Microsoft avslutar support för Windows XP

Permalänk
Skrivet av strejf:

Haha aldrig sett den. Undrar hur många som har krafsat på sin skärm för att försöka få bort "fläcken"

Trollar ni eller?

Jag kan inte hitta den

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Har ni sett fiskmåsen på bakgrundsbilden? När man väl sett den är det oerhört svårt att inte störas av den. Tror faktiskt aldrig jag såg den under "XP-tiden" så att säga

Hur i h*****e ser du att det är en fiskmås?

Permalänk
Medlem

Fiskmåsen är precis till höger av mitten, i det avlånga molnet några centimeter ovanför där gräset slutar
Man behöver zooma in för att se den tror jag. Annars blir det svårt

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Det ska bli spännande att se hur statistiken förändras nu när det är "skarpt läge" så att säga, och vart folk tar vägen. Min gissning är att många väljer Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande XP till ett seriellt DOS-gränssnitt men inte längre med koppling till nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det ska bli spännande att se hur statistiken förändras nu när det är "skarpt läge" så att säga, och vart folk tar vägen. Min gissning är att många väljer Windows 7.

Japp att gå till nästa OS som kommer gå i graven inom snar framtid är ju bra

Min gissning är att dom kommer gå till Win 8 nu när startmenyn kommer tillbaka och faktiskt är bra mycket bättre än Win7 är.

Har haft mycket kul med XP som jag gillade skarpt.Tyckte det va helt klart bästa OS från MS innan jag testade windows 8 som jag älskar..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nirvasher:

Har bara en gammal Eee PC 1000H som kör Windows XP, som jag använder till att dela ut en skrivare. Går det ens att uppgradera den datorn till något vettigt modernt OS?

Linux, såklart

Permalänk
Medlem

Synd då XP är perfekt till äldre bruksdatorer för surf och skrift. Kan vara orsaken att så många använder det än idag. Gör du inget mer än surfa lite och skriva email etc så kan du ha en gammal burk för några hundralappar där XP funkar bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Japp att gå till nästa OS som kommer gå i graven inom snar framtid är ju bra

Min gissning är att dom kommer gå till Win 8 nu när startmenyn kommer tillbaka och faktiskt är bra mycket bättre än Win7 är.

Har haft mycket kul med XP som jag gillade skarpt.Tyckte det va helt klart bästa OS från MS innan jag testade windows 8 som jag älskar..

Tjae, "Svenssons" som köper ny dator kommer säkert oftast att hamna på Windows 8, Siba och Elgiganten etc säljer inte längre 7, en del hamnar nog på OSX (Apple har väl har kring 20% av försäljningen av datorer i Sverige, har jag hört nånstans), men företag kommer nog att satsa på Windows 7 ett tag till.

Windows 7 ska ju supportas till minst 2020, det räcker för de flesta i dagsläget. Även om Win8 supportas längre så kan Win8 väntas utvecklas snabbare = kan bli inkompatibelt med sig själv, typ...det finns redan många som har problem vid uppgradering från 8 till 8.1, det är inget som företag tycker är kul.

För ordningens skull, jag kör Windows 8 själv, men till släktingar som skaffat dator har jag rekommenderat Windows 7, slängde in det hos brorsan för ett tag sedan (han hade XP tidigare) och det funkar bättre än Windows 8 för honom kan jag nog säga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

Har bara en gammal Eee PC 1000H som kör Windows XP, som jag använder till att dela ut en skrivare. Går det ens att uppgradera den datorn till något vettigt modernt OS?

jag slängde in Win 8.1 på min, sen om det är ett vettigt OS låter jag vara osagt.

ont
XP mycket trevligt och stabilt OS från grunden tycker jag nog.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Windows XP suger!
Glad att den är på väg bort, förhoppningsvis blir det ännu färre IE6 användare på webben till följd av detta.

Uppgradera till Windows 7, Windows 8 eller Linux.

Permalänk
Medlem

Jaha får se hur många år det tar för jobbet att uppgradera då, säkerligen ett antal år då våra datorer ändå inte orkar driva Win 7 och alla stenåldersprogram vi använder för journaler fungerar säkert inte i win 7 eller 8 ändå!......suck

Hursomhelst vila i frid Win XP du var bäst fram till Win 7!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av janzzon:

XP kommer att leva kvar i MÅNGA år till professionellt, även om det kommer att krävas mer och mer trixande med tiden.

Windows NT4 lever ju fortfarande kvar i vissa tillämpningar!
Men eftersom NT4 (förhoppningsvis) inte används till att surfa med på nätet så syns det inte i nån statistik.

Jag använde NT4 för nätsurf så sent som förra året, det var visserligen av speciella skäl som jag installerade NT4, men ändå. Man får hoppas att det inte blir lika krångligt att installera XP i framtiden. NT4 kunde inte ta hem uppdateringar, eftersom internet explorer var för gammal för windows update, eller vad den yrade om...kunde ju leta upp servicepackar och det mesta i uppdateringsväg, men säker är man ju inte eftersom windows update inte funkar. Bästa webläsaren till NT4 är förresten Opera 9.27, den funkar fortfarande rätt bra. Enda abret var att jag inte hittade min disk med NT på svenska, fick ta på engelska :-/

Hur som helst, jag har sparat ett par XP-licenser, hoppas jag kan flytta dem till annan hårdvara. Behöver inte XP för så mycket, men tänkte mig en HTPC av en äldre laptop och så behöver ju mitt video-capture-kort XP-drivisar för att funka bra. Man kan hoppas att licenser kommer att säljas billigt på tradera etc, för dem som av någon anledning vill ha XP.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

R.I.P? I helsike heller. XP x64 tuffar på som vanligt på min andra burk som är för lite äldre spel. Till och med skärmen är av äldre årgång med 4:3 förhållandet upp till 1600x1200 bildpunkter

Skrivet av rektor:

Windows XP suger!
Glad att den är på väg bort, förhoppningsvis blir det ännu färre IE6 användare på webben till följd av detta.

Uppgradera till Windows 7, Windows 8 eller Linux.

IE8 är den senaste som funkar med XP ifall du inte visste det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Japp att gå till nästa OS som kommer gå i graven inom snar framtid är ju bra

Min gissning är att dom kommer gå till Win 8 nu när startmenyn kommer tillbaka och faktiskt är bra mycket bättre än Win7 är.

Har haft mycket kul med XP som jag gillade skarpt.Tyckte det va helt klart bästa OS från MS innan jag testade windows 8 som jag älskar..

Microsoft har ju ännu inte sagt när startmenyn gör sin nödvändiga comeback, bara att.. Och många är motvilliga att acceptera Windows 8 i sitt nuvarande skick.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stimpen:

Synd då XP är perfekt till äldre bruksdatorer för surf och skrift. Kan vara orsaken att så många använder det än idag. Gör du inget mer än surfa lite och skriva email etc så kan du ha en gammal burk för några hundralappar där XP funkar bra.

Meh, Linux är bättre för det än Windows XP faktiskt och speciellt nu när Windows XP går i graven.
Gamla XP-användare borde inte gå till Windows 7/8 utan snarare Ubuntu men tyvärr så vet ju knappt en Svensson vad Linux är...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD-FX:

R.I.P? I helsike heller. XP x64 tuffar på som vanligt på min andra burk som är för lite äldre spel. Till och med skärmen är av äldre årgång med 4:3 förhållandet upp till 1600x1200 bildpunkter

Jo, Windows XP vilar lika mycket frid från och med idag som Windows 95.
Använder man Windows XP online framöver är man bara dum, att ha en offline speldator/jobbdator med Windows XP är väl en annan sak.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Jaha får se hur många år det tar för jobbet att uppgradera då, säkerligen ett antal år då våra datorer ändå inte orkar driva Win 7 och alla stenåldersprogram vi använder för journaler fungerar säkert inte i win 7 eller 8 ändå!......suck

Hursomhelst vila i frid Win XP du var bäst fram till Win 7!

