Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det är nog ganska säkert att stora delar fortfarande kör med XP. Även så är inte alla skrämda:

http://m.economictimes.com/news/news-by-industry/banking/fina...

Jo självklart finns det många som kör XP fortfarande, det är förhållandevis många som kör DOS eller Windows 3.11 också, vad har det med saken att göra? Det går också utmärkt att köpa exempelvis en 486:a för sådana ändamål, men det påverkar inte att tillverkare slutar stöda XP och tidigare versioner för deras hårdvara som inte är riktad mot inbyggda system.

Artikeln du länkade till handlade heller inte om att de inte är oroliga för deras Windows XP-maskiner och bankomater utan om att en lobbyist anser att det bara är de äldre som kör XP och att de är såpass få att det inte borde påverka. Den bank de frågar i artikeln är oroliga dock:

Citat:

The Reserve Bank had yesterday flagged the issue saying banking operations may be hit once the Windows XP gets phased out starting April 8.

"The probability of attacks on such a system may increase and it may be difficult to defend such attacks in the absence of Microsoft support," RBI had said in a circular to banks.

Citat:

XP har funnits lite överallt men jag har svårt att utse en sjävklar efterträdare.

Tur att det inte är upp till dig att utse en sådan då...

XP-embedded fungerar utmärkt ett tag till men vill man byta så finns det mängder av Linux distros som passar perfekt. För datorer så har vi fått tre efterföljare till XP som alla är värdiga ersättare men det handlar om att bedöma ifall de behövs. Många som kör XP professionellt idag gör det av en anledning, kanske de behöver IE6 för någon affärsapplikation eller liknande, men det finns lösningar på de allra flesta av de problemen redan i form av virtuella maskiner osv.

Fortsätter man köra XP på en nätansluten dator av någon anledning så utsätter man sig själv för stor risk och i förlängningen alla som man har kontakt med via den datorn. Jag skiter i om du har malware liksom men om du ska skicka filer till mig som jag behöver öppna så riskerar jag infektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

XP-embedded fungerar utmärkt ett tag till men vill man byta så finns det mängder av Linux distros som passar perfekt. För datorer så har vi fått tre efterföljare till XP som alla är värdiga ersättare men det handlar om att bedöma ifall de behövs. Många som kör XP professionellt idag gör det av en anledning, kanske de behöver IE6 för någon affärsapplikation eller liknande, men det finns lösningar på de allra flesta av de problemen redan i form av virtuella maskiner osv.

Fortsätter man köra XP på en nätansluten dator av någon anledning så utsätter man sig själv för stor risk och i förlängningen alla som man har kontakt med via den datorn. Jag skiter i om du har malware like on men om du ska skicka filer till mig som jag behöver öppna så riskerar jag infektion.

Kanske Linux fortsätter att öka pga XP?

http://www.computerworld.com/s/article/9247096/ATM_operators_...

Citat:

Some financial services companies are looking to migrate their ATM fleets from Windows to Linux in a bid to have better control over hardware and software upgrade cycles.

Pushing them in that direction apparently is Microsoft's decision to end support for Windows XP on April 8, said David Tente, executive director, USA, of the ATM Industry Association (ATMIA).

"There is some heartburn in the industry" over Microsoft's end-of-support decision, Tente said.

ATM operators would like to be able to synchronize their hardware and software upgrade cycles. But that's hard to do with Microsoft dictating the software upgrade timetable.

Det låter ju smartare att välja bort Windows i sådana här system. Men det kanske finns anledningar att tänka i udda banor här också. För en gångs skull kan jag se fördelen med det misslyckade Modern UI, det verkar ju mer vara byggt för bankomater än för hemdatorer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Kanske Linux fortsätter att öka pga XP?

Jo absolut. Hade jag byggt inbäddade system hade jag nog hellre tagit någon Linux-distro anpassad för sådant än försökt trycka in Windows. Vad det har för betydelse för datormarknaden vet jag inte dock.

Citat:

Det låter ju smartare att välja bort Windows i sådana här system. Men det kanske finns anledningar att tänka i udda banor här också. För en gångs skull kan jag se fördelen med det misslyckade Modern UI, det verkar ju mer vara byggt för bankomater än för hemdatorer.

