Vad händer med tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Överdrivet problem visst bör klockor gå rätt men, tiden kan ställas efter solen och även efter stjärnor. Jag sökte och såg inte att solen nämndes någonstans.

Det är i många system OERHÖRT viktigt att noderna håller samma tid. Du kan omöjligen få tillräcklig precision på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vichle:

Det är i många system OERHÖRT viktigt att noderna håller samma tid. Du kan omöjligen få tillräcklig precision på det sättet.

Beroende på system, helt klart. Däremot anser jag fortfarande att denna artikel blåser upp problemet något enormt. Har man tidskritiska system så ser man över den infrastrukturen. Artikeln här hänvisade dock till att du kunde missa tåget där och bussen där för att de skiljer sig någon minut här och där och sen var det domedagstal och om Sverige skulle bli avskuret osv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

För att spinna vidare på diskussionen om tidszoner och sommartid så har min far som jobbar med hårdvaran som ligger mellan mobilnätet och internet berättat att de har en fil med en lista på tidszoner och alla olika sommar och vintertider. Denna lista uppdateras rätt ofta eftersom länder envisas med att inte hålla någon ordning på sin tid. Vissa länder har för säkerhetsskull en halv tidszon och att byta till sommartid sker lite godtyckligt. Helt plötsligt vid millennieskiftet fick några små ögrupper för sig att flytta tiden en timme extra bara för att de skulle vara först inte på 2000-talet. Det måste också kompenseras för. Så inte nog med att det är lurigt att få till rätt tid på sekunden när. Det är långt ifrån trivialt att få till rätt timme verkar det som.

Troligen använde de tzdata (Wikipedia), som är just en sådan databas som används i en massiv del av världens datorer för att hålla reda på sådana ändringar.

Den sköttes från sin begynnelse i mitten av 1980-talet till stor del av egentligen en person, Arthur Olsen (en Paul Eggert hjälpte till och tog sedermera över), som också gjorde det så pass bra att det inte var många som behövde fundera över hur det gick till eller ens vem som gjorde det — tzdata fanns, var uppdaterad och bara att använda. För några år sedan så nämnde denna person dock att han kanske skulle vilja lämna över ansvaret och göra annat någon gång i framtiden, vilket på en bredare front lyfte frågan om att det oundvikliga ju någon gång kommer hända på ett eller annat sätt, och att det inte fanns någon direkt plan för hur tzdata då skulle fungera. Eftersom databasen är så fundamental så sammanställde IANA RFC 6557 för att ha en plan redo.

Det är bra jobbat om man får en organisation som IANA att skriva upp en handlingsplan för att hantera att man en dag kommer pensionera sig .

Följande är ett utdrag ur källkoden för tzdata gällande Sveriges historiska tidszonsinformation:

# Sweden # From Ivan Nilsson (2001-04-13), superseding Shanks & Pottenger: # # The law "Svensk forfattningssamling 1878, no 14" about standard time in 1879: # From the beginning of 1879 (that is 01-01 00:00) the time for all # places in the country is "the mean solar time for the meridian at # three degrees, or twelve minutes of time, to the west of the # meridian of the Observatory of Stockholm". The law is dated 1878-05-31. # # The observatory at that time had the meridian 18 degrees 03' 30" # eastern longitude = 01:12:14 in time. Less 12 minutes gives the # national standard time as 01:00:14 ahead of GMT.... # # About the beginning of CET in Sweden. The lawtext ("Svensk # forfattningssamling 1899, no 44") states, that "from the beginning # of 1900... ... the same as the mean solar time for the meridian at # the distance of one hour of time from the meridian of the English # observatory at Greenwich, or at 12 minutes 14 seconds to the west # from the meridian of the Observatory of Stockholm". The law is dated # 1899-06-16. In short: At 1900-01-01 00:00:00 the new standard time # in Sweden is 01:00:00 ahead of GMT. # # 1916: The lawtext ("Svensk forfattningssamling 1916, no 124") states # that "1916-05-15 is considered to begin one hour earlier". It is # pretty obvious that at 05-14 23:00 the clocks are set to 05-15 00:00.... # Further the law says, that "1916-09-30 is considered to end one hour later". # # The laws regulating [DST] are available on the site of the Swedish # Parliament beginning with 1985 - the laws regulating 1980/1984 are # not available on the site (to my knowledge they are only available # in Swedish): <http://www.riksdagen.se/english/work/sfst.asp> (type # "sommartid" without the quotes in the field "Fritext" and then click # the Sok-button). # # (2001-05-13): # # I have now found a newspaper stating that at 1916-10-01 01:00 # summertime the church-clocks etc were set back one hour to show # 1916-10-01 00:00 standard time. The article also reports that some # people thought the switch to standard time would take place already # at 1916-10-01 00:00 summer time, but they had to wait for another # hour before the event took place. # # Source: The newspaper "Dagens Nyheter", 1916-10-01, page 7 upper left. # Zone NAME GMTOFF RULES FORMAT [UNTIL] Zone Europe/Stockholm 1:12:12 - LMT 1879 Jan 1 1:00:14 - SET 1900 Jan 1 # Swedish Time 1:00 - CET 1916 May 14 23:00 1:00 1:00 CEST 1916 Oct 1 01:00 1:00 - CET 1980 1:00 EU CE%sT

Källkoden är full av liknande historiska notiser i kommentarerna och är rätt rolig för de som är intresserade av att läsa om en mängd märkliga historiska beslut. `apt-get source tzdata` hämtar hem källkoden för läsning på Debianbaserade system.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Beroende på system, helt klart. Däremot anser jag fortfarande att denna artikel blåser upp problemet något enormt. Har man tidskritiska system så ser man över den infrastrukturen. Artikeln här hänvisade dock till att du kunde missa tåget där och bussen där för att de skiljer sig någon minut här och där och sen var det domedagstal och om Sverige skulle bli avskuret osv.

Jag håller med om att problemet kunde lyfts fram på ett annorlunda sätt. Att missa bussen pga detta är varken sannolikt eller ett representativt problem. Jag tolkar det dock som att författaren valt detta exempel för att göra artikeln mer lättförståelig. Oavsett så anser jag att detta är ett stort problem som behöver lösas. Vore det inte underbart om man vågade lita på systemklockan när man kodar? Men nej, domedagen är inte här om någon DDoS:ar Sveriges NTP-servrar. Förutom om någon har gjort något jävligt dumt i något försvarssystem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheZoq2:

Något jag har funderat på är hur nätverks delay och liknande fungerar med nätverks baserad tid. Det måste ju finnas någon form av delay mellan att min dator begär tiden och att servern svarar med den. Är det något som kompenseras för när tiden ställs enligt centrala servrar eller går alla som utgår ifrån en central server alltid några milisekunder efter den?

Det finns förklarat i NTP:s dokumentation: 5. How does it work?, som åtminstone beskriver hur referensimplementationen `ntpd` jobbar. I korthet så börjar klienten med att synkronisera sig mot en fjärrserver. Detta görs genom att skicka ett paket som innehåller den lokala tiden till fjärrservern, som svarar med ett paket med sin tid. Detta upprepas några gånger (och gärna med flera olika servrar), vilket gör att klienten kan uppskatta nätverksfördröjningen (round-trip time delat med 2) och kalibrera därefter. Ifall latensen är låg så får man en högre säkerhet på sin tidsstämpel, så vanligen använder man kalibreringsservrar som ligger geografiskt nära. Efter synkroniseringen så ser man till att den lokala datorn ställer in sig med just fjärrserverns tid som referens.

När man sedan kalibrerat denna nätverksoffset så lyssnar klienten passivt på denna server och fortsätter att kalibrera sig kontinuerligt. Små förändringar kan appliceras direkt; lite större förändringar kräver att de kvarstår över flera mätningar, varpå de antingen implementeras gradvis om de är relativt små, eller hårt om de är större. Ifall skillnaden är i sammanhanget jättelik (många minuter) så kommer `ntpd` avslutas då något vajsing har inträffat.

Så ja, latens är något som kompenseras för genom att man använder flera synkroniseringsservrar, gör upprepade frågor och därefter kan göra statistiska antaganden om latensen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vichle:

Jag håller med om att problemet kunde lyfts fram på ett annorlunda sätt. Att missa bussen pga detta är varken sannolikt eller ett representativt problem. Jag tolkar det dock som att författaren valt detta exempel för att göra artikeln mer lättförståelig. Oavsett så anser jag att detta är ett stort problem som behöver lösas. Vore det inte underbart om man vågade lita på systemklockan när man kodar? Men nej, domedagen är inte här om någon DDoS:ar Sveriges NTP-servrar. Förutom om någon har gjort något jävligt dumt i något försvarssystem.

Det går ställa till med en jävla oreda genom att spoofa NTP-servrar och mata ut fel tid. Med tanke på hur vackert konstruerade gamla IT-system brukar vara så skulle det inte förvåna mig om det t.ex. går att slå ut halva Sveriges elförsörjning på det viset.

Permalänk
Medlem

Vissa DRM-lösningar (t.ex. Magine) flippar ur om datorns RTC går fel.

Permalänk
Medlem

Nu menade jag inte sommar- och vintertid, utan när ett företag ställer tillbaka klockan ett par sekunder eller så, för att de fått ny, bättre tid. Sommartiden är välkänd och kan räknas bort. Det är när servrarna driver i tid och plötsligt återställs, som det kan bli diskrepanser i loggarna.

Permalänk
Medlem

Ny skribent på Sweclockers

Skrivet av z2k:

Oh, Städjes repotage brukar vara enda anledningen att då och då besöka IDG. Detta skall absolut läsas!

Jag ska försöka uppfylla detta kvalitetskrav även hör hos Sweclockers. Och som vanligt tar jag emot förslag på artiklar på jorgen@qedata.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Förstår inte riktigt det där med att det skulle vara beroende av gamla datorer med ISA-buss. Det är väl bara att koppla en ny dator till atomuret? ... Tror inte ett dugg på att normaltiden "sjunger på sista versen". Men ska kolla med kollegorna på SP vad de tror om den saken.

Naturligtvis är det bara att koppla en ny dator till atomuren (som det står i artikeln) om du har lust att betala den och dess bröder runt om i Sverige. Därefter tillkommer underhållet, energin, uppdateringarna och tillsynen. Allt eftersom DDoS-attackerna ökar i styrka måste NTP-servrarna dessutom bli starkare. Det hamnar på ett par miljoner om året. Hårdvaran är som vanligt det lilla i sammanhanget.

Vill du betala för realtiden, eller tycker du att den är en medborgerlig rättighet?

Permalänk
SpelClockers

Trevligt att JörgenS börjat skriva på Sweclockers.
Nu slipper man gå in på IDG.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

Först skipar vi somnar/normaltid tid flummet
Sen så passar vi på och införa en världstid i vår värd som rör sig mot gränslöshet
Förslaget är då att man delar upp dygnet i jämna 100'000 delar mor dagens 86'400 dvs
10desidag 100milidag 100Dekamikrodag (Förslagsvis med enklare namn)
24h 60min 60s = 86400 sekunder

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Jag brukar se till att läsa Jörgens artiklar på IDG och det är kul att se honom även på Sweclockers!

Mycket intressant artikel förövrigt. Jag har läst liknande tidigare och vikten av korrekt tid är bra mycket större än vad gemene man förstår. Jag tycker det är mycket spännande!

Permalänk

Nyhetstorka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murvelvinden:

Nyhetstorka?

Nej, det här ämnet är både relevant och intressant. En exakt överenskommen och spårbar tid är väldigt viktigt för det moderna samhället och det just datorerna som har behovet. Så artikeln är ett fint exempel på precis sådant som Sweclockers bör ta upp. Om man inte uppskattar det är man helt enkelt inte tillräckligt nördig!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker inte det är så farligt vi har ju klarat os utan teknik en gång i tiden och nu går man ju efter "fel" tid. Soluret är det mest exakta

Och skulle det inträffa en sådan katastrof är det inte svårt att få rätt tid igen. För vi har ju med hjälp av satelliter fått till den tiden vi har i dag, med hjälp av rotationshastigheten. Det var väl då vi korrigera tiden, när vi sköt upp dom första satelliterna (ytligare en gång)?

Om solen slocknar då? Check mate.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om solen slocknar då? Check mate.

hahahahahahah

Snarare då mänskligheten dör, schack matt;)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Känner inte till författaren av artikeln sedan tidigare (till skillnad från många andra här, verkar det som), men det var definitivt intressant läsning.

OT:

Skrivet av Xburk:

EDIT och OT:
Vi är många 90-talister som både kan och ibland t.o.m vill läsa och skriva längre texter.

Håller med, är själv född 90.

Dold text
Permalänk
Medlem

Tid finns egentligen inte. För en sekund sedan var det du gjorde historia och om en sekund är det du gör just nu historia.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Bra grävt 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Bra grävt 🤣

Ja man är kung om man svarar i en snart 9 år gammal tråd 😊
Vissa saker blir dock aldrig irrelevanta.

Permalänk
Medlem

Årtiondets necromani?