Billigaste och säkraste lagringen av bilder

Permalänk
Medlem

..

Permalänk
Medlem

Fixa Google Drive 1TB för $9.99/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Jag har gjort några firmware uppdateringar till nas som slutat illa där all data försvann alt där botsektorer har kraschat. Diskar kraschar ibland helt utan förvarning, ibland tar de med sig all information, ibland går det att rädda lite eller allt. Ibland försvinner hela arrayer.
Allt kan dock relateras till budget om man vill det.

Ett NAS har många för och nackdelar. kost ca 3000:- för ett nas med raid 1 lösning inklusive två hårddiskar a 2TB.
Det ger dig 2 backupper. livslängd ca 5 år.
För samma summa kan man få motsvarande ca 15 TB i Bluray backupp. Livsläng ca 7-10 år
Alternativt 2 TB M-Disc som påstås bevara datan i 1000 år.

Har själv gjort firmware uppdateringar, utan problem.. men visst det kan strula med allting, precis som med en kass DVD. Men om en disk failar får man ett meddelande, sen så är det bara att byta ut den, då all information finns på de andra diskarna. Att 2-3 diskar skulle faila på samma gång, ser jag som minimal chans.
Dock finns den och även risken för t.ex. brand eller inbrott, därför har jag en andra NAS på annan ort.

Sen ska man väl också räkna in att olika märken har olika lösningar, på hur man uppdaterar firmware etc.. T.ex. om man kollar på SSD:er från vissa tillverkare så raderas de totalt när man uppdaterar firmware, medans andra märken behåller allt och bara uppdaterar.

Att sen köra med de billigaste diskarna på marknaden är inte heller någon bra idé, precis som man inte kan förvänta sig att de billigaste DVD:erna ska hålla 10 år. Nu för tiden finns det ju även ett större utbud på hårddiskar som är speciellt gjorda för NAS och därmed har längre livstid.

DVD:er har jag slutat med, då som jag nämnt tidigare inte får något meddelande när de har eller är på väg att paja.. Känns väldigt osäkert.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Redan våra förfäder, de gamla sumererna, förstod att använda beständiga lagringsmedia, lertavlor med kilskrift, är än idag fullständigt läsbara efter 6 000 år.

Men till vilken nytta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om man ska fortsätta rekommendera molntjänster så kör jag själv duplicity mot Amazon S3 med goda resultat, det i kombination med en nas i hemmet borde ge en rimlig nivå av redundans, utan specifika krav på varken nasen eller den lokala lagringen efter den första synken.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Bäst är det ju att låta nån annan ta ansvar för din data.
Det spelar ingen roll hur mycket backup du har om huset brinner ner eller Kalle klåfingrig bryter sig in o stjäl allt med en elsladd.
Bäst är det ju att använda två Oberoende molnlagringstjänster om man vill vara 110% säker att aldrig tappa något.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erben:

TS budget ligger på ca 1800:-

Dubbla naslösningar med kvalitetsdiskar är utanför budget och dyrt. Det handlar om att förutse vad som händer i framtiden och definiera när är framtiden.
Är framtiden 10, 100, 1000 år
Vad som sker inom 10 år går kanske att gissa sig till
100 år (solstormar, emp vågor)
1000 år (Det här med krig)
Du ska försöka undvika att placera nasen/diskarna/grottorna där det exploderar.
http://www.youtube.com/watch?v=1hsDn2kNriI

En optisk disk har många fördelar.
De är billiga.
De är energi effektiva.(Drar ej ström när de lagrar data)
En del påstås kunna behålla data så länge som 1000 år.
Hög kompatibilitet, en cd från 80-talet kan läsas i en BDXL läsare från idag som har stöd för det.
De kan ej avmagnetiseras.
De är behändiga att distribuera data på.

Det var ju fantastiskt den nya perpetum mobile då alltså?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Optiska skivor är det absolut billigaste lagringsalternativet.
Funkar hårddiskar från slutet av 80-talet i dagens datorer?

Ja.

Skrivet av Erben:

Fungerar cd-skivor från slutet av 80-talet i dagens blurayläsare som har stöd för det?

Ja.

Skrivet av DaBone:

Mina optiska CD/DVD:s som jag brände under 90-talet fungerar knappt längre. De flesta går inte att läsa..

Varför då? För att plasten de är gjorda av torkar.

Billigt ja, men beständigt..?

Jag har disketter som är över 25 år gamla som fungerar fint fint, dock beror det på kalitén av disketter och hur man lagrat dem, så har även många som inte fungerar, men har garanterat över 1000 väl fungerande DD disketter för Amiga.

