Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Så SLI 780Ti är billigare, presterar bättre och drar mindre ström. Vad är egentligen poängen med detta kort? Jag förstår verkligen inte prissättningen.

Samma anledning som Titan Z skulle jag säga? Det riktar sig åt en speciell målgrupp som du inte är en del av, med tanke på din kommentar.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Schackmannen:

Jag vet att det är samma mängd värme, men låter du GPU:erna gå varmare behöver inte kylaren jobba lika mycket. Om man låter mer värme stanna i GPU:erna så är det mindre värme som måste bort. Om man låter GPU:erna gå upp i 95c behöver ju fläktarna inte snurra lika snabbt för att klara av jobbet, eller tänker jag helt fel? Och vattnet blir ju inte varmare om GPU:n blir varmare.

Men mer värme stannar inte i GPUerna, det är ett system i steady state men det handlar fortfarande om flöden. För att påverka hastigheten på fläktarna måste du också öka temperaturskillnaden på kylmediet.

Vi tittar på ett idealt system med luft en gång. Hela resonemanget kommer kretsa kring en värmebalans som kan skrivas Q = mCpdT där Q är värme [kW], m är massflöde [kg/s], Cp är specifik värmekapacitet [kJ/kg K] och dT [K] är en temperaturskillnad. Gör en enhetsanalys så ser du att det går ihop. Fouriers lag som jag nämnde tidigare är för övrigt q=-k∇T.

Så vi antar ett system här för att illustrera koncepten så effekt och luftflöde är tagna ur luften. Vi har en GPU på 100 W och en fläkt som ger ett luftflöde på 10 liter per sekund vilket lite grovt bli 12 g/s. Luft har en specifik värmekapacitet på ca 1 J/kg K. Så om vi har en lufttemperatur i rummet på 20 °C så kan vi enkelt med värmebalansen räkna ut att luften i utblåset kommer ha en temperatur på 28,3 °C. Om vi istället låter grafikkortet hålla en högre temperatur så kommer kylflänsen bli varmare varpå Fouriers lag säger att värmefluxet ökar. Så mer värme överförs på samma area varpå du får varmare luft. Blir luften varmare kan du överföra samma mängd värme med mindre luftflöde. Så om vi kan dubbla luftens temperaturökning till 16,6 grader så kan vi halvera luftflödet till 6 g/s, det vill säga 5 l/s. Det är där vinsten ligger i att hålla en högre temperatur. Du kan värma luften snabbare så det krävs mindre flöde.

Om vi istället tittar på ditt uttalande om att värmet skulle stanna i GPUn så tycker jag det är viktigt att reda ut det ordentligt för det är lite luddigt och öppet för missförstånd. Värme är energi som flödar. Det är analogt med electricitet som flödar eller vatten som flödar men ofta är det svårare att föreställa sig värme för det är så abstrakt. Så om vi ser kylningen i ett grafikkort som en spann med vatten. Det rinner in värme från ett håll, alltså vi lägger en vattenslang i spannen. Samtidigt rinner det ur vatten ur spannen när det rinner över kanten, alltså vi värmer upp luften som flödar genom grafikkortets kylare. Mängden vetten som rinner in från slangen är alltid samma som mängden som rinner över kanten när spannen är full. Värme är alltid ett flöde så att "låta värme stanna kvar" genom att öka temperaturen är samma sak som att byta ut spannen mot ett badkar. Det hjälper en liten stund men så fort slangen har fyllt badkaret är vi tillbaks på ruta ett igen. Exakt lika mycket vatten som rinner in kommer rinna över kanten. Om jag inte räknat helt fel har kisel en värmekapacitet på 0,7 J/g K och en GPU borde väga typ 1 g (baserat på Hawaii XT) om mina beräkningar stämmer. Så om vi tittar på en temperaturhöjning på 20 °C från 75 °C till 95 °C så tar det 0,14 sekunder om vi fortfarande antar 100 W. Så på en bråkdel av en sekund så har badkaret svämmat över och vi är tillbaks där vi började. Så det handlar inte om att på något sätt lagra energi i grafikkortet utan det landar i att man kan värma upp luften snabbare varpå man klarar sig med lägre flöde.

