Ubisoft släpper nya systemkrav för Watch Dogs

Permalänk
Medlem

Väldigt mysko systemkrav, nästan som ett MMO's systemkrav. Allt på CPU och inget på GPU.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flamso:

Egentligen heter det x86-64. x86 är mer en arkitektur än något annat.

Ska man vara riktigt petig så heter ISA (instruction set architecture) "IA32" för alla 32-bitars CPUer som är "x86-komptibla".

I 64-bitars fallet finns två olika implementationer, AMD64 samt Intel64 (IA64 är Itanium). AMD64 och Intel64 är faktiskt inte 100% kompatibla, finns lite skillnader som OS måste känna till men program kan i princip helt ignorerar om CPUn kör AMD64 eller Intel64. Blir ju lite onödigt komplicerat att referera explicit till AMD64 resp. Intel64, speciellt som det i majoriteten av fallen är irrelevant så många använder "x86-64" för att referera till det väldigt stora överlapp som finns mellan AMD64 och Intel64. "x86-64" är dock ingen term som vare sig AMD eller Intel officiellt definierat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker inte att Ubisoft har speciellt mycket kredibilitet för att uppskatta systemkrav till sina spel, speciellt inte efter Farcry 3. Där framhävdes AMD's processorer ex på ett helt orimligt sätt som inte hade någon verklighetsförankring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Äntligen ett spel som verkar dra nytta av hela datorn

Eller bara taskigt optimerat? Nu vet jag inte hur det kommer se ut på PC då allt material bortsett från första E3-videon har varit till PS4, men är det inte mycket snyggare än det vi hittills har fått sett så är dessa systemkrav bara bullshit då det enligt mig inte ens är i närheten av att vara lika snyggt som GTA4 med iCEnhancer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Eller bara taskigt optimerat? Nu vet jag inte hur det kommer se ut på PC då allt material bortsett från första E3-videon har varit till PS4, men är det inte mycket snyggare än det vi hittills har fått sett så är dessa systemkrav bara bullshit då det enligt mig inte ens är i närheten av att vara lika snyggt som GTA4 med iCEnhancer.

http://blog.gamesdaypodcast.com/wp-content/uploads/2011/07/gt...

http://i.imgur.com/1Kq40lsh.jpg

Är dom bilderna tagna ur GTA IV?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

i7 är inte onödigt för spel och det är ju redan bevisat, inget att ens diskutera.
Sen vilka spel en i7:a hjälper i är ju en annan sak men det hjälper i de flesta spelen om man vill uppnå 120/144FPS, att uppnå 60FPS når dock en i5:a i nästan alla spel och gör den inte det så brukar överklockning fixa det.

Angående portningen så får vi väl hoppas det men med tanke på hur "CoD: Ghosts" blev trots systemkraven så kanske man inte ska ha för höga förhoppningar, dock så verkar ju Infinity Ward ha en historia av att skita i PC-porten.

Det är stor betydelse på vilka spel det är frågan om. Vissa spel är mer CPU krävande än andra. Då detta spel är ett "stort nätverk"(Watch Dogs spel) antar jag att det är mycket CPU beräkningar som behövs när man spelar.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Är dom bilderna tagna ur GTA IV?

Japp GTA IV med icehancer mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Är dom bilderna tagna ur GTA IV?

Japp. Du kan ladda ner modden (iCEnhancer) som förbättrar grafiken här
http://icelaglace.com/

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Då är något fel med någon av dina komponenter. Spelar DX11 spel på höga inställningar(ej ultra) och ligger regelbundet över 120 Fps. Dippar bara ner till 80-90 vid explosioner eller mycket rök.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae. Som Uzanar säger. Beror på vilka spel man spelar. Grafikintensiva spel kan ofta vara lättare att få hög fps på än simuleringstunga RTSer eller MMOs, även om de inte ser lika "snygga" ut. Just på grund av hur de ställer andra krav på CPU.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Eftersom spelet är i första hand utvecklat för X1/PS4 så är det kanske inte så konstigt att dem väljer att använda så mycket ram som möjligt för att minska HDD användningen på dessa stackars konsoler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag är inte så värst förvånad. Även innan allt rabalder om grafiken så var jag rätt övertygad om att det är alldeles för riskabelt att förboka ett spel från Ubisoft. Tyvärr.

Man ska _aldrig_ förhandsköpa spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Ah så vad är ett "ps4 devkit"? Det är en PC. Dessa spel kodas och byggs på PC. Under E3 och de andra revealsen de kört av titlar så som Watchdogs före konsolerna var släppta var på så kallade dev kits. PC burkar med vanlig PC hårdvara. Så jag skulle inte påstå att han har fel.

Innan fullständiga specifikationer var satta så var det en vanlig PC med motsvarande eller till och med starkare hårdvara som användes ja, men så fort de blev färdigställda så ersattes dessa PC-riggar med the real deal. I.E. En burk som kompilerar och kör koden du skriver vid sidan av på en PC. De kodas på en PC, men de byggs på en konsol. Om än väldigt lik vanlig PC-arkitektur. Poängen är att första burkarna som användes antagligen hade bra mycket mer kraft i sig vad gäller rå GPU-prestanda än de slutgiltiga specifikationerna. Sedan är allt tjafs om att det skulle vara en sådan nedgradering vad gäller det visuella helt utan grund. Folk jämför olika scener, olika tider på dygnet, väderförhållanden etc. och får skillnaderna där emellan till att vara fakta på saker som saknas. Utan att veta vilka plattformar som används i respektive trailer. Det är rätt uppenbart att när den gula biljäveln som körs i youtube-klippet länkat i samma tråd som påstås vara från PS4 helt saknar reflektioner så är något antingen galet eller taget från en annan version. Den jag länkade ser i ärlighetens namn inte så annorlunda ut från det som tidigare visats och som även hyllats.

Vänta och se säger jag.
Ett bra exempel på stora skillnader under olika väderförhållande och tid på dygnet är annars Infamous Second Son.
Nattetid med lite regn bakom sig så ser det hur svinigt bra ut som helst, men dagtid utan regn i sikte så försvinner genast massor med reflektioner, dimma etc. vilket gör att det ser betydligt mycket sämre ut. Om än fortfarande väldigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Undrar om inte 4670k ska funka helt okej, eftersom att Ivy Bridge verkar vara kraven i rekommenderat och Haswell är nyare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergggren:

Windows x86 är väl ändå 32-bit?

Nej. x86 är arkitekturen. 64-bit skrivs egentligen x86-64 däremot så förekommer benämningen x64 också.

Skrivet av WoG:

Aweeesome!

Bara detta betyder bättre grafikkvalité och inte ett resultat av en dålig portning är jag nöjd

Nu återstår bara att se vilka som får rätt, alla som hävdar att "I7 är helt onödigt för spel", eller de som hävdat motsatsen.
Bring it on!

Vem har påstått det? Däremot är det inte alltid värt att lägga mellanskillnaden på en i7 och tvingas kompromissa med annan hårdvara tex. GPU. Detta beror mest på saknad av HT stöd i många applikationer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Man ska _aldrig_ förhandsköpa spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man göra om man tycker det är värt att chansa, är det en spelserie som man litar på som tex Elder Scrolls eller Fallout så är det absolut värt att förboka.

Förstår inte all hets mot folk som förbokar, man vill ha spelet när det kommer, fullt med buggar eller ett skitspel är det enda som kan hända och då får man leva med det, för många är det inte några stora summor pengar så det är värt risken.

Kommer det spel jag vet jag vill ha förbokar jag och kommer alltid göra, av alla spel jag förbokat genom åren är det bara en handfull spel som jag vart missnöjd med och då har jag hundratals spel så jag klagar inte (har tusentals men det är gamla spel i min retro samling så räknar inte med dem då de är köpa långt efter de släppts men av moderna system 2004+ har jag säkerligen hundra jag förbokat).
Jag bryr mig nämligen inte vad andra tycker om ett spel utan vill göra en egen uppfattning så jag läser inte recfensioner utan köper om spelet verkar vara något för mig sen ser man hur det går.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Undrar om inte 4670k ska funka helt okej, eftersom att Ivy Bridge verkar vara kraven i rekommenderat och Haswell är nyare.

Så länge den är snabb så borde en fyrkärnig CPU duga bra.
Med en i5 2500K @4.3GHz och ett 660Ti rullade AC4 på i ~40fps stabilt maxat.
Kan ju hoppas att WD flyter likvärdigt på samma rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Japp. Du kan ladda ner modden (iCEnhancer) som förbättrar grafiken här
http://icelaglace.com/

Helvete va snyggt det såg ut att bli. Är det krävande? Ingår bilarna i modden med?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Yoshman:

Ska man vara riktigt petig så heter ISA (instruction set architecture) "IA32" för alla 32-bitars CPUer som är "x86-komptibla".

I 64-bitars fallet finns två olika implementationer, AMD64 samt Intel64 (IA64 är Itanium). AMD64 och Intel64 är faktiskt inte 100% kompatibla, finns lite skillnader som OS måste känna till men program kan i princip helt ignorerar om CPUn kör AMD64 eller Intel64. Blir ju lite onödigt komplicerat att referera explicit till AMD64 resp. Intel64, speciellt som det i majoriteten av fallen är irrelevant så många använder "x86-64" för att referera till det väldigt stora överlapp som finns mellan AMD64 och Intel64. "x86-64" är dock ingen term som vare sig AMD eller Intel officiellt definierat.

Helt sant! x86-64 brukar det kallas! Wikipedia har en del information om det!
http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Skrivet av Atlas Tasume:

Man ska _aldrig_ förhandsköpa spel.

Nej det är helt rätt. Det har blivit alldeles för stor fokus på marknadsföring innan släpp på ett sätt som inte riktigt passar med slutprodukten...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Xbox one kommer explodera bara det kommer i närheten

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Man ska _aldrig_ förhandsköpa spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska aldrig säga aldrig...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Tror ni att jag kommer kunna spela med medium/high inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tror ni att jag kommer kunna spela med medium/high inställningar?

Vänta och se kanske?
Har typ samma rigg som du och hoppas inte. Har inte kunnat motivera en uppgradering på vääääldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Med tanke på de systemkraven så borde man se en Otrolig skillnad på grafiken mellan konsollerna och PC annars är det bara dålig portning som är svaret.
Undrar varför spelet är så CPU intensivt för GPU kraven är inte speciellt stora.
Som sagt låter mer som en dålig portning än något annat och jag blir inte ofta imponerad när ett spel eller program tar upp mer resurser än vad som skulle behövts, men det verkar finnas en imp-faktor om man skriver att det behövs en super duper mega jätte dator för att driva ett spel.
Som sagt om skillnaden inte är drastisk mellan PC och PS4 samt XBONE så är det ett resurs slöseri av stora mått mätt enligt mig.

Samma anledning som att du inte behöver monster kort för GTA IV men du behöver en riktigt stark cpu.
Det är open world spel, världen är enorm och skall renderas osv. Med tanke på detaljerna och storleken på
spelvärlden i Watch Dogs förvånar det mig inte att dom rekommenderar en i7a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tror ni att jag kommer kunna spela med medium/high inställningar?

Tror du jag kommer kunna spela på Low?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Är det en fråga eller är det vad du tror?
Du kommer kunna spela på high skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är det en fråga eller är det vad du tror?
Du kommer kunna spela på high skulle jag tro.

Nej, bara att du har det svart på vitt om du kommer kunna spela spelet eller inte. Dina specs ligger över rekommenderade. Du borde säkerligen kunna lira det, men endast utvecklarna av spelet kan väl svara definitivt på det?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Helvete va snyggt det såg ut att bli. Är det krävande? Ingår bilarna i modden med?

Det varierar hur prestandan påverkas av modden. Vissa får högre FPS av modden medan andra får lägre. Jag personligen har inte märkt någon större skillnad. Bilarna ingår inte men finns att ladda ner på diverse sidor. Bland annat här.

Edit:
Tror det är den här du syftar på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Man ska aldrig säga aldrig...

I just did it.

Skrivet av som99:

Kan man göra om man tycker det är värt att chansa, är det en spelserie som man litar på som tex Elder Scrolls eller Fallout så är det absolut värt att förboka.

Förstår inte all hets mot folk som förbokar, man vill ha spelet när det kommer, fullt med buggar eller ett skitspel är det enda som kan hända och då får man leva med det, för många är det inte några stora summor pengar så det är värt risken.

Kommer det spel jag vet jag vill ha förbokar jag och kommer alltid göra, av alla spel jag förbokat genom åren är det bara en handfull spel som jag vart missnöjd med och då har jag hundratals spel så jag klagar inte (har tusentals men det är gamla spel i min retro samling så räknar inte med dem då de är köpa långt efter de släppts men av moderna system 2004+ har jag säkerligen hundra jag förbokat).
Jag bryr mig nämligen inte vad andra tycker om ett spel utan vill göra en egen uppfattning så jag läser inte recfensioner utan köper om spelet verkar vara något för mig sen ser man hur det går.

Skulle du köpa en bil utan att pröva den då, baserat endast på TV reklamen? Inte jag i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Med tanke på de systemkraven så borde man se en Otrolig skillnad på grafiken mellan konsollerna och PC annars är det bara dålig portning som är svaret.
Undrar varför spelet är så CPU intensivt för GPU kraven är inte speciellt stora.
Som sagt låter mer som en dålig portning än något annat och jag blir inte ofta imponerad när ett spel eller program tar upp mer resurser än vad som skulle behövts, men det verkar finnas en imp-faktor om man skriver att det behövs en super duper mega jätte dator för att driva ett spel.
Som sagt om skillnaden inte är drastisk mellan PC och PS4 samt XBONE så är det ett resurs slöseri av stora mått mätt enligt mig.

Dålig portning eller inte, det är iallafall alltid en port, och grafiken blir knappast bättre på PC. Högre upplösta texturer (om vi har tur) möjligheten att köra en högre upplösning, något bättre skuggor, ljuseffekter och mer val för AA. Inga gamechangers direkt? Det är ju samma spel, samma fysik, samma rörelsemönster, samma antal polygoner som karaktärer är uppbyggda av. Det man får är på sin höjd en något upphottad version av konsollerna, och inget jag egentligen skulle kalla bättre eller mer realistisk grafik. Detta behöver dock inte vara något dåligt, men betyder naturligtvis fortfarande att det är den sämre hårdvaran som sätter ribban. Men såvida det är en bra portning, så tycker jag att man får nöja sig med det. Allt annat hade i princip betytt att de fick utveckla två helt skillda spel. Så ser iallafall jag på saken.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Dålig optimering? Vet du någonting alls kring de effekter som används i spelet, dess skala eller hur de drar resurser?
Spelet är byggt med 8 kärnor i åtanke. De rekommenderar en CPU med 8 trådar. Är det genast dåligt optimerat för att du inte har antalet som rekommenderas?
Ett spel som eftersträvar en öppen värld, inget annat än moderna visuella tekniker och mer därtill. Saker vi aldrig sett i spel förr. Allt sådant kräver kraft.

Det är jag mycket väl medveten om, det var precis därför jag skrev "fantastisk grafik". MEN det vore ju inte första gången ett spel ej var optimerat - vilket leder till högre systemkrav.

Läste du ens vad jag skrev?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