Funderar på att byygga en hackingtosh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Sorry men du har fel. Det där är urban myth. En EULA är bindande och räknas som ett avtal. Men kör du på om du känner dig trygg

Så om Sweclockers hade skrivit i användaravtalet att jag sade upp mina mänskliga rättigheter och bytte namn till Gerulf så skulle det gälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Sorry men du har fel. Det där är urban myth. En EULA är bindande och räknas som ett avtal. Men kör du på om du känner dig trygg

Två olika saker:

Avtalet
Vad som avtalats

Vidare så är avtal i sig inte heller nödvändigtvis bindande eller relevanta, det beror på vad det avtalats om.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Så om Sweclockers hade skrivit i användaravtalet att jag sade upp mina mänskliga rättigheter och bytte namn till Gerulf så skulle det gälla?

Det sa jag inte. DU är skyldig att läsa igenom en EULA, och accepterar du den så är det ett avtal. Om du bryter mot det så är det ett avtalsbrott, och avtalsbrott är straffbart. Inte mer att säg om det.

Permalänk
Medlem

Off topic

Jag vet att jag går off topic, men kan du säga varför du vill ha en hackintosh? Jag äger själv en mac och win7 är enligt min åsikt bättre än OS X.

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Det sa jag inte. DU är skyldig att läsa igenom en EULA, och accepterar du den så är det ett avtal. Om du bryter mot det så är det ett avtalsbrott, och avtalsbrott är straffbart. Inte mer att säg om det.

Du verkar lite paranoid du, stora företag bryr sig inte om vad du gör med deras produkt så länge du inte tjänar pengar på deras arbete. Så enkelt är det i företagsvärlden och du kan rabbla upp massa anledningar till att det är olagligt, olämpligt etc. etc. men sanningen är att du sitter säkert även om du skulle installera OSX på icke-Apple hårdvara.
Dessutom bor vi i sverige, knappt att man kan bli åtalad för mord här..

Skrivet av V1pArzZ:

Jag vet att jag går off topic, men kan du säga varför du vill ha en hackintosh? Jag äger själv en mac och win7 är enligt min åsikt bättre än OS X.

Ganska off topic ja och kanske ett lite väl vinklat påstående utan bakgrund.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4everapple1:

Du verkar lite paranoid du, stora företag bryr sig inte om vad du gör med deras produkt så länge du inte tjänar pengar på deras arbete. Så enkelt är det i företagsvärlden och du kan rabbla upp massa anledningar till att det är olagligt, olämpligt etc. etc. men sanningen är att du sitter säkert även om du skulle installera OSX på icke-Apple hårdvara.
Dessutom bor vi i sverige, knappt att man kan bli åtalad för mord här..

Ganska off topic ja och kanske ett lite väl vinklat påstående utan bakgrund.

Jag är inte paranoid på något vis alls. Jag ville bara reda ut ett missförstånd om att det skulle vara lagligt att köra OSX på något annat än en MAC. Sen om det kommer ha konsekvenser eller inte har jag inte uttalat mig om.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Så om Sweclockers hade skrivit i användaravtalet att jag sade upp mina mänskliga rättigheter och bytte namn till Gerulf så skulle det gälla?

Svensk lag står nog över det avtalet.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Har aldrig sagt att CIA kommer till ditt hus, men du gör ett avtalsbrott och det är olagligt.

Ett avtalsbrott är inte olagligt. Ett avtalsbrott handlar om civilrätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Nej sant, själva nerladdningen måste inte ske olagligt. Men crackningen är olaglig.

Näe. Det kan vara otillåtet, men inte olagligt om jag inte missminner mig.
Det om är olagligt hamnar under strafflagen men att bryta mot avtal är väl snarare en civilrättslig överträdelse.

Man kan alltså hamna i rättslig tvist av att bryta mot kontrakt men polisen kommer inte och drar en i örat (det är alltså inte ett lagbrott).
Och pratar vi om kontraktsbrott så är det en bedömningsfråga i alla lägen. Var kontraktsbrottet rimligt och var kontraktsvillkoret man bröt mot rimligt. Så det är väl upp till varje enskilt fall att bedöma vad som är otillåtet och inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Det sa jag inte. DU är skyldig att läsa igenom en EULA, och accepterar du den så är det ett avtal. Om du bryter mot det så är det ett avtalsbrott, och avtalsbrott är straffbart. Inte mer att säg om det.

För det första är avtalsbrott inte brottsligt i lagens mening, det är något som faller under civilrätten.

I princip är ett EULA ett giltigt avtal men däremot kan enskilda paragrafer i ett EULA inte vara giltiga, beroende på vad det handlar om. Ett EULA kan inte ta sig vilka friheter som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Jag vet att jag går off topic, men kan du säga varför du vill ha en hackintosh? Jag äger själv en mac och win7 är enligt min åsikt bättre än OS X.

Jag Har sj alldrig ägt en mac. Men de blir nog att testa win 8.1 så fort startmenyn kommit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Ett avtalsbrott är inte olagligt. Ett avtalsbrott handlar om civilrätt.

Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det kan vara otillåtet, men inte olagligt om jag inte missminner mig.
Det om är olagligt hamnar under strafflagen men att bryta mot avtal är väl snarare en civilrättslig överträdelse.

Man kan alltså hamna i rättslig tvist av att bryta mot kontrakt men polisen kommer inte och drar en i örat (det är alltså inte ett lagbrott).
Och pratar vi om kontraktsbrott så är det en bedömningsfråga i alla lägen. Var kontraktsbrottet rimligt och var kontraktsvillkoret man bröt mot rimligt. Så det är väl upp till varje enskilt fall att bedöma vad som är otillåtet och inte.

Skrivet av anon214822:

För det första är avtalsbrott inte brottsligt i lagens mening, det är något som faller under civilrätten.

I princip är ett EULA ett giltigt avtal men däremot kan enskilda paragrafer i ett EULA inte vara giltiga, beroende på vad det handlar om. Ett EULA kan inte ta sig vilka friheter som helst.

Givetvis är ett avtalsbrott per definition "olagligt". Den drabbade parten har rätt att kräva ersättning/skadestånd om ett avtal bryts.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Givetvis är ett avtalsbrott per definition "olagligt". Den drabbade parten har rätt att kräva ersättning/skadestånd om ett avtal bryts.

Näe. Det stämmer inte. Vårt rättsväsen är mer komplicerat än så.
Det som stämmer är att man vid avtalsbrott kan bli dömd i skiljedomstol att betala ersättning. Men det är inte samma sak som att man gjort något olagligt.
Avtalsbrott hamnar inte under strafflagen utan hamnar under civilrätten. Det är bara handlingar som hamnar under strafflagen som kan klassas som olagliga.

Strafflagen - staten säger att du gjort fel och staten för talan mot dig
Civilrättsliga fall - tvistemål i en skiljedomstol mellan två parter (ej staten). Lika juridiskt bindande men även om man blir dömd här så handlar det om att juridiskt ha rett ut ett tvistemål, inte en olaga överträdelse. Jag kan gå med på olovlig/otillåten överträdelse enligt avtal men ordet olagligt bör användas på ett annat sätt än du gör i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Givetvis är ett avtalsbrott per definition "olagligt". Den drabbade parten har rätt att kräva ersättning/skadestånd om ett avtal bryts.

Njaej, ett avtalsbrott bryter mot avtalet, inte mot lagen. Inte samma sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Njaej, ett avtalsbrott bryter mot avtalet, inte mot lagen. Inte samma sak.

Det du är inne på nu är hårklyveri. Ja det är en civilrättslig fråga och kan komma att leda till skadestånd. Och skadestånd anser jag vara ett straff. Men visst, jag köper din definition.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det stämmer inte. Vårt rättsväsen är mer komplicerat än så.
Det som stämmer är att man vid avtalsbrott kan bli dömd i skiljedomstol att betala ersättning. Men det är inte samma sak som att man gjort något olagligt.
Avtalsbrott hamnar inte under strafflagen utan hamnar under civilrätten. Det är bara handlingar som hamnar under strafflagen som kan klassas som olagliga.

Strafflagen - staten säger att du gjort fel och staten för talan mot dig
Civilrättsliga fall - tvistemål i en skiljedomstol mellan två parter (ej staten). Lika juridiskt bindande men även om man blir dömd här så handlar det om att juridiskt ha rett ut ett tvistemål, inte en olaga överträdelse. Jag kan gå med på olovlig/otillåten överträdelse enligt avtal men ordet olagligt bör användas på ett annat sätt än du gör i nuläget.

Jag var snarare ute efter att klargöra att det faktiskt är straffbart, vilket de flesta här verkar tro att det inte är. Det var inte min mening att dra igång att utreda skillnaden mellan civilrätt och brottslighet. Vi är i alla fall enade om att det är strafffbart att köra OSX på något annat än en MAC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Jag var snarare ute efter att klargöra att det faktiskt är straffbart, vilket de flesta här verkar tro att det inte är. Det var inte min mening att dra igång att utreda skillnaden mellan civilrätt och brottslighet. Vi är i alla fall enade om att det är strafffbart att köra OSX på något annat än en MAC.

Man kan väl säga precis samma sak om straff egentligen ;).
Skadestånd och civilrättsliga sanktioner kan man få av kontraktsbrott men straff utdelas av staten och endast i straffmål.

Det är väl å andra sidan mer ordklyveri eftersom vi använder straff på fler sätt i vardagligt tal. Allt från fotbollsstraffar till utegångsförbud för ungdomar kan ju klassas som straff ;). Men pratar vi följder av kontraktbrott som faktiskt var fallet i denna fråga så är det inte heller straffbart i juridisk mening.

https://lagen.nu/begrepp/Kontraktsbrott

Summa summarum. Man kan kan åka på skadeståndskostnader och rättegångskostnader om man pysslar med avtalsbrott. Och det är möjligt att detta kan tillämpas (beroende på civilmålets utfall) om man bygger en hackintosh. Men det är varken solklart olagligt eller straffbart utan tvärt om (även om jag själv skulle göra en lekmannagissning att man troligen har oddsen mot sig att slippa undan skadestånd i detta fall).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga precis samma sak om straff egentligen ;).
Skadestånd och civilrättsliga sanktioner kan man få av kontraktsbrott men straff utdelas av staten och endast i straffmål.

Det är väl å andra sidan mer ordklyveri eftersom vi använder straff på fler sätt i vardagligt tal. Allt från fotbollsstraffar till utegångsförbud för ungdomar kan ju klassas som straff ;). Men pratar vi följder av kontraktbrott som faktiskt var fallet i denna fråga så är det inte heller straffbart i juridisk mening.

https://lagen.nu/begrepp/Kontraktsbrott

Summa summarum. Man kan kan åka på skadeståndskostnader och rättegångskostnader om man pysslar med avtalsbrott. Och det är möjligt att detta kan tillämpas (beroende på civilmålets utfall) om man bygger en hackintosh. Men det är varken solklart olagligt eller straffbart utan tvärt om (även om jag själv skulle göra en lekmannagissning att man troligen har oddsen mot sig att slippa undan skadestånd i detta fall).

Jag har aldrig argumenterat för hur stor risken är att åka fast. Bara det faktum att det faktiskt är straffbart. (Ja, jag anser att skadestånd är ett straff). Det är kul och lek ända till någon åker fast och företaget i fråga vill sätta ett exempel och därför kräver 50 miljoner i skadestånd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Jag har aldrig argumenterat för hur stor risken är att åka fast.

Inte jag heller :).

Skrivet av anon200213:

Bara det faktum att det faktiskt är straffbart. (Ja, jag anser att skadestånd är ett straff). Det är kul och lek ända till någon åker fast och företaget i fråga vill sätta ett exempel och därför kräver 50 miljoner i skadestånd.

Fast det var ju inte straffbart heller. Vi får nog hålla oss till juridiska termer om vi pratar juridik för att undvika missförstånd.
Aja. Upplysningen om att det kan bli påföljder är relevant. You are right.

Anledningen till att det är viktigt att hålla isär begreppen är att om det hade varit ett straffrättsligt fall så hade det kunnat ge tråkiga följder oavsett. Lagen gäller alltid.
Men när det nu är ett kontraktsbrott så kan man faktiskt klara sig undan detta helskinnad i ett rättsfall även om parterna inte hållit sig till kontraktet. Det beror på om paragrafen man bryter mot i avtalet faktiskt gäller eller inte. Så det är faktiskt av relevans att poängtera att avtalsparagrafer är godtyckliga. Jag vill förtydliga att det inte handlar om juridisk snårighet för i civilrättsmål är kraven generellt lägre på bevisbörda så bevismässigt och juridiskt kan det vara enklare att hantera men själva paragrafen i avtalet i fråga behöver inte gälla alls eller ej vara tillämpbar i fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Inte jag heller :).

Fast det var ju inte straffbart heller. Vi får nog hålla oss till juridiska termer om vi pratar juridik för att undvika missförstånd.
Aja. Upplysningen om att det kan bli påföljder är relevant. You are right.

Anledningen till att det är viktigt att hålla isär begreppen är att om det hade varit ett straffrättsligt fall så hade det kunnat ge tråkiga följder oavsett. Lagen gäller alltid.
Men när det nu är ett kontraktsbrott så kan man faktiskt klara sig undan detta helskinnad i ett rättsfall även om parterna inte hållit sig till kontraktet. Det beror på om paragrafen man bryter mot i avtalet faktiskt gäller eller inte. Så det är faktiskt av relevans att poängtera att avtalsparagrafer är godtyckliga. Jag vill förtydliga att det inte handlar om juridisk snårighet för i civilrättsmål är kraven generellt lägre på bevisbörda så bevismässigt och juridiskt kan det vara enklare att hantera men själva paragrafen i avtalet i fråga behöver inte gälla alls eller ej vara tillämpbar i fallet.

De flesta människor anser nog ändå att skadestånd får betraktas som ett straff, även om du inte tycker att det är det. Min poäng kvarstår.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

De flesta människor anser nog ändå att skadestånd får betraktas som ett straff,

Yepp. Precis som att de flesta blandar begreppen data och dator ;). Spelar mindre roll i vardagssnack men när man vill gå lite djupare i diskussionen så är korrekta ordval ofta ganska hjälpsamma. Det kan ju som vi märkt i tråden exempelvis leda till att man tror att ett avtalsbrott är ett lagbrott om man inte håller isär begreppen och det stämmer ju inte.

Skrivet av anon200213:

även om du inte tycker att det är det.

Fast det handlar inte om vad jag tycker. Det är så. Det är snarare din inställning till vad som borde kallas straff/olagligt som är subjektiv. Jag förtydligar bara vad som står i svensk lag.

Skrivet av anon200213:

Min poäng kvarstår.

Denna eller?

Citat:

Jag ville bara reda ut ett missförstånd om att det skulle vara lagligt att köra OSX på något annat än en MAC.

Näe, skämt å sido.
Din poäng om att upphovsrättsbrott kan leda till trista påföljder är bra och sund. Det köper jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Precis som att de flesta blandar begreppen data och dator ;). Spelar mindre roll i vardagssnack men när man vill gå lite djupare i diskussionen så är korrekta ordval ofta ganska hjälpsamma. Det kan ju som vi märkt i tråden exempelvis leda till att man tror att ett avtalsbrott är ett lagbrott om man inte håller isär begreppen och det stämmer ju inte.

Fast det handlar inte om vad jag tycker. Det är så. Det är snarare din inställning till vad som borde kallas straff/olagligt som är subjektiv. Jag förtydligar bara vad som står i svensk lag.

Denna eller?

Näe, skämt å sido.
Din poäng om att upphovsrättsbrott kan leda till trista påföljder är bra och sund. Det köper jag.

Well, hårklyveri, du får kalla det vad du vill. Vi är i alla fall eniga om att *man inte får* köra OSX på något annat än en MAC och att det *mycket väl kan leda till allvarliga påföljder*

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Precis som att de flesta blandar begreppen data och dator ;). Spelar mindre roll i vardagssnack men när man vill gå lite djupare i diskussionen så är korrekta ordval ofta ganska hjälpsamma. Det kan ju som vi märkt i tråden exempelvis leda till att man tror att ett avtalsbrott är ett lagbrott om man inte håller isär begreppen och det stämmer ju inte.

Fast det handlar inte om vad jag tycker. Det är så. Det är snarare din inställning till vad som borde kallas straff/olagligt som är subjektiv. Jag förtydligar bara vad som står i svensk lag.

Denna eller?

Näe, skämt å sido.
Din poäng om att upphovsrättsbrott kan leda till trista påföljder är bra och sund. Det köper jag.

Skönt att vi har folk i tråden med insikt! Men tillbaka till topic: Själv använder jag OSX för att det inte går att köra t.ex. Logic X (fantastiskt musikprogram) på Windows.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3