Man ser förstås inte Windows gränssnitt i bankomaten. Jag har sett enstaka XP-felmeddelanden men då har ju något gått fel och bankomaten fungerar inte. Bankomater har väldigt specifika krav och de handlar om säkerhet först och sist. Då spelar systemet i botten mindre roll för man kör endast en applikation och allt annat är förstås så nerlåst det kan vara på alla sätt och vis.

Permalänk
Avstängd

Micros, världens största leverantör av restaurangsystem, använder Windows XP Embedded eller vad det heter. Vi pratar miljoner och åter miljoner licenser bara där. Är själv skyldig till att ha köpt fem av dessa

Permalänk
Inaktiv

Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Tycker synd om de som inte köpt Windows 8/8.1 och inte vill uppgradera, de vet inte vad de går miste om.
Skulle aldrig någonsin vilja gå tillbaka till Windows 7 eller något annat igen, nu när 8.1 gett mig allt och lite till.

Windows 8.1 och jag kommer ha många sköna år framför oss.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon183825:

Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Tycker synd om de som inte köpt Windows 8/8.1 och inte vill uppgradera, de vet inte vad de går miste om.
Skulle aldrig någonsin vilja gå tillbaka till Windows 7 eller något annat igen, nu när 8.1 gett mig allt och lite till.

Windows 8.1 och jag kommer ha många sköna år framför oss.

Jag kör en testmaskin med 8.1 update 1 och visst har det blivit bättre jämfört med hur illa 8.0 var men det har fortfarande en bit kvar innan det kan komma på fråga att ersätta win 7.
Det finns alltså de som provar men inte gillar det och alltså väljer bort det trots allt, interfacet är inte trevligt/effektivt men resten är bra, dock uppväger det inte interfacets nackdelar, jag vet vad jag går miste om om jag väljer bort win 7 och det är saker som fördelarna i 8.1u1 inte uppväger ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Sant, och jag kan dock även medge att vägen till att gilla Windows 8.1 inte varit helt smärtfri och det har inte heller varit en drömresa om man säger så.

Men efter timtals och åter timtals testande, tweakande och konfigurering är jag nu idag på en position där allt är bättre än det var på Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Tycker synd om de som inte köpt Windows 8/8.1 och inte vill uppgradera, de vet inte vad de går miste om.
Skulle aldrig någonsin vilja gå tillbaka till Windows 7 eller något annat igen, nu när 8.1 gett mig allt och lite till.

Windows 8.1 och jag kommer ha många sköna år framför oss.

Du behöver inte gråta över oss som inte använder Win8. Microsofts produkter behövs inte för att använda en dator.
Vad använder du datorn till och hur använder du den så att datorn och OS:et ska ge dig "allt och lite till" samt "många sköna år framöver"?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fafne:

Du behöver inte gråta över oss som inte använder Win8. Microsofts produkter behövs inte för att använda en dator.
Vad använder du datorn till och hur använder du den så att datorn och OS:et ska ge dig "allt och lite till" samt "många sköna år framöver"?

Ja du vad ska man börja...

Har relativt ny hårdvara som Windows 8.1 är anpassad för, det är väl en sak.

Jag använder datorn som film och spel dator där spel tar upp mitt huvudsakliga intresse.
Har väl en sisådär 14 emulatorer med alla spel man dumpat genom åren och skapat mig ett bibliotek av spelhistoria + alla PC spel.

Det jag gillar skarpt med Windows 8.1 är Start, för om du tänker dig att du gjort egna ikoner till emulatorerna som faktiskt visar en Nintendo 64, Super Nintendo eller Game Boy konsol etc. blir det en aning trevligare upplevelse när du startar datorn som blir lite av en multikonsol.

Har köpt till extra handkontroller enbart för varje konsol/emulator med adaptrar och kan nu säga att känslan är total. Det känns som att starta en multikonsol.

Windows 8.1 känns faktiskt mer renare, är bättre optimerat osv.

Visst det kan låta som fjantiga argument och man kan spela allt på Windows 7 också, det vet jag redan att man kan. Men Windows 7 har inte Start och det tar bort hela känslan och det jag nu skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag använder datorn som film och spel dator där spel tar upp mitt huvudsakliga intresse.

Du tillhör säkert målgruppen också för förändringarna.

Använder man datorn dessutom på annat sätt är inte alla dessa förändringar till någon nytta alls.

Men, åter, XBMC hade ju ett liknande gränssnitt och det är inte konstigt att Microsoft har anammat formspråket, då det ursprungligen utvecklats för XBox redan för tio år sedan. XBMC bygger på kod från Xbox Media Player som utvecklades som ett hobby-projekt som senare släpptes under (L)GPL-licens:

Citat:

The XboxMediaPlayer project was founded by, two software developers nicknamed d7o3g4q (a.k.a. duo) and RUNTiME. It started out as two separate players, by these developers each working on their own design, and code. d7o3g4q's player was called XboxMediaPlayer and RUNTiME's player was called XBPLAYER, they began by sharing some code and coordinating features to not duplicate efforts and by XboxMediaPlayer beta 5 the two player where totally integrated into one. In beta 5 they also started using FFMPEG as the video codec and in beta 6 they also added XVID support vith code from the XVID project. The development and beta-testing was done ''behind closed doors'' for this project (d7o3g4q and RUNTiME promising that when version 1.0 was made they would release the source code to the public, but after beta 6 was done there were a lot of complains from a lot of people why the developers did not release the source code for the player sooner as they were using FFmpeg and XVID code which are under the (L) GPL license.

Både XBMC och Xbox Media Player uppfyller ju de behov du har med att spela och se på film. Annars är det ett ganska klumpigt gränssnitt för mus och tangentbord. Snyggt på en 50" tv, ja, men inte på en arbetsdator där de flesta vill ha mer detaljrikedom på skärmen hela tiden.

För övrigt, här en tidsserie med absoluttalen i miljoner för de nio största operativsystemen som besöker Wikipedia idag.

Lite skumt med non-mobile och mobile iPad/iPhone. Jag är inte riktigt säker på hur Wikipedia räknar för dessa.

Man ser att förändringarna i de mobila operativsystemen är snäppet snabbare än i dator-sektorn. (Det skulle vara skoj att se embedded-statistik också. Vem byter os på något sådant? De borde ju ha livslängder på decennier.)

Android 4.1 verkar hålla ungefär samma takt som Windows NT 6.2 (dvs Windows 8). Windows NT 6.3 (dvs Windows 8.1) har däremot ökat snabbare då det omfattar både försäljning och gratis uppgradering.

Ökningarna för iPhone/iPad är ju hysteriska vid lanseringarna. Kan det vara Apple-fanboi-mentaliteten?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Nu kommer Microsoft betala 371 Kr till de som dumpar Windows XP.

Det handlar inte om att få folk att sluta använda XP, det handlar om att få dem att börja använda Win8.
Gamla system med XP genererar ingen vinst för Microsoft, försäljning av Win8 system (även med denna rabatt) drar in pengar, och sen finns alltid chansen att användaren börjar använda Microsoft Store.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det handlar inte om att få folk att sluta använda XP, det handlar om att få dem att börja använda Win8.
Gamla system med XP genererar ingen vinst för Microsoft, försäljning av Win8 system (även med denna rabatt) drar in pengar, och sen finns alltid chansen att användaren börjar använda Microsoft Store.

Som detta T.ex http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140322/microsoft-ska-sats... skrämmande om man blir inknuffad/tvingad till att endast använda metro.

Ajöss till spel för 350kr, så man får betala lika mycket som till konsolen t.ex 600kr minst för ett spel. Men det är väll något MS fanboys tycker ska sätta en positiv punkt på nu också :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Som detta T.ex http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140322/microsoft-ska-sats... skrämmande om man blir inknuffad/tvingad till att endast använda metro.

Microsoft Live har varit lönsamt för Microsoft, och Windows enskilt största övertag mot andra OS idag är alla spel. Det är inte ett övertag de släpper frivilligt.
Marketing-droiden i din länk säger förstås inget negativt om Steam machines, men satsningen på spel är ett motdrag mot just Steam machines och Steam OS. Detsamma gäller Microsofts beslut att bara släppa nya versioner av DirectX till Windows 8, och vi kommer säkert att få se fler förändringar i Windows avsedda att missgynna Valve och Origins distributionssystem och tvinga över Windowsanvändare till Microsoft Store.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Microsoft Live har varit lönsamt för Microsoft, och Windows enskilt största övertag mot andra OS idag är alla spel. Det är inte ett övertag de släpper frivilligt.

Marketing-droiden i din länk säger förstås inget negativt om Steam machines, men satsningen på spel är ett motdrag mot just Steam machines och Steam OS. Detsamma gäller Microsofts beslut att bara släppa nya versioner av DirectX till Windows 8, och vi kommer säkert att få se fler förändringar i Windows avsedda att missgynna Valve och Origins distributionssystem och tvinga över Windowsanvändare till Microsoft Store.

