Vad händer med tiden?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Alltså vem bryr sig? Känns som ett filosofiskt problem. Vi har ju fungerande atomklockor. Bara att följa de.

Känns om en jäkla massa liv för ingenting.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av strejf:

Tiden är en illusion, om än en mycket övertygande sådan. (c) Einstein.

Apropå Einstein så tack vare hur tidzonerna är utformade så kan du resa bakåt i tiden.
T.ex från Australien eller liknande till USA så är du framme innan du startade :D.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeg:

Ja bäst för alla vore den riktiga tiden året om.
Men om vi går tillbaks till vad vi baserar ett dygn på, en rotation av jorden, som är 24 timmar hur pass i synk är det med normaltiden? till slut har det blivit så ur synk så vi har dag när det borde vara natt... enligt klockan så att säga... eller?
Är det inte jordens rotation och varv runt solen som är facit? är det inte därför vi har skottår och har vi inte till och med justerat tiden för att stämma bättre med just detta?

Har dålig koll på detta så upplys mig gärna

Att jorden snurrar ett varv kring sin egen axel på "exakt" 24 timmar är inte riktigt sant, och ej heller att jorden går runt solen på "exakt" 365 dygn — det finns ingen gångbar anledning till att den ena periodtiden skulle vara en jämn multipel av den andra. För att hålla årstiderna typ konstanta så är en första korrektion att lägga till ett dygn var fjärde år; en andra korrektion är att inte lägga till ett dygn var 25:e egentligt skottår; en tredje korrektion är att trots allt lägga till ett dygn var fjärde "egentligt skottår fast inte enligt korrektion två"-år. Vill man ha fler värdesiffror så kan man fortsätta med liknande korrektioner till oändligheten, och även modifiera reglerna efterhand ifall det skulle behövas.

Men inte nog med att dessa saker inte är kopplade som jämna multiplar: ett dygn är inte av nöden exakt lika långt idag som igår på grund av exempelvis inverkan från andra himlakroppar och allmänna friktionsförluster. Ett dygn idag är faktiskt generellt längre än igår eftersom jordens axelrotation hela tiden saktar ner — det skiljer millisekunder på ett dygn idag jämfört med ett sekel sedan. Sedan 1972 har UTC adderats totalt 25 "skottsekunder" för att kompensera för att ett dygns längd inte varit konstant genom historien. Hade vi inte lagt till dessa så hade vi alltså redan idag varit en halv minut "off" astronomiskt vad gäller definitionen på "natt" sedan 1972, och om vi antar att jordens rotation fortsätter avstanna i samma takt gentemot definitionen av en sekund så hade vi utan skottsekunder helt ha skiftat "natt" och "dag" enligt vår klocktid om ~50 000 år. Tittar man så långt tillbaka som när jorden skapades så var ett jorddygn bara drygt hälften så långt som idag.

Men ja, det du spekulerar i, att det med tiden skulle vara "natt" typ klockan 3 på eftermiddagen, motverkas kort sagt av skottsekunder. Det handlar dessutom om tidsramar som gör att man inte precis behöver ligga sömnlös över hur man ska få livspusslet att gå ihop i framtiden (eller ja, det blir ju lättare och lättare i och med att dagarna blir längre och längre — vi får mer tid kontinuerligt! ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Campaigner:

Alltså vem bryr sig? Känns som ett filosofiskt problem. Vi har ju fungerande atomklockor. Bara att följa de.

Känns om en jäkla massa liv för ingenting.

Tex så är mobilbasstationerna oftast helt beroende på tid från gps, gps är ganska lätt att slå ut och då stoppar man rätt mycket telekom i området, dessutom så finns det system i gps som tidigare användes för att minska upplösningen, tänk på att gps är ett militärt system och om dess ägare så vill kan det alltså sluta att fungera för civila tillämpningar.
Hur ska man då få ut tidsinformationen från atomuren ? En klocka kan vara hur bra som helst men den är ändå värdelös om ingen kan läsa av den

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så många ord för så litet budskap. Läste till att vi kan köpa tågbiljetter till Paris, Wien och Warszawa, och scrollbaren var bara halvvägs till botten. Allt han fått sagt var att exakt tid är viktigt och gett flera exempel med klockor som alla visar olika tid är det omöjligt att veta vilken man kan lita på.

Kan man få en sammanfattning?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Fröken ur styr tiden, stannar hon stannar tiden så är det bara.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Tycker att vi borde slopa sommar o vintertid o köra normal bara! Lättare så tycker jag

Har man normala sovtider så är det inga problem med att tiden flyttas fram en timme mot söndag och tvärtom när klockan ställs bakåt en timme.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Så många ord för så litet budskap. Läste till att vi kan köpa tågbiljetter till Paris, Wien och Warszawa, och scrollbaren var bara halvvägs till botten. Allt han fått sagt var att exakt tid är viktigt och gett flera exempel med klockor som alla visar olika tid är det omöjligt att veta vilken man kan lita på.

Kan man få en sammanfattning?

Alla artikelformat passar inte alla. Artikeln handlar om att definiera ett praktiskt problem med tidsdefinitionen, hur det lösts historiskt, vad som skiljer idag och därefter diskuteras lösningar och olika projekt som redan planeras i Sverige. Ett sådant innehåll knör man inte in i en tweet eller Buzzfeed-artikel hur mycket man än försöker.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av go64:

Jag har inte tid att läsa allt detta.

Jag orkade inte heller med wall of text..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

Själv använder jag ntp1.mmo.netnod.se att synka tiden med :). Den enda skillnaden när jag jämför min tid i datorn och t.ex klocka.nu är bara 1-2sek.

http://www.sp.se/sv/index/services/time_sync/ntp/Sidor/defaul...

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Kul, intressant lördagsläsning Aldrig riktigt tänkt på hur det faktiskt fungerar. Feedback till redaktionen: Låt gärna artiklar av det här stuket bli mer än en engångsföretelse!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Så många ord för så litet budskap. Läste till att vi kan köpa tågbiljetter till Paris, Wien och Warszawa, och scrollbaren var bara halvvägs till botten. Allt han fått sagt var att exakt tid är viktigt och gett flera exempel med klockor som alla visar olika tid är det omöjligt att veta vilken man kan lita på.

Kan man få en sammanfattning?

Född på 90-talet eller?

OH SNAP

Dold text
Permalänk
Skrivet av demon_speed:

Själv använder jag ntp1.mmo.netnod.se att synka tiden med :). Den enda skillnaden när jag jämför min tid i datorn och t.ex klocka.nu är bara 1-2sek.

http://www.sp.se/sv/index/services/time_sync/ntp/Sidor/defaul...

Blir ju viss delay då sidorna laddas så därför 1-2 sek skillnad.
Finns väl vissa sidor som kompenserar lite för det däremot.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Jag övergav IDG för snart ett år sedan. Jag tror det var i samband med deras nya weblayout. Det enda jag saknar egentligen är Städjes kvalitetsartiklar. Jag köpte hans tidning med samlade artiklar för att ha lite bra läsning på resor mm. Jag är väldigt glad att se dig här. Tack för ännu en bra artikel, och jag hoppas på fler. Välkommen!

Permalänk
Medlem

Jörgen Städjes artiklar är som någon skrev innan, enda anledningen att besöka IDG. Och nu skriver han här? Som ett stående inslag? Lycka!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

En fantastiskt intressant artikel, den tackar vi för.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för artikeln!

Permalänk
Medlem

Matrix vi tappade exakt tid vi tror att det är närmare år xxxx

Permalänk
Medlem

Kul och tänkvärd artikel!

Fick mig att fundera lite kring något jag hörde på jobbet om hur man hanterar sommar/vintertid: jag vet inte hur det är på windowsservrar, men i stordatorvärlden kan man inte bara hoppa fram eller bak en timme när man byter sommar/vintertid..
Eller jo det kanske skulle kunna gå att hoppa fram i tiden, men det är inte görligt att hoppa tillbaks i tiden eftersom hela systemet är så rotat i att varje lagrat timestamp (ner på miljondels sekund) är unikt.. Dvs när en viss tidpunkt har inträffats och loggats så kan den inte återkomma och köras om igen utan vidare. (Det är ju rätt logiskt när man tänker på det, då det ju kan gälla tex loggningar av betalningstransaktioner osv, och då kan de slå extremt snett att ha transaktioner som går tex en viss sekund kl 23.59 och sen en timme senare efter skiftet så kommer det nya transaktioner på exakt samma tidpunkt. Vilken inträffade egentligen när?)

...så det man får göra är att under en period i samband med skiftet så får interna klockan på servern köra extra snabbt/långsamt och gradvis ställa sig rätt, så man kan ha koll på varje ögonblick på vägen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

"Where Time Comes From" https://vimeo.com/87871443

Permalänk

I heard some guy long ago saying this was all relative.
I'ma stick with that.
What's the worst that can happen, right? Time-travel? BRING IT.

Besides, there's not much to argue against when you live in Stockholm - Does SL say that the time is "this" and everyone else says "Nope" - They'd still be right. That's just how it is.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kul och tänkvärd artikel!

Fick mig att fundera lite kring något jag hörde på jobbet om hur man hanterar sommar/vintertid: jag vet inte hur det är på windowsservrar, men i stordatorvärlden kan man inte bara hoppa fram eller bak en timme när man byter sommar/vintertid..
Eller jo det kanske skulle kunna gå att hoppa fram i tiden, men det är inte görligt att hoppa tillbaks i tiden eftersom hela systemet är så rotat i att varje lagrat timestamp (ner på miljondels sekund) är unikt.. Dvs när en viss tidpunkt har inträffats och loggats så kan den inte återkomma och köras om igen utan vidare. (Det är ju rätt logiskt när man tänker på det, då det ju kan gälla tex loggningar av betalningstransaktioner osv, och då kan de slå extremt snett att ha transaktioner som går tex en viss sekund kl 23.59 och sen en timme senare efter skiftet så kommer det nya transaktioner på exakt samma tidpunkt. Vilken inträffade egentligen när?)

...så det man får göra är att under en period i samband med skiftet så får interna klockan på servern köra extra snabbt/långsamt och gradvis ställa sig rätt, så man kan ha koll på varje ögonblick på vägen

Eller så sparar man vilken tid saker och ting faktiskt sker. Hänsyn till sommar- och vintertid tar man genom en flagga som säger hur många timmar före/efter man ligger. Exempelvis: 12:00:00+1.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Nu har jag inte tid att läsa allt, skall allt läsa igenom det senare...
Haha, kom o tänka på ifall alla hade gått efter en klocka som ALLA styrde, liksom en app på mobilen eller nått...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Redan när jag läst stycke 1 och 2 tyckte jag att det började bli tjatigt och allt bara upprepade sig, men jag pinade mig igenom hela texten ändå, och den var minst sagt upprepande, alldeles för många retoriska frågor och extremt utdragen. I min mening var denna artikeln en av de sämre som publicerats på Swec så länge jag kan minnas.

Intressanta saker om tid:
https://www.youtube.com/watch?v=-5wpm-gesOY
http://en.wikipedia.org/wiki/Leap_second

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Eller så sparar man vilken tid saker och ting faktiskt sker. Hänsyn till sommar- och vintertid tar man genom en flagga som säger hur många timmar före/efter man ligger. Exempelvis: 12:00:00+1.

Exakt! Att spara tid i lokalt format utan info om tidszon är att skjuta sig själv i foten och bara en idiot till programmerare skulle göra detta.
Man måste alltid kunna få fram UTC-tid från tiden som är sparad. Eller så sparar men helt enkelt i UTC + info om relevant tidszon.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Eller så sparar man vilken tid saker och ting faktiskt sker. Hänsyn till sommar- och vintertid tar man genom en flagga som säger hur många timmar före/efter man ligger. Exempelvis: 12:00:00+1.