Alla skivor som jag lagrat väl fungerar felfritt idag om de inte är bränt på något billigt skitmärke.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det var ju fantastiskt den nya perpetum mobile då alltså?

Nya definitionen på evighetsmaskin är alltså att något inte kräver energi, eller hur tänker du? Den här lilla detaljen med att utföra arbete då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har disketter som är över 25 år gamla som fungerar fint fint, dock beror det på kalitén av disketter och hur man lagrat dem, så har även många som inte fungerar, men har garanterat över 1000 väl fungerande DD disketter för Amiga.

Alla skivor som jag lagrat väl fungerar felfritt idag om de inte är bränt på något billigt skitmärke.

Jag har också disketter från Amiga-tiden som fungerar än idag, men nu pratar vi CD/DVD.. och dessa går bort för mig, då jag inte får någon förvarning om något skulle hända dem. Sitta med DVD-skivor som lagring/backup och inte veta om de fungerar imorgon, är inte ett allternativ för mig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erben:

TS budget ligger på ca 1800:-

Dubbla naslösningar med kvalitetsdiskar är utanför budget och dyrt. Det handlar om att förutse vad som händer i framtiden och definiera när är framtiden.
Är framtiden 10, 100, 1000 år
Vad som sker inom 10 år går kanske att gissa sig till
100 år (solstormar, emp vågor)
1000 år (Det här med krig)
En optisk disk har många fördelar.
De är billiga.
De är energi effektiva.(Drar ej ström när de lagrar data)
En del påstås kunna behålla data så länge som 1000 år.
Hög kompatibilitet, en cd från 80-talet kan läsas i en BDXL läsare från idag som har stöd för det.
De kan ej avmagnetiseras.
De är behändiga att distribuera data på.
Sony och Panasonic utvecklar nästa generations arkivdiskar på 300 GB.
http://www.techsweden.org/content/nyheter/sony-och-panasonic-...

Skrivet av miklon:

Nya definitionen på evighetsmaskin är alltså att något inte kräver energi, eller hur tänker du? Den här lilla detaljen med att utföra arbete då?

Lite i den stilen med tanke på vad inlägget jag syftade på. Jag vet vad definitionen för "PM" är men det lät märkligt att den inte behövde någon energi alls för att lagra, eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erben:

Det kan klart förtydligas med att till skillnad mot ett Dimm typ DDR3 minne som behöver ström hela tiden för att bevara data så är en optisk skiva mycket energieffektivt. En hårddisk som är igång hela tiden drar också konstant ström.

Vilket ju även SSD:er gör.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att har man en budget på 1800 kr så ska man nog tänka om rejält. Speciellt om man vill ha en riktig backup. Den backuplösning jag är på väg att bygga upp kostar betydligt mer och är kanske något overkill. Men man kan ändå räkna med att det lätt går åt ca 10 000 bara för hårddiskarna man ska lagra backupen på.

Systemet jag bygger upp min backup på bygger på en central NAS från QNAP som lagrar ALLT och sedan skydd i realtid via RAID 5 eller 6, vilket gör att det är lätt att byta en hårddisk när det går sönder FYSISKT. Sedan en backup genom att lagra samma sak i datorn och slutligen kopiera allt till externa diskar typ var tredje dag. Tänk dessutom på att så fort du flyttar något från originalet så har du ingen backup längre.

Det smartaste med detta är att du dels kan ställa in NAS:en i ett stöld/brandsäkert skåp när du inte är hemma och i värsta fall kan du ta med den ganska lätt om du måste lämna lägenheten vid brand.

Den budget jag räknar med är ca 30 000 kr eller mer beroende på hårddiskar samt NAS-modell. Men iden är en NAS som tar 8-10 diskar.

QNAP NAS på prisjakt

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kör själv via en QNAP, jag rekommenderar att titta på deras NAS:ar. Den fungerar också utöver som en backup lösning även som mediacenter och har stöd för att köra virtuella servrar, åtminstone x86 versionerna så som ts-x70 modellerna. Samt en massa andra funktioner också förstås, kolla www.qnap.com

Permalänk

Jag har bara skimmat igenom tråden så jag ber om ursäkt om det jag säger redan har sagts.

Får du plats med bilderna på datorn?
Isåfall tycker jag att du ska köpa 2st externa diskar och köra time-machine, en av diskarna borde vara inkopplad och utföra en backup varje dag (eller oftare beroende på ditt behov). Den andra bör du byta ut med den första en gång i veckan och lagra den utanför ditt hem, så växlar du diskarna varje vecka.
På det här sättet har du full backup om din HDD i datorn skulle gå sönder så du inte förlorar något och OM du skulle få inbrott eller att ditt hus blir eldbombat etc. etc. så förlorar du MAX en veckas arbete/bilder.

Planera alltid utifrån värsta scenario.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Jag har bara skimmat igenom tråden så jag ber om ursäkt om det jag säger redan har sagts.

Får du plats med bilderna på datorn?
Isåfall tycker jag att du ska köpa 2st externa diskar och köra time-machine, en av diskarna borde vara inkopplad och utföra en backup varje dag (eller oftare beroende på ditt behov). Den andra bör du byta ut med den första en gång i veckan och lagra den utanför ditt hem, så växlar du diskarna varje vecka.
På det här sättet har du full backup om din HDD i datorn skulle gå sönder så du inte förlorar något och OM du skulle få inbrott eller att ditt hus blir eldbombat etc. etc. så förlorar du MAX en veckas arbete/bilder.

Planera alltid utifrån värsta scenario.

Såhär har jag det nu:

Mac mini med 256GB SSD, där jag kör alla program etc. Sen så har jag en 3TB WD RED som är inkopplad via USB till Mac Mini'n. På denna har jag alla bilder, serier, filmer etc etc. Jag har även en Time Machine partition på den av Mac Mini'n.

Jag har en 500GB HDD (Den som kom med datorn, som jag bytte ut till en SSD) som jag kopplar in en gång i veckan eller så och kör Time Machine på den också, ifall datorn och WD RED skulle dö. Jag får dock inte plats med bilderna på 500GB disken, så dom ligger för nuvarande bara på WD RED disken. Denna disk körs 24/7 och har gjort detta i strax över ett år snart. Kör Plex på den etc så den måste vara igång.

Det är den lösningen som du föreslog som jag har tänkt mest på, och verkar funka inom min budget. 2st externa 2TB diskar. Jag får plats med allt jag har som "storage" plus Time Machine på det. Så kommer jag, som tidigare diskuterade i tråden, köra cold backup på dom, dvs att dom inte alltid är inkopplade utan bara när Time Machine och resterande backup sker någon gång i veckan eller så.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Det som gör långtidsförvarning av digitalt data svårt äer den snabba teknikutvecklingen. Man kan inte vara säker på att lagringsmediat eller formatet stöds om 10 år. Har själv en massa bilder på photocd. Skivorna är fullt läsbara men stödet för formatet är uselt. Lyckligtvis finns alla bilder i analog form som negativ eller diapositiv. För framtidssäker lagring bör propertiära format undvikas. Plötsligt försvinner stödet för formatet. Se alltid till att du har ett program, som kan läsa formatet och ett OS som programmet kan köras i.

P.S. Samma problem har vi med vikingarnas runstenar. lagringsmediat är läsbart men få av oss kan läsa runorna.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Enkelt. Crashplan till en externdisk + till molnet ($5/mån) + gärna till en kompis dator. Superenkelt att sätta upp. Dina tankar om att kopiera alla filer till olika diskar är en potentiell katastrof eftersom den lösningen inte skyddar mot filer som av en eller annan orsak förstörs - du behöver en riktig backuplösning som lagrar flera generationers kopior etc. Och redundans, därav moln+extern disk.

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Såhär har jag det nu:

Mac mini med 256GB SSD, där jag kör alla program etc. Sen så har jag en 3TB WD RED som är inkopplad via USB till Mac Mini'n. På denna har jag alla bilder, serier, filmer etc etc. Jag har även en Time Machine partition på den av Mac Mini'n.

Jag har en 500GB HDD (Den som kom med datorn, som jag bytte ut till en SSD) som jag kopplar in en gång i veckan eller så och kör Time Machine på den också, ifall datorn och WD RED skulle dö. Jag får dock inte plats med bilderna på 500GB disken, så dom ligger för nuvarande bara på WD RED disken. Denna disk körs 24/7 och har gjort detta i strax över ett år snart. Kör Plex på den etc så den måste vara igång.

Det är den lösningen som du föreslog som jag har tänkt mest på, och verkar funka inom min budget. 2st externa 2TB diskar. Jag får plats med allt jag har som "storage" plus Time Machine på det. Så kommer jag, som tidigare diskuterade i tråden, köra cold backup på dom, dvs att dom inte alltid är inkopplade utan bara när Time Machine och resterande backup sker någon gång i veckan eller så.

Men gör så! En NAS som många andra är inne på är inte alls vad du behöver nu. Det låter perfekt med det du skrev

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Att tänka på att bygga säker, redundant backup i hemmet är väl framför allt en akademisk övning för hobbyisten. Rent praktiskt går det inte att klå externa leverantörer, förutsatt att man inte har usel förbindelse eller jättestora förändringar hela tiden.