Nu tror jag inte riktigt på hypen runt steamos,
http://www.develop-online.net/news/steamos-will-destroy-tradi...

Citat:

He also said that a faster hardware refresh cycle for Steam Machines compared to the PS4 and Xbox One would mean the platform could keep up with industry changes and new technical developments, much like the regular mobile phone and tablet upgrades.

“I expect that SteamOS is going to destroy the traditional consoles,” he states. “The first couple of years will be rough, but the platform’s advantages are compelling. First, SteamOS is compatible with the PC gaming ecosystem, going back a decade. Second, the Steam Machines will have a much faster hardware refresh cycle, with new models coming out every year, while the PS4 and Xbox One were obsolete at release.

Men, visst, spelen utgör för många den enda kvarvarande anledningen till att finnas kvar på Windows. Det rör väl sig om tre-fyra fem måste-bara-ha-spel per person och år och som gör sig bäst på Windows idag. SteamOS och AMDs Mantle är väl två tänkbara hot på kort sikt, men... Det är klart att Microsoft försvarar sin position. Jag tror också att Windowsbutiken har alla förutsättningar att bli en framgång, trots att folk inte förstått att det är via den man uppgraderar från Windows 8 till Windows 8.1:

Det först nu som nära hälften av Windows 8.x utgörs av Windows 8.1. Windows 8 sjunker knappt. Det går låångsamt. Snart har vi tre versioner ute: Windows 8, Windows 8.1 och Windows 8.1U1. Jag undrar om Update 1 kommer att synas separat i statistiken. Tvivlar på det emellertid. Det lär knappast ha varit tanken att det skulle gå så här långsamt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Nu tror jag inte riktigt på hypen runt steamos,

Pja, jag VILL väldigt gärna tro på den, det vore nog det bästa som kunde hända om SteamOS slog ordentligt, men jag skulle inte satsa mitt hus på SteamOS framgång. Jag har en vidrig misstanke att framtiden nog är streamade spel.

Citat:

Men, visst, spelen utgör för många den enda kvarvarande anledningen till att finnas kvar på Windows.

Ja, för t.ex. mig är det så. För allt annat jag gör vore det rationella egentligen att köra Linux, men spelen håller mig kvar.

Citat:

Windowsbutiken har alla förutsättningar att bli en framgång

Jaaaa... Jag vet inte. Microsoft själva anser (med visst fog) att Microsoft Store blir en framgång bara man får in tillräckligt med appar, och jag har svårt att tänka mig att en sån jättesatsning kan floppa, men det finns inte egentligen något som tyder på att den kommer att få luft under vingarna.

Citat:

Det lär knappast ha varit tanken att det skulle gå så här långsamt.

Ingenting har gått som Microsoft tänkt sig de senaste tre åren.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Jag håller som sagt inte koll på Microsoft längre, men till slut! verkar de ha börjat svänga runt skutan:
In three hours, Microsoft gave the Windows-verse everything it needed

Nu får vi se om det hjälper, eller om det är för lite, för sent.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag håller som sagt inte koll på Microsoft längre, men till slut! verkar de ha börjat svänga runt skutan:
In three hours, Microsoft gave the Windows-verse everything it needed

Nu får vi se om det hjälper, eller om det är för lite, för sent.

Vi kommer få en ganska snabb bild av om det händer något via den här länken http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window...

I dagsläget ser det ut så här för Windows 8 och Windows 8.1.

Det är inga imponerande siffror. Hela familjen Windows 8.x har ju stått still. Det skall bli spännande att se om de rör på sig med Update 1 i ryggen.

Enligt Netmarketshare.com är Windows 7 starkare än någonsin http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

MONTH WIN_7 WIN_XP WIN_8 WIN_8.1 MACOSX OTHER May_13 44.85% 37.74% 4.27% 0.00% 0.00% 13.15% Jun_13 44.37% 37.17% 5.10% 0.00% 0.02% 13.33% Jul_13 44.49% 37.19% 5.40% 0.02% 0.04% 12.87% Aug_13 45.63% 33.66% 7.41% 0.24% 0.05% 13.01% Sep_13 46.39% 31.42% 8.02% 0.87% 0.06% 13.25% Oct_13 46.42% 31.24% 7.53% 1.72% 0.84% 12.25% Nov_13 46.64% 31.22% 6.66% 2.64% 2.42% 10.41% Dec_13 47.52% 28.98% 6.89% 3.60% 2.79% 10.21% Jan_14 47.46% 29.30% 6.62% 3.94% 3.19% 09.47% Feb_14 47.31% 29.53% 6.38% 4.30% 3.48% 09.01% Mar_14 48.77% 27.69% 6.41% 4.89% 3.75% 08.49%

Folk, företag och fä ger tusan i att XP försvinner. 48.77 % för Windows 7 talar för sig själv.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Tycker jag ser människor med Macbooks överallt hela tiden och ändå är de i minioritet. Det är rätt sjukt vilka volymer av datorer det faktiskt finns där ute.

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Vi kommer få en ganska snabb bild av om det händer något via den här länken http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window...

Hmmm... Jag förstår nog inte riktigt den grafen. Det där adderar till cirka 65%, så det är inte relativa marknadsandelar, och går inte riktigt ihop med absoluta marknadsandelar heller (enligt "top families" ligger Apple på ca 13% och Windows på ca 85%, och enligt "top versions" har Windows 7 ensamt över 50% av marknaden).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tycker jag ser människor med Macbooks överallt hela tiden och ändå är de i minioritet. Det är rätt sjukt vilka volymer av datorer det faktiskt finns där ute.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Hmmm... Jag förstår nog inte riktigt den grafen. Det där adderar till cirka 65%, så det är inte relativa marknadsandelar, och går inte riktigt ihop med absoluta marknadsandelar heller (enligt "top families" ligger Apple på ca 13% och Windows på ca 85%, och enligt "top versions" har Windows 7 ensamt över 50% av marknaden).

Min gissning är att de i den grafen räknar med mobila operativsystem, som har ca 1/3, men dumt nog inte presenterar dem där.

Annars, här är absoluttalen och andelarna på Wikipedia (http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2014-03/Squi...

Antal miljoner träffar per månad Date WinXP Vista Win7 Win8 Win8.1 MacOSX Linux 2012-06-01 34890 11428 56562 219 0 10671,9 2016,5 2012-07-01 29792 9850 51207 220 0 9740 1803,6 2012-08-01 32059 10290 56861 283 0 11061,8 2021,7 2012-09-01 34705 10803 65916 397 0 13400,9 2299,7 2012-10-01 36840 10858 71553 554 0 14358 2553,4 2012-11-01 39157 11714 80324 1560 0 16001 2894,2 2012-12-01 34756 11024 77153 2616 0 15993 2790,9 2013-01-01 32851 10023 74537 3816 0 14646 2673,4 2013-02-01 32522 9344 75517 4861 0 14825 2672,1 2013-03-01 31761 9125 76704 5855 0 14760 2635,9 2013-04-01 31381 8698 76365 6249 0 14921 2518,1 2013-05-01 29649 8365 77705 7756 0 15001 2644 2013-06-01 28564 8117 78442 8732 0 14505 3232,4 2013-07-01 23020 6447 63780 7796 0 11973,8 3816,3 2013-08-01 22450 6356 64843 8835 0 12521,3 5045,4 2013-09-01 23748 6456 70436 10518 58,3 14685,4 5120,9 2013-10-01 25591 6768 78682 11924 772 15992,6 2725,6 2013-11-01 25460 6853 81789 11266 3005 15936 2762,3 2013-12-01 18839 5354 63438 8430 3661 13064,7 2327 2014-01-01 18155 5121 61939 8039 4598 12760,4 2395,3 2014-02-01 19496 5298 68494 8799 5894 14281,9 2816,3 2014-03-01 18238 4987 68173 8740 6712 14041 2875,9 Marknadsandelar, allt skalat mot Windows 7 Date WinXP Vista Win7 Win8 Win8.1 MacOSX Linux 2012-06-01 61,7% 20,2% 100,0% 0,4% 0,0% 18,9% 3,6% 2012-07-01 58,2% 19,2% 100,0% 0,4% 0,0% 19,0% 3,5% 2012-08-01 56,4% 18,1% 100,0% 0,5% 0,0% 19,5% 3,6% 2012-09-01 52,7% 16,4% 100,0% 0,6% 0,0% 20,3% 3,5% 2012-10-01 51,5% 15,2% 100,0% 0,8% 0,0% 20,1% 3,6% 2012-11-01 48,7% 14,6% 100,0% 1,9% 0,0% 19,9% 3,6% 2012-12-01 45,0% 14,3% 100,0% 3,4% 0,0% 20,7% 3,6% 2013-01-01 44,1% 13,4% 100,0% 5,1% 0,0% 19,6% 3,6% 2013-02-01 43,1% 12,4% 100,0% 6,4% 0,0% 19,6% 3,5% 2013-03-01 41,4% 11,9% 100,0% 7,6% 0,0% 19,2% 3,4% 2013-04-01 41,1% 11,4% 100,0% 8,2% 0,0% 19,5% 3,3% 2013-05-01 38,2% 10,8% 100,0% 10,0% 0,0% 19,3% 3,4% 2013-06-01 36,4% 10,3% 100,0% 11,1% 0,0% 18,5% 4,1% 2013-07-01 36,1% 10,1% 100,0% 12,2% 0,0% 18,8% 6,0% 2013-08-01 34,6% 9,8% 100,0% 13,6% 0,0% 19,3% 7,8% 2013-09-01 33,7% 9,2% 100,0% 14,9% 0,1% 20,8% 7,3% 2013-10-01 32,5% 8,6% 100,0% 15,2% 1,0% 20,3% 3,5% 2013-11-01 31,1% 8,4% 100,0% 13,8% 3,7% 19,5% 3,4% 2013-12-01 29,7% 8,4% 100,0% 13,3% 5,8% 20,6% 3,7% 2014-01-01 29,3% 8,3% 100,0% 13,0% 7,4% 20,6% 3,9% 2014-02-01 28,5% 7,7% 100,0% 12,8% 8,6% 20,9% 4,1% 2014-03-01 26,8% 7,3% 100,0% 12,8% 9,8% 20,6% 4,2%

