Bäst kamera att fota t ex rörande hästar (max 5000kr)

Permalänk

Bäst kamera att fota t ex rörande hästar (max 5000kr)

Såg annons i senaste Elgianten reklam om Nikon D5200, men eftersom jag har aldrig haft en systemkamera är jag lite osäkert om jag överhuvudtaget behöver sådant. Det mest vill jag fota är travtävlingar osv. + det klart vanliga bilder barn och natur. + vill ha möjlighet att filma konserter helst med bra zoom.
Min nuvarande kamera funkar bra i vardagen och konserter, men i travtävlingar lyckades jag endast med hästar som stod stilla eller gick gåfarten
Jag har Canona Power Shot SX210 IS

Permalänk
Medlem

Finns många kameror som passar till det.
En systemkamera ska du såklart välja om du ska fota hästar som rör på sig,ett längre tele kan också vara värt om du vill komma närmare men då ökar såklart budgeten.
Tyvärr kan jag inte säga vad som är bäst då det är väldigt subjektivt,ut och kläm lite på kamerorna vettja.

Permalänk
Medlem

Rörande hästar kan man väl fotografera med vad som helst, det gäller ju bara att fånga vad som gör dem så rörande

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Vilka avstånd pratar vi om? Hur brukar ljuset vara när du fotar? Eftersom det är travtävling så utgår jag från att det är utomhus? Vad är det som du inte tycker funkar med din nuvarande kamera?

Permalänk

Visst utomhusbilder mest dels. Min nu varande bilder blev bara suddiga, de enda som blev bra var hästar som gick gå fart, men vill ha andra med.

Permalänk

har inget sportläge på kameran?

brukar vara symboliserat med en springande gubbe.

detta läget är ett automatiskt läge precis som vanliga auto läget men med inställningar för att fånga just objekt i rörelse och frysa rörelsen.

brukar fungera bra om man inte är så insatt i att justera kamerans inställningar manuellt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cottonella:

Visst utomhusbilder mest dels. Min nu varande bilder blev bara suddiga, de enda som blev bra var hästar som gick gå fart, men vill ha andra med.

Om du ska kunna frysa hästarnas rörelser så behöver du släppa in mycket ljus,det är liksom ljusstarka gluggar kombinerat med hög ISO som gäller,gärna med några hundra mm i brännvidd om du ska fota på avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cottonella:

Visst utomhusbilder mest dels. Min nu varande bilder blev bara suddiga, de enda som blev bra var hästar som gick gå fart, men vill ha andra med.

Du MÅSTE lära dig hur man ställer in kameran.

Det gör stor skillnad med vilken utrustning som helst (ja som är bättre än en mobilkamera)

Som sagt, för att fånga rörelse måste slutartiden vara kort. Detta innebär större bländare och högre ISO.

Med andra ord får du ett lägre skärpedjup, vilket inte behöver vara en nackdel. Kanske något sämre bilder på väldigt höga ISO.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

för den lite mer fotointresserade kan jag rekommendera en annan metod, som visserligen tar ett tag att lära sig, men är mycket häftig när man gör det på rätt sätt
när du fotar fort rörande objekt kan du köra på kort slutartid som tidigare sagt, men du kan även köra på lite längre slutartid, och istället för att stå helt stilla med kameran (så att bakgrundsmiljön blir skarp, hästen suddig) rör du på kameran i hästens hastighet (så att hästen blir skarp, och bakgrunden suddig).
du får då en effekt av hastighet i bilden. sedan kan man experimentera med längre eller kortare slutartid för att få bakgrunden mer eller mindre suddig = mer eller mindre fartkänsla, men det blir även svårare ju längre slutartid man har.

prova på detta vetja när du köpt din kamera

EDIT: såhär:

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Du MÅSTE lära dig hur man ställer in kameran.

Det gör stor skillnad med vilken utrustning som helst (ja som är bättre än en mobilkamera)

Som sagt, för att fånga rörelse måste slutartiden vara kort. Detta innebär större bländare och högre ISO.

Med andra ord får du ett lägre skärpedjup, vilket inte behöver vara en nackdel. Kanske något sämre bilder på väldigt höga ISO.

^^^ Det här.
Annars kommer du ha exakt samma problem med nästa kamera du köper.

Byt till tV läget på din kamera så att du kan sätta slutarhastigheten till nånstans mellan 125-250, och gå närmre istället för att zooma så att du får in mer ljus.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

^^^ Det här.
Annars kommer du ha exakt samma problem med nästa kamera du köper.

Byt till tV läget på din kamera så att du kan sätta slutarhastigheten till nånstans mellan 125-250, och gå närmre istället för att zooma så att du får in mer ljus.

Snarare 1/1000s, hästar är snabba och vill du få det skarpt måste du ha kort slutartid. Jag tror helt enkelt inte en kompaktkamera kommer ha en chans såvida det inte är skarpt soljus och även då kommer autofokusen förmodligen inte hinna med. En DSLR är nog tyvärr det mest användbara alternativet.

Visa signatur

Simlärare