Copyswede vinner mot Sony i Lunds tingsrätt

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte Copyswede dra till Nord Korea istället...

Permalänk
Medlem

Varför ska Björn & Benny mfl få pengar när någon köper en ny mobiltelefon? Numera finns det inte många mobiler som inte har inbyggd mp3-spelare, tom seniormobiler har både mp3 och tillgång till internet.

Permalänk
Medlem

Hur många lagrar egentligen en massa mp3-filer på mobilen?
Själv har jag en massa nedladdade spellistor från Spotify, men där får ju artisterna betalt via min prenumeration och inte via nån maffialiknande organisation som Copyswede.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Dom ska inte ha en krona äns.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Walkman är gammal och marknadsfördes som en telefon och mp3-spelare, dvs något du antagligen hade låtar lagrade på. Rätten justerade i alla fall ersättningen.

Det är ett fall i Södertörns tingsrätt med Copyswede mot Apple och iPhone. Det är mer intressant och se hur det går.

Tycker det är dags att lägga ner Copyswede nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att Sony förlorade.
Men bra att kostnaderna sänkts.

Men varje år kommer ju större och större minneskort, så då borde ju kostnaderna sänkas?
Tänk om det är samma kostnad när mobiler har minneskort på 4 TB?
Då skulle det ju kosta jättemycket!

Numera kanske man vill lagra musik i okomprimerad FLAC också, inte 128 kbit/s MP3or.

Taket ligger i alla fall på 80:- + moms för hårddiskar, vet inte hur det ligger på telefoner, men borde ju vara samma där.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Ironiskt att det är just Sony av alla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ironiskt att det är just Sony av alla...

???
har jag missat något?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Varför kan inte Apple, för en gångs skull, använda alla sina advokater till nåt gott??!?!?!?!?!?!!?

Var det inte något om att ärkerivalerna Apple och Samsung till och med gick ihop med sina advokater mot Copyswede?

Permalänk
Skrivet av RainesX:

???
har jag missat något?

Inget stort nyligen, men har hört mycket skit om deras skivbolag. Nu när det är deras pengar går de till domstol, men är det någon annans, oavsett om det är kundens eller artistens,

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

???
har jag missat något?

Nja, vet inte, men sony är sony
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Inget stort nyligen, men har hört mycket skit om deras skivbolag. Nu när det är deras pengar går de till domstol, men är det någon annans, oavsett om det är kundens eller artistens,

Skrivet av frankof:

Det är väl andra delar av Sony?

Sony Mobile är väl ekonomiskt fristående från Sony entertainment network och sony music entertainment?
Företag inom företaget som kan dra nytta av varandra men är oberoende av varanrda om något skulle ske?
Sonyception.
The Sony Group eller Sony .Co eller något sånt tror jag det heter.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Nej... snabbt!

Jag skulle ju inte vilja något av det mot en individ, men om copyswede var en individ vore långsam tortyr av en medeltida form ytterst angenämt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det är väl andra delar av Sony?

Sony Mobile är väl ekonomiskt fristående från Sony entertainment network och sony music entertainment?
Företag inom företaget som kan dra nytta av varandra men är oberoende av varanrda om något skulle ske?
Sonyception.
The Sony Group eller Sony .Co eller något sånt tror jag det heter.

petitesser och rökridåer
Sony är Sony.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

???
har jag missat något?

http://torrentfreak.com/sony-blocks-creative-commons-movie-with-bogus-dmca-takedown-140406/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket intressant och klumpigt.
Trevligt att veta att dom ändrade sig med tanke på att videon går att se igen

Undrar hur många hatbrev Sony fick på sig

Men som sagt Petitesser och rökridåer så är det en annan del av företaget med en annan ledning och andra pengar etc.

Lite som Volvo. Alla ser företaget Volvo och tror att Volvo PV samt LV är samma företag medans dom är helt olika (jag vet att det är lite annorlunda men syftar mer på den allmänna synen på det)

EDIT: En som påstår att det är youtubes automatiska system som gjorde fel och Blenderfoundtation verkar inte sagt något om det heller.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det är väl ett EU-direktiv att länder som tillåter privatkopiering i lagen skall ha ett kompensationssystem till rättighetsinnehavarna,
vilket ombesörjs av copyswede. Så har jag förstått det.

Sedan att kompensationssystemet skapades för kassettband och LP-skivor gör att det är helt passe', men ingen tar tag i det hela och omarbetar ersättningssystemet, som i dagsläget är totalt fel för det som det används till. Skrota nuvarande system och skapa ett vettigt, förslagsvis att avgiften läggs på originalet och inte på allt som man kan tänkas att lagra sin privatkopia på.

Copyswede tänjer på begreppet "speciellt avsett för privatkopiering" in absurdum och skiljedomstolar som inte verkar ha någon koll på verkligheten går på deras linje. Exempel på vad som anses vara särskilt ämnat för privatkopiering är datorer, interna hårddiskar, telefoner och usb-minnen. Hur sjutton kan man ens snudda vid tanken att dessa är särskilt ämnade för privatkopiering. Det är så hål i huvudet så man blir mörkrädd.

Att sedan sättet att konsumera musik och film totalt ändrats under senare år genom genombrottet av streamingtjänster som t.ex. Spotify och Netflix inte ens tas i beaktande, vittnar ju om den totala inkompetens att bedöma dessa ärenden som skiljedomstolen (och tingsrätten) besitter.

För mig är det totalt ofattbart att detta får pågå.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Piratpartiet 2014!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Det värsta är att Copysweden tydligen kan rövknulla vem de vill bara det finns pengar att tjäna.
Själv privatimporterar jag mina diskar, telefoner, spel, u name it, köper inte en pryl i Sverige till dessa vansinniga priser som man tror att konsumenter vill betala.

Löjligt. CS skall inte ha en spänn från mig

Röstar Pirat gör jag inte heller, finns mkt bättre och mer radikala partier om man vill få till en ändring på det här vuxendagiset kallat Sverige!

Fast Pirater över lag är något som jag har full förståelse för, när man tittar på hur hela vårt samhälle ser ut.

Skatter, skatter, skatter, skatter

I USA sänker man ständigt priserna på Xbox One t ex, i Sverige skulle inte förvåna mig om man höjer priset på skiten!

Ja, det är ju fruktansvärt att leva i länder med skattesatser som i våra nordiska länder. Strunt samma att dessa länder ligger i topp i mest välmående befolkningar, det är ju så hemskt att man får betala lite för det. Kan man inte få ha det bäst i världen gratis?

Permalänk
Avstängd

Jag känner ett antal musiker och inte en enda har någonsin fått en krona från Copyswede fast deras musik är sökbar och nedladdningsbar via torrents.
Björn & Benny, Robyn och Mikael Wiehe - dom får alla säkert många sköna slantar men små artister som inte spelas i radio eller uppträder i Allsång på Skansen får aldrig en krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Sedan att kompensationssystemet skapades för kassettband och LP-skivor gör att det är helt passe', men ingen tar tag i det hela och omarbetar ersättningssystemet, som i dagsläget är totalt fel för det som det används till. Skrota nuvarande system och skapa ett vettigt, förslagsvis att avgiften läggs på originalet och inte på allt som man kan tänkas att lagra sin privatkopia på.

Copyswede tänjer på begreppet "speciellt avsett för privatkopiering" in absurdum och skiljedomstolar som inte verkar ha någon koll på verkligheten går på deras linje. Exempel på vad som anses vara särskilt ämnat för privatkopiering är datorer, interna hårddiskar, telefoner och usb-minnen. Hur sjutton kan man ens snudda vid tanken att dessa är särskilt ämnade för privatkopiering. Det är så hål i huvudet så man blir mörkrädd.

Att sedan sättet att konsumera musik och film totalt ändrats under senare år genom genombrottet av streamingtjänster som t.ex. Spotify och Netflix inte ens tas i beaktande, vittnar ju om den totala inkompetens att bedöma dessa ärenden som skiljedomstolen (och tingsrätten) besitter.

För mig är det totalt ofattbart att detta får pågå.

Det allra första problemet som jag ser är att du har RÄTT till att privatkopiera och betalar en avgift för det, men sedan hurvida man har möjlighet att göra det har tydligen ingen betydelse. Att kopiera en cd-skiva är inget som gemene man gör i förbifarten bara.
Man listar alla dessa olika enheter som är "särskilt ämnade" men något privatkopierat material att fylla upp dom men kan man ej få tag i...

Förstår inte hur man kan "jobba" inom den organisationen och sova gott om nätterna. De borde skämmas.

Skrivet av miningviking:

Jag känner ett antal musiker och inte en enda har någonsin fått en krona från Copyswede fast deras musik är sökbar och nedladdningsbar via torrents.
Björn & Benny, Robyn och Mikael Wiehe - dom får alla säkert många sköna slantar men små artister som inte spelas i radio eller uppträder i Allsång på Skansen får aldrig en krona.

Privatkopiering, inte PIRATkopiering. Att en artists musik kan laddas ned från nån torrentsida är helt irrelevant.
Köper du en film eller skiva av artisten har du däremot rätt att privatkopiera den så du har en backup om orginalet pajar, eller att ha i stugan, bilen, båten osv och det är detta som privatkopieringsavgiften skall täcka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niwa:

Privatkopiering, inte PIRATkopiering. Att en artists musik kan laddas ned från nån torrentsida är helt irrelevant.
Köper du en film eller skiva av artisten har du däremot rätt att privatkopiera den så du har en backup om orginalet pajar, eller att ha i stugan, bilen, båten osv och det är detta som privatkopieringsavgiften skall täcka.

Jo men dom har ju släppt/sålt/säljer skivor, folk har lagt ut dom på t:ex Youtube också men inga pengar från Copyswede inte.

Citat:

Så fördelas ersättningarna
Målet för Copyswedes verksamhet är att de vars verk och prestationer utnyttjas i olika medier ska få ersättning för detta. Så långt som det är möjligt och ekonomiskt/administrativt försvarbart fördelas därför inkasserade ersättningar alltid individuellt, antingen av Copyswede eller av dess medlemsorganisationer.

från: http://www.copyswede.se/rattighetshavare/sa-fordelas-ersattni...

Är du "liten artist" så är det inte ekonomiskt försvarbart att administrera dina utbetalningar så dom stora jättarna får alla dom pengarna istället.

Copyswede borde hängas med fötterna uppåt i en septitank, tar från alla och ger till redan välbetalda musiker/artister medans de som den extra inkomsten verkligen skulle betyda något för får gå lottlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miningviking:

Jo men dom har ju släppt/sålt/säljer skivor, folk har lagt ut dom på t:ex Youtube också men inga pengar från Copyswede inte.

från: http://www.copyswede.se/rattighetshavare/sa-fordelas-ersattni...

Är du "liten artist" så är det inte ekonomiskt försvarbart att administrera dina utbetalningar så dom stora jättarna får alla dom pengarna istället.

Copyswede borde hängas med fötterna uppåt i en septitank, tar från alla och ger till redan välbetalda musiker/artister medans de som den extra inkomsten verkligen skulle betyda något för får gå lottlösa.

Det är ju rätt intressant att de avser att täcka att artisters verk används i media, när avgiften är avsedd att täcka privatkopiering :S
Stim sköter ju ersättning för att man varit med i media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hur kan en icke statlig intresseorganisation kapa lagar i Sverige???? Att ta ut "böter" och straffa folk för icke utförda brott. Hur fasen funkar rättsväsendet i Sverige egentligen?? Menar dom att det är ok att spela piratkopierad MP3 musik nu då eftersom vi kommer böta för det automatiskt?

Fast nu tas det ut en avgift och inte böter. Det är inte samma sak.

Skrivet av foh668:

Skrattretande att fallet rör en mobil som är hopplöst utdaterad idag.

Det är inte alls skrattretande. Kommer fallet upp i HD kan det komma att leda till praxis för framtida tillämpning vid avgifter av det här slaget. Och så handlade det om 2mkr, men det kanske är fickpengar för dig?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är väl ett EU-direktiv att länder som tillåter privatkopiering i lagen skall ha ett kompensationssystem till rättighetsinnehavarna,
vilket ombesörjs av copyswede. Så har jag förstått det.

Inte riktigt, Storbritannien tillåter formatskiftning (inte att du delar med dig till grannen) utan något kompensationssystem. De legalisera helt enkelt det gängse beteendet och normaliserade handlade som ändå föregicks och inte straffades. Begränsar man lite grann på det sättet finns det inget krav från EU på kompensation.

Hur som helst kan du bara privatkopiera musik när du kopierar en musik-cd eller spelar in radio. En digital tjänst har redan i villkoren att du får lagra och flytta på filerna utöver att det är en integrerad del i den tekniska processen (det räknas inte som någon extra exemplarframställning) och därför gör det inget intrång i deras rättigheter och ger ingen ersättning. Idag är det nog mindre än 6% privatkopierad musik på telefonerna i det här gamla ärendet ändå. Rättighetssammanslutning har bara nationell lag att följa, de kan inte hänvisa till EU då det helt beror på hur länderna väljer att implementera det. De kan heller inte gå till Telia eller Sony och kräva pengar för privatkopiering på telefoner som säljs till företag. Företag kan inte privatkopiera.

Permalänk

om det ut en avgift för att kompensera för piratkopiering, är det då inte rimligt att tillåta kopieringen?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

om det ut en avgift för att kompensera för piratkopiering, är det då inte rimligt att tillåta kopieringen?

Åter igen, det är inte en avgift för att kompensera för piratkopiering, utan privatkopiering.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Copyswede snälla ge er..

Kommer sluta med att dom stora märkena som Sony,Samsung osv slutar med att leverera till Sverige...Jävla lobby verksamhet..

Håller med! Skatt är stöld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Åter igen, det är inte en avgift för att kompensera för piratkopiering, utan privatkopiering.

Fast alla vet ju att det är piratkopiering och inte privatkopiering de menar... När hörde du senast att någon i din bekantskapskrets som privatkopierade? Jag tror att jag helt ärligt har privatkopierat 1-2 gånger de senaste 13-14 åren. Jag är helt övertygad att privatkopiering inte är något som pågår i någon större utsträckning.

Självklart kan "de" inte gå ut och säga att det är Piratkopiering det gäller, utan det kommer runt det med att säga privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Fast alla vet ju att det är piratkopiering och inte privatkopiering de menar... När hörde du senast att någon i din bekantskapskrets som privatkopierade? Jag tror att jag helt ärligt har privatkopierat 1-2 gånger de senaste 13-14 åren. Jag är helt övertygad att privatkopiering inte är något som pågår i någon större utsträckning.

Självklart kan "de" inte gå ut och säga att det är Piratkopiering det gäller, utan det kommer runt det med att säga privatkopiering.

Det finns mycket här i livet vars syfte man ifrågasätta och om det finns dolda motiv med moraliska implikationer eller inte. Men det går bara att diskutera sådant man faktisk vet utan att en diskussion ska bli väldigt skev - om det inte är just konspirationen i sig man vill diskutera såklart. Syfte med mitt inlägg handlade inte bara om att upplysa om missuppfattningen, utan anspelade på slobbsters formulering. Läs gärna hans inlägg igen och se om du förstår vad jag syftar på

missat ord
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net