Mac utgör en femtedel av Windows 7, vilket är mycket! Däremot ser man ju inte alla stationära Mac, om sådana finns kvar i hemmen, framme eller enbart i källaren...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Beror på hur pålitlig statistiken är också. Utan att veta det känns det som att just Wikipedia är en sån där sida som tilltalar Macfolk bättre och jämför man Wikipedias statistik mot clicky.com länken du har ovanför så är det lite mer än dubbelt så många användare.

Permalänk
Avstängd

Inte konstigt att Windows 8 säljer som det säljer. Modern UI är en katastrof. Alltså jag gillar Modern UI men fungerar ju endast på Laptops som man inte uppgraderar. Har ständiga problem med Modern UI på båda mina uppgraderingsbara datorer. Senast räckte det med att jag bytte lagringsdisken (OS disk + Lagrings-disk) från mekanisk till SSD. Jajamen, Modern UI slutade fungera.

På den andra datorn är det store som lagt en hel hög med appar som inte går att uppgradera och heller inte går att installera nya. Jo, jag har följt varenda guide och enda lösningen är visst en återställning som jag inte har lust att slösa bort en dag på. Räcker med den ena datorn.

Skärpning Microsoft: Har ni lagt in Modern UI så får ni fixa att man kan ladda ner och återställa bara den biten. Sjukt dåligt detta tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Beror på hur pålitlig statistiken är också. Utan att veta det känns det som att just Wikipedia är en sån där sida som tilltalar Macfolk bättre och jämför man Wikipedias statistik mot clicky.com länken du har ovanför så är det lite mer än dubbelt så många användare.

Jag vet inte exakt hur alla dessa mätsajter räknar men jag har gjort en sammanställning i första inlägget i den här tråden (som jag inte uppdaterat sedan i oktober) men samstämmingheten på de fyra jag följt är slående. Både w3schools.com och steam.com är verkar för nischade för att representera fler än nischen även om de kanske har ganska många användare.

Wikipedia känns mer neutral, även om även kanske även de lider av att kanske vissa kategorier besöker dem oftare. Fast vad vet vi om hur netmarketshare, clicky.com och stacounter är? Like lite skulle jag säga. Det som gör att jag tror en hel del på wikipedia, clicky.com och stacounter till skillnad från netmarketshare är att den senare har alltid gett väldigt höga marknadsandelar för Windows XP, till skillnad från de andra som liknar varandra väldigt mycket.

Å andra sidan gäller det nog även Apples produkter att de är niscade. Förr var det ju mest turtle-neck som använde det. Nu har ju även duck-face skaffat Macbook. I Grekland och Portugal har ju färre än 5 % MacOSX medan i rikare norra Europa är det över 10 %.

