Världens bästa RPG spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

FF6 släpptes väl inte i Europa för än till GBA där det faktiskt hetter FF6? Eller fanns det verkligen till SNES?

OnT: Valfrit Final fantasy spel upp till FFX, Fallout, skyrim... Bara som exempel.

Nej du har rätt det släpptes aldrig i Europa, det var den Amerikanska versionen som numrerades 3 när det kom till SNES. I Japan hette det däremot 6 redan från början (eftersom det är det sjätte spelet i ordningen)

Sedan har jag för mig att det kom en remake till PS senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Redblaze:

Har snart över 800 timmar på Skyrim, med lite mods tycker jag att det är det absolut bästa spelet jag har spelat!

Är det värt att spela om Skyrim med mods? Jag har spelat det utan mods en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Nej du har rätt det släpptes aldrig i Europa, det var den Amerikanska versionen som numrerades 3 när det kom till SNES. I Japan hette det däremot 6 redan från början (eftersom det är det sjätte spelet i ordningen)

Sedan har jag för mig att det kom en remake till PS senare.

Ja det är sant, där kom en PS remake också ja! Riktigt bra spel iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Är det värt att spela om Skyrim med mods? Jag har spelat det utan mods en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är absolut värt det.

http://www.nexusmods.com/skyrim

Permalänk
Medlem

RPG:
Fallout 1 och 2,
Baldurs Gate 1 och 2
Neverwinter Nights 1 och 2
Planescape Torment
Starwars: Knights of the old republic
Skyrim

ARPG
Diablo 1, 2 och 3
Path of Exile

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Är det värt att spela om Skyrim med mods? Jag har spelat det utan mods en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men du spelar väl inte skyrim för main questen va? för det roliga är att utforska, göra en av dom millioner sidequestsen eller sånt, main questen är ju sämre än några side quests.
edit oops jag tyckte det stod "Jag har spelat ut det utan mods en gång." för det finns nog ingen som har spelat ut alla quests för skyrim

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

OLA

TES 3-5
eller
fallout
eller mass effect
men skyrim är bäst

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Svårt att välja vilkat de bästa är finns för många, och många som är bra på olika vis.

ARPG
* Demon Souls, Dark Souls, Dark Souls 2
* Star Ocean Series. Gillar alla spel i hela serien så tja svårt att bestämma vilket.
* Tales of Abyss / Tales of Vesparia / Tales of Xillia 1/2. Finns fler i serien men dessa är de som sticker ut, specielt det första.

SRPG
* Disgaea Serien, tja de är av varierande kvalite men gillar serien starkt.
* Fire Emblem: Awakening

JRPG:
* Bravely Default
* Ar Tonelico serien ( Tja går att diskutera 3an men ändå)
* Xenogears / Xenosaga.
* Lost odyssey.

Dungeon Crawler:
* Etrian Odyssey 4Serien.
* Eye of the beholder.

CRPG:
* Planescape Torment

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Gothic 3 med community patch.

Det var fortfarande många brister i det spelet tyvärr. Jag gillar det men kan vara frustrerade när man slösar bort tonvis med pilar som går rakt genom fienden (väldigt dålig hit detection), speciellt när Orcerna står i varandra. Annars är spelet bra på många sett

Skyrim med Skyrim Unbound modden som tar bort mainquest. Du spelar som du vill Tyvärr så verkar det som Skyrim Unbound inte funkar 100% som den ska (senast jag testade modden). Skyrim utan moddar är inte ens värt att spela. Tanka ner Faalskar så får du ett helt nytt spel i spelet, för att aktivera modden så måste du prata med en snubbe i Riften. Falskaar har egna röstskådisar också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Permalänk
Skrivet av TheCouchNerd:

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Klassar du det som ett RPG?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara stämma in i Baldurs Gate 1 och 2 plus alla expansioner. Om man sedan vill ha lite mer hardcore så hoppar man på Icewind Dale 1 och 2. De bygger på samma motor osv, men BG är mycket mer tillrättalagt. Jag tror inte att jag spelat igenom båda Icewind Dale ens. Det är otroligt många timmars spelande i de där. Bara att skapa sitt party i början tar mig lätt flera timmar för att få allt rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Kan rekommendera Vampire: The Masquerade – Bloodlines.
Väldigt bra men har några år på nacken, så är du grafikallergiker så kanske du ska undvika det.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

Om du har har bra tålamod skulle jag säga RuneScape, jag har ca 300 dygn gametime xD

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag tycker är det bästa, men jag har en liten lista över RPG's jag tycker om.

  • Fallout

  • Divinity

  • Fable 1 & 2

  • TES, även om jag inte riktigt tycker om serien så är spelen riktigt bra gjorda i sig

  • The Witcher

  • Diablo 2 + LoD

  • Baldur's Gate 1 & 2

  • S.T.A.L.K.E.R

Det bästa RPG't enligt mig, är dock ett MMORPG, är RuneScape. Kört RS regelbundet ända sen tidigt våren 2007.

EDIT: Vill lägga till dessa:

  • TERA

  • Neverwinter

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Kan rekommendera Vampire: The Masquerade – Bloodlines.
Väldigt bra men har några år på nacken, så är du grafikallergiker så kanske du ska undvika det.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/96/Vampire_-_The_M...

Det är väl det där spelet som inte funkar på 64-bit OS? eller har dom fixat det? Annars håller jag med att det är skitkul

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Klassar du det som ett RPG?

Detta är en fråga som många har diskutera sen det släpptes, många kritiker tycker det är ett Action RPG och en hel del andra kritiker tycker det bara är ett Adventure spel. Dock något alla är överense om är att Ocarina of Time hade en stor påverkan på Action RPG grenen. Själv tycker jag det är ett mer casual rpg med action element. Alla bör dock hålla med om att det är ett mästerverk och ett av världens bästa spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är väl det där spelet som inte funkar på 64-bit OS? eller har dom fixat det? Annars håller jag med att det är skitkul

De säljer det på GOG, vilket brukar betyda att de wrappat det i något om det inte funkar. Om man köper det där har man dessutom 30-day money back guarantee, så funkar det inte så lämnar man tillbaka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

RPG Codex framröstade lista över de 50 bästa rollspelen (Japan står lågt i kurs på den sajten).

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem

Dragon Age och Mass Effect!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Fan är det för fel på er? Hur kommer det sig att endast 1 person nämnde Dragon Age: Origins? Lätt den bästa långa storyn i ett rpgspel. Samt dess Expansion Dragon Age: Awakening där storyn fortsätter.

Lätt nummer 1 på min lista.
Nummer 2 är nog Mass Effect Serien. Alla spel från Bioware har en bra story.

Edit: Jink hann före mig xD

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

jag älskar ju gammla baldurs gate och andra rpg/mmorpg spel men ska man gå efter det med mest timmar så är det ju world of warcraft på cirka 16800 timmar play time , inte för jag tycker det var det bästa kanske men på nått sätt har den fått mig att spela dessa timmarna

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Fan är det för fel på er? Hur kommer det sig att endast 1 person nämnde Dragon Age: Origins? Lätt den bästa långa storyn i ett rpgspel. Samt dess Expansion Dragon Age: Awakening där storyn fortsätter.

Lätt nummer 1 på min lista.
Nummer 2 är nog Mass Effect Serien. Alla spel från Bioware har en bra story.

Edit: Jink hann före mig xD

Väldigt stor del varför folk inte har med den i listan är på grund av uppföljaren, Sedan var första spelet ett ganska så standard Bioware spel, inklusive grund story uppbyggnad som gjorde att för de flesta av oss att det inte hamnade vidare högt i popularitet.

Nu är det inget dåligt spel i sig men för min del så fanns det inte många moment som gjorde det minnesvärd. har man typ spelat ett Bioware spel så är de flesta det samma med annan bakgrund story, samma moment i spelen, man gör samma sak o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maguro:
Skrivet av V1pArzZ:

Ja, men du spelar väl inte skyrim för main questen va? för det roliga är att utforska, göra en av dom millioner sidequestsen eller sånt, main questen är ju sämre än några side quests.
edit oops jag tyckte det stod "Jag har spelat ut det utan mods en gång." för det finns nog ingen som har spelat ut alla quests för skyrim

Skrivet av AMD-FX:

Det var fortfarande många brister i det spelet tyvärr. Jag gillar det men kan vara frustrerade när man slösar bort tonvis med pilar som går rakt genom fienden (väldigt dålig hit detection), speciellt när Orcerna står i varandra. Annars är spelet bra på många sett

Skyrim med Skyrim Unbound modden som tar bort mainquest. Du spelar som du vill Tyvärr så verkar det som Skyrim Unbound inte funkar 100% som den ska (senast jag testade modden). Skyrim utan moddar är inte ens värt att spela. Tanka ner Faalskar så får du ett helt nytt spel i spelet, för att aktivera modden så måste du prata med en snubbe i Riften. Falskaar har egna röstskådisar också

Okej Men jag har spelat i 120 timmar och klarat ut väldigt många av questen.

Annars är jag mycket sugen på Dragon Age 3 och The Witcher 3. Så klart även Skywind och The Elder Scrolls VI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Fan är det för fel på er? Hur kommer det sig att endast 1 person nämnde Dragon Age: Origins? Lätt den bästa långa storyn i ett rpgspel. Samt dess Expansion Dragon Age: Awakening där storyn fortsätter.

Lätt nummer 1 på min lista.
Nummer 2 är nog Mass Effect Serien. Alla spel från Bioware har en bra story.

Edit: Jink hann före mig xD

Haha! Blev också riktigt förvånad när jag läste igenom tråden, Mass Effect och Dragon Age löst verkligen med sin frånvaro! Personligen så är jag inne på min tredje playthrough, från Origins genom alla DLCs till Dragon Age 2! Har dock gjort detta mycket för att jag försökt att två bra versioner (en pro-mage och en pro-chantry character) att importera till Dragon Age: Inquisition. Det blev ju lite fail då de kommer att använda sig av Dragon Age Keep för att sköta importen. Aja!

Anyways, två grymma franchises- dock inte utan sina brister!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Det är väl det där spelet som inte funkar på 64-bit OS? eller har dom fixat det? Annars håller jag med att det är skitkul

Jodå, funkar för mig i alla fall.
Kanske var någonting i början de fixade till, men har själv aldrig märkt av något.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

jag älskar ju gammla baldurs gate och andra rpg/mmorpg spel men ska man gå efter det med mest timmar så är det ju world of warcraft på cirka 16800 timmar play time , inte för jag tycker det var det bästa kanske men på nått sätt har den fått mig att spela dessa timmarna

Du har alltså snittat ca 4h wow per dag i 12år? Låter rätt orimligt.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Du har alltså snittat ca 4h wow per dag i 12år? Låter rätt orimligt.

700 dagar räknade jag då jag har cirka 900 dagar på main char och lite plus på dom andra cirka 50 dagar till sammanlagt men ibland står man bara där så 700 dagar x 24 = timmarna

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk

Morrowind och Vampire: The Masquerade – Bloodlines ligger nog i topp på PC.

FF8 till konsol.

Spelade igenom Chrono Trigger på NDSen riktigt bra spel. Missade det tyvärr i barndomen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||