Klarar era datorer att driva Windows XP kan de med ganska stor säkerhet driva Windows 8.1. I flera fall som jag har sett har det blivit ökad prestanda.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Jo, Windows XP vilar lika mycket frid från och med idag som Windows 95.
Använder man Windows XP online framöver är man bara dum, att ha en offline speldator/jobbdator med Windows XP är väl en annan sak.

Avast och andra program funkar perfekt på XP än så länge och vad jag vet så skulle företaget fortsätta supporta XP. Btw jag har inte fått några varningar att byta OS, men kanske för att jag har x64 versionen?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan räkna IE 8 som död också, hoppas jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Visst är det en stor risk, men tyvärr upphör inte riskerna än om XP fasats ut. Snålhet bidrar också till att problemet fortfarande eskalerar. I följande rapport framkommer en ganska deprimerande siffra, att piratkopior orsakar skador som endast under 2014 kommer att kosta företag ca $ 500 miljarder.

Nej, i rapporten står 491 B $ från "Total Enterprise Costs from Malware in Pirated Software".

De har inte heller redovisat metoder bra, de har bara massa statements och graferl ,skulle inte alls lita på deras siffror.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muppens:

Nej, i rapporten står 491 B $ från "Total Enterprise Costs from Malware in Pirated Software".

De har inte heller redovisat metoder bra, de har bara massa statements och graferl ,skulle inte alls lita på deras siffror.

Du får ursäkta men jag ser inte skillnaden. Vad är det som är "nej"?

Om vi ska lita på den eller inte är ju en helt annan sak. MS har betalt för undersökningen, kanske finns det visst jäv i att påvisa större skador. Å andra sidan blir det en subjektiv bedömning tills vi kan jämföra den mot alternativ undersökning.

Permalänk
Medlem

Datumet är förlängt till 2015 för att sammanfalla med Server 2003 då de ändå måste ge säkerhetssupport till 2003's EOL enligt avtal. Så vitt jag vet har väl inga nya funktionalitetspatchar kommit ändå till XP sedan IE8, eller? "Extended support until July 14, 2015"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Avast och andra program funkar perfekt på XP än så länge och vad jag vet så skulle företaget fortsätta supporta XP. Btw jag har inte fått några varningar att byta OS, men kanske för att jag har x64 versionen?

Tror inte du fattar vad problemet är. XP kommer fungera utmärkt precis som Windows 95 men det får inte längre några uppdateringar av Microsoft. Avast och andra program kommer inte bara över en natt att inte fungera längre. Men det förvånar mig inte om avast slutar uppdatera sin XP-klient snart och fokuserar på nyare versioner av Windows.

Personligen är jag bara glad att XP nu äntligen pensionerar sig. Windows 7 är det nya XP och när jag för ett par veckor sedan satt med en XP dator så tyckte jag den bara var seg och tråkig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det var bannemig på tiden. Borde ha pensionerats samtidigt som Windows 2000, (2010).

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Hur i h*****e ser du att det är en fiskmås?

Skrivet av Sputte:

Fiskmåsen är precis till höger av mitten, i det avlånga molnet några centimeter ovanför där gräset slutar
Man behöver zooma in för att se den tror jag. Annars blir det svårt

Finns även en svart prick på den:

Original: http://i.imgur.com/h0lBtpi.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Fiskmåsen är precis till höger av mitten, i det avlånga molnet några centimeter ovanför där gräset slutar
Man behöver zooma in för att se den tror jag. Annars blir det svårt

Du/ni tänker inte på den lila svarta pixeln lång ner på bilden som det länkades till i tråden nu?
Jag menar fågeln (man ser klart och tydligt att det är en fågel.

1. Om ni drar en vågrätt linje i mitten på bilden.
2. På höger sida finns det tre ihop-klumpade moln, precis till vänster om det minsta av dessa finns fågeln.

Som sagt har man en gång sett den så är det svårt att inte se den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Finns även en svart prick på den

Skrivet av SuperNova:

Du/ni tänker inte på den lila svarta pixeln lång ner på bilden som det länkades till i tråden nu?

Jag menade fågeln som länkas ovan Jag såg faktiskt inte ens den svarta pricken

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

mind = blown

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem

Borde ha skett för länge sedan.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"