Är det värt att roota och byta rom på en galaxy s3?

Permalänk

Är det värt att roota och byta rom på en galaxy s3?

Eller är den telefonen bättre som stock?

Hade en HTC Desire tidigare och det var nästan ett måste att roota den, men hur är det med S3?
Vilken rom rekommenderar ni?
Har jag fattat rätt att kameran blir värdelös om jag byter rom?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag kör denna på min S3 och har inte märkt att kameran blivit sämre. Allt flyter på så mycket bättre jämfört med Stock.
http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/development/rom-arc...

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk

Tackar fler tips?
Finns det någon aktuell root guide?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Tackar fler tips?
Finns det någon aktuell root guide?

För att flasha recovery borde det bara vara att ta en .tar härifrån och flasha med rätt version av odin. (någon får gärna bekräfta detta, har inte haft med en samsung att göra på länge)
Sedan står det i min guide i sign hur du flashar ROMs. Mycket annan nyttig info där också om du vill läsa. ^^ Allt som har med bootloadern att göra är dock bara att ignorera då bootloadern på en samsung är helt nedlåst.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

För mig började kameran strula väldigt mycket.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

För att flasha recovery borde det bara vara att ta en .tar härifrån och flasha med rätt version av odin. (någon får gärna bekräfta detta, har inte haft med en samsung att göra på länge)
Sedan står det i min guide i sign hur du flashar ROMs. Mycket annan nyttig info där också om du vill läsa. ^^ Allt som har med bootloadern att göra är dock bara att ignorera då bootloadern på en samsung är helt nedlåst.

Ett litet tillägg.

Ska du flasha 4.4.x så fungerar inte TWRP.

Länk till CWM: http://www.clockworkmod.com/rommanager

Permalänk
Medlem
Skrivet av gal33r:

Ett litet tillägg.

Ska du flasha 4.4.x så fungerar inte TWRP.

Länk till CWM: http://www.clockworkmod.com/rommanager

Har inte TWRP för S3 stöd för SELinux eller vad är det som inte fungerar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Vad är TWRP för något?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Vad är TWRP för något?

En custom recovery. Har du inte koll på så mycket borde du ta och titta i min guide och förhoppningsvis förstå hur saker och ting hänger ihop.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kameran är helkass i alla AOSP rommar. Bara Samsung-baserade rommar som behåller kameran.

Jag körde supernexus länge och var rätt nöjd sen har jag testat 5-6 till men är tillbaka på stock igen nu och tycker nog ändå det är bäst.

Men det är kul att byta rom så läs på lite och kör på.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Verkar som alla går tillbaka till stock rom om man kollar olika forum, mest pga att kameran sabbas!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gal33r:

Ett litet tillägg.

Ska du flasha 4.4.x så fungerar inte TWRP.

Länk till CWM: http://www.clockworkmod.com/rommanager

Har flashat 4.4.x nightlys sen december med twrp..

OmniRom håller riktig hög klass o god stabilitet (bättre än stock) Jag har inga problem med kameran alls. Verkar dock variera lite från telefon till telefon, Om det inte är p.g.a moddar etc?

Permalänk
Avstängd

www.miuiandroid.com
Bästa romen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte samsungs android och bytte utav den anledningen, dock på en S3 mini, men är ju nästan samma. Att jag fick bättre batteritid "på köpet" skadade ju inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag har kört OmniROM i några månader nu och har aldrig varit nöjdare. Kameran blir lite sämre men jag har annars inte haft några problem.

Permalänk
Skrivet av ReMemberMe:

Jag har kört OmniROM i några månader nu och har aldrig varit nöjdare. Kameran blir lite sämre men jag har annars inte haft några problem.

Har ni någon aktuell root guide?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Har ni någon aktuell root guide?

Ska du roota http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=74322&page=25
eller byta rom?

Ska du byta rom så flasha bara custom recovery med odin.
http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/orig-development/i9...
http://www.teamw.in/project/twrp2/114
Sen flashar du din custom rom från cwm eller twrp.

Permalänk
Medlem

Är kanske ensam om det men jag kör http://www.cyanogenmod.org/ på min s2'a och märker att den är MYCKET snabbare än stock, inga problem med kameran likaså.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Någon här som nyss rootat s3:an, verkar vara svårt.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Någon här som nyss rootat s3:an, verkar vara svårt.

Du har ju fått en halv miljon förslag. Alla är ungefär samma princip. Flasha recovery med odin och flasha ett nytt ROM.
Och läs min guide om du vill lära dig hur saker fungerar, typ recovery, root och ROM.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du har ju fått en halv miljon förslag. Alla är ungefär samma princip. Flasha recovery med odin och flasha ett nytt ROM.
Och läs min guide om du vill lära dig hur saker fungerar, typ recovery, root och ROM.

Var lite det som jag kände var problemet att det var så många olika förslag, vill inte bricka telefonen! Vill veta att jag gör rätt!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Var lite det som jag kände var problemet att det var så många olika förslag, vill inte bricka telefonen! Vill veta att jag gör rätt!

Då är förslaget enkelt, Gör det inte
Om du inte kan ta egna beslut eller är för rädd för att göra dem !

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem

Att roota sin första telefon är lite nervigt, men så länge du är kapabel att söka reda på informationen själv kommer det antagligen gå bra. Din oro kommer inte försvinna för att vi säger att det är lugnt, utan den kommer lugna sig när du läser på och förstår stegen och vad de innebär.

Jag var väldigt nojig när jag började med Custom ROMs, så jag provade att köra in CM på min gamla sketna Wildfire innan min aktuella telefon stod på menyn.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Ni som rootat och bytt rom har 100% nöjda? Blir den laggfri då?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Ni som rootat och bytt rom har 100% nöjda? Blir den laggfri då?

Telefoner blir inte automatiskt laggfria för att man rootar dom.. Däremot kan man ladda ner appar som kräver root som kan hjälpa till med att stänga ned bakgrundsappar och fria upp mer ram.
Det som hjälper mest är dock att byta till nån ren rom, fri från bloatware (stock android) typ som cyanogenmod.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Ni som rootat och bytt rom har 100% nöjda? Blir den laggfri då?

Det är omöjligt att svara på, men fördelen är att om man inte är nöjd med någon annan ROM kan man alltid gå tillbaka till stock. Jag vet att jag är nöjd med alla(3) mina ingrepp gjort telefonerna mycket lättare att ha att göra med.

Men en fråga. Varför vill du ha root och Custom ROM? Om du inte känner att det behövs är det tämligen onödigt.

Jag kände mig tvungen att roota för att kunna para ihop min telefon med min PS3-kontroll, eftersom att appen(Sixaxis) kräver Root.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Läs på lite (kolla swedroid & xda t.ex). Tills det inte känns krångligt eller osäkert längre innan du sätter igång.

Orkar du/vill inte?
Så strunta i det eller be någon som har lite koll.

Det är inte komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Ni som rootat och bytt rom har 100% nöjda? Blir den laggfri då?

Att byta rom kan ibland bli ganska struligt, sällan det är helt problemfritt.

Du bör överväga att bara ladda ner en ny launcher istället, det gjorde underverk för min S3. Bara att ladda ner i playstore.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Att byta rom kan ibland bli ganska struligt, sällan det är helt problemfritt.

Du bör överväga att bara ladda ner en ny launcher istället, det gjorde underverk för min S3. Bara att ladda ner i playstore.

VIlken launcher kör du?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel men försvinner inte garantin om man rommar om en telefon?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz