SÖKES: Spel med bra stämning och handling

Permalänk
Medlem

SÖKES: Spel med bra stämning och handling

Letar efter spel med bra stämning och handling i stil med Alan Wake och Tomb Raider eller bra spel överlag.
Känns som jag har spelat det mesta som finns och ingenting överraskar längre.
Är det värt att skaffa ett PS3 för att lira igenom diverse konsolexklusiva? Vilka isåfall?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Letar efter spel med bra stämning och handling i stil med Alan Wake och Tomb Raider eller bra spel överlag.
Känns som jag har spelat det mesta som finns och ingenting överraskar längre.
Är det värt att skaffa ett PS3 för att lira igenom diverse konsolexklusiva? Vilka isåfall?

Mafia 1 och 2, Last of Us.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Bioshock infinite är, utav dem spel jag spelat, det med bäst handling. Stämningen varierar, kanske lite för mycket action /=

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Mafia 1 och 2, Last of Us.

Kört Mafia, härliga spel!
Är rädd för att Last of Us ska vara överhypat... Annars är det väl givet ifall jag skaffar ett PS3.

Skrivet av mackemong:

Bioshock infinite är, utav dem spel jag spelat, det med bäst handling. Stämningen varierar, kanske lite för mycket action /=

Ja, hela Bioshock-serien var riktigt bra!

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Portal 1 och 2, Man går sällan bet på Valve spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Kört Mafia, härliga spel!
Är rädd för att Last of Us ska vara överhypat... Annars är det väl givet ifall jag skaffar ett PS3.

Ja, hela Bioshock-serien var riktigt bra!

Mass Effect? Lätt världens bästa spel...!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Inaktiv

Witcher kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem

Metro 2033
Heavy Rain (PS3)
Red Dead Redemtion
Uncharted serien (PS3)
Witcher serien
Mass Effect serien
Fahrenheit
Dead Space serien

Finns fler men där är några

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Deus Ex Human Revolution
Bioshock Infinite (som någon redan nämn)

Permalänk

Finns nog inget spel som har så bra setting och storytelling som Witcher 2.

Path of exile har bra voice acting, och setting. Storyn där är väl lite smaksak, dock bäst som coop med vänner.

Amnesia om du inte har krav på fancy graphics.

Finns mer lättsmält kanske inte så i min mening lyckat "story & telling-wise" som Bioshock, Dishonored, mass effect och skyrim, men som fortfarande är okej spel. (min tolerans för klyschor och nödrimmade storys är ganska låg)

Men skulle nog säga att Witcher 2 är en klass för sig.

Permalänk
Medlem

Aquaria (2D Adventure, innovativt)
Baldur's Gate serien (2D RPG)
Darksider (3D Adventure, Hack & Slash)
Dust: An Elysian Tail (2D scroller action)
Overlord 1 & 2 (Ondska )
Shank serien (2D scroller action)
Witcher serien +++love+++

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Läsa alla quest i World of Warcraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Portal 1 och 2, Man går sällan bet på Valve spel

Portal är definitivt bra spel!

Skrivet av Jilted:

Mass Effect? Lätt världens bästa spel...!

Redan kört igenom alla 3. Mycket bra!

Skrivet av Ferrat:

Metro 2033
Heavy Rain (PS3)
Red Dead Redemtion
Uncharted serien (PS3)
Witcher serien
Mass Effect serien
Fahrenheit
Dead Space serien

Finns fler men där är några

Tack för tipsen! Kört några av dom, kanske blir att skaffa sig ett PS3 ändå...

Skrivet av leafbranch:

Deus Ex Human Revolution
Bioshock Infinite (som någon redan nämn)

Tack, ska ta en titt på
Deus Ex!

Skrivet av chrisragnar:

Finns nog inget spel som har så bra setting och storytelling som Witcher 2.

Path of exile har bra voice acting, och setting. Storyn där är väl lite smaksak, dock bäst som coop med vänner.

Amnesia om du inte har krav på fancy graphics.

Finns mer lättsmält kanske inte så i min mening lyckat "story & telling-wise" som Bioshock, Dishonored, mass effect och skyrim, men som fortfarande är okej spel.

Men skulle nog säga att Witcher 2 är en klass för sig.

Har försökt köra igenom Witcher 2 ett par gånger, men jag tycker combaten är så dålig. Kanske värt att försöka igen?

Skrivet av Dew87:

Aquaria (2D Adventure, innovativt)
Baldur's Gate serien (2D RPG)
Darksider (3D Adventure, Hack & Slash)
Dust: An Elysian Tail (2D scroller action)
Overlord 1 & 2 (Ondska )
Shank serien (2D scroller action)
Witcher serien +++love+++

Tack för tipsen!

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk

Far Cry 3!
Red Dead Redemption är ett utav de sämsta spel jag någonsin kört, konstigt nog så verkar jag vara den enda som tycker det..

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Far Cry 3!
Red Dead Redemption är ett utav de sämsta spel jag någonsin kört, konstigt nog så verkar jag vara den enda som tycker det..

Kört Far Cry, riktigt bra!
Haha gött med lite olika åsikter! Är ju dock lite sugen på ett western-spel...

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Om du lyckas hitta en tidsmaskin i garderoben och åker tillbaka till 1999 så rekommenderar jag Asheron's call

Permalänk
Medlem

La Noire, dock portad till PC men väldigt härligt spel!
Fallout 3, bra story och varierande.
Half life 2, en klassiker som jag hoppas att du inte har missat!

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Kört Mafia, härliga spel!
Är rädd för att Last of Us ska vara överhypat... Annars är det väl givet ifall jag skaffar ett PS3.

Ja, hela Bioshock-serien var riktigt bra!

Last of Us är knappast överhypeat. Kan lova dig att det är ett av de bästa spelen genom tiderna
om det är story du letar efter, det känns som en sån där riktigt bra film som man inte vill ska sluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Har försökt köra igenom Witcher 2 ett par gånger, men jag tycker combaten är så dålig. Kanske värt att försöka igen?

WAÄEAÄE!? Du måste ju för fan byta vapen ibland, hur kan du inte tycka det är bra!?...

nej seriöst så är combaten på de svårare svårighetsgraderna i Witcher 2 superbt. Nu är ja masochist på hög nivå och vill ha pisk i spel, men det är ju hårresande spännande och svåra strider ibland... kanske bara ja som är kass...

edit: ett spel som faktiskt KRÄVER att du hoppar runder lite och inte bara pucklar... mums

edit av edit: får mig att tänka tillbaka på Die By The Sword (http://en.wikipedia.org/wiki/Die_by_the_Sword)... såna spel görs inte längre.

Permalänk

Dishonored passar in på dina krav.

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Chockad att ingen nämnt svenska Brothers: A Tale of Two Sons.

Permalänk

Håller med Friterad helt och hållet. Har alltid tyckt om singleplayer spel mer än multiplayer och inget spel kommer i närheten så bra som The Last of Us, och då har jag endå hängt med sen 90talet. Första 20 minutrarna i detta spel... spelade detta med min käre bror, vi satt helt tysta och var helt paff efter ett sånt häftigt intro på ett otroligt bra spel. Nu känns det som jag prisar detta spel haha.. Jag köpte xbox bara för Alan Wake och skulle gladligen köpa ps3 två gånger om för the last of us!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Dishonored passar in på dina krav.

Håller med! Har dock redan kört igenom det två gånger.

Skrivet av MrMadMan:

Chockad att ingen nämnt svenska Brothers: A Tale of Two Sons.

Tack för tipset, ska kolla in det!

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

... ingenting överraskar längre. ...

Dreamfall
Fahrenheit (Indigo Prophecy)
Dear Esther

Om du vill få perspektiv och bli överraskad.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Last of Us är knappast överhypeat. Kan lova dig att det är ett av de bästa spelen genom tiderna
om det är story du letar efter, det känns som en sån där riktigt bra film som man inte vill ska sluta

Det är överhypat. Jag slutade läsa om spel för länge sen för att kunna spela spel som det var tänkt, ändå har ganska mycket om Last of Us kommit i vägen för mina öron och ögon.
När jag spelade igenom det så var det hela tiden tvåa på berättelserna. Jag har sett alla scener tidigare, hört alla dialoger osv. det enda som står ut i spelvärlden är skådespelartalangerna, det har ND redan presenterat -ett strå vassare- i Uncharted, så nja. Men ett bra spel det är det.
Att Uncharted får ett bättre betyg från mig beror endast på det var rätt i tiden och att det var lika magnifikt berättat.
Spel är i slutändan spel, att gå från punkt A till B ska helst inte tvinga en person att utstå 10 minuters animering om man inte vill, det kändes som att Uncharted hade en bättre avvägning i animeringarna.
Men smaken är som baken.

---------------------------------------
OT:

Metal Gear Solid 4, om du har den bakgrunden...

Permalänk
Testpilot

Blev VÄLDIGT många spel att rekommendera, så satte spoiler tagg

De utan nummer innebär alla spelen i serien.

Mass effect
BioShock
Uncharted (PS3)
Dust: An elysian tale
Elder scrolls
Last of Us (PS3)
Heavy Rain (PS3)
Brother; a tale of two sons
Disshonored
Thief
Darksiders
Witcher
Dark Souls
Torchlight
Diablo (2)
Baldurs gate
Deus Ex
Divine Divinity
Half Life
Crysis 1+ warhead
Fallout (3 + New Vegas)
Dragon age
Fable (Xbox 360)
Ni no Kuni (PS3)
Tales of (serien) (xbox360, PS3, DS)
Red Dead Redemption (Xbox 360 / PS3)
Final Fantasy (7 och uppåt)
Bayonetta (Xbox 360 / PS3)
GTA IV / GTA V (Xbox 360 / PS3)
L.A. Noire
Mirrors Edge
Red Faction
Infamous (PS3)
Sly Cooper (PS2 / PS3)
Ratchet & Clank (PS2 / PS3)

Okami (PS2 / Wii - Finns som HD remake)
Shadow of the colossus (PS2, finns som HD remake till PS3)
Kingdom Hearts 1.5 HD remake

Finns fler, men dessa är alla jag kan tänka på atm.

Allmänt bra spel:
Strike Suit Zero
Space pirates and zombies
Saints Row (3-4)
Serious Sam
XCOM
Rayman Legends
South Park: The Stick of Truth

*smaksak spel*
CoD Singleplayer
Medal of Honor (2010) singleplayer

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Det är överhypat. Jag slutade läsa om spel för länge sen för att kunna spela spel som det var tänkt, ändå har ganska mycket om Last of Us kommit i vägen för mina öron och ögon.
När jag spelade igenom det så var det hela tiden tvåa på berättelserna. Jag har sett alla scener tidigare, hört alla dialoger osv. det enda som står ut i spelvärlden är skådespelartalangerna, det har ND redan presenterat -ett strå vassare- i Uncharted, så nja. Men ett bra spel det är det.
Att Uncharted får ett bättre betyg från mig beror endast på det var rätt i tiden och att det var lika magnifikt berättat.
Spel är i slutändan spel, att gå från punkt A till B ska helst inte tvinga en person att utstå 10 minuters animering om man inte vill, det kändes som att Uncharted hade en bättre avvägning i animeringarna.
Men smaken är som baken.

---------------------------------------
OT:

Metal Gear Solid 4, om du har den bakgrunden...

Tycker jag verkligen inte, men som du säger smaken är som baken, du kanske inte gillar det lika mycket
men väldigt många som spelat det tycker det är ett av dom bästa spelen.
Anledningen att jag spelar SP spel överhuvudtaget är pga story, självklart ska gameplay inte vara alltför dålig
men det är den inte i Last of Us.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, fyllde på min backlog lite!
När det gäller exklusiva till PS3, vad bör man inte missa? Uncharted, Red Dead Redemtion, Last of Us, GTA V?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk

Alla Pokémonspel (till Nintendo DS) ger en skön känsla, eller så är det mina barndomsminnen som spelar mig ett spratt.. (90-talare)

Permalänk
Medlem

Pratar man om stämning och bra story så är det generalfel att inte ta upp Tell tells spel "The walking dead" och "The wolf among us" enligt mig. Jag kunde inte hitta dem ovan så jag slänger upp dem nu.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC