser som en medeldator kanske inte hade. Men om man stängde av nyheterna i Vista så blev det faktiskt ganska trevligt även på en maskin med 1gb ram. Två år senare kommer Windows 7 som en något slimmad storebror och alla hurrar för att det kräver så lite men glömmer samtidigt bort att utvecklingen gått ytterligare två år framåt. Idag har vi SSD- diskar som i många system är den bästa generella prestandahöjningen av ett system, sånt fanns inte ens i vår fantasi 2006.

Citat:

Näpp tyvärr inte samma sak av en vital anledning, det är mer troligt i startmenyersättarna att det följer med skit som man vill inte ha i datorn. Som virus,trojaner och keyloggers. Nu när det är så många miljoner som sökt och kör startmeny ersättare till Win 8 är det en fin marknad att börja ta över folks konton. missade herren det i mitt inlägg eller är det min noll läsförståelse som spökar även för dig?

Det där har du lyckats läsa dig till på detta forum, gratulerar. Vadå "mer troligt"? Mer troligt än vadå? Det handlar inte om dålig läsförståelse utan om dålig källkritik.
Vi har installerat program i miljontal de senare åren som heter VLC, Chrome, Skype, Java, Whatnot - ska man då plötsligt komma med argumentet att det är farligt att installera ett program? På vilket sätt skulle ett program som fixar till Startmenyn vara farligare än ett som ser till att du kan göra dina bankärenden (i det här exemplet Java, som genom åren har varit en av de största bovarna) eller Flash för att kunna sitta vid Youtube? Självklart, om du kör ett gratisprogram från random dude från mellersta Ryssland, ja då får man kanske skylla sig själv. Eller om man laddar hem något från någon torrentsida. Men köper man exempelvis Start8 från välkända Stardock så är det inga problem. Återigen, källkritik! Windows 8 innehåller dessutom ett antivirusprogram från början som förhoppningsvis upptäcker maskar, trojaner eller virus. Dessutom, köper man via en Store så vet man också att man får en godkänd produkt. Vilket gör det säkrare än att ladda ned från annat håll.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Så länge du gör antaganden och baserar åsikter på luft eller raljerar om saker du helt klart missförstått så är det bara sanningen.

Jo, verkligen, speciellt när WIn 8 anhängarna trycker ner dom som inte tycker om win 8. Speciellt påhopp som du kom med.

Skrivet av Damodred:

Så du har alltså inte haft möjligheten att testa Modern UI i sitt rätta element och ändå, ändå klagar du så högljutt? Ytterst imponerande.

Snarare klagar på att jag får använda det i fel element.

Skrivet av Damodred:

Åsikter som är baserade på helt felaktiga grunder. Du verkar inte ens ha använt de "stora" nyheterna på ett riktigt sätt.
Store är bra för att betydligt fler kan göra enkla appar. Titta på Apple Appstore som exempel, de tjänar grova pengar på det och vem som helst kan med lite tid bli en app utvecklare. Det har genererat nya arbeten, det har skapat en helt ny marknad, det ger lönsamhet. Om något så är det precis tvärtom mot vad du hävdar. "Riktiga" program och spel, om vi får kalla det för det, fortsätter att finnas parallellt. Varför inte ta det som är bra på mobil/surfplattan (för att inte glömma Xbox) och flytta in det på pcn? Det är ju helt briljant tänkt och nu visar Microsoft också att de anpassar sitt språk efter efterfrågan.

Dessutom, stationära datorer har _aldrig_ sålt så dåligt som de gör just nu. På grund av konkurrensen från laptops och andra touchenheter eller hybrider. Eftersom det defacto går att stänga av Modern UI i Taskbar så ser jag inte riktigt din så kallade "intvingning". Dessutom är IE11 och Epostklienten i Modern UI bland de bästa apparna som finns. Fråga Mozilla...

Hur skulle jag kunna använda det i sitt rätta element, när jag inte äger ens en egenköp surfplatta?

Jo, men apple kör väl inte det på deras stationära datorer eller har dom ändrat sig den sista tiden? Vad jag sett så kommer inte någon store upp så fort man startar datorn i alla fall.

Inte hela sanningen om webbläsarna. på mobiler har FF lyckas bra och metro skulle dom kunna lätt lösa Grejen är att det kan bara vara en aktiv epostklient aktiv taget och är rätt bökigt att ändra standard webbläsare. Så ta hela sanningen nästa gång. Inte bara dom bitar som bara ger dig fördel.

Skrivet av Damodred:

Och det får du till skandal? Stora ord. På sin höjd "före sin tid" eller "Missförstått". Det krävde resurser som en medeldator kanske inte hade. Men om man stängde av nyheterna i Vista så blev det faktiskt ganska trevligt även på en maskin med 1gb ram. Två år senare kommer Windows 7 som en något slimmad storebror och alla hurrar för att det kräver så lite men glömmer samtidigt bort att utvecklingen gått ytterligare två år framåt. Idag har vi SSD- diskar som i många system är den bästa generella prestandahöjningen av ett system, sånt fanns inte ens i vår fantasi 2006.

Skandal eller inte. Både OEM och ms gick ihop för att blåsa kunderna. För att maximera vinsterna.

Citat:

Det där har du lyckats läsa dig till på detta forum, gratulerar. Vadå "mer troligt"? Mer troligt än vadå? Det handlar inte om dålig läsförståelse utan om dålig källkritik.
Vi har installerat program i miljontal de senare åren som heter VLC, Chrome, Skype, Java, Whatnot - ska man då plötsligt komma med argumentet att det är farligt att installera ett program? På vilket sätt skulle ett program som fixar till Startmenyn vara farligare än ett som ser till att du kan göra dina bankärenden (i det här exemplet Java, som genom åren har varit en av de största bovarna) eller Flash för att kunna sitta vid Youtube? Självklart, om du kör ett gratisprogram från random dude från mellersta Ryssland, ja då får man kanske skylla sig själv. Eller om man laddar hem något från någon torrentsida. Men köper man exempelvis Start8 från välkända Stardock så är det inga problem. Återigen, källkritik! Windows 8 innehåller dessutom ett antivirusprogram från början som förhoppningsvis upptäcker maskar, trojaner eller virus. Dessutom, köper man via en Store så vet man också att man får en godkänd produkt. Vilket gör det säkrare än att ladda ned från annat håll.

Vist Flash behövs inte, dom flesta klipp fungerar i html5 även java går att köra utan. Bara vissa applikationer som kräver det. Vad jag ser har det börjat gå utför precis som quicktime.

Inte svårt att göra mjukvara och lägga ut t.ex här http://sv.softonic.com/. Bara man ser till att det ser legitimt ut, så lär det ta ett bra tag innan det upptäcks. Sen så är det rätt ofta att personer går runt virusskydden eller stänger av dom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, verkligen, speciellt när WIn 8 anhängarna trycker ner dom som inte tycker om win 8. Speciellt påhopp som du kom med.

Men det är ju sant. Det skrivs en sak och du får det till något annat. Ta lite eget ansvar nån gång.

Citat:

Snarare klagar på att jag får använda det i fel element.

Uh... för det är Microsofts fel menar du nu? För att göra en liknelse så klagar du på att du använder en hammare för att dra ut spik.

Citat:

Hur skulle jag kunna använda det i sitt rätta element, när jag inte äger ens en egenköp surfplatta?

Förvisso, men klaga ska du.

Citat:

Jo, men apple kör väl inte det på deras stationära datorer eller har dom ändrat sig den sista tiden? Vad jag sett så kommer inte någon store upp så fort man startar datorn i alla fall.

Nej men de har heller inte iOS för Mac. Det är bara Microsoft som är i "alla" segment med ett genomgående system kan man väl säga. Men poängen är att appar är lönsamt, både för Apple och för utvecklare. Inte något negativt, som du vill få det till. Appar har blivit ett sätt för alla att kunna köra ett program, folk har aldrig förstått vad en .exe fil är eller vad en pakethanterare är eller vad Winzip, Rar osv är och har ej heller aldrig förstått hur det hänger ihop. Likaså vet folk knappt hur man avinstallerar på ett korrekt vis. Detta har man nu kommit runt genom en enkel apphantering.

Citat:

Inte hela sanningen om webbläsarna. på mobiler har FF lyckas bra och metro skulle dom kunna lätt lösa Grejen är att det kan bara vara en aktiv epostklient aktiv taget och är rätt bökigt att ändra standard webbläsare. Så ta hela sanningen nästa gång. Inte bara dom bitar som bara ger dig fördel.

Det jag syftade på med Mozilla var att de lade ned utvecklingen för sin webbläsare till Modern UI (av många anledningar). Att de inte kunde lösa det till Modern UI var faktiskt en av anledningarna. Den användare som tycker det är bökigt att byta standardwebbläsare bör aldrig få kalla sig för avancerad användare. Så vadå ta dem bitar som passar mig bäst?

Citat:

Skandal eller inte. Både OEM och ms gick ihop för att blåsa kunderna. För att maximera vinsterna.

Ja nu var det inte jag som drog till med Aftonbladetrubriken "Skandal".
Visa gärna en källa på att Microsoft och OEM- tillverkarna gick ihop med målet att "blåsa" sina kunder. Eller är det också en sån där slutsats du kommit fram till själv?

Det här är systemkraven för Windows Vista:

Windows Vista Home Premium, Windows Vista Business, Windows Vista Enterprise, and Windows Vista Ultimate

1-gigahertz (GHz) 32-bit (x86) processor or 1-GHz 64-bit (x64) processor
1 GB of system memory
Windows Aero-capable graphics card

Note This includes a DirectX 9-class graphics card that supports the following:
A WDDM driver
Pixel Shader 2.0 in hardware
32 bits per pixel
128 MB of graphics memory (minimum)
40-GB hard disk that has 15 GB of free hard disk space (the 15GB of free space provides room for temporary file storage during the install or upgrade.)
Internal or external DVD drive
Internet access capability
Audio output capability

På den tiden, sommaren 2006, kom Intels Core 2 processorer. Bland annat var E6400 väldigt populär här på SweC. Kostade drygt 2000kr. Kombinerade oftast med 2gb ram. Det man ska komma ihåg här är att detta var en kraftfull dator. Bara genom att titta på minimumkraven för Windows Vista så bör man kunna räkna ut att detta är nog inte fullt lika lättdrivet som Windows XP. Men som jag sa, stängde man av Aero men framför allt Superfetch så blev det ganska trevligt.

För att jämföra med Windows XPs systemkrav:

233mhz
64mb ram
800x600 i upplösning
1,5gb hdd

Det handlar alltid om att maximera vinsterna, vad annars finns det att göra i företag i den här storleken?

Citat:

Vist Flash behövs inte, dom flesta klipp fungerar i html5 även java går att köra utan. Bara vissa applikationer som kräver det. Vad jag ser har det börjat gå utför precis som quicktime.

Säg det till Linda som vill öppna sin webbläsare och se Kate Perrys senaste musikvideo...

Citat:

Inte svårt att göra mjukvara och lägga ut t.ex här http://sv.softonic.com/. Bara man ser till att det ser legitimt ut, så lär det ta ett bra tag innan det upptäcks. Sen så är det rätt ofta att personer går runt virusskydden eller stänger av dom.

Då är vi tillbaka till det här med källkritiken. Dålig sådan, i det här fallet.
Om en användare stänger av sitt antivirusprogram så får de väl skylla sig själv. Speciellt om de är smarta nog att kombinera det med att ladda hem material från dodgy sidor? Nej låt de som inte kan skilja på seriösa program och låtsasprogram använda Stores av de olika slag, det låter som att de hade mått bättre av det i längden.

Permalänk
Medlem

Nu är det så att Microsoft inte har någon webbläsare för ramverket startskärmen bygger på, det är inte något Store-program. Det är en Win32-process precis som Firefox Metro som bygger upp sitt gränssnitt i XUL (på Win32). En stor skillnad är dock att Microsoft får skeppa sitt program på Windows RT och Windows Phone, medan andra som Mozilla inte får installera Win32-program där utan måste bygga Windows Runtime-program via Store och det finns ingen webbläsare för "Metro" som är ett Store-program alls. Det finns heller ingen epostklient för seriös användning från Microsoft för/i Store. Outlook rullar i skrivbordet på både Windows RT och 8.X. Trotts att de var motvilliga att släppa det för RT så var de tvungna eftersom de inte kan göra en ordentlig version för startskärmen. Epost-klienten i Windows Phone blir inte fullt användbar mot Exchange fören WP 8.1. Varför du drar in Thunderbird i det hela när Microsoft inte kan portera sin egen epostklient är helt främmande för mig. De har inte ens haft tanken att försöka portera så stort projekt till Windows Runtime. Hybridvariant har inte varit på frågan heller, och är inte på frågan hos Microsoft för Office-sviten och Outlook heller.

Här handlar det inte vem som gör bäst webbläsare för Win32 i hybridvariant för startskärmen, det handlar om att folk använder skrivbordet och därför gör en handikappad hybridvariant värdelös, vilket också IE i startskärmen är i många fall. Microsoft har lyckats förbättra IE i hybridvarianten, men det var totalt värdelöst från början. Är fortfarande så att du tvingas köra vissa webbsidor på skrivbordet för att det ska lira som normalt, eller för att du ska kunna multitaska. Programbutikerna från Microsoft är för övrigt värdelösa på att skilja på äkta och skräpprogram. De borde rensa som tusan. Företagsanvändare skulle för den delen inte märka av om det stängde ner Store och först gav möjligheten att aktivera det igen med W8.1 Update 1 + N (nästa uppdateringar där startmenyn och storeprogram i fönster kommer). Att de måste tänka om där är ganska självklart, hos företag har de helt enkelt stängt av skiten via GPO. De måste tänka om för att det ska tillföra något och tänka om hur det presenteras. De har börjat gå tillbaka till sina verkliga kunder istället för hypotetiska på en marknad som inte säljer, tar ett tag innan allt faller på plats bara. Både Mozilla och Microsoft klarar sig bra av att hålla sina webbläsare till skrivbordet och som vanliga Windowsprogram. Microsoft har inte löst hela grejen med webbläsare som Store-program, de har inget sådant alls och hybridvarianten kan de diktera hur de vill om, via Windows Update då inte Store.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande bara en massa tekniskt prat. Det hjälper ju inte slutanvändaren, oss, oavsett vilken teknisk bakgrund det är. Jag om någon är väldigt besviken på att man inte kunde få fram en Firefox i Modern UI, samtidigt är IE11 väldigt bra så det är inte så hemskt egentligen.

Citat:

medan andra som Mozilla inte får installera Win32-program där utan måste bygga Windows Runtime-program via Store och det finns ingen webbläsare för "Metro" som är ett Store-program alls.

Det är ofta du skriver i samma "stil" som ovan och ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte ens hälften.

Citat:

Epost-klienten i Windows Phone blir inte fullt användbar mot Exchange fören WP 8.1. Varför du drar in Thunderbird i det hela när Microsoft inte kan portera sin egen epostklient är helt främmande för mig.

Visste inte att jag drog in Thunderbird i det hela. Förstår dock inte vad det skulle ha att göra med saken även om jag hade gjort det? Om inte Microsoft kan göra Outlook dugligt så får inte Mozilla göra det heller, är det så du försöker säga det?

Citat:

Här handlar det inte vem som gör bäst webbläsare för Win32 i hybridvariant för startskärmen, det handlar om att folk använder skrivbordet och därför gör en handikappad hybridvariant värdelös, vilket också IE i startskärmen är i många fall.

Värdelös och värdelös... Det är definitionsfråga. Som "app" är den ruggigt bra. Spelar ingen roll hur det var förut, jag vet att du ofta lever i det förgångna men jag tycker det är helt oväsentligt. IE11 har blivit bättre, Modern UI har blivit bättre (det var verkligen ingen höjdare från början!) och det kommer med tiden att bli ännu bättre.

Att Microsoft bör ta tag i sin Store omgående håller jag helt med om. Men idag finns det trots allt ett programutbud som inte funnits tidigare, vilket i sig kanske får vara ett stort steg.

Jag har dock aldrig riktigt förstått varför man alltid drar in "företagskunder" i snacket om Windows 8 och speciellt då när det handlar om Modern UI. Inte ens Microsoft själva säljer ju detta utan de trycker mycket på att vårt användande av datorn som privatperson har förändrats. För mig har inte Modern UI att göra i produktionssyfte alls och Microsofts reklam handlar om att datorn idag inte är en grå klump under ett bord utan något vi tar med oss i soffan, i bilen, i sängen, på muggen. Det handlar inte om tunga renderingsprogram och 32gb ram utan det vi prioriterar nu för tiden är mobilitet och flexibilitet i privatlivet - så ser jag på hela Modern UI egentligen.

MIcrosoft ger nu användare och företag en startknapp och man kan som användare eller IT-ansvarig avaktivera Modern UI - så jag ser inte problemet. Det jag däremot är intresserad av att veta är om Windows 8 kommer sälja mer nu. Det ska faktiskt bli väldigt spännande att se.

Citat:

Microsoft har inte löst hela grejen med webbläsare som Store-program, de har inget sådant alls och hybridvarianten kan de diktera hur de vill om, via Windows Update då inte Store.

Det här är också en sån där mening som för mig är helt obegriplig tyvärr

Edit:

Angående det här med multitasking, vad är det man inte kan göra?
Nedan är en bild på en 1080p panel där ena halvan är denna diskussionen i Google Chrome och den andra halvan är IE11 i Modern UI. Hemsidan är Skyrim Nexus då jag är ett gravt Skyrim fan. Hur mycket mer multitaskar man? Tittar man noga på bilden ser man att i den vänstra halvan kan man arbeta som vanligt med Utforskaren, Start8, ansluta till nätverk, justera ljud och se vad klockan är. Precis som vanligt om man frågar mig

Här är ytterligare en, denna gång denna diskussion samt Store

Ovanstående bilder är alltså från ett helt omoddat Windows 8, undantaget att jag använder Start8.
Stardock som gör Start8 och även gjort många andra små kul program har ett program som heter Modern Mix, som tillåter att man kör appar i fönster. Inget jag använt eller prövat själv men det är väl så här det kommer bli i framtiden antar jag

http://www.stardock.com/products/modernmix/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Fortfarande bara en massa tekniskt prat. Det hjälper ju inte slutanvändaren, oss, oavsett vilken teknisk bakgrund det är. Jag om någon är väldigt besviken på att man inte kunde få fram en Firefox i Modern UI, samtidigt är IE11 väldigt bra så det är inte så hemskt egentligen.

Det är ofta du skriver i samma "stil" som ovan och ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte ens hälften.

Visste inte att jag drog in Thunderbird i det hela. Förstår dock inte vad det skulle ha att göra med saken även om jag hade gjort det? Om inte Microsoft kan göra Outlook dugligt så får inte Mozilla göra det heller, är det så du försöker säga det?

Värdelös och värdelös... Det är definitionsfråga. Som "app" är den ruggigt bra. Spelar ingen roll hur det var förut, jag vet att du ofta lever i det förgångna men jag tycker det är helt oväsentligt. IE11 har blivit bättre, Modern UI har blivit bättre (det var verkligen ingen höjdare från början!) och det kommer med tiden att bli ännu bättre.

Att Microsoft bör ta tag i sin Store omgående håller jag helt med om. Men idag finns det trots allt ett programutbud som inte funnits tidigare, vilket i sig kanske får vara ett stort steg.

Jag har dock aldrig riktigt förstått varför man alltid drar in "företagskunder" i snacket om Windows 8 och speciellt då när det handlar om Modern UI. Inte ens Microsoft själva säljer ju detta utan de trycker mycket på att vårt användande av datorn som privatperson har förändrats. För mig har inte Modern UI att göra i produktionssyfte alls och Microsofts reklam handlar om att datorn idag inte är en grå klump under ett bord utan något vi tar med oss i soffan, i bilen, i sängen, på muggen. Det handlar inte om tunga renderingsprogram och 32gb ram utan det vi prioriterar nu för tiden är mobilitet och flexibilitet i privatlivet - så ser jag på hela Modern UI egentligen.

MIcrosoft ger nu användare och företag en startknapp och man kan som användare eller IT-ansvarig avaktivera Modern UI - så jag ser inte problemet. Det jag däremot är intresserad av att veta är om Windows 8 kommer sälja mer nu. Det ska faktiskt bli väldigt spännande att se.

Det här är också en sån där mening som för mig är helt obegriplig tyvärr

Edit:

Angående det här med multitasking, vad är det man inte kan göra?
Nedan är en bild på en 1080p panel där ena halvan är denna diskussionen i Google Chrome och den andra halvan är IE11 i Modern UI. Hemsidan är Skyrim Nexus då jag är ett gravt Skyrim fan. Hur mycket mer multitaskar man? Tittar man noga på bilden ser man att i den vänstra halvan kan man arbeta som vanligt med Utforskaren, Start8, ansluta till nätverk, justera ljud och se vad klockan är. Precis som vanligt om man frågar mig

http://i.imgur.com/HdGWugj.png

Här är ytterligare en, denna gång denna diskussion samt Store

http://i.imgur.com/SX7dHyP.png

Ovanstående bilder är alltså från ett helt omoddat Windows 8, undantaget att jag använder Start8.
Stardock som gör Start8 och även gjort många andra små kul program har ett program som heter Modern Mix, som tillåter att man kör appar i fönster. Inget jag använt eller prövat själv men det är väl så här det kommer bli i framtiden antar jag

http://www.stardock.com/products/modernmix/

Du kan ju prova att dela upp svaren lite till och argumentera mot ett urval av snuttar som du lägger in vilken som helst betydelse i.

Du behöver inte förstå hur Windows är uppbyggt, men IE är inget Storeprogram för det.

Kör en musikspelare i hybridvarianten av IE och växla till ett annat program (för startskärmen) så har du inte längre någon musik. Det är vad som innefattar multitasking.

Du verkar inte riktigt förstå att det tekniskt är olika miljöer om du väljer att göra ett Store-program över ett vanligt Windows-program. Ett stort program beroende av Visual Studio skrivet i C/C++ kommer vara i princip omöjligt att portera till Windows Runtimemiljön som Store-program använder sig av, även om programmen i fråga inte är särskilt beroende av Windows-APIer och redan finns för OS X, GNU/Linux, Android eller liknande. Microsoft kan inte och deras konkurrerande program kan inte. När det finns tekniska hinder så kan du inte förvänta dig att någon annan övervinner dem (du får inte göra hur du vill i Store-program) när Microsoft själva inte gjort det för sina programsviter och verktyg.

En viktigt detalj där är att ett program som skrivit för C++ XAML på Windows 8.X och RT (Store) inte är kompatibelt med XAML-varianten som finns på Windows Phone. .NET-versionen kan bara ta PCL-bibliotek, en klenare variant som inte är helt kompatibel med .NET-versionen som funnits i tidigare Windowsversioner eller skrivbordet. Det har blivit tre parallella miljöer, inte ett sätt att ta mobil/surfplatteprogram till datorn eller vise versa. Dessa begränsningar kommer lyftas, men i praktiken har vi fått Windows 9+ innan det sker från konsument och utvecklarperspektiv. Nu måste man skriva olika program, ett för startskärmen, ett för Windows, ett för Windows-telefoner och du kan inte dela särskilt mycket där i mellan. Därför du ser dålig Skype-klient för Store samtidigt som du har en fungerande i Windows och en tredje i Windows Phone. Ett program du skrivit för Windows Phone kan p.g.a. tekniska skillnader inte flyttas till Windows Store för startskärmen utan att skriva om stora delar, förmodligen finns redan funktionerna på skrivbordet via program eller plugins och dessutom kan Store-program inte prata med andra program på samma sätt som Win32-program så det brukar vara meninglöst att skapa en sådan variant. Något Microsoft är inblandade i själv är bland annat att de tillät B&N ge upp försöket att göra en Nook-app för Store, men vilket i sin tur betyder att de får ta fram en läsare för det själv och blir både utvecklingsansvarig och ansvarig för att full funktionalitet inte erbjuds. Du kan inte förvänta dig att företag de inte är investerare i och samarbetar med ska göra mer än företag de samverkar med mycket nära.

Problemet om vi tittar på deras reklam är att användningsområdet och enheterna för detta som de försöker visa inte finns, och att plattor och hybrider med Windows säljer mycket dåligt. Även i förhållande till tangentbordsdrivna datorer, och ännu mer så i förhållande till pekdrivna. Både mjukvara och hela paketet har saknats. Microsoft själva har efter hand inte utvecklat Startskärmsprogrammen utan tillåtet surfplatteanvändare att använda fler program i skrivbordsläge. Vilket ger signalen att tangentbord och pekdon är det du behöver för 10-tum Windowsplattor, även de där du inte själv får installera några vanliga Windowsprogram. Det är o andra sidan bra, då Storeprogram ändå körs på en abstraktion av Windows byggstenar. Det betyder däremot att de släppt tanken om att ens personliga program ska komma från Store.

Tittar vi på hybridprogram som webbläsare så installeras inte dessa från Windows Store och IE uppdateras via Windows Update. Denna uppdelning mellan program för Store och för "Desktop" tjänar inte mycket till, och för hybridvarianterna blir det bara att du uppdaterar webbläsaren på ett ställe i operativsystemet och Twitterklienten för Metro på en annan. Det finns inte längre något IE att avinstallera, det finns inga alternativ att välja i Windows Store eftersom webbläsare inte är Store-program. Microsoft kan här välja att skicka med en så dålig variant att alla kör i skrivbordsläge, för att senare via Windows update uppdatera och säga hur bra allt går. Allt medan den mesta webbstatistiken inte kan skilja på om du kör i startskärmen eller skrivbordet. Hade du valt Firefox som standard, men den inte leverera helt hade du valt att ta bort den som standard för startskärmen, men kanske valt att fortsätta köra det på skrivbordet. Tröskeln att testa det som standard igen är då hög. När det gäller Outlook är det ett utmärkt program som inte kan distribueras via Store och bara kan köras på skrivbordet, borde räcka fint om konkurrenter kör programmen i samma miljö. Thunderbird är inte riktigt en konkurrent där, men de konkurrerar iaf ut "Mail" i Store och tillåter via Add-ons krypterad e-post och lite annat, samt folk behövde inte vänta på en uppdatering via Windows Store för att få stöd för IMAP. De behövde inte heller vänta drygt två år för att kunna köra eposten i ett fönster. Microsoft började om från början med "Mail" just eftersom Windows Runtime-miljön är så oflexibel. Vill du leva i det förgångna får du göra det, men det gör inte jag om jag pekar ut deras stora utveckling och förbättring när det gäller webbläsaren, men det gör inte hybridläget problemfritt varken idag eller i morgon. Det enda jag sa där var att ingen kommer ha samma överseende med att förbättringarna tar 1-2 års tid som de hade med Microsofts webbläsare i startskärmsläge. Microsoft hade tillgång till utvecklingsverktygen långt innan Mozilla där. Utöver att de kan få ut uppdateringarna med Windows Update. Hade de haft samma spelregler hade de kunnat vara på samma ställe idag, men nu har dem inte det och det stället hade ändå knappt betytt några användare. Användarna av platt, hybrid och pekskärmsenheterna är ändå på skrivbordet. Hade du kunnat delta i två banracetävlingar på samma bana för samma publik hade du nog valt den där det inte är tillåtet för huvudsponsorn du konkurrerar mot att fuska, där publiken går och köper korv istället för att titta. Det har ingenting att göra med vem som levererar bäst program i slutändan utan att de måste gå efter användarna och vara ett verktyg för dessa. T.ex. är de på Android trotts att du inte ser massor som säljer telefoner med de som standardwebbläsare eller har samma möjligheter till integration som den inbyggda. Däremot kan de bygga Firefox för Android-NDK:t.

Du har Firefox för Modern-gränssnittet, finns i Nightly, och i princip i den form de ville släppa den för alla. De verkar dock inte sett hur det skulle vara till så stor nytta, och den största kritiken mot den är egentligen att de följer Microsofts riktlinjer för Modernprogram. Får de sen ingen input från användare kan de inte riktigt göra hybridvarianten lika bra som "desktop", de kan heller inte utnyttja programmet för Windows RT eller Windows Phone-enheter som Microsoft kan göra med IE. Microsoft har användare på dessa, Mozilla är utlåsta från dessa och har därför inte samma motivation att jobba med hybridläget. Kundskaran är mycket mindre för Mozilla där, och plattformen de är insläppta på ser en utveckling mot att tillåta allt rulla på skrivbordet i vilket fall som helst, trotts att bättre hybrider börjar komma. Chrome som du kör har dessutom ett Metro-läge du inte använder, så varför gnälla på Firefox? Tja, du skulle sakna ABP bland annat. Hur som helst är du fri att använda det.

Tittar vi på Apple så kan iOS och OS X-program dela mycket av C/ObjC-källkoden, men Mac App Store används bara för rena OS X-program medan du fortfarande inte kan ladda hem ett Win32-program direkt i Windows Store.

Angående epostklienter så var det du som sade detta, i ett stycke.

Skrivet av Damodred:

Dessutom, stationära datorer har _aldrig_ sålt så dåligt som de gör just nu. På grund av konkurrensen från laptops och andra touchenheter eller hybrider. Eftersom det defacto går att stänga av Modern UI i Taskbar så ser jag inte riktigt din så kallade "intvingning". Dessutom är IE11 och Epostklienten i Modern UI bland de bästa apparna som finns. Fråga Mozilla...

ModernMix och andra alternativ att köra startskärmsprogram i fönster eller på en begränsad del av skärmen känner jag till sedan några år. Microsoft tar mycket riktigt efter och placerar sina Store-program i fönster i en framtida uppdatering (vilken vet vi inte än, men efter Update 1) precis som de borde gjort från början, du kommer då kunna alt-tabba mellan alla program också. Det som blir en klar förbättring för t.ex. företagsanvändare där är egentligen inte Store-programmen, men t.ex. att kunna komma åt inställningar som flyttats till startskärmen från skrivbordet i ett fönster och få lite mer konsekventare gränssnitt. Det ger en liten öppning till att börja flytta enklare funktioner till Store-program om de kan användas som vanliga program, detta skulle de kunna göra trotts att de stängt av Store-funktionen. Förändringarna är alltså nödvändiga för att de ska ha kvar Windows Runtime, .NET-versionen för startskärmen o.s.v. överhuvudtaget i produkten. De utvecklar saker parallellt som de inte behöver. Antingen blir de en del av samma miljö och gränssnitt eller så åker det ut förr eller senare. Det är ändå inget som ersätter Windows, och inget blir "legacy" av att de meckar med Metro, tar du bort Win32-funktionerna för något tar du också bort funktionerna i Storeprogrammen vars ram- och körverk förlitar sig på dessa. Du kan inte rensa bort något. Men samtidigt är inget som körs på skrivbordet beroende av den nya miljön och ingenjörsarbetet de måste lägga ner för att designa och skriva koden.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Men det är ju sant. Det skrivs en sak och du får det till något annat. Ta lite eget ansvar nån gång.

Uh... för det är Microsofts fel menar du nu? För att göra en liknelse så klagar du på att du använder en hammare för att dra ut spik.

Förvisso, men klaga ska du.

Nej men de har heller inte iOS för Mac. Det är bara Microsoft som är i "alla" segment med ett genomgående system kan man väl säga. Men poängen är att appar är lönsamt, både för Apple och för utvecklare. Inte något negativt, som du vill få det till. Appar har blivit ett sätt för alla att kunna köra ett program, folk har aldrig förstått vad en .exe fil är eller vad en pakethanterare är eller vad Winzip, Rar osv är och har ej heller aldrig förstått hur det hänger ihop. Likaså vet folk knappt hur man avinstallerar på ett korrekt vis. Detta har man nu kommit runt genom en enkel apphantering.

Det jag syftade på med Mozilla var att de lade ned utvecklingen för sin webbläsare till Modern UI (av många anledningar). Att de inte kunde lösa det till Modern UI var faktiskt en av anledningarna. Den användare som tycker det är bökigt att byta standardwebbläsare bör aldrig få kalla sig för avancerad användare. Så vadå ta dem bitar som passar mig bäst?

Ja nu var det inte jag som drog till med Aftonbladetrubriken "Skandal".
Visa gärna en källa på att Microsoft och OEM- tillverkarna gick ihop med målet att "blåsa" sina kunder. Eller är det också en sån där slutsats du kommit fram till själv?

Det här är systemkraven för Windows Vista:

Windows Vista Home Premium, Windows Vista Business, Windows Vista Enterprise, and Windows Vista Ultimate

1-gigahertz (GHz) 32-bit (x86) processor or 1-GHz 64-bit (x64) processor
1 GB of system memory
Windows Aero-capable graphics card

Note This includes a DirectX 9-class graphics card that supports the following:
A WDDM driver
Pixel Shader 2.0 in hardware
32 bits per pixel
128 MB of graphics memory (minimum)
40-GB hard disk that has 15 GB of free hard disk space (the 15GB of free space provides room for temporary file storage during the install or upgrade.)
Internal or external DVD drive
Internet access capability
Audio output capability

På den tiden, sommaren 2006, kom Intels Core 2 processorer. Bland annat var E6400 väldigt populär här på SweC. Kostade drygt 2000kr. Kombinerade oftast med 2gb ram. Det man ska komma ihåg här är att detta var en kraftfull dator. Bara genom att titta på minimumkraven för Windows Vista så bör man kunna räkna ut att detta är nog inte fullt lika lättdrivet som Windows XP. Men som jag sa, stängde man av Aero men framför allt Superfetch så blev det ganska trevligt.

För att jämföra med Windows XPs systemkrav:

233mhz
64mb ram
800x600 i upplösning
1,5gb hdd

Det handlar alltid om att maximera vinsterna, vad annars finns det att göra i företag i den här storleken?

Säg det till Linda som vill öppna sin webbläsare och se Kate Perrys senaste musikvideo...

Då är vi tillbaka till det här med källkritiken. Dålig sådan, i det här fallet.
Om en användare stänger av sitt antivirusprogram så får de väl skylla sig själv. Speciellt om de är smarta nog att kombinera det med att ladda hem material från dodgy sidor? Nej låt de som inte kan skilja på seriösa program och låtsasprogram använda Stores av de olika slag, det låter som att de hade mått bättre av det i längden.

Suck du kör en strejf. Förvränger baktalar och hånar en.

Har du slut på argument eller?

Varför FF la ner är för man måste gå genom flera steg för att gör FF till standardwebbläsare. Först måste man in på skrivbordet och avaktivera IE som standardwebbläsare innan, det blir rätt. Inte som vanliga skrivbord program, där man bara startar den nya webbläsaren och direkt kan sätta den som standard. Mer info här http://redmondmag.com/articles/2014/03/20/mozilla-windows-8.a...

http://blog.mozilla.org/futurereleases/2014/03/14/metro/

Eller läser jag fortfarande inte det du skriver och kommer med falsk information?

Det är poängen jag försökt nå dig hela tiden med modern. IOs har inte store i laptops och stationär inte så påtryckande i alla fall. MS bör lära sig av IOS och inte bara trycka upp store i ansiktet.

För vem förenklar modern alls? inte så att du kan i modern installera vanliga program, bara snabblänkar till skrivbordet. Vist hade det varit bra att skipa vanliga startmenyn, men då får dom också hitta något vettigt att ersättaren med och bevisligen har dom inte det utan backar tillbaks till en startmeny.

Lite kul att du nämner både youtube och IE11 speciellt modern. För där funkar inte Flash alls. Vilken bra webbläsare, tummen upp på den. Säg det till Linda du Först måste du lära Linda att gå ur modern, för att hon ska kunna njuta av musiken

Jag är tillräckligt kunnig att förstå att detta är fel väg att gå. vist mobil/surfplatta är modern är säkert ok. Dock bör dom göra om skrivbordet på surfplattan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

IE 11 har flash inbyggt i Modern-varianten.

Permalänk
Hedersmedlem

*** notis ***

Argumentationen mellan vissa börjar gå i cirklar och jag får därför be er att följa forumregel § 1.3:

Citat:

§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

Flera inlägg ligger på gränsen mot att mer vara inriktade på person än på argument. Om det fortsätter kan jag bli tvungen att radera flera inlägg, trots att ni sannolikt lagt ner en del tid på att skriva dem.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du kan ju prova att dela upp svaren lite till och argumentera mot ett urval av snuttar som du lägger in vilken som helst betydelse i.

Du behöver inte förstå hur Windows är uppbyggt, men IE är inget Storeprogram för det.

Det handlar inte om att rycka lösa delar ur sitt perspektiv utan att jag inte kan läsa det du skriver ibland. Vilket jag har påtalat förut. Eller inte kan förstå det, snarare. Som din sista mening - det är så mycket fel i den att det tar flera minuter att bena ut vad du egentligen försöker säga.

KimTjik - det är alltså i upplysande syfte nu.

Citat:

Kör en musikspelare i hybridvarianten av IE och växla till ett annat program (för startskärmen) så har du inte längre någon musik. Det är vad som innefattar multitasking.

Har faktiskt inte ens tänkt på det men det stämmer. Det var då dåligt! Testade samma sak med Youtube-appen och samma där. Nu har jag haft Windows 8 sedan midsommar eller så och dock aldrig märkt av det. Det är uppenbart att vi använder våra datorer olika, du har väl webbläsaren som ett allt-i-allo- verktyg (med tanke på att du drog upp filmstreaming i en annan tråd i webbläsare) medan jag använder respektive program - i det här fallet så fungerar Spotify i bakgrunden under Modern UI utan mankemang och det är väl det enda jag använder om jag ska vara helt ärlig.

Citat:

Du verkar inte riktigt förstå att det tekniskt är olika miljöer om du väljer att göra ett Store-program över ett vanligt Windows-program. Ett stort program beroende av Visual Studio skrivet i C/C++ kommer vara i princip omöjligt att portera till Windows Runtimemiljön som Store-program använder sig av, även om programmen i fråga inte är särskilt beroende av Windows-APIer och redan finns för OS X, GNU/Linux, Android eller liknande.

Plus en massa annan lång text

Jodå jag förstår att det är tekniskt olika miljöer men jag ser inte problemet.
Resten är för mig ett tekniskt mumbo jumbo som är lika ointressant som Anders Borgs vara eller icke vara av hockeytofsen
Dessa tekniska begränsningar är något som utvecklarna kommer att övervinna. Det gemensamma formspråket har inget att göra med att göra det enklare för utvecklarna i första hand utan det är att ge oss, användarna, ett gemensamt formspråk med igenkänningsfaktor. Det var väl någon nyhet här på SweC som dessutom tog upp just det här med att snart skulle appar över plattformar vara möjliga?

Windows har alltid haft problemet med kravet på bakåtkompatibilitet. Nu är det plötsligt inte så flexibelt framåt heller - jag har fortfarande förhoppningar om att snart kommer en version av Windows som liksom klipper bort det gamla och lägger grunden för något nytt.

Citat:

Problemet om vi tittar på deras reklam är att användningsområdet och enheterna för detta som de försöker visa inte finns, och att plattor och hybrider med Windows säljer mycket dåligt. Även i förhållande till tangentbordsdrivna datorer, och ännu mer så i förhållande till pekdrivna. Både mjukvara och hela paketet har saknats. Microsoft själva har efter hand inte utvecklat Startskärmsprogrammen utan tillåtet surfplatteanvändare att använda fler program i skrivbordsläge. Vilket ger signalen att tangentbord och pekdon är det du behöver för 10-tum Windowsplattor, även de där du inte själv får installera några vanliga Windowsprogram. Det är o andra sidan bra, då Storeprogram ändå körs på en abstraktion av Windows byggstenar. Det betyder däremot att de släppt tanken om att ens personliga program ska komma från Store.

Det är en ny marknad för Microsoft, att jämföra med två jättar som funnits i vadå sex år på en marknad som tokexploderat. Precis när iPhone och Android började bli ett vettigt alternativ (till Symbian och allt vad de hette) släppte Microsoft Windows 7. Windows 7.5 Moble var ju bara ett halvdant försök men det lade grunden för Windows 8 och Phone om du frågar mig. Windows 7 är ju inget man bara ruckar på.

Jag förväntar mig inte att Microsoft ska in och dominera på dessa marknader (mobil och plattor) och jag ser inte att de kommer kunna göra det heller. Att marknaden inte "finns" är inget som borde stoppa någon. Fråga Apple och Steve Jobs. Det är synd att de säljer så dåligt som de gör, för det är riktigt bra maskiner. Microsoft har nog delvis sig själva att skylla med Windows Surface som kostar 8000kr i inköpspris för att få något vettigt. Som surfplatta/hybrid är det väldigt dyrt när man kan köpa en Nexus 7 för 2500kr. Det jag gillar är att man får just en lätt platta med möjlighet till att köra ett fullfjädrat OS under. Inga kompromisser helt enkelt som Android eller iOS blir.

Citat:

Tittar vi på hybridprogram som webbläsare så installeras inte dessa från Windows Store och IE uppdateras via Windows Update. Denna uppdelning mellan program för Store och för "Desktop" tjänar inte mycket till, och för hybridvarianterna blir det bara att du uppdaterar webbläsaren på ett ställe i operativsystemet och Twitterklienten för Metro på en annan. Det finns inte längre något IE att avinstallera, det finns inga alternativ att välja i Windows Store eftersom webbläsare inte är Store-program.

Det har väl att göra med att man anser IE vara en nödvändighet för att datorn ska fungera? Jag tycker det är helt rätt att separera dessa så att kärnfunktioner i en dator inte är tillgängliga i Store. Likaså så bör uppdateringar till själva operativsystemet ligga separat, så jag ser absolut fördelarna. Däremot, så är jag oförstående till att man väljer att lägga uppdateringen till Windows 8.1 i Store och inte via Windows Update. Är lite osäker på varför man skulle vilja avinstallera IE, i dagens datorer tar det sig inte direkt någon plats och väldigt många hemsidor/företag måste använda IE.

Har inte testat själv men nedanstående bild visar att man åtminstone i teorin kan inaktivera IE11 - vilket kanske är gott nog?

Citat:

När det gäller Outlook är det ett utmärkt program som inte kan distribueras via Store och bara kan köras på skrivbordet, borde räcka fint om konkurrenter kör programmen i samma miljö. Thunderbird är inte riktigt en konkurrent där, men de konkurrerar iaf ut "Mail" i Store och tillåter via Add-ons krypterad e-post och lite annat, samt folk behövde inte vänta på en uppdatering via Windows Store för att få stöd för IMAP. De behövde inte heller vänta drygt två år för att kunna köra eposten i ett fönster.

Det är väl för att det ingår i Officepaketet?
Jag säger inte att Mail är perfekt men den duger väldigt bra till att ta hand om just mail för de allra flesta. Har man behov av mer avancerade saker ja välj då något annat. Men som en basic mailklient så ser jag inte att det finns någon bättre. Sedan om den var ranglig i början, ja det var nog allt. Sak samma tycker jag, så länge det funkar idag eller det finns en tidsplan för när lösningen kommer.

Citat:

Microsoft började om från början med "Mail" just eftersom Windows Runtime-miljön är så oflexibel. Vill du leva i det förgångna får du göra det, men det gör inte jag om jag pekar ut deras stora utveckling och förbättring när det gäller webbläsaren, men det gör inte hybridläget problemfritt varken idag eller i morgon. Det enda jag sa där var att ingen kommer ha samma överseende med att förbättringarna tar 1-2 års tid som de hade med Microsofts webbläsare i startskärmsläge. Microsoft hade tillgång till utvecklingsverktygen långt innan Mozilla där. Utöver att de kan få ut uppdateringarna med Windows Update. Hade de haft samma spelregler hade de kunnat vara på samma ställe idag, men nu har dem inte det och det stället hade ändå knappt betytt några användare. Användarna av platt, hybrid och pekskärmsenheterna är ändå på skrivbordet.

Ingen som tror att det ska vara problemfritt, inte ens Microsoft. Det finns två punkter här: Mozilla har haft i stort sett två år på sig. Det ska räcka. Hade man inte en dedikerad fanskara så lade man ned projektet. Vad hände med rebellerna i Mozilla liksom Att de trodde de skulle vara dominerande från betastadiet tycker jag var helt fel, de skulle börjat med en minioritetsläsare och sedan byggt sig upp. Hade mycket gärna haft en officiell Firefox kan jag säga. Om Microsoft och Mozilla hade haft samma spelregler... jaa, det hade varit intressant men det är helt orealistiskt att tänka så på väldigt många nivåer. Att användarna är på Skrivbordet är inte bara för att Modern UI anses vara dåligt, jag använder också skrivbordet på mina två plattor, utan det är snarare för att under Modern UI finns även en fullfjädrad dator. MOdern UI är lite som iOS och Android, fullskärm (nu är det inte så med Modern UI men du förstår) och appar. Google har fått stor kritik för att Android inte kan köra två appar sida vid sida exempelvis. Om man bara ser Modern UI för vad det är och inte försöker få det till något magiskt, så är Modern UI riktigt bra. Bättre än både iOS och Android om någon frågar mig, och jag äger enheter med alla dessa operativsystem så jag har en hyfsad uppfattning.

Citat:

Chrome som du kör har dessutom ett Metro-läge du inte använder, så varför gnälla på Firefox? Tja, du skulle sakna ABP bland annat. Hur som helst är du fri att använda det.

Jag använde Chrome där på bilden bara för att visa att man kan göra flera saker samtidigt och att Modern UI inte var så låst. Men det var innan jag visste att IE11 inte gillade att köra andrafiolen Gnäller egentligen inte per se på Firefox utan för att jag vill väldigt gärna se Firefox för Modern UI.

Citat:

Angående epostklienter så var det du som sade detta, i ett stycke.

Helt rätt, skyller på klockan. Vad jag egentligen menade var Mozilla som i Firefox. Hade inte en tanke på deras mailklient.

Citat:

ModernMix och andra alternativ att köra startskärmsprogram i fönster eller på en begränsad del av skärmen känner jag till sedan några år. Microsoft tar mycket riktigt efter och placerar sina Store-program i fönster i en framtida uppdatering (vilken vet vi inte än, men efter Update 1) precis som de borde gjort från början

Tanken här var att ge exempel på vettig källkritik till Broken-Arrow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Suck du kör en strejf. Förvränger baktalar och hånar en.

Har du slut på argument eller?

Haha kör en strejf
Nymyntat uttryck, gillar't!

Jag vare sig förvränger, baktalar eller hånar (du ska se när jag gör det på riktigt) utan påtalar bara att du borde ta mer egetansvar istället för att skylla på andra.

Citat:

Varför FF la ner är för man måste gå genom flera steg för att gör FF till standardwebbläsare. Först måste man in på skrivbordet och avaktivera IE som standardwebbläsare innan, det blir rätt. Inte som vanliga skrivbord program, där man bara startar den nya webbläsaren och direkt kan sätta den som standard. Mer info här http://redmondmag.com/articles/2014/03/20/mozilla-windows-8.a...

http://blog.mozilla.org/futurereleases/2014/03/14/metro/

Eller läser jag fortfarande inte det du skriver och kommer med falsk information?

Det är ingen som säger emot dig. Det enda som sägs är att om det är själva kravet så är svårighetsgraden på en sorgligt låg nivå. Tyvärr säger det också lite om oss som konsumenter - vi köper gärna prylar för både fem, tio och 15 000kr men kan inte hantera dem för fem öre.

Citat:

Det är poängen jag försökt nå dig hela tiden med modern. IOs har inte store i laptops och stationär inte så påtryckande i alla fall. MS bör lära sig av IOS och inte bara trycka upp store i ansiktet.

Men du har alltså fortfarande inte förstått? Är du på riktigt nu? iOS finns inte ens till laptops medan Windows 8 finns lite överallt.
Jag ska verkligen förklara i detalj för dig nu:

I mitt lilla hem så finns det åtta Microsoft-baserade enheter, tror det är fem Android- baserade enheter och åtminstone lika många Apple- enheter. När jag köper ett program, vi tar Plex som exempel då det finns på alla plattformar, så är det knutet till mina konton. När jag införskaffar en ny Android-enhet så vill jag två saker:

1. Se till att den nya enheten snabbt kommer igång. Det är lite som i tråden om ominstallationsångesten, det är lika illa här.
Om jag loggar in på mitt konto i en webbläsare så kan jag därifrån skicka Plex till de enheter som inte har detta installerat.

2. Jag vill inte behöva köpa samma app flera gånger. Jag vill inte behöva vara registrerad hos TeamViewer, hos Splashtop, hos företag xxx för att de ska ha koll på vad jag köpt. Det ska räcka med ett konto. Samma för alla dessa medlemsklubbar runt om i världen, jag orkar med att ha kort från HM, SAS, ICA, COOP osv utan vill ha allt på ett enda ställe.

Kontot och Store ser till att så sker.

Detta är samma princip på Microsoft Store, Apple Appstore eller Google Play. Butiker är bra, allt samlat på ett ställe. Det är inte upptryckt i någons ansikte, man behöver inte ens använda det alls om man inte vill.

Citat:

För vem förenklar modern alls? inte så att du kan i modern installera vanliga program, bara snabblänkar till skrivbordet. Vist hade det varit bra att skipa vanliga startmenyn, men då får dom också hitta något vettigt att ersättaren med och bevisligen har dom inte det utan backar tillbaks till en startmeny.

Om du kommer förbi Stockholm så ska jag visa dig. Jag bjuder på kaffe och så ska du få se hur Modern UI fungerar i sitt rätta element. För du sitter där med en massa fördomar om ett system du vare sig behärskar eller ens har testat. Däremot håller jag helt med dig om att det är bra att vi får startmenyn tillbaka!

Citat:

Lite kul att du nämner både youtube och IE11 speciellt modern. För där funkar inte Flash alls. Vilken bra webbläsare, tummen upp på den. Säg det till Linda du Först måste du lära Linda att gå ur modern, för att hon ska kunna njuta av musiken

Skärp dig nu va. Se svar från Miklon.
Media i youtube och IE11 fungerar helt klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jodå jag förstår att det är tekniskt olika miljöer men jag ser inte problemet.
Resten är för mig ett tekniskt mumbo jumbo som är lika ointressant som Anders Borgs vara eller icke vara av hockeytofsen

Om du inte ser problemen kanske det är dags att gå vidare och vara glad för att du har ett användarmönster som gör att du inte behöver uppleva dem. Bara för att du inte förstår eller håller med om något betyder det ju dock inte att problemet inte existerar för andra.
En stor del av dina resonemang utöver dina åsikter och personliga referenser är halmdockeliknande vilket verkligen inte tillför diskussionen något nytt. Jag utgår från att detta inte sker medvetet från din sida och skriver detta nu till dig i "upplysande syfte" så att du kan försöka undvika denna sortens felriktade resonemang i framtiden. Strejf resonerade ofta på ett liknande vis. Läs mer om ämnet här

Citat:

Haha kör en strejf
Nymyntat uttryck, gillar't!

I detta sammanhang skulle jag verkligen alltså inte ta det som en komplimang.

Permalänk
Avstängd

Jo men... PetterK är en väldigt tekniskt intresserad människa och jag...är det inte. I min värld så är det så här:

Jag har en produkt för Plattform X och vill ha den på Plattform Y också. Då skapar jag den. Vill jag inte ha den, då skapar jag den inte. Svårare än så är det inte. Sedan om det handlar om olika programmeringsspråk eller vad det nu kan vara är egentligen sak samma. <- Väldigt förenklat

Som konsument: Oj min pc klarar inte av det här nya *valfria program, spel, egenskap*. Då köper jag nya datordelar som klarar av det.

Vad är halmdockeliknande menar du? Om något tycker jag att jag har belägg för det, i jämförelse med vissa här som säger att trots att de visat sina vänner/släktingar 100 gånger hur de använder något så kan de inte lära sig och då är det Microsofts fel. Eller argumenterar i Aftonbladet-rubriker. Självklart handlar mycket om åsikter och personliga referenser. Men man kan väl grunda dem i sakliga saker, vilket många inte gör här.

Permalänk
Avstängd

Min kommentar angående startmenyns åtkomst är som följer:

Om det kan få fler att använda världens bästa operativsystem Windows 8 (enligt mig) så är jag mycket positivt inställd och glad för detta.

Riktigt många bra nyheter som presenterades på BUILD. Universiella appar till telefon, dator, Xbox One. Dessutom är dessa appar "betala en gång och få tillgång på alla enheter", något som jag länge efterfrågat! Microsoft konkurrent till Siri, Cortana annonserad och demonstrerad. Windows 8.1 Update demonstrerad och släppt till MSDN (kommer till resten av världen om 4 dagar). Windows Phone 8.1 demonstrerad och släpps till sommaren. Ny version av Visual Studio med stöd för universiella appar. Windows på "Internet of things", typ kaffemuggar Nokia presenterade nya telefonmodeller, en del med pris så lågt som $159. Windows gratis för alla enheter under 9 tum är också stort!

Det var även intressant att både Windows 8 och Windows 8.1-användare kommer få Windows 8.1 Update via Windows Update som jag förstår det.

Kändes som ett helt nytt Microsoft som presenterade hur man på vissa områden har kommit ikapp konkurrenterna och på andra har något som ingen annan har.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Min kommentar angående startmenyns åtkomst är som följer:

Om det kan få fler att använda världens bästa operativsystem Windows 8 (enligt mig) så är jag mycket positivt inställd och glad för detta.

Riktigt många bra nyheter som presenterades på BUILD. Universiella appar till telefon, dator, Xbox One. Dessutom är dessa appar "betala en gång och få tillgång på alla enheter", något som jag länge efterfrågat! Microsoft konkurrent till Siri, Cortana annonserad och demonstrerad. Windows 8.1 Update demonstrerad och släppt till MSDN (kommer till resten av världen om 4 dagar). Windows Phone 8.1 demonstrerad och släpps till sommaren. Ny version av Visual Studio med stöd för universiella appar. Windows på "Internet of things", typ kaffemuggar Nokia presenterade nya telefonmodeller, en del med pris så lågt som $159. Windows gratis för alla enheter under 9 tum är också stort!

Kändes som ett helt nytt Microsoft som presenterade hur man på vissa områden har kommit ikapp konkurrenterna och på andra har något som ingen annan har.

Håller helt med. För mig är Windows 8 just bättre för de tre sakerna som skiljer mot Windows 7, dvs kontohanteringen, möjligheten till Modern UI och en bättre säkerhet.

Sedan förväntar jag mig inte att Microsoft ska få allt rätt på en gång, från dag ett, från lansering - utan det är som vanligt att det kommer ändringar, service packs och allt vad det är.

Ska också bli väldigt intressant att se vad Apple och Google kommer med, framför allt Apple har börjat få kritik för att deras design inte är lika banbrytande som de var för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Tänker inte svara på allt snuttifierat just nu,

Skrivet av Damodred:

Har faktiskt inte ens tänkt på det men det stämmer. Det var då dåligt! Testade samma sak med Youtube-appen och samma där. Nu har jag haft Windows 8 sedan midsommar eller så och dock aldrig märkt av det. Det är uppenbart att vi använder våra datorer olika, du har väl webbläsaren som ett allt-i-allo- verktyg (med tanke på att du drog upp filmstreaming i en annan tråd i webbläsare) medan jag använder respektive program - i det här fallet så fungerar Spotify i bakgrunden under Modern UI utan mankemang och det är väl det enda jag använder om jag ska vara helt ärlig.

Det var då ett problem på plattor just pekplattor, särskilt med Windows RT där du inte kunde köra Spotify ute i Windows t.ex. Problemet är taget från verkligheten. Där kan inte Spotify bara skicka ut sin klient för telefoner heller p.g.a. att den inte är kompatibel med startskärmen medan du på vanliga surfplatteoperativ kan köra den mobila varianten även om den inte anpassats för skärmen. Tredjepartsprogram kom senare för just Spotify, men många andra tjänster har inga klienter för skrivbordet eller startskärmen och måste köra i webbläsaren. Nej, du kör fel tjänster får du säga till dem. Det är inga tjänster jag föredrar generellt sett, och köra gärna en fet klient när så finns. Det betyder hur som helst att en del saker fortfarande bara fungerar i "Desktop"-webbläsaren trotts alla förbättringar.

Skrivet av Damodred:

Det är väl för att det ingår i Officepaketet?
Jag säger inte att Mail är perfekt men den duger väldigt bra till att ta hand om just mail för de allra flesta. Har man behov av mer avancerade saker ja välj då något annat. Men som en basic mailklient så ser jag inte att det finns någon bättre. Sedan om den var ranglig i början, ja det var nog allt. Sak samma tycker jag, så länge det funkar idag eller det finns en tidsplan för när lösningen kommer.

Nej det ingick inte i Office 2013 RT från början, det kom som en uppdatering till (runt tiden av) Windows RT 8.1 eftersom de inte hade någon fullgod epostklient. Office 2013 RT (och preview) ingår i Windows RT, som hemanvändarvariant så precis som tidigare hemanvändarvarianter fanns inte heller Outlook med när de släppte det. För enklare Onenote-användning hade de ju Onenote MX (OneNote App nu) för startskärmen som bara fungerar med Outlook.com/hotmail/skydrive, de har också en variant på skrivbordet som är lite kraftfullare, men de kände sig tvungna att skicka med en Windowsversion av Outlook till Windows RT-plattorna och skapade ingen variant för startskärmen. Olika team inom Microsoft gör olika beslut för olika program, en del har väldigt svårt att för att skapa startskärmsalternativ. Det sänder hur som helst signaler om att det inte är värt att skapa en version för Windows, en för startskärmen och en för telefoner där man i stort sett får skriva om programmet varje gång.

Permalänk
Avstängd

Ja, återigen pratar du om hur det var förr. Inte hur det faktiskt ser ut idag. Det är ju helt ointressant att prata om hur något var x uppdateringar bakåt i tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Haha kör en strejf
Nymyntat uttryck, gillar't!

Jag vare sig förvränger, baktalar eller hånar (du ska se när jag gör det på riktigt) utan påtalar bara att du borde ta mer egetansvar istället för att skylla på andra.

Det är ingen som säger emot dig. Det enda som sägs är att om det är själva kravet så är svårighetsgraden på en sorgligt låg nivå. Tyvärr säger det också lite om oss som konsumenter - vi köper gärna prylar för både fem, tio och 15 000kr men kan inte hantera dem för fem öre.

Men du har alltså fortfarande inte förstått? Är du på riktigt nu? iOS finns inte ens till laptops medan Windows 8 finns lite överallt.
Jag ska verkligen förklara i detalj för dig nu:

I mitt lilla hem så finns det åtta Microsoft-baserade enheter, tror det är fem Android- baserade enheter och åtminstone lika många Apple- enheter. När jag köper ett program, vi tar Plex som exempel då det finns på alla plattformar, så är det knutet till mina konton. När jag införskaffar en ny Android-enhet så vill jag två saker:

1. Se till att den nya enheten snabbt kommer igång. Det är lite som i tråden om ominstallationsångesten, det är lika illa här.
Om jag loggar in på mitt konto i en webbläsare så kan jag därifrån skicka Plex till de enheter som inte har detta installerat.

2. Jag vill inte behöva köpa samma app flera gånger. Jag vill inte behöva vara registrerad hos TeamViewer, hos Splashtop, hos företag xxx för att de ska ha koll på vad jag köpt. Det ska räcka med ett konto. Samma för alla dessa medlemsklubbar runt om i världen, jag orkar med att ha kort från HM, SAS, ICA, COOP osv utan vill ha allt på ett enda ställe.

Kontot och Store ser till att så sker.

Detta är samma princip på Microsoft Store, Apple Appstore eller Google Play. Butiker är bra, allt samlat på ett ställe. Det är inte upptryckt i någons ansikte, man behöver inte ens använda det alls om man inte vill.

Om du kommer förbi Stockholm så ska jag visa dig. Jag bjuder på kaffe och så ska du få se hur Modern UI fungerar i sitt rätta element. För du sitter där med en massa fördomar om ett system du vare sig behärskar eller ens har testat. Däremot håller jag helt med dig om att det är bra att vi får startmenyn tillbaka!

Skärp dig nu va. Se svar från Miklon.
Media i youtube och IE11 fungerar helt klockrent.

Ja att ens nämna att man har nollkoll är det inte ett hån mot mig som person?

Sen viftar bort det jag skrev och anklagar för okunnighet.

Det finns vist apple laptops http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353&t=142 143 stycken. Dom har inte alls modern/startmeny på detta vis.

På laptop och stationär dator är det inte lika optimalt med den nya startmenyn, för mig och jag kan om jag vill använda modern. Men jag använder endast skrivbordsprogram, så modern blir värdelös för mig.

simplare program (appar) sånt kör på mobil/ surfplatta inte på stationära datorn.

Spel och program finns redan lagrat både på skivor och origin/steam t.ex. store som samlingsplatta är enda nyttan om man använder Office. Menar då på dom enheter jag använder privat/jobbet. alltså stationär dator och mobil.

Det surfplattan jag fått funkar som bäst som remote (är så slö, slöaste samsung plattan). Synk har jag liten nytta av på flera enheter. Men vist om man kan fixa det utan modern lär det vara en kul grej i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ja att ens nämna att man har nollkoll är det inte ett hån mot mig som person?

Jag skrev att du hade noll läsförståelse, vilket är väldig stor skillnad från noll koll. Det var baserat på att du hade tolkat väldigt mycket väldigt fel.

Citat:

Sen viftar bort det jag skrev och anklagar för okunnighet.

Man har rätt till sina åsikter men när argumenten som bygger upp till dessa åsikter så ja, okunnighet är nog ett bra ord. De stora förändringarna i Windows 8 är bevisligen ingenting för dig men klarar du av att se det från ett större perspektiv?

Citat:

Det finns vist apple laptops http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353&t=142 143 stycken. Dom har inte alls modern/startmeny på detta vis.

Ok, grundläggande:

OS X Djurnamn - används till stationära och laptops inom Mac segmentet
iOS används till Apples bärbara enheter så som iPhone eller iPad.

Citat:

På laptop och stationär dator är det inte lika optimalt med den nya startmenyn, för mig och jag kan om jag vill använda modern. Men jag använder endast skrivbordsprogram, så modern blir värdelös för mig.

Absolut! Så är det för en del användare - men du kan inte komma och säga att det gör Modern UI till skräp som produkt baserat på att du inte använder det. Att det är värdelöst för eget användande, absolut.

Citat:

simplare program (appar) sånt kör på mobil/ surfplatta inte på stationära datorn.

För dig kanske. Andra gör inte så. En del vill även ha sina appar/dokument tillgängliga på datorn, en del vill ha möjligheten att handla appar i en webbläsare på datorn för att sända dem till sin enhet osv.

Citat:

Spel och program finns redan lagrat både på skivor och origin/steam t.ex. store som samlingsplatta är enda nyttan om man använder Office. Menar då på dom enheter jag använder privat/jobbet. alltså stationär dator och mobil.

Absolut men kom inte och säg att Angry Birds inte var en app succé.
Alla spelar inte BF4 i 120fps, en del vill bara skjuta fåglar på bussen. Spel och program är så mycket mer än vad Steam har att erbjuda.

Citat:

Det surfplattan jag fått funkar som bäst som remote (är så slö, slöaste samsung plattan). Synk har jag liten nytta av på flera enheter. Men vist om man kan fixa det utan modern lär det vara en kul grej i alla fall.

Nästa gång du byter tror jag du kommer se fördelen med att ha ett aktivt konto. Det är inte en "kul" grej utan det är snarare en nödvändighet. Bara en sån sak som när man byter telefon, jag har ganska många kontakter, och vips vid ett telefonbyte så är alla kontakter i den nya telefonen.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Jag skrev att du hade noll läsförståelse, vilket är väldig stor skillnad från noll koll. Det var baserat på att du hade tolkat väldigt mycket väldigt fel.

Man har rätt till sina åsikter men när argumenten som bygger upp till dessa åsikter så ja, okunnighet är nog ett bra ord. De stora förändringarna i Windows 8 är bevisligen ingenting för dig men klarar du av att se det från ett större perspektiv?

Ok, grundläggande:

OS X Djurnamn - används till stationära och laptops inom Mac segmentet
iOS används till Apples bärbara enheter så som iPhone eller iPad.

Absolut! Så är det för en del användare - men du kan inte komma och säga att det gör Modern UI till skräp som produkt baserat på att du inte använder det. Att det är värdelöst för eget användande, absolut.

För dig kanske. Andra gör inte så. En del vill även ha sina appar/dokument tillgängliga på datorn, en del vill ha möjligheten att handla appar i en webbläsare på datorn för att sända dem till sin enhet osv.

Absolut men kom inte och säg att Angry Birds inte var en app succé.
Alla spelar inte BF4 i 120fps, en del vill bara skjuta fåglar på bussen. Spel och program är så mycket mer än vad Steam har att erbjuda.

Nästa gång du byter tror jag du kommer se fördelen med att ha ett aktivt konto. Det är inte en "kul" grej utan det är snarare en nödvändighet. Bara en sån sak som när man byter telefon, jag har ganska många kontakter, och vips vid ett telefonbyte så är alla kontakter i den nya telefonen.

Jo, så klart, men det som mobilen orkar driva program/spel, sen kör jag där resten är på stationära datorn.

Nä dom förändringarna runt modern är inget för mig, men avsaknad av val. Tycker jag är rätt dåligt. Kan se en större bild på det hela så klart. Men inte alla som kan navigera eller gillar modern. Som man ser t.ex i denna tråden.

Som sagt stor skillnad på stationär dator och mobil. Synk på mobil vist, men den stationära behövs bara backup på privata bilder och det gör jag hellre på en cd/usb.

Missa det med io´s

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Min kommentar angående startmenyns åtkomst är som följer:

Om det kan få fler att använda världens bästa operativsystem Windows 8 (enligt mig) så är jag mycket positivt inställd och glad för detta.

Riktigt många bra nyheter som presenterades på BUILD. Universiella appar till telefon, dator, Xbox One. Dessutom är dessa appar "betala en gång och få tillgång på alla enheter", något som jag länge efterfrågat! Microsoft konkurrent till Siri, Cortana annonserad och demonstrerad. Windows 8.1 Update demonstrerad och släppt till MSDN (kommer till resten av världen om 4 dagar). Windows Phone 8.1 demonstrerad och släpps till sommaren. Ny version av Visual Studio med stöd för universiella appar. Windows på "Internet of things", typ kaffemuggar Nokia presenterade nya telefonmodeller, en del med pris så lågt som $159. Windows gratis för alla enheter under 9 tum är också stort!

Det var även intressant att både Windows 8 och Windows 8.1-användare kommer få Windows 8.1 Update via Windows Update som jag förstår det.

Kändes som ett helt nytt Microsoft som presenterade hur man på vissa områden har kommit ikapp konkurrenterna och på andra har något som ingen annan har.

Men du har ju aldrig förstått varför majoriteten som arbetar med mus och tangentbord föredrar startmenyn men nu när Microsoft gett efter så är det helt plötsligt bra att man även får ett operativsystem anpassat efter mus och tangentbord?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja, återigen pratar du om hur det var förr. Inte hur det faktiskt ser ut idag. Det är ju helt ointressant att prata om hur något var x uppdateringar bakåt i tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skärp dig nu, du anklagar mig att prata om dåtiden när jag pratar om framtida uppdateringar och dagens utbud och helt omotiverat drar du in en diskussion om framtidens webbteknik i en diskussion om program för startskärmen. Du har inget att komma med och därför argumenterar du inga sakfrågor. Du säger bara Buhu, du ser inte på saken och nutiden som jag ser på den – trotts grova sakfel och bristande kännedom. Sakfrågorna vill du däremot inte diskutera, och då kommer ingen veta var vi har dig i frågan ändå.

Spotlite finns nu, men det är en icke officiell klient och det är till viss del hela ekosystemet inklusive Windows RT jag pratar om, där finner jag det som en nackdel att behöva köra program som epost och webbläsare i skrivbordet när du ändå inte har tillgång till att installera eller köra eller utveckla några skrivbordsprogram förutom att köra de som är inkluderade. Men andra musiktjänster som Google Play Music, Mog, Deezer, Rdio, och ett par till är några musiktjänster som inte har någon klient för Windows 8.X/RT, Spotify har ingen officiell klient. Folk kommer märka sådana underligheter på många tjänster. Antingen får du i detta fall taget från verkligheten, som recensenter som varit exalterade över produkten (RT) o.s.v. sprungit på alltså köra en icke officiell klient som inte har samma funktioner eller köra musiken i webbläsaren ute på skrivbordet. På en dator eller platta där du har fysiskt tangentbord och mus/pekdon spelar det som helst ingen roll, för då använder man det som en vanlig dator, men det betyder också att det fallerar på enheter som Surface RT/2 eller Nokia Lumia 2520 (det är samma företag så fort de slutar bråka i Indien och Kina) och varför andra tillverkare gått över till x86/PC. Istället för att göra en epostklient för Store som ARM-baserade plattor kan använda så skickade de ut Outlook 2013 RT ("Desktop" Windows-program) ett år efter lanseringen av plattformen, den versionen kommer bara med gratis på Windows RT. Har man tangentbord och mus när man använder plattan tycker jag ändå att för stora svagheter gör plattformen som är Windows Store för 8/RT sämre. Både de och många av deras konkurrenter har valt bort program för startskärmen, företag de samarbetar med också. Allt detta medan t.ex. Blackberry har hunnit utveckla en helt ny plattform, som har bättre epostfunktioner som t.o.m. gör företagen glada, för utvecklarna en modern miljö o.s.v. Finland har hunnit med Sailfish OS och stora uppdateringar i den mjukvaran, HP har hunnit köpa upp, utveckla och lägga ner en plattform. Det är först med Windows Phone 8.1 företag får S/MIME i eposten, VPN och förbättrad MDM-integration (läs säkerhet). Medan andra hunnit med motsvarande under samma tid fast släppt produkterna långt tidigare med dessa funktioner. Dessa avgör inte vilka konsumentprogram (appar) som kommer till plattformen eller liknande, men det ger inte samma förtroende som man kan ha mot andra, utvecklingen tar tid och utveckling bakom allt det hela har också gjort att många funktioner och program inte varit möjliga att skapa fören ganska sent, eller kanske inte riktigt är här än.

Vad det gäller Office och Outlook så ingår inte Outlook i Office 2013 Home & Student (RT-versionen av denna svit skicka som sagt senare med det), så köper du en Windows 8.X-platta med Office 2013 Home & Student ingår inte Office där, men gratis hos Windows RT-plattor, även om i begränsad version då add-ons och sånt inte fungerar. Fast Office i helhet är också begränsat där då VBA-Macros, addons o.s.v. som företag kör inte lirar, men det gör bara PC-plattor attraktivare. Outlook, Access och Publisher ingår också i Office 365-prenumerationer, men bara för Windows och OS X då och inte för RT.

Android kan för övrigt köra två program i split screen, om tillverkaren vill. Går även fint i moddade ROMs. Även om tillverkaren skeppar det som google vill utan ändringar så kan du fortfarande köra ett program i bakgrunden när du startar/byter/växlar till ett annat program, även om programmet inte är byggt för att ta hänsyn till bakgrundskörning. Dessutom har du inte någon splitscreenfunktion på Windows Phonedrivna enheter alls, så pratar vi sub 10-tum har inte Microsoft något att komma med när det gäller att köra eller växla mellan flera program samtidigt. Pratar vi x86 10-tum+ så pratar vi om datorer med klient/skrivbordsoperativ och det är varken iOS eller Android något, även om de tagit emot väl av både konsumenter och företag. Samsung Galaxy Note 3 & 2 stödjer t.ex. multi-window som de kallar det på vad som alltså är en stor telefon. Flaggskeppen Galaxy S4 och S5 har också stöd för multi-window även de. Det gör också Samsungs senare plattor t.ex. de i Galaxy Tab Pro-serien, Galaxy-Note 8 & 10.1 serien med flera. Även några andra tillverkare har varianten på detta. Där har du funktioner från förr i princip, du som påstår att alla andra lever i dåtiden. Problemet där är väl att dåtiden och nutiden har funktioner som du ligger på framkant och vill skjuta ifrån verklighetsbeskrivningen inte sett. Något som ännu inte finns hos Windows Phone, som Microsoft i och med sitt förvärv av Nokia Devices & Services har 90% av marknaden av. Något de så småning om också kommer få, men knappast har roadmaps på. Det hela är mest negativt för Microsoft själva där, då de missar en del av marknaden fören de levererar något, under tiden händer massor roligt i alla läger och det finns köpare för enheterna som görs. Surfplattor på ARM kanske det blir värre med då deras partners valde att släppa vanliga datorer istället. Det betyder mest att de hamnar i olika kategorier, där behöver vi inte skrika vem som är bäst eller vi föredrar just nu där förändras grejer hela tiden och det beror helt på vilket syfte man vill uppfylla med prylarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha funderat en stund tycker jag första utkastet till nya startmenyn verkar väldigt lovande med tiles-blocket till höger. Jag gillar ju dessa på WP8 och en konfigurerbar startmeny med ena halvan tiles kan vara en perfekt kompromiss. Spontant blir jag sugen på att använda ett windows med denna nya meny. Kompakt, hyfsat informationstätt och med aktiv information (live tiles, svenskt ord? Klar förbättring mot gammaldags menytexter). Bra jobbat Microsoft!

Edit: "Levande paneler"? Blä för den översättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Efter att ha funderat en stund tycker jag första utkastet till nya startmenyn verkar väldigt lovande med tiles-blocket till höger. Jag gillar ju dessa på WP8 och en konfigurerbar startmeny med ena halvan tiles kan vara en perfekt kompromiss. Spontant blir jag sugen på att använda ett windows med denna nya meny. Kompakt, hyfsat informationstätt och med aktiv information (live tiles, svenskt ord? Klar förbättring mot gammaldags menytexter). Bra jobbat Microsoft!

Edit: "Levande paneler"? Blä för den översättningen.

Precis så känner jag också. Det är bra med uppdaterad information i live-tiles men det är ett katastrofdåligt beslut att sätta det i helskärm. Med nya startmenyn får man vad det verkar samma icke-skrymmande format som idag men med mer info. Det som tidigare låg i högerkolumnen är väl mestadels sådant man kommer kunna komma åt med högerklick på starknappen gissar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Kompakt, hyfsat informationstätt och med aktiv information (live tiles, svenskt ord? Klar förbättring mot gammaldags menytexter). Bra jobbat Microsoft!

Edit: "Levande paneler"? Blä för den översättningen.

Skrivet av Ozzed:

Det är bra med uppdaterad information i live-tiles men det är ett katastrofdåligt beslut att sätta det i helskärm.

Nu fattas det bara att även kunna välja att fästa dem på skrivbordet som gadgets fungerade, då kan det kanske bli intressant att göra appar för att ersätta gadgets för att visa mer specifik info om något.
Jag ser fram emot den nya menyn men är däremot fortfarande väldigt emot kontokopplingar och synkfunktioner där MS tar sig rätten att läsa och radera innehållet om de vill, synktjänsten ska vara helt säker och inte läsas av nån sedan kan de ha en annan tjänst där de kan fjanta runt och spionera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.