Hoppas det inte blev alltför rörigt nu. Säg till i så fall så ska jag se om jag kan räta ut det lite mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Teddis:

Tror nog det kan rymmas i en Prodigy eller 250D. Men så stora mITX-chassin känns i många fall omotiverade. Nä, kanske inte det mest kompakta kortet, men imponerande ändå. Trodde det skulle få kosta mycket mer.

Det är sant, men som du sa; Det är inte något man bygger i rent generellt iaf ^^

Även om vi säger att Nvidias "790" presterar 10-20% bättre (optimistiskt tänkande), så är prislappen på mer än 10 laxar inte motiverande för det kortet. Dock är även detta liite för mycket, även för ett entusiast-kort.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Med tanke på förutsättningarna de gick in med tycker jag t o m att de lyckades över förväntan.

Spoltjut ska ju ingå vid referensdesign. Det hör liksom till. Mitt GTX 680, referens, gör ju inget annat än att försöka härma parande syrsor.

Skickades från m.sweclockers.com

Du gjorde min dag.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Krossa är att ta i, några fps är inte att krossa. Däremot så spelar drivrutinerna roll idetta fall, misstänker at AMDs drivrutiner inte är mogna för detta kort och det lär nog ändras med tiden. Att Titan Z ska "krossa" detta kort är inget vi vet men det måste det göra med tanke på viket pris som nVidia begär.

Skrivet av Zotamedu:

Ledsen att göra dig besviken men Nvidia sa att Titan Z får en flyttalsprestanda på 8 TFLOPS. Ett ensamt Titan Black har 5,1 TFLOPS vilket betyder att de inte kan köra på samma frekvens. Räknar du bakvägen så landar vi på ca 700 MHz istället för 889 MHz (765 respektive 980 MHz boost). Det motsvarar en sänkning av prestandan med 20 %.

Skrivet av Aleshi:

Inte vidare imponerad av den här lösningen tyvärr. Underklockning, undervoltning och den gamla referenskylaren hade varit rätt väg i mina ögon. Då hade de utan problem kunnat lägga sig på gamla referenspriset också. Kan verkligen inte se en marknad för det här shabraket, två 290X är ett bättre val.

Faktum kvarstår, Titan Z är långsammare än 780Ti i SLI i allt utom dubbelprecisions flyttal om inte nVidia har gjort något väldigt speciellt. Din spådom att Titan Z skulle vara snabbare i spel än 780Ti SLI har du inga belägg för.

Skrivet av Valiumballong:

Nödlösning? Snälla...

Är heatpipes också en nödlösning? Fläktar? Kanske kylare i helhet. Tidigare behövde man inga kylflänsar eller fläktar för att kyla sina chip. Supertyst!

Du är så löjlig att man blir alldeles matt.

Om R9 295X2 hade använt luftkylning som Titan Z, hade AMD också klockat ner detta kort. Faktum kvar står att GTX780 Ti SLI slår detta och Titan Z är i stort sett samma sak men med mer minne.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Inte vidare imponerad av den här lösningen tyvärr. Underklockning, undervoltning och den gamla referenskylaren hade varit rätt väg i mina ögon. Då hade de utan problem kunnat lägga sig på gamla referenspriset också. Kan verkligen inte se en marknad för det här shabraket, två 290X är ett bättre val.

Faktum kvarstår, Titan Z är långsammare än 780Ti i SLI i allt utom dubbelprecisions flyttal om inte nVidia har gjort något väldigt speciellt. Din spådom att Titan Z skulle vara snabbare i spel än 780Ti SLI har du inga belägg för.

