Världens bästa RPG spel?

Permalänk

Världens bästa RPG spel?

Vet inte om det här är rätt forum och lägga det i, men vad jag vet så finns det fler RPG spel till konsol än till PC, så jag lägger den här.

Vilken är världens bästa RPG spel enligt dig?

Jag behöver lite tips, jag blev extremt sugen på köra ett bra RPG och bara "grinda" lite och gå upp i "levels" och hålla mig borta från MMORPG som World of Warcraft, Diablo III (A-RPG) osv. Gärna en RPG med en bra story (det gör halva spelet) även om det inte är nödvändigt.

Kom med förslag

Jag kommer aldrig glömma timmarna jag lagt ner på Final Fantasy 7... extremt välgjort spel.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

För min del är det Star Wars: Knights of the old republic, vet inte hur många gånger jag klarat av det och det är utan tvekan mitt favorit spel.
Är man det minsta intresserad av star wars eller gillar rpg/bra spel är det ett spel man måste testa.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Det här?

Är det de star wars spelet som kördes online (MMORPG)?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Det här?

http://s3.pji.nu/product/standard/800/41871.jpg

Är det de star wars spelet som kördes online (MMORPG)?

Det på bilden, singleplayer från 2003, MMO-spelet kändes som en förolämpning mot originalspelet.

Kan vara svårt att få igång på moderna datorer men det går om man följer guiden som fanns på en wiki någonstans. edit. http://pcgamingwiki.com/wiki/Star_Wars:_Knights_of_the_Old_Re...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Phantasy Star 4: End of the millenium klar etta.

Phantasy Star på SEGA 8-Bit var också fantastiskt på den tiden, grafiskt sett går det inte att jämnföra med något Nintendo spel.

Shining Force 2 om du föredrar spel som FF Tactics.

Final Fantasy VIII och Final Fantasy X också värt att kolla upp.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Vet inte om det här är rätt forum och lägga det i, men vad jag vet så finns det fler RPG spel till konsol än till PC, så jag lägger den här.

Vilken är världens bästa RPG spel enligt dig?

Jag behöver lite tips, jag blev extremt sugen på köra ett bra RPG och bara "grinda" lite och gå upp i "levels" och hålla mig borta från MMORPG som World of Warcraft, Diablo III (A-RPG) osv. Gärna en RPG med en bra story (det gör halva spelet) även om det inte är nödvändigt.

Kom med förslag

Jag kommer aldrig glömma timmarna jag lagt ner på Final Fantasy 7... extremt välgjort spel.

Eftersom du nämner final fantasy 7 kan jag rekomendera final fantasy 9 och chrono cross till ps1 om du vill spela något från den generationen.

kan även rekomendera Dragon age och ovanämnda knights of the old republic till pc.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Gothic 3 med community patch.

Permalänk

Chrono trigger är grymt. Gillar man jrpg så är ju idag NDS en riktigt grym plattform, och 3ds:en är ju bakåtkompatibel.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

För min del är det Star Wars: Knights of the old republic, vet inte hur många gånger jag klarat av det och det är utan tvekan mitt favorit spel.
Är man det minsta intresserad av star wars eller gillar rpg/bra spel är det ett spel man måste testa.

Enig - har spelat massor av RPG, finns inget jag fått samma ståpäls av. Det är så... perfekt, en riktig "interaktiv saga"...

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem

Att ingen har nämnt Planescape: Torment ännu.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Avstängd

Mass Effect series eller skyrim

Permalänk
Medlem

Fallout 1 och 2 samt Arcanum är riktiga höjdare.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Final Fantasy 6 (3 i Europe/USA) till SNES är nog det bästa jag spelat i genren.

Permalänk

Skies of Arcadia! Alt Skies of Arcadia Legends (remake till GC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Fallout 1 och 2 samt Arcanum är riktiga höjdare.

Detta är allt som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Final Fantasy 6 (3 i Europe/USA) till SNES är nog det bästa jag spelat i genren.

Eller Final Fantasy 7 dom är av samma kaliber dom två

Permalänk

Runescape

Permalänk
Entusiast

Världens bästa vet jag väl inte men ett riktigt underskattat spel IMO är The Lord of the Rings: The Third Age till Xbox Original.
Brukar spela igenom spelet då och då när jag känner för det fast nu var det ett par år sedan, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är i spelet som jag gillar så mycket men det är väl lite blandad nostalgi med ett riktigt välgjort RPG för att vara baserat på en film/bok (Och vem gillar inte LOTR?;))

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Vet inte om det här är rätt forum och lägga det i, men vad jag vet så finns det fler RPG spel till konsol än till PC, så jag lägger den här.