Den här länken visar mer detaljer och skiljer sig lite http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/versio... Jag vet inte varför...

Skrivet av johnjensen:

fungerar ju endast på Laptops som man inte uppgraderar

Har aldrig hört det förut. Min uppgradering fungerade första kvällen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Sen får man inte glömma att MS egen statistik är rätt sned den med.
De räkanr all OEM försäljing trots att stora delar av de datorerna går till företag som sen "uppgraderar" dem till W7.
MS räknar dock detta som en W8 dator.

Rut 15K burk hos oss nu som på pappret ska vara w8. 2 st är det. Resten är W7

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Sen får man inte glömma att MS egen statistik är rätt sned den med.
De räkanr all OEM försäljing trots att stora delar av de datorerna går till företag som sen "uppgraderar" dem till W7.
MS räknar dock detta som en W8 dator.

Rut 15K burk hos oss nu som på pappret ska vara w8. 2 st är det. Resten är W7

Hur kan du tycka det är konstigt? Det är samma som de som köper en Macbook och kör Windows. Det är fortfarande en Mac. Microsoft, som alla andra, räknar i antalet sålda enheter. Vad/hur de används är helt oväsentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hur kan du tycka det är konstigt? Det är samma som de som köper en Macbook och kör Windows. Det är fortfarande en Mac. Microsoft, som alla andra, räknar i antalet sålda enheter. Vad/hur de används är helt oväsentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det uppstår problem då det är vanligt bland Windows 8 anhängare att hänvisa till antalet sålda licenser och ta det som ett kvitto på att många använder Windows 8, men med Windows 8 i synnerhet så är det en astronomisk skillnad på sålda licenser och faktiskt användande, så då blir det extremt snedvridet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

"Många" kan så klart betyda mycket. Om Microsoft hävdar att de sålt 200 miljoner licenser så är det väldigt många i sig själv. I jämförelse med Windows 7 under samma tid är det färre. Jämför man med Vista är det mer än det sålde allt som allt. Jämför man med antalet OSX så är det olika ligor.

Du använder ord som astronomiska, som jag tolkar som att du anser/tror/vet att en klar majoritet av dessa skulle installera sjuan. Det tror inte jag. Vad jag tror så är det klart mätbara i antal, men inte mer än så.

Tittar man på Google så finns det inga klara rapporter men de mer negativa uppskattar att av dessa så har ca 25 miljoner användare bytt till Windows 7 medan de mer positiva säger att det snarare handlar om 12-15 miljoner. Av detta ser jag personligen bara att Microsoft tjänar ännu mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hur kan du tycka det är konstigt? Det är samma som de som köper en Macbook och kör Windows. Det är fortfarande en Mac. Microsoft, som alla andra, räknar i antalet sålda enheter. Vad/hur de används är helt oväsentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du ett bra exempel på den märkliga retoriska tekniken som jag nämnde i ett tidigare inlägg.

I en diskussion som gäller just WINDOWS 8.X är det väl ändå rimligt att man diskuterar just huruvida WINDOWS 8 faktiskt används i förhållande till försäljningsstatistik som felaktigt tolkar WINDOWS 7-användande som sålda win8-licenser.

Du har däremot rätt i att det, oavsett version som används, innebär pengar i MS kassa. Det är ingen som bestrider detta (trots att du verkar vara väldigt angelägen om att poängtera detta faktum). Det som du misslyckas(?) att bemöta är ju faktumet att en förvånansvärt stor andel kunder väljer att använda en äldre version av ett operativsystem TROTS alla "fördelar" (strejf, 2012) som det nya har.

Skrivet av Damodred:

"Många" kan så klart betyda mycket. Om Microsoft hävdar att de sålt 200 miljoner licenser så är det väldigt många i sig själv. I jämförelse med Windows 7 under samma tid är det färre. Jämför man med Vista är det mer än det sålde allt som allt. Jämför man med antalet OSX så är det olika ligor.

Här blandar du åter igen åsikter och faktum ganska vilt utan att egentligen få något sagt. Eller missar jag din poäng mer än att du tycker att 200 miljoner är en hög siffra?

Citat:

Du använder ord som astronomiska, som jag tolkar som att du anser/tror/vet att en klar majoritet av dessa skulle installera sjuan. Det tror inte jag. Vad jag tror så är det klart mätbara i antal, men inte mer än så.

Detta är svårt att veta eftersom mörkertalet är och kommer förbli ett mörkertal. Dock är det ju intressant att människor med insikt i detta fenomen har påtalat det som beundransvärt höga siffror vilket borde göra att det iaf är en rimlig risk att siffrorna på "nergraderande kunder" är astronomiskt mycket högre än för tidigare versioner av Windows. Därmed inte sagt att dessa kunder utgör en överhängande del av kunderna, totalt sett. Men det tror jag inte heller någon här påstår.

Citat:

Tittar man på Google så finns det inga klara rapporter men de mer negativa uppskattar att av dessa så har ca 25 miljoner användare bytt till Windows 7 medan de mer positiva säger att det snarare handlar om 12-15 miljoner. Av detta ser jag personligen bara att Microsoft tjänar ännu mer pengar.

Tittar jag på Google får jag i regel sökresultat. Hur var det med källkritiken nu igen?

Permalänk
Avstängd
Dold text

Det är en diskussion som aldrig kan få aitt svar om man resonerar på det viset. Det är som du säger ett mörkerantal, men vad jag reagerar på är de ordval som används här, så som astronomiska eller "stora delar av" som någon skrev. Det är inget annat än en självklarhet atten del byter ut operativsystemet, oavsett vad man utgår ifrån.

Jag vill med resonemanget över antal sålda licenser påpeka det felaktiga i att Windows 8 säljer dåligt. Det finns bara ett enda operativsystem i världen som sålt bättre på samma tid och det är föregångaren. Det finns ju de här på SweC som menar på Windows 8 att knappt säljer alls., även om innebörden av det är något annat. Det är en grav felaktighet helt enkelt - och ja, jag tycker att 200 miljoner sålda licenser är väldigt mycket, speciellt med tanke på hur bra Win 7 är samt hur konkurrensen ser ut i övrigt

Du vet mycket väl vad jag menar med det sista, söker man på antalet användare av Windows 8 så verkar olika analysfirmor uppskatta användarantalet till 160-190 miljoner. Det är ändå 30 miljoner användare mellan tummen och pekfingret och ställer man det i förhållande till antalet sålda så hamnar man där runt, i procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:
Dold text

Det är en diskussion som aldrig kan få aitt svar om man resonerar på det viset. Det är som du säger ett mörkerantal, men vad jag reagerar på är de ordval som används här, så som astronomiska eller "stora delar av" som någon skrev. Det är inget annat än en självklarhet atten del byter ut operativsystemet, oavsett vad man utgår ifrån.

Vilket vis? Krävs ett "svar"? Finns det ens ett "svar"?
Skulle man inte kunna kalla 14998 st. kontra 2 st. som en astronomiskt stor skillnad mellan antalet köpta licenser och faktiska användare? Mycket handlar om perspektiv och rimligheten i att anse ett operativ som fullgott när det finns exempel på kunder som i en så pass hög grad väljer att "nergradera" sin mjukvara. Eller har du siffror som kan tala för att detta var minst lika vanligt innan? Varför skulle det vara självklart att vissa ska "behöva" byta ut operativsystemet?

Citat:

Jag vill med resonemanget över antal sålda licenser påpeka det felaktiga i att Windows 8 säljer dåligt. Det finns bara ett enda operativsystem i världen som sålt bättre på samma tid och det är föregångaren. Det finns ju de här på SweC som menar på Windows 8 att knappt säljer alls., även om innebörden av det är något annat. Det är en grav felaktighet helt enkelt - och ja, jag tycker att 200 miljoner sålda licenser är väldigt mycket, speciellt med tanke på hur bra Win 7 är samt hur konkurrensen ser ut i övrigt

Bra! Den åsikten har du rätt till att ha, precis som andra har rätt till sin om att det säljer (onödigt) dåligt och att det förmodligen bara hade krävts små modifikationer (eller kanske snarare - frånvaron av dessa) för att råda bot på detta.

Citat:

Du vet mycket väl vad jag menar med det sista, söker man på antalet användare av Windows 8 så verkar olika analysfirmor uppskatta användarantalet till 160-190 miljoner. Det är ändå 30 miljoner användare mellan tummen och pekfingret och ställer man det i förhållande till antalet sålda så hamnar man där runt, i procent.

Varför inte hänvisa till analysfirmorna från första början då? Det känns ju inte onödigt svårt, kan jag tycka. Då kan ju alla ta del av informationen och skapa sin egen uppfattning kring vad dessa faktiskt innebär.