Det handlar garanterat mer om PR än att sälja kort. AMD har ju historiskt lagt rätt mycket prestige i att kunna skryta med att de har det snabbaste grafikkortet på marknaden vilket det här högst troligtvis kommer bli. Om de hade tummat på frekvenserna och kört en luftkylare hade Titan Z blivit snabbare och de hade varken haft snabbaste singel eller dubbelkortet. Sen är ju prislappen fortfarande inom räckhåll för riktiga entusiaster men det är och förblir en nischprodukt.

Jag håller inte riktigt med dig, det är tekniskt en väldigt imponerande produkt. Att släppa ett dubbelkort som till och med har högre frekvenser än singel har väl inte hänt tidigare? Dock är ju det som du säger ett lite halvintressant kort för faktiska användare men det gäller ju de flesta extrema toppkort.

Skrivet av Nisse86:

Så SLI 780Ti är billigare, presterar bättre och drar mindre ström. Vad är egentligen poängen med detta kort? Jag förstår verkligen inte prissättningen.

Underskatta aldrig vikten av e-penis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

tyckte jag läste någonstans att detta skulle prestera som 4st 290x kort men tydligen missläste jag den texten eller så är kortet väldigt dåligt. ok jag betalar inte 17500kr för detta kort det kan AMD glömma.

fast amd är skit i mina ögon testade kortet med referenskylare från amd 290x och trodde helt klart det skulle prestera bättre en mitt 780 oc kort ,men ack va fel jag hade ok det kortet har mer grafikminne men känns som man kan stå över detta med den prestanda minskningen jag fick i allfall. ,men men alla har vi delade meningar helt klart

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Attans vilken snabb leverans från Swec. Tack för intressant läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om R9 295X2 hade använt luftkylning som Titan Z, hade AMD också klockat ner detta kort. Faktum kvar står att GTX780 Ti SLI slår detta och Titan Z är i stort sett samma sak men med mer minne.

Varför skulle man använda en underlägsen kylarlösning? Tänkte du på samma sätt när heatpipe-assisterade flänsar lanserades? R9 295X2 använder inte luftkylare, jämförelsen är värdelös. Vill Nvidia också använda vattenkylning så är det utmärkt. Väljer man bort den bättre lösning till fördel för en sämre lösning så gör man.

Intressant är pris till slutkund i förhållande till prestanda. Vilka lösningar man väljer för att leverera så mycket fart som möjligt är ointressant.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det som nästan imponerar mest är hur bra dubbla R280X presterar i förhållande till prislappen. T.ex. MSI med 6 GB minne per kort för 3000 kronor styck och den konfigen ligger inte långt efter dubbla GTX 780!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

tyckte jag läste någonstans att detta skulle prestera som 4st 290x kort men tydligen missläste jag den texten eller så är kortet väldigt dåligt. ok jag betalar inte 17500kr för detta kort det kan AMD glömma.

Låter som att du missläste (aka inte läste alls) hela artikeln;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Orici:

Om R9 295X2 hade använt luftkylning som Titan Z, hade AMD också klockat ner detta kort. Faktum kvar står att GTX780 Ti SLI slår detta och Titan Z är i stort sett samma sak men med mer minne.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6256?k=1c46875548984...

Jag tänker ta ditt bete.

290X slår ju också det? Hur ska du ha det? Titan Z kommer ha lägre klockfrekvenser än 780 Ti, det är mer eller mindre garanterat. Även om det hade haft samma klockfrekvenser så ser du själv att det inte är med många procent. För typ dubbelt så dyrt kort.

"NVIDIA VINNER ALLTID ALLT!!!111" eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Så SLI 780Ti är billigare, presterar bättre och drar mindre ström. Vad är egentligen poängen med detta kort? Jag förstår verkligen inte prissättningen.

Prissättning kan man alltid diskutera i toppklassen, men en av fördelarna med detta singelkort är att det går in mindre lådor (även om lådan måste hantera saftig kylning) och moderkort med t.ex bara en PCIe plats.
Mycket åka i liten hanterbar låda är också skrytfaktor.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Skrivet av Orici:

Om R9 295X2 hade använt luftkylning som Titan Z, hade AMD också klockat ner detta kort. Faktum kvar står att GTX780 Ti SLI slår detta och Titan Z är i stort sett samma sak men med mer minne.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6256?k=1c46875548984...

1920x1080 är så orelevant att jämföra med nu för tiden, toppkorten kan inte utnyttjas fullt ut.

780ti SLI visade 4% vinst över 295X2 i 2560x1440, 2% i 5760x1080, -6% i 4K upplösningen. Jag ser en trend hära...

Minnesbussen hos GK110 flaskar i högre upplösningar, Titan Z kommer kunna reparera klyftan litegrann med högre mängd minne men kommer fortfarande inte hålla jämnt med 295X2.

Visa signatur

...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Om R9 295X2 hade använt luftkylning som Titan Z, hade AMD också klockat ner detta kort. Faktum kvar står att GTX780 Ti SLI slår detta och Titan Z är i stort sett samma sak men med mer minne.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6256?k=1c46875548984...

Vi försöker en gång till. Titta på Nvidias presentation av Titan Z. Där säger det att kortet kommer vara två Titan Black med en total flyttalsprestanda på 8 TFLOPS. Titta här:

Vi vet att flyttalsprestandan är teoretisk och att den skalar linjärt med frekvens. Det är ju bara frekvens gånger, kärnor gånger operationer per kärna. Så prestandan hos Titan black får vi genom 890*2880*2 = 5126400 MFLOPS. Så testar vi att räkna bakvägen från det utifrån vad Nvidia har sagt om prestandan. 8000000/(2*2880*2) = 694 MHz
Där har vi den där sänkningen i frekvens som kommer direkt från Nvidias egna presentation. Två Titan Black ger en total teoretisk prestanda på strax över 10 TFLOPS. Om Nvidia hade kunnat skriva det i sin presentation hade de inte tvekat att göra det. Över 10 TFLOPS låter ju mycket bättre än 8 TFLOPS.

Bra, då har vi kommit fram till att Titan Z kommer vara klockad någonstans strax över 700 MHz. Vad betyder det för prestandan då? Om vi säger att de sänker frekvenserna med 20 % så tappar vi även i runda slängar 20 % prestanda. Så om vi gör en grov uppskattning med grova antaganden enligt prestandaindex där vi antar att saker skalar linjärt och vi antar att SLI ger 80 % skalning vilket man får fram av tabellen för 780 Ti så skulle Titan Z landa någonstans runt 200 i indexet. Notera att detta är väldigt grovt då det framförallt utgår från att prestanda skalar linjärt med frekvens i alla lägen vilket inte stämmer plus att det utgår från att prestandaindex skalar linjärt vilket inte heller lär vara fallet. Jag vet inte hur det räknas ut så kan inte gå in och simulera det mer noggrant. Hur som helst är gapet mellan 780 Ti i SLI och 295X2 för litet för att ett Titan Z ska ha en rimlig chans att vinna baserat på de uppgifter vi fått av Nvidia. De kanske justerar upp klockfrekvenserna i efterhand nu, det vet vi inte men baserat på vad Nvidia har sagt än så länge så kommer det inte riktigt räcka. Räkna lite själv så får du se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Men mer värme stannar inte i GPUerna, det är ett system i steady state men det handlar fortfarande om flöden. För att påverka hastigheten på fläktarna måste du också öka temperaturskillnaden på kylmediet.

Vi tittar på ett idealt system med luft en gång. Hela resonemanget kommer kretsa kring en värmebalans som kan skrivas Q = mCpdT där Q är värme [kW], m är massflöde [kg/s], Cp är specifik värmekapacitet [kJ/kg K] och dT [K] är en temperaturskillnad. Gör en enhetsanalys så ser du att det går ihop. Fouriers lag som jag nämnde tidigare är för övrigt q=-k∇T.

Så vi antar ett system här för att illustrera koncepten så effekt och luftflöde är tagna ur luften. Vi har en GPU på 100 W och en fläkt som ger ett luftflöde på 10 liter per sekund vilket lite grovt bli 12 g/s. Luft har en specifik värmekapacitet på ca 1 J/kg K. Så om vi har en lufttemperatur i rummet på 20 °C så kan vi enkelt med värmebalansen räkna ut att luften i utblåset kommer ha en temperatur på 28,3 °C. Om vi istället låter grafikkortet hålla en högre temperatur så kommer kylflänsen bli varmare varpå Fouriers lag säger att värmefluxet ökar. Så mer värme överförs på samma area varpå du får varmare luft. Blir luften varmare kan du överföra samma mängd värme med mindre luftflöde. Så om vi kan dubbla luftens temperaturökning till 16,6 grader så kan vi halvera luftflödet till 6 g/s, det vill säga 5 l/s. Det är där vinsten ligger i att hålla en högre temperatur. Du kan värma luften snabbare så det krävs mindre flöde.

Om vi istället tittar på ditt uttalande om att värmet skulle stanna i GPUn så tycker jag det är viktigt att reda ut det ordentligt för det är lite luddigt och öppet för missförstånd. Värme är energi som flödar. Det är analogt med electricitet som flödar eller vatten som flödar men ofta är det svårare att föreställa sig värme för det är så abstrakt. Så om vi ser kylningen i ett grafikkort som en spann med vatten. Det rinner in värme från ett håll, alltså vi lägger en vattenslang i spannen. Samtidigt rinner det ur vatten ur spannen när det rinner över kanten, alltså vi värmer upp luften som flödar genom grafikkortets kylare. Mängden vetten som rinner in från slangen är alltid samma som mängden som rinner över kanten när spannen är full. Värme är alltid ett flöde så att "låta värme stanna kvar" genom att öka temperaturen är samma sak som att byta ut spannen mot ett badkar. Det hjälper en liten stund men så fort slangen har fyllt badkaret är vi tillbaks på ruta ett igen. Exakt lika mycket vatten som rinner in kommer rinna över kanten. Om jag inte räknat helt fel har kisel en värmekapacitet på 0,7 J/g K och en GPU borde väga typ 1 g (baserat på Hawaii XT) om mina beräkningar stämmer. Så om vi tittar på en temperaturhöjning på 20 °C från 75 °C till 95 °C så tar det 0,14 sekunder om vi fortfarande antar 100 W. Så på en bråkdel av en sekund så har badkaret svämmat över och vi är tillbaks där vi började. Så det handlar inte om att på något sätt lagra energi i grafikkortet utan det landar i att man kan värma upp luften snabbare varpå man klarar sig med lägre flöde.

Hoppas det inte blev alltför rörigt nu. Säg till i så fall så ska jag se om jag kan räta ut det lite mer.

Tror jag fattar nu, så det går att sänka fläkthastigheten för att när GPU:erna blir varmare så blir kylflänsen varmare och när kylflänsen kyls ner av luften så behövs det mindre luft för att värmeskillnaden är större än innan?
Edit: Och hur vet du allt det här, allmänbildad eller har du studerat fysik?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vi försöker en gång till. Titta på Nvidias presentation av Titan Z. Där säger det att kortet kommer vara två Titan Black med en total flyttalsprestanda på 8 TFLOPS. Titta här:
https://www.youtube.com/watch?v=2JjxgJcXVE0#t=162

Vi vet att flyttalsprestandan är teoretisk och att den skalar linjärt med frekvens. Det är ju bara frekvens gånger, kärnor gånger operationer per kärna. Så prestandan hos Titan black får vi genom 890*2880*2 = 5126400 MFLOPS. Så testar vi att räkna bakvägen från det utifrån vad Nvidia har sagt om prestandan. 8000000/(2*2880*2) = 694 MHz
Där har vi den där sänkningen i frekvens som kommer direkt från Nvidias egna presentation. Två Titan Black ger en total teoretisk prestanda på strax över 10 TFLOPS. Om Nvidia hade kunnat skriva det i sin presentation hade de inte tvekat att göra det. Över 10 TFLOPS låter ju mycket bättre än 8 TFLOPS.

Bra, då har vi kommit fram till att Titan Z kommer vara klockad någonstans strax över 700 MHz. Vad betyder det för prestandan då? Om vi säger att de sänker frekvenserna med 20 % så tappar vi även i runda slängar 20 % prestanda. Så om vi gör en grov uppskattning med grova antaganden enligt prestandaindex där vi antar att saker skalar linjärt och vi antar att SLI ger 80 % skalning vilket man får fram av tabellen för 780 Ti så skulle Titan Z landa någonstans runt 200 i indexet. Notera att detta är väldigt grovt då det framförallt utgår från att prestanda skalar linjärt med frekvens i alla lägen vilket inte stämmer plus att det utgår från att prestandaindex skalar linjärt vilket inte heller lär vara fallet. Jag vet inte hur det räknas ut så kan inte gå in och simulera det mer noggrant. Hur som helst är gapet mellan 780 Ti i SLI och 295X2 för litet för att ett Titan Z ska ha en rimlig chans att vinna baserat på de uppgifter vi fått av Nvidia. De kanske justerar upp klockfrekvenserna i efterhand nu, det vet vi inte men baserat på vad Nvidia har sagt än så länge så kommer det inte riktigt räcka. Räkna lite själv så får du se.

Det är kul att du försöker, men i vissa fall är det dock hopplöst.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vi försöker en gång till. Titta på Nvidias presentation av Titan Z. Där säger det att kortet kommer vara två Titan Black med en total flyttalsprestanda på 8 TFLOPS. Titta här:
https://www.youtube.com/watch?v=2JjxgJcXVE0#t=162

Vi vet att flyttalsprestandan är teoretisk och att den skalar linjärt med frekvens. Det är ju bara frekvens gånger, kärnor gånger operationer per kärna. Så prestandan hos Titan black får vi genom 890*2880*2 = 5126400 MFLOPS. Så testar vi att räkna bakvägen från det utifrån vad Nvidia har sagt om prestandan. 8000000/(2*2880*2) = 694 MHz
Där har vi den där sänkningen i frekvens som kommer direkt från Nvidias egna presentation. Två Titan Black ger en total teoretisk prestanda på strax över 10 TFLOPS. Om Nvidia hade kunnat skriva det i sin presentation hade de inte tvekat att göra det. Över 10 TFLOPS låter ju mycket bättre än 8 TFLOPS.

Bra, då har vi kommit fram till att Titan Z kommer vara klockad någonstans strax över 700 MHz. Vad betyder det för prestandan då? Om vi säger att de sänker frekvenserna med 20 % så tappar vi även i runda slängar 20 % prestanda. Så om vi gör en grov uppskattning med grova antaganden enligt prestandaindex där vi antar att saker skalar linjärt och vi antar att SLI ger 80 % skalning vilket man får fram av tabellen för 780 Ti så skulle Titan Z landa någonstans runt 200 i indexet. Notera att detta är väldigt grovt då det framförallt utgår från att prestanda skalar linjärt med frekvens i alla lägen vilket inte stämmer plus att det utgår från att prestandaindex skalar linjärt vilket inte heller lär vara fallet. Jag vet inte hur det räknas ut så kan inte gå in och simulera det mer noggrant. Hur som helst är gapet mellan 780 Ti i SLI och 295X2 för litet för att ett Titan Z ska ha en rimlig chans att vinna baserat på de uppgifter vi fått av Nvidia. De kanske justerar upp klockfrekvenserna i efterhand nu, det vet vi inte men baserat på vad Nvidia har sagt än så länge så kommer det inte riktigt räcka. Räkna lite själv så får du se.

Jag har inte sagt att Titan Z är klockat lika högt utan om man vattenkyler det så kommer det vara bättre än 295X2. Eftersom 295X2 utvecklar så mycket värme så måste AMD vattenkyla det och kan därmed pressa det mer.

GTX780 Ti SLI klarar sig väldigt bra imot 295X2 och eftersom Titan Z ser ut på papperet att vara kraftigare så är det ett korrekt antagande att det kommer att vara bättre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

13 000kr och coil whine! bra jobbat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag har inte sagt att Titan Z är klockat lika högt utan om man vattenkyler det så kommer det vara bättre än 295X2. Eftersom 295X2 utvecklar så mycket värme så måste AMD vattenkyla det och kan därmed pressa det mer.

GTX780 Ti SLI klarar sig väldigt bra imot 295X2 och eftersom Titan Z ser ut på papperet att vara kraftigare så är det ett korrekt antagande att det kommer att vara bättre.

Och om AMD skulle ha tagit fram en LN2 lösning skulle inget grafikkort ha haft en chans... Jag kan fortsätta hur länge som helst men det tar inte diskussionen framåt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Jag har inte sagt att Titan Z är klockat lika högt utan om man vattenkyler det så kommer det vara bättre än 295X2. Eftersom 295X2 utvecklar så mycket värme så måste AMD vattenkyla det och kan därmed pressa det mer.

GTX780 Ti SLI klarar sig väldigt bra imot 295X2 och eftersom Titan Z ser ut på papperet att vara kraftigare så är det ett korrekt antagande att det kommer att vara bättre.

Ja ett modifierat och överklockat Titan Z kan mycket väl vara snabbare än ett stock 295X2 men det blir ju en rätt konstig jämförelse. I så fall är ju ett 290X ett bättre kort än 780 Ti eftersom ett överklockat 290X är både snabbare och billigare än ett stock 780 Ti. Hade varit intressant att se hur långt man kan pressa 295X2 med ett fullt vattenblock och tredjepartsverktyg så man kommer åt spänning och frekvenser ordentligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kul att Sweclockers är så snabba med en välgjord recension av skrytbygget R9 295X2.
Det intressanta är sättet AMD byggt, med en hybrid kylare, viket borde vara en billigare lösning än en heltäckande vattenkylning.
Fast Hybridkylaren verkar hålla tempen i schack.
Designen ser ren ut och konstruktionen verkar styv. Så det skulle förvåna om kortet inte upplevs som ett kvalitetsbygge.
Lite tråkigt att det överklockar så dåligt, men detta kortet e ju bara show off.
Skoj att AMD satsar resurser på ett sånt monsterkort för 13000. Marknaden kan inte vara stor...
Men om man räknar 2 ggr 290X, ca 9.000 kr plus kylning, är inte priset något i hästväg.

Ser att techpowerup överklockar minnet rejält, från 1250 till 1725.Kan det sitta Elpida minne på SweC kort o Hynix minne på techpowerup ?

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Prissättning kan man alltid diskutera i toppklassen, men en av fördelarna med detta singelkort är att det går in mindre lådor (även om lådan måste hantera saftig kylning) och moderkort med t.ex bara en PCIe plats.
Mycket åka i liten hanterbar låda är också skrytfaktor.

Helt klart.

Men vrida till det lite mer:

Mycket åka i liten låda är otroligt mycket mer skrytfaktor.

Skrivet av Schackmannen:

Tror jag fattar nu, så det går att sänka fläkthastigheten för att när GPU:erna blir varmare så blir kylflänsen varmare och när kylflänsen kyls ner av luften så behövs det mindre luft för att värmeskillnaden är större än innan?
Edit: Och hur vet du allt det här, allmänbildad eller har du studerat fysik?

Man blir sån, när man varit medlem i 10 år + och har intresset här (lite skämt och mycket allvarligt menat)

Ontopic/ AMD Radeon R9 295X2, stort tack SweClockers för resultaten. Bra jobbat. (lite för dyrt för mig bara )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av skog1s:

Man blir sån, när man varit medlem i 10 år + och har intresset här (lite skämt och mycket allvarligt menat)

Utöver civilingenjörsexamen, ja.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Och om AMD skulle ha tagit fram en LN2 lösning skulle inget grafikkort ha haft en chans... Jag kan fortsätta hur länge som helst men det tar inte diskussionen framåt.

Så du vet hur Titan Z presterar med vattenkylning och kan därav dra slutsatsen att med LN2 så presterar 295X2 bättre?

Skrivet av Zotamedu:

Ja ett modifierat och överklockat Titan Z kan mycket väl vara snabbare än ett stock 295X2 men det blir ju en rätt konstig jämförelse. I så fall är ju ett 290X ett bättre kort än 780 Ti eftersom ett överklockat 290X är både snabbare och billigare än ett stock 780 Ti. Hade varit intressant att se hur långt man kan pressa 295X2 med ett fullt vattenblock och tredjepartsverktyg så man kommer åt spänning och frekvenser ordentligt.

Tycker att man ska jämför kort som har samma slags kylning, för det är som du säjer det är inte rätt att jämföra ett vattenkylt super kort mot ett stock kort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Utöver civilingenjörsexamen, ja.

Jo jag vet, därav (lite skämt och mycket allvarligt menat)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nja, om nVIDIA också hade använd en nödlösning som vattenkylning så hade dom inte behövt klocka ner Titan Z.

Häromdan hade de apat efter nVidia vad gällde kylaren. Svårt med minnet?

Skrivet av Orici:

Eftersom GTX780 Ti SLI krossar detta kort så räknar jag med att Titan Z kommer att göra det ännu mer.

Lägger man 10k på grafikkort sitter man nog inte på EN skärm för 1200:- Jag ser AMD på plats 1-2-3 i 3 av 5 benchmark. De 2 sista blir det bara 1-2.

Skrivet av Orici:

Tycker att man ska jämför kort som har samma slags kylning, för det är som du säjer det är inte rätt att jämföra ett vattenkylt super kort mot ett stock kort.

Förmodar att du syftar på kortet i recensionen, vilket jag kan upplysa dig om är utrustat med referenskylning. Stock om du vill ta det på svengelska.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Inte illa må jag säga!

Jag hade en diskussion om AMD och dess dubbel gpu kort med andra i en annan tråd. Då påstådde jag att 7990 va bättre prestandamässigt än R9 serien som singelkort. Då fick jag höra att det va ett dubbelgpu kort och då räknades inte det. Vad jag kan läsa i den här recensionen så är det här världens snabbaste kort. Vilket omfattar ALLA kort så som enkel och med dubbla gpuer.

Då ställer jag frågan till er, vad är skillnaden mellan 7990 och detta kortet?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tycker att man ska jämför kort som har samma slags kylning, för det är som du säjer det är inte rätt att jämföra ett vattenkylt super kort mot ett stock kort.

Kul att du erkänner att AMD tillverkar superkort..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av _SpaxX_:

Inte illa må jag säga!

Jag hade en diskussion om AMD och dess dubbel gpu kort med andra i en annan tråd. Då påstådde jag att 7990 va bättre prestandamässigt än R9 serien som singelkort. Då fick jag höra att det va ett dubbelgpu kort och då räknades inte det. Vad jag kan läsa i den här recensionen så är det här världens snabbaste kort. Vilket omfattar ALLA kort så som enkel och med dubbla gpuer.

Då ställer jag frågan till er, vad är skillnaden mellan 7990 och detta kortet?

Ja HD7990 är bättre än R9 290X då HD7990 har 2st Tahiti XT2 GPUer, Skillnaden mellan HD7990 och detta är att R9 295X2 har 2st Hawaii XT GPUer (Samma som R9 290X), 2x 512-Bit minnesbuss och 8GB minne (4GB per GPU).

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599