Vilken är världens bästa RPG spel enligt dig?

Jag behöver lite tips, jag blev extremt sugen på köra ett bra RPG och bara "grinda" lite och gå upp i "levels" och hålla mig borta från MMORPG som World of Warcraft, Diablo III (A-RPG) osv. Gärna en RPG med en bra story (det gör halva spelet) även om det inte är nödvändigt.

Kom med förslag

Jag kommer aldrig glömma timmarna jag lagt ner på Final Fantasy 7... extremt välgjort spel.

Precis som de sa ovan, Fallout 1 och 2. Aldrig haft så kul i spel tidigare. Springa runt och leta efter städer, för att sedan gå och prata med alla i städerna, sno deras grejer och göra alla side-quests. Så sjukt kul spel!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Mass effect (1,2,3). Lätt bland de bästa rpg som släppt hittills i form av story och känslor.

Permalänk
Medlem

Att ingen har nämnt BG1 och 2.... Finns i nyutgåva nu med som har något bättre grafik och funkar på moderna datorer utan fix och trix. Kan varmt rekomendera båda.

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

Skies of Arcadia! Alt Skies of Arcadia Legends (remake till GC)

Ett givet val om man gillar FF7!

Andra favoriter hos mig:

# Risen
# Baldur's Gate / Baldur's Gate II
# Dragon Age Origins

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Omöjligt för mig att säga vilket som är bäst av alla.
Mina favoriter i några kategorier:

Shining Force 1-2 (bästa strategi-rpg-spelen)
Tactics Ogre (bra strategi-RPG med bra handling)
Star Wars KOTOR 1-2 (bästa spelen med rymd-tema)
Icewind Dale 2 (bästa D&D-baserade spelet)
Chrono Trigger (kanske bäst av många bra SNES-RPG)

Lite nyare men väldigt bra spel:
Elder Scrolls: Oblivion och Skyrim (eventuellt även Morrowwind, men de innan var jag inte särskilt förtjust i)
Mass Effect-serien

Andra spel väl värda att nämna:
Lufia-spelen (SNES)
Super Mario RPG (SNES)
Final Fantasy Tactics
Ogre Battle
Baldurs Gate-spelen
Neverwinter Nights-spelen
Suikoden (har själv bara spelat 1:an, vet inte hur bra de andra är)

Permalänk

Inte en enda som nämnt Breath of Fire-spelen, eller Dragon Quest?
Last Remnant från Square?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Mina Favoriter är nog
KOTOR 1
Baldurs Gate
The Witcher
Mass Effect 1 > 2 > 3 (Startade bra och gick långsamt nedåt i mina ögon)

Permalänk

Witcher 2 är enligt mig ett extremt bra spel. Inte open world och kanske inte jättemycket grinding och side-quests men det finns lite smått och gott utspritt genom spelet. Riktigt bra story dessutom.

samt TES III Morrowind är trevligt, trots att stridssystemet inte riktigt håller idag så är världen fantastisk och man känner sig verkligen liten och svag i början. Man får lov att modda det en hel del med grafikmods men tar man sin tid så kan man få spelet att se riktigt bra ut!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 3.4 GHz | Asus R9 280x Direct CU II Top | Asus P8H77-I mITX | Corsair CX 600M 80+ | A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB + 840 EVO Basic 250GB + 1 TB WD | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Node 304

Permalänk
Medlem

Mass Effect 1, 2, 3.
Witcher 2,
Arcanum(gammalt och dålig grafik men kul ändå).
Star Wars Kotor 2(inte spelat ettan).
Elder Scrolls 3-5
Divinity 2 Ego Draconis.

Själv väntar jag på vad många hittills säger kan vara det bästa rpg-spelet hittills.
Divinity Original Sin, eftersom att jag tyckte att Divinity 2 var riktigt riktigt bra och detta enligt betan skall vara bättre har jag höga förhoppningar!

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Har snart över 800 timmar på Skyrim, med lite mods tycker jag att det är det absolut bästa spelet jag har spelat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Final Fantasy 6 (3 i Europe/USA) till SNES är nog det bästa jag spelat i genren.

FF6 släpptes väl inte i Europa för än till GBA där det faktiskt hetter FF6? Eller fanns det verkligen till SNES?

OnT: Valfrit Final fantasy spel upp till FFX, Fallout, skyrim... Bara som exempel.

Permalänk
Medlem

Jag älskar Baldur's Gate 1 och 2.
Båda har nylanserats under parollen "enhanced edition" och finns att köpa på Steam.
Baldurs Gate: Enhanced Edition
Baldurs Gate II: Enhanced Edition