Detta skulle fungera i Nordkorea, där man inte behöver ta hänsyn till någon annan i hela världen. Dock skulle Kim behöva en helt egen klocka, som visar "rätt tid".

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Kul och tänkvärd artikel!

Fick mig att fundera lite kring något jag hörde på jobbet om hur man hanterar sommar/vintertid: jag vet inte hur det är på windowsservrar, men i stordatorvärlden kan man inte bara hoppa fram eller bak en timme när man byter sommar/vintertid..
Eller jo det kanske skulle kunna gå att hoppa fram i tiden, men det är inte görligt att hoppa tillbaks i tiden eftersom hela systemet är så rotat i att varje lagrat timestamp (ner på miljondels sekund) är unikt.. Dvs när en viss tidpunkt har inträffats och loggats så kan den inte återkomma och köras om igen utan vidare. (Det är ju rätt logiskt när man tänker på det, då det ju kan gälla tex loggningar av betalningstransaktioner osv, och då kan de slå extremt snett att ha transaktioner som går tex en viss sekund kl 23.59 och sen en timme senare efter skiftet så kommer det nya transaktioner på exakt samma tidpunkt. Vilken inträffade egentligen när?)

...så det man får göra är att under en period i samband med skiftet så får interna klockan på servern köra extra snabbt/långsamt och gradvis ställa sig rätt, så man kan ha koll på varje ögonblick på vägen

Ett sätt är att internt använda en tidsstämpel likt Unixtid, eller för den delen bara UTC. Att lagra en rå tidsstämpel utan tidszonsformat är ett recept på olycka.

Skottsekunderna är dock ett annat problem, då antagandet att "en minut har 60 sekunder" är så fundamentalt att det säkerligen döljer sig långt inne i kodbaser runt om i världen, och allt som oftast inte innebär något problem. Google noterade dock just sådana problem när skottsekunden lades till 2005, så inför nästa tillfälle ville de se till att det inte upprepades. Det är dock närpå omöjligt att kolla igenom och testa all kod, speciellt när det handlar om ett problem som bara uppenbarar sig en gång var hundramiljonte sekund på ett ungefär, så de löste det i stället just genom att smeta ut den där skottsekunden över en längre tidsperiod ("leap smear" ) genom att modifiera sina lokala NTP-servrar. Inga av de inkopplade klienterna anade oråd eftersom det handlade om gradvis förändringar, och när klockan slog midnatt inför det nya året så var de i fas igen.

Vad gäller skottdagar och sommartid så är det nog enklare att bara se till att lagra tiden i tidszonsmedvetna strukturer och själv göra så få antaganden som bara är möjligt . Börjar man någon gång hårdkoda hur många dagar det är i en viss månad, hur många månader som finns på ett år, etc., så ska man åtminstone haja till och fundera på om det inte finns ett bättre sätt som får alla parter att sova bättre på kvällarna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredrikstorm:

Detta skulle fungera i Nordkorea, där man inte behöver ta hänsyn till någon annan i hela världen. Dock skulle Kim behöva en helt egen klocka, som visar "rätt tid".

Man kan ju lagra det internt i ett entydigt format, men sedan presentera det för användaren enligt lokala regler. Så går egentligen all datorhantering av tidsstämplar till: internt lagrar alltså databaserna tiden i Kim Jong-Un-format, men när de presenteras så är det i gemene man-format.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phz:

Börjar man någon gång hårdkoda..

Det fick mig att minnas hur en del tidiga spel använde exekveraingstiden hos loopar för diverse timerfunktioner, en del spel blev ju totalt ospelbara när man körde på annan hårdvara än den de programmerats på om det skiljde i hastighet mellan dem. Man kan undra hur fort det skulle gå på modern hårvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Härlig info STÄDJE IDG.se läser varje artikel som kommer upp

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco