AMD Radeon R9 295X2 i detaljerade bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Tjaaa..., det tar mindre plats än två singlar.
Du får allt "omph" på ett kort.

Sen finns det ju dem som vill köra tri- eller quadfire(SLI), vilket kan underlättas med dubbelGPU kort (tänker då på moderkortsproblematiken för tri- eller quadfire).

TLDR;
Om du har för mycket pengar alternativt enbart plats för ett kort men vill åt SLI/Xfire-prestandan, köp dubbel-GPU. Annars är du bara korkad?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

TLDR;
Om du har för mycket pengar alternativt enbart plats för ett kort men vill åt SLI/Xfire-prestandan, köp dubbel-GPU. Annars är du bara korkad?

jag brukar tänka som såhär.
vanlig dator = två singel gpu kort.
Mitx build = dual gpu, för dem har bara 1 pci express slot.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Kör inte beta... Om du kör releaseversionen så funkar det klockrent. I alla fall för mig. Skit bakom spakarna eller? De har ju uttryckligen sagt att Mantle är väldigt tidig beta.

Suck. >.<

De enda stödet som finns för att köra CF i många spel finns ännu endast i Beta-släppen, eftersom de är så sjukt sega att släppa nya WHQL.

Jag tänker inte sitta och spela spelen och inte använda CF och sitta på dryga 60 fps. Jag har två stycken kort av en anledning. Har haft SLI under flera år innan, ALDRIG haft minsta lilla problem med beta-drivrutiner.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Ser ut som dom försöker apa efter nVIDIAs kylare

Ok, jag nappar.

Nu ska vi se, rätblock till kåpa runt kortet och en centrerad fläkt? Det låter bekant, jag tror jag har sett det förr.

Eller ett kort med sluten vattenkylning och en centrerad axialfläkt, det låter också bekant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker att kylningsdesignen är horribel då det enda vattenkylning gör (på det sättet) är att flytta värmen till ett annat ställe där luftkylning fortfarande måste användas.
Dessutom så skapar det här systemet bara extra problem om något skulle gå sönder.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Tycker att kylningsdesignen är horribel då det enda vattenkylning gör (på det sättet) är att flytta värmen till ett annat ställe där luftkylning fortfarande måste användas.
Dessutom så skapar det här systemet bara extra problem om något skulle gå sönder.

Och en vattenkyld dator gör...exakt vad?.....

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pan.Pan:

Tycker att kylningsdesignen är horribel då det enda vattenkylning gör (på det sättet) är att flytta värmen till ett annat ställe där luftkylning fortfarande måste användas.
Dessutom så skapar det här systemet bara extra problem om något skulle gå sönder.

Ja det är det som är hela konceptet med vattenkylning. Eller ja, med all luftkylning också för den delen. En heatpipe gör exakt samma sak, transporterar värme från en plats till en annan. Fast vattenkylning har en del fördelar om man tittar lite närmare på systemet.

Den begränsande faktorn i datorkylning är generellt transporten mellan kisel och kylare. Det är därför det inte har hänt så mycket med tornkylare de senaste åren. Det spelar ingen roll hur stor du kör kylaren, du kan inte flytta bort värmen snabbt nog från processorn. Här har vattenkylning en stor fördel eftersom vatten har så hög specifik värmekapacitet. Det betyder att temperaturen på vattnet inte ökar så mycket vilket betyder att man kan ha en stor temperaturgradient mellan kisel och kylare. Värmetransport är nämligen proportionerlig mot temperaturskillnaden. Så du får en fördel i värmetransporten i det steg som är den begränsande faktorn. Sen har vi nästa fördel och det är att man på ett effektivt sätt kan transportera värmen till ett ställe där det är bättre att flytta ut den ur chassit. Det gör också att man kan designa en bättre kylfläns. En stor axialfläkt som blåser genom en radiator är mer effektiv än en liten radialfläkt som ska blåsa genom en lång smal kylfläns.

Nackdelen är som du nämner att det är ett mer komplicerat system med fler saker som kan gå sönder. En heatpipe är ett helt passivt system så det är stabilt. En pump är mer komplicerad och är också svårare att täta. Det är avvägningen man får göra.

I det här fallet så hade AMD två alternativ. Antingen klocka ner GPUerna kraftigt och sätta på en gigantiskt luftkylare eller att köra en sluten vattenkylare och hålla frekvenserna höga. I det här fallet behöver de prestandan för att det ska vara någon större mening med kortet. Hade de klockat ner det hade de hamnat en bit under Nvidia i prestanda och då faller halva idén med den här typen av kort. Det är all in eller inget. Nu kommer de antagligen kunna skryta med det snabbaste grafikkortet igen vilket är en PR-vinst. Dessutom verkar det bli billigare vilket ger ännu mer bra PR.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Tycker att kylningsdesignen är horribel då det enda vattenkylning gör (på det sättet) är att flytta värmen till ett annat ställe där luftkylning fortfarande måste användas.
Dessutom så skapar det här systemet bara extra problem om något skulle gå sönder.

Du får gärna visa ett system med vattenkylning där luftkylning inte behöver användas, har aldrig set något sådant.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Du får gärna visa ett system med vattenkylning där luftkylning inte behöver användas, har aldrig set något sådant.

http://www.extremetech.com/extreme/124677-how-to-cool-a-pc-with-toilet-water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ok, jag nappar.
...

Med de enorma gröna filter Orici har för ögonen blir det aldrig logiska eller väl genomtänkta svar.

Skrivet av Orisons:

Du får gärna visa ett system med vattenkylning där luftkylning inte behöver användas, har aldrig set något sådant.

Kärnkraftverk. Men då har man ju istället obegränsad tillgång till kylvatten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hur gör dom för att få in tillräckligt med effekt i kortet?

Skrivet av Pan.Pan:

Tycker att kylningsdesignen är horribel då det enda vattenkylning gör (på det sättet) är att flytta värmen till ett annat ställe där luftkylning fortfarande måste användas.

hahaha

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Smaken är som baken, jag gillar verkligen den nya designen. Typen av kylning gör visserligen kortet mindre attraktivt för många, eftersom det inte är lika lätt att få plats med jämfört med den gamla dubbelmackan. Hur som helst så är kortets kylning det minsta problemet i sammanhanget. Problemet är naturligtvis priset. Ingen köper kortet för de pengarna om de inte:

1) Har en alldeles för tung plånbok.

2) Helt saknar rim och reson.

Fast jag ser kylningen som en del av orsaken till det höga priset. Inte bara ur produktionssynpunkt, utan även garantikostnader kan vara högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Typen av kylning gör visserligen kortet mindre attraktivt för många, eftersom det inte är lika lätt att få plats med jämfört med den gamla dubbelmackan.

Fast hade det varit en luftkylare kanske kortet varit nästan obrukbart.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser ut som dom försöker apa efter nVIDIAs kylare

Vilket nvidia kort kör med vätskekylare? (nyfiken)..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Skönt med alla som klagar. Stämningen blir så bra då! Det roliga är, vad finns det egentligen att klaga på om man tar bort sitt morgon tråk och kärlek för nVidia så ser detta riktigt lovande ut. Vad jag kan se så är det ett av dem första referenskorten med backplate?? Hur som helst så tror jag att denna kylaren kommer få bra värden men jag vill se mer temps- och prestandasiffror

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser ut som dom försöker apa efter nVIDIAs kylare

Inget illa menat, nej inte alls men du är otroligt Nvidia biased/anti AMD och dina inlägg har så alltid varit.

Har personligen aldrig kommenterat på dina inlägg men snälla åren bara blåser förbi och någon gång måste du ju bara växa upp? Blir så himla träligt med dessa anti-AMD inlägg hela tiden!

Fanboism ÄR träligt, teknik är rena motsatsen.

Permalänk
Skrivet av fark:

Inget illa menat, nej inte alls men du är otroligt Nvidia biased/anti AMD och dina inlägg har så alltid varit.

Har personligen aldrig kommenterat på dina inlägg men snälla åren bara blåser förbi och någon gång måste du ju bara växa upp? Blir så himla träligt med dessa anti-AMD inlägg hela tiden!

Fanboism ÄR träligt, teknik är rena motsatsen.

Låt han leva i den värld där "Produkt A är bättre än produkt B för att... den är bättre helt enkelt, behöver inte säga mer" som många andra lever i och ignorera deras inlägg hur ologiska de må vara.

Visa signatur

...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Buddychrist:

Låt han leva i den värld där "Produkt A är bättre än produkt B för att... den är bättre helt enkelt, behöver inte säga mer" som många andra lever i och ignorera deras inlägg hur ologiska de må vara.

Jag hoppas att folk kan komma över den skiten snart. SweC har blivit mycket bättre de senaste åren. Nu är det dags att folk rycker upp sig!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

TLDR;
Om du har för mycket pengar alternativt enbart plats för ett kort men vill åt SLI/Xfire-prestandan, köp dubbel-GPU. Annars är du bara korkad?

Typ-ish
...eller så hakade man på ett bra erbjudande från Webhallen, så man kunde köpa ett PowerColor HD7990 för 3990:-
Har för övrigt sett ett sådant på Tradera nu http://www.tradera.com/grafikkort-power-color-hd7990-i-origin...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ok, jag nappar.

Nu ska vi se, rätblock till kåpa runt kortet och en centrerad fläkt? Det låter bekant, jag tror jag har sett det förr.

http://www.wsgf.org/f/u/contrib/article/734/icon.jpg?13077965...

Eller ett kort med sluten vattenkylning och en centrerad axialfläkt, det låter också bekant.

http://www.asus.com/media/global/products/1bZEYSk9yt4lJ2Yr/P_...

Missade i all hast att den var centrerad, annars påminner den mycket om GTX780 o.s.v. kylaren.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kärnkraftverk. Men då har man ju istället obegränsad tillgång till kylvatten.

Nja, de är ju i princip luftkylda de med, då vattnet avger värme till luften. Dessutom använder ju sig många kärn-/olje-/kolkraftverk av kyltorn.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Hur gör dom för att få in tillräckligt med effekt i kortet?

hahaha https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif

Skrivet av Orisons:

Du får gärna visa ett system med vattenkylning där luftkylning inte behöver användas, har aldrig set något sådant.

Skrivet av Zotamedu:

Ja det är det som är hela konceptet med vattenkylning. Eller ja, med all luftkylning också för den delen. En heatpipe gör exakt samma sak, transporterar värme från en plats till en annan. Fast vattenkylning har en del fördelar om man tittar lite närmare på systemet.

Den begränsande faktorn i datorkylning är generellt transporten mellan kisel och kylare. Det är därför det inte har hänt så mycket med tornkylare de senaste åren. Det spelar ingen roll hur stor du kör kylaren, du kan inte flytta bort värmen snabbt nog från processorn. Här har vattenkylning en stor fördel eftersom vatten har så hög specifik värmekapacitet. Det betyder att temperaturen på vattnet inte ökar så mycket vilket betyder att man kan ha en stor temperaturgradient mellan kisel och kylare. Värmetransport är nämligen proportionerlig mot temperaturskillnaden. Så du får en fördel i värmetransporten i det steg som är den begränsande faktorn. Sen har vi nästa fördel och det är att man på ett effektivt sätt kan transportera värmen till ett ställe där det är bättre att flytta ut den ur chassit. Det gör också att man kan designa en bättre kylfläns. En stor axialfläkt som blåser genom en radiator är mer effektiv än en liten radialfläkt som ska blåsa genom en lång smal kylfläns.

Nackdelen är som du nämner att det är ett mer komplicerat system med fler saker som kan gå sönder. En heatpipe är ett helt passivt system så det är stabilt. En pump är mer komplicerad och är också svårare att täta. Det är avvägningen man får göra.

I det här fallet så hade AMD två alternativ. Antingen klocka ner GPUerna kraftigt och sätta på en gigantiskt luftkylare eller att köra en sluten vattenkylare och hålla frekvenserna höga. I det här fallet behöver de prestandan för att det ska vara någon större mening med kortet. Hade de klockat ner det hade de hamnat en bit under Nvidia i prestanda och då faller halva idén med den här typen av kort. Det är all in eller inget. Nu kommer de antagligen kunna skryta med det snabbaste grafikkortet igen vilket är en PR-vinst. Dessutom verkar det bli billigare vilket ger ännu mer bra PR.

Skrivet av EyeNEye:

Och en vattenkyld dator gör...exakt vad?.....

Dold text

Det jag menade med den kommentaren är att vattnet fortfarande måste kylas på något sätt och att det man gör med en sådan design är att man flyttar värmen via vattnet till ett annat ställe. Vattnet i den loopen kommer fortfarande behövas kylas, och det görs av en radiator som använder fläktar för att kyla fins-en.
Om du kollar på ett vattenkylt system så har du fortfarande en del luftkylning på ett eller annat sätt.

Jag tror att de skulle kunna göra en bättre lösning med en större luftkyld fläns direkt på kortet än att blanda in två kylblock, slangar som kan brista samt onödiga pumpljud.

Håller ni inte med om vad jag tycker så gör det inte mig något. Men försök iallafall att komma med en vettig kommentar, som tex "Zotamedu".
Trodde att Swec fortfarande var för mer intelligenta konversationer med lite mer take bakom svaren än "hahahaha".

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Eh? Hur tänkte du där? Inga nyare spel fungerar i CF om man inte har senaste drivrutinera, och inte Mantle någonstans. Hur i hela världen är det "fungerar riktigt bra"?

Mantle funkar iafall utmärkt för mig i BF4 snittar jämt 150-200 fps i ultra i 1080p med mina 7970 och senaste betan 14.3 beta V1.0.

Missade att du skrev om whql,då ursäktar jag mig:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Jaha ja, vad de hittar på, undrar när vi får se denna lösning på marknaden? Vattenkylnings set ink toalettstol.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Mantle funkar iafall utmärkt för mig i BF4 snittar jämt 150-200 fps i ultra i 1080p med mina 7970 och senaste betan 14.3 beta V1.0.

Missade att du skrev om whql,då ursäktar jag mig:-)

Jo precis, BF4 verkar ju fungera riktigt fint nu, men på bekostnad av att alla andra spel buggar Fick stänga av CF för att kunna spel Dota2 nu..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Missade i all hast att den var centrerad, annars påminner den mycket om GTX780 o.s.v. kylaren.

Påminner, på vilket sätt då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

[

Det jag menade med den kommentaren är att vattnet fortfarande måste kylas på något sätt och att det man gör med en sådan design är att man flyttar värmen via vattnet till ett annat ställe. Vattnet i den loopen kommer fortfarande behövas kylas, och det görs av en radiator som använder fläktar för att kyla fins-en.
Om du kollar på ett vattenkylt system så har du fortfarande en del luftkylning på ett eller annat sätt.

Jag tror att de skulle kunna göra en bättre lösning med en större luftkyld fläns direkt på kortet än att blanda in två kylblock, slangar som kan brista samt onödiga pumpljud.

Håller ni inte med om vad jag tycker så gör det inte mig något. Men försök iallafall att komma med en vettig kommentar, som tex "Zotamedu".
Trodde att Swec fortfarande var för mer intelligenta konversationer med lite mer take bakom svaren än "hahahaha".

Fortfarande så kommer du inte ifrån att vatten leder bort värmen så mycket bättre.
Förmodligen har de valt denna typ av värmeledning då 500W är rätt saftigt att kyla, samtidigt som om de hade kört luftkylt på det så hade luften stannat inne i burken. Vilket i sin tur...höjer värmen på resten av komponenterna. Du vill ju bli av med värmen så snabbt som möjligt, inte stänga in den eller låta den snurra omkring.

Min poäng med "Och en vattenkyld dator gör...exakt vad?....." är att hur som helst så behövs fläktar någonstans.
En större kylfläns skulle nog bara förstöra designen (säger inte att den är snygg). Det kommer att dyka upp fler av dessa lösningar. Se bara på CPU-kylningens versioner.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Pan.Pan:

Det jag menade med den kommentaren är att vattnet fortfarande måste kylas på något sätt och att det man gör med en sådan design är att man flyttar värmen via vattnet till ett annat ställe. Vattnet i den loopen kommer fortfarande behövas kylas, och det görs av en radiator som använder fläktar för att kyla fins-en.
Om du kollar på ett vattenkylt system så har du fortfarande en del luftkylning på ett eller annat sätt.

Jag tror att de skulle kunna göra en bättre lösning med en större luftkyld fläns direkt på kortet än att blanda in två kylblock, slangar som kan brista samt onödiga pumpljud.

Håller ni inte med om vad jag tycker så gör det inte mig något. Men försök iallafall att komma med en vettig kommentar, som tex "Zotamedu".
Trodde att Swec fortfarande var för mer intelligenta konversationer med lite mer take bakom svaren än "hahahaha".

Jag skrev ju ett svar? Ett tydligt, enkelt och begripligt svar.

Men jag kan skriva det igen. Att ha luftkylning på en så begränsad yta är svårt att lösa. Det är enklare att använda vatten för att ta upp värmen snabbare från kretsarna och sen avleda det till stor yta mot luften, alltså radiatorn. Alternativet är enorma tornkylare och dylikt, det funkar inte så bra på ett grafikkort!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Den påminner faktiskt lite vagt om Titan Black med sin ljusgrå ram runt en mörk mitt samt stora nitar/skruvar för lite tuffare känsla. Så jag kan faktiskt hålla med om att designspråket är liknande även om det är helt annan kylare och konstruktion. Nu ser ju Titan Z annorlunda ut men jag hade inte tyckt att Nvidia avvikit lika mycket från sin vanliga referensdesign som jag tycker AMD gör när de släpper en kylare med detta utseende till ett dubbel-gpu-kort.

On topic så gillar jag kortet, tyvärr kommer jag aldrig vara nära att äga ett (om ingen utlyser en tävling som är skräddarsydd för mig och mina kompetenser/inkompetenser) och hoppas det är tyst och kraftfullt.

edit: syftningsfel åtgärdat..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Den påminner faktiskt lite vagt om Titan Black med sin ljusgrå ram runt en mörk mitt samt stora nitar/skruvar för lite tuffare känsla. Så jag kan faktiskt hålla med om att designspråket är liknande även om det är helt annan kylare och konstruktion. Nu ser ju Titan Z annorlunda ut men jag hade inte tyckt att Nvidia avvikit lika mycket från sin vanliga referensdesign som jag tycker AMD gör när de släpper en kylare med detta utseende till ett dubbel-gpu-kort.

On topic så gillar jag kortet, tyvärr kommer jag aldrig vara nära att äga ett (om ingen utlyser en tävling som är skräddarsydd för mig och mina kompetenser/inkompetenser) och hoppas det är tyst och kraftfullt.

edit: syftningsfel åtgärdat..

Afan.. jag som trodde nvidia sneglat på xfx design med svart i mitteln & silver/alufärgat runtom..

Jag tror snarare att sanningen ligger mer åt detta hållet.. nvidia har kopierat HIS kylarelösning känns det som!

Om vi nu ska hålla på & spekulera ända in i absurdum dvs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless