Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Är det utbudet som är det viktiga eller att kunna lägga upp dem från burken?

Har Google Play offline-tjänst?

Att kunna lägga upp ifrån burken och därmed få sina egna låtar plus det som finns på Google Play något som Spotify saknar. Dom har istället ett offlineläge som du skriver om men det är inget som är viktigt för mig efter som jag inte bryr mig om hur mycket data som förbrukas på min mobil eller hemma.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Att kunna lägga upp ifrån burken och därmed få sina egna låtar plus det som finns på Google Play något som Spotify saknar. Dom har istället ett offlineläge som du skriver om men det är inget som är viktigt för mig efter som jag inte bryr mig om hur mycket data som förbrukas på min mobil eller hemma.

Vi får se om GP blir populärare än Spotify, jag tror det inte. Så snart Spotify har adderat den sista biten att hämta från burken så är det inget speciellt med GP. Sedan är ju Spotify integrerat med Facebook, som är integrerat med Skype, är GP integrerat med något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vi får se om GP blir populärare än Spotify, jag tror det inte. Så snart Spotify har adderat den sista biten att hämta från burken så är det inget speciellt med GP. Sedan är ju Spotify integrerat med Facebook, som är integrerat med Skype, är GP integrerat med något?

Jag, och troligen några till, ser det som en fördel om tjänster inte är integrerade med Facebook. Google play har ju google-konto, precis som xbox music har MS-konto, räcker inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag, och tror några till, ser det som en fördel om tjänster inte är integrerade med Facebook. Google play har ju google-konto, precis som xbox music har MS-konto, räcker inte det?

Ingen aning, men jag tror FB är ganska stort och att det kanske är därför Spotify och Skype integrerat sig med det. Sedan att det finns de som inte bryr sig, inklusive jag själv, är förvisso intressant, men de tjänsterna som är integrerade med en tjänst som har ca 1 Miljard användare, får nog ses som att de kommer gro vidare.

Att jag sedan diggar något annat hör liksom inte dit. Inte när vi pratar om vad som har störst potential.

Ingen Community är större än FB. Ingen video och chat-tjänst är större än Skype, ingen musik-tjänst är större än Spotify. Sedan att dessa sam-agerar är nog ingen tillfällighet. Det var det som var min poäng.

Permalänk
Avstängd

Jag kör med Deezer 79 kr/ månaden ordinarie pris hos TRE. Fast jag har Telenor i mobilen fungerar rabatten. Kör med TRE bredband hemma.

Om Deezer och Lumia 1520: Fantastisk bra ljud = Prio nr:1.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om det är någon mer modell än Lumia 920 som har problemet med plötsliga batterirusningar? Hade det varit ett lätt problem att lösa borde de gjort det för länge sen med en uppdatering. Trodde att Black skulle lösa det men inte då... Är det hårdvarurelaterat borde Lumia 925 och 1020 också lida av problemet. Erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Du kan ju synca i hög kvalitet? Eller menar du att även den är sämre än på datorn?

Ja, men ljudet blir ändå inte lika klart och bra som medel på ios. Låter helt enkelt burkigare på min 925, blåtand som dyr kvalitéts aux-kabel.

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk

Word flow kommer inte ens på Svenska. Men Finländarna får det så det betyder att det antingen är på väg eller att MS hatar Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Word flow kommer inte ens på Svenska. Men Finländarna får det så det betyder att det antingen är på väg eller att MS hatar Sverige.

Naturligtvis kommer det på Svenska så småningom. Det finns mååånga språk i världen.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Naturligtvis kommer det på Svenska så småningom. Det finns mååånga språk i världen.

Jag förstår allt det blev mest sur över att finnarna får det före oss Men det kanske har med nokia att göra eller så är det bara så att de som översätter till finska vet vad de gör (till skillnad från Svenska med "Brå" rättningen)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag förstår allt det blev mest sur över att finnarna får det före oss Men det kanske har med nokia att göra eller så är det bara så att de som översätter till finska vet vad de gör (till skillnad från Svenska med "Brå" rättningen)

Givetvis har det med Nokia att göra. Det flesta saker som rör Nokia (som Nokia ligger bakom) kommer till finnarna först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Word flow kommer inte ens på Svenska. Men Finländarna får det så det betyder att det antingen är på väg eller att MS hatar Sverige.

Kan ju bero på at WP's marknadsandel i Finland är gigantisk jämfört med Sverige. Tyvärr för vår del. Önskar ofta att svenskar inte var så enkelspåriga (Iphone eller Samsung) i sitt mobilval...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Igår släpptes den första officiella McDonalds appen till WP dock var den endast för UK. Idag släpps den andra officiella McDonalds appen och det är hör och häpna den svenska varianten, före Finland före USA, ja före alla andra länder förutom UK. Detta är fett i dubbel bemärkelse om du frågar mig. WP börjar få fästa och spelar i den största ligan nu om bara alla andra kunde förstå det. Det ser bra mycket ljusare ut nu.

http://www.wpcentral.com/mcdonald-s-launches-official-app-swe...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

Igår släpptes den första officiella McDonalds appen till WP dock var den endast för UK. Idag släpps den andra officiella McDonalds appen och det är hör och häpna den svenska varianten, före Finland före USA, ja före alla andra länder förutom UK. Detta är fett i dubbel bemärkelse om du frågar mig. WP börjar få fästa och spelar i den största ligan nu om bara alla andra kunde förstå det. Det ser bra mycket ljusare ut nu.

http://www.wpcentral.com/mcdonald-s-launches-official-app-swe...

Själva appen om någon skulle vara intresserad:
http://www.windowsphone.com/en-gb/store/app/mcdonald-sverige/...

Permalänk
Medlem

Vilket är det smidigaste sättet för att ha samma kalender och kontakter i telefonen och på datorn och behövs någon speciell mjukvara för windows 7?

Kör Outlook och har testat med ett hotmailkonto och det verkar fungera för kalendern, jag kan skapa möten både på datorn och telefonen och de synkas efter ett tag (beroende på synkinställningen i telefonen).

Kontakter funger dock inte lika bra. Skapar jag en kontakt på datorn dyker den inte upp på telefonen, verkar också kunna bli redundans d.v.s. kontakten finns på båda enheterna men i olika versioner, den på datorn kan vara tom medans den i telefonen är korrekt.

Verkar ungefär som att den bara synkar ena vägen eftersom det som skapas på telefonen dyker upp på datorn men inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vilket är det smidigaste sättet för att ha samma kalender och kontakter i telefonen och på datorn och behövs någon speciell mjukvara för windows 7?

Kör Outlook och har testat med ett hotmailkonto och det verkar fungera för kalendern, jag kan skapa möten både på datorn och telefonen och de synkas efter ett tag (beroende på synkinställningen i telefonen).

Kontakter funger dock inte lika bra. Skapar jag en kontakt på datorn dyker den inte upp på telefonen, verkar också kunna bli redundans d.v.s. kontakten finns på båda enheterna men i olika versioner, den på datorn kan vara tom medans den i telefonen är korrekt.

Verkar ungefär som att den bara synkar ena vägen eftersom det som skapas på telefonen dyker upp på datorn men inte tvärtom.

Jag använder mitt Microsoftkonto för att synka kalender och kontakter och inte haft problem. Beroende på vad du har för inställningar för att synka i telefonen tar det olika tid för kontakter och händelser i kalendern att synkas, vilket jag nu ser är vad du skrev.
När du skapar på datorn, skapar du via outlook.com eller något program? Låter skumt att de finns i telefonen korrekt men inte på outlook.com när du skapat kontakterna där.

I windows 7 kan du använda t.ex. outlook.com eller Windows Live Mail.

Andra nyheter så twittrades detta nyss:
"joebelfiore ‏@joebelfiore 3m

Yowza, you're going nuts 4 #WP8.1 dev preview. Everyone relax thru weekend, check in early next week. Enjoy Win8.1 update, write apps! :)"

https://twitter.com/joebelfiore/status/454281727158919168

Permalänk
Medlem

Finns det någon serietidnings-app som kan ladda lokalt lagrade filer? De enda jag hittar verkar bara kunna ta från skydrive eller SD-kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrackFox:

Finns det någon serietidnings-app som kan ladda lokalt lagrade filer? De enda jag hittar verkar bara kunna ta från skydrive eller SD-kort...

Jag är också intresserad av en sådan app. Nu använder jag Comic Time och som du säger så måste man ladda ner serierna från Onedrive, sedan lagras de lokalt (i appen?).

Permalänk
Medlem

Först ut är nya telefoner och de kommer till marknaden med WP8.1 nästa månad, resten får gradvis beroende på vad det är för modell och operatör som vanligt, tyckte det lät som om Nokia/Microsoft skulle uppdatera sina egna telefoner inom de närmaste fyra månaderna. De flesta får hålla ut och vänta ett tag. För nya WP8.1-appar kommer ni få vänta tills ni kan köra WP8.1 för att få dem.

Skrivet av Reckie:

Vilket är det smidigaste sättet för att ha samma kalender och kontakter i telefonen och på datorn och behövs någon speciell mjukvara för windows 7?

Kör Outlook och har testat med ett hotmailkonto och det verkar fungera för kalendern, jag kan skapa möten både på datorn och telefonen och de synkas efter ett tag (beroende på synkinställningen i telefonen).

Kontakter funger dock inte lika bra. Skapar jag en kontakt på datorn dyker den inte upp på telefonen, verkar också kunna bli redundans d.v.s. kontakten finns på båda enheterna men i olika versioner, den på datorn kan vara tom medans den i telefonen är korrekt.

Verkar ungefär som att den bara synkar ena vägen eftersom det som skapas på telefonen dyker upp på datorn men inte tvärtom.

Skrivet av betan:

Jag använder mitt Microsoftkonto för att synka kalender och kontakter och inte haft problem. Beroende på vad du har för inställningar för att synka i telefonen tar det olika tid för kontakter och händelser i kalendern att synkas, vilket jag nu ser är vad du skrev.
När du skapar på datorn, skapar du via outlook.com eller något program? Låter skumt att de finns i telefonen korrekt men inte på outlook.com när du skapat kontakterna där.

I windows 7 kan du använda t.ex. outlook.com eller Windows Live Mail.

Han kör såklart Outlook (2007, 2010 eller 2013) och Outlook med Outlook hotmail connector synkar kontakter, men det stödjer inte några subkataloger. Går också att importera alla kontakter manuellt. Se över så du ställt in allt korrekt. EAS ska ta hand om synkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Först ut är nya telefoner och de kommer till marknaden med WP8.1 nästa månad, resten får gradvis beroende på vad det är för modell och operatör som vanligt, tyckte det lät som om Nokia/Microsoft skulle uppdatera sina egna telefoner inom de närmaste fyra månaderna. De flesta får hålla ut och vänta ett tag. För nya WP8.1-appar kommer ni få vänta tills ni kan köra WP8.1 för att få dem.

Nja, Dev Preview för 8.1 kommer släppas i början av nästa vecka så först med 8.1 är gammla telefoner. Dev Preview kan vem som helst skaffa och det är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Nja, Dev Preview för 8.1 kommer släppas i början av nästa vecka så först med 8.1 är gammla telefoner. Dev Preview kan vem som helst skaffa och det är gratis.

Jag har läst tråden, preview är tillgängligt från nästa vecka, men då missar du saker som t.ex. Nokia bygger in. Uppdaterade Nokias lär du få vänta på ungefär lika länge som nya med WP8.1 börjar säljas, någon gång nästa månad. Senare i de flesta marknader när det gäller nya lurar. För uppdateringar från din tillverkare/operatör får du vänta ett tag. Det kommer som vanligt skilja lite. Kommer det fortsätta göra när Microsoft tagit över Devices & Services formellt också. Det är en del av det hela så de flesta kan chilla lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag är också intresserad av en sådan app. Nu använder jag Comic Time och som du säger så måste man ladda ner serierna från Onedrive, sedan lagras de lokalt (i appen?).

Har testat 8 olika appar för detta nu men ingen av dem verkar klara det. Jag gillar överlag Windows 8 men det är så jävla irriterande att varannan gång man ska ha en app så går det inte hitta någon som inte är undermålig i jämförelse med alternativen som finns till iOS/Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrackFox:

Har testat 8 olika appar för detta nu men ingen av dem verkar klara det. Jag gillar överlag Windows 8 men det är så jävla irriterande att varannan gång man ska ha en app så går det inte hitta någon som inte är undermålig i jämförelse med alternativen som finns till iOS/Android

Windows 8?? Du menar väl WP8, dvs. telefon OS:et?
Jag utgår ifrån att du menar WP8 annars har du hamnat i fel tråd.

Vad WP8 saknar är en mediaspelare som "tar alla format" och som kan spela upp filer från vilken katalog du önskar.
Anledningen till att det inte finns en sådan för närvarande är att OS:et fram till nu varit allför låst.

VLC är en spelare som "tar allt" och som de flesta skulle ha stor nytta av. De har under en längre tid utvecklat en app som nästan är färdig för WP.
http://www.wpcentral.com/vlc-windows-8-and-windows-phone-almo...

Problemet för VLC (och andra spelare) är att de måste ha WP8.1 för att kunna färdigställas.
Nu har ju SDK:et för WP8.1 varit ute sedan slutet av Mars så de har säkert redan hunnit att implementera de nya funktionerna som behövs för fardigställandet, men de behöver sluttesta på en riktig telefon också för att se att allt fungerar som det ska. Detta kan de göra först nästa vecka då dev preview släppts. När appen är färdigtestad kommer vi nog rätt snart att få se den i store, men den kommer då bara att kunna laddas ned för de som har WP8.1 på telefonen.

Liknande situation som ovan befinner sig med all säkert många apputvecklare i för närvarande, varför vi kommer att få se en hel drös av appar och uppdateringar i store en tid efter det att devP8.1 har släppts.

Det är alltså WP8.1 som är hela grejen, det är sååå många förändringar som gjorts "under the hood" att inget kommer att bli sig likt sedan detta släppts. WP8 är en gammal förlegad historia som ingen kommer att vilja befatta sig med längre och som snabbt kommer att förpassas till malpåsen.

Se till att du går med i dev preview programmet så att du får uppdateringen så fort den släpps. Att vänta till sommaren på att Nokia har bundlat ny firmware är ingen vits då denna till det mesta kommer att handla om kameran och nya hårdvarustöd.

Permalänk
Medlem

Han letar efter program att läsa sina e-böcker eller mer specifikt serietidningar på, och för den delen så har inte VLC hårdvaruacceleration så det skulle inte ens spela någon roll om de så körde rent Windows-baserat OS på x86 på telefonen. Att det blir on-par med Windows Runtime hjälper inte här om den inte har CPU-kraft nog att avkoda all typ av video. WP8.1 gör det dock enklare för utvecklarna att spara på SD och liknande, men de måste skapa en ny WP8.1-version först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han letar efter program att läsa sina e-böcker eller mer specifikt serietidningar på, och för den delen så har inte VLC hårdvaruacceleration så det skulle inte ens spela någon roll om de så körde rent Windows-baserat OS på x86 på telefonen. Att det blir on-par med Windows Runtime hjälper inte här om den inte har CPU-kraft nog att avkoda all typ av video. WP8.1 gör det dock enklare för utvecklarna att spara på SD och liknande, men de måste skapa en ny WP8.1-version först.

AHH serietidningar, måste haft solglasögonen på när jag läste, fick för mig att det handlade om seriefilmer.

När det gäller VLC så verkar det teamet INTE ha samma uppfattning som du.
Varför ska de annars lägga ned så mycket kraft på att lancera en WP-app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

AHH serietidningar, måste haft solglasögonen på när jag läste, fick för mig att det handlade om seriefilmer.

När det gäller VLC så verkar det teamet INTE ha samma uppfattning som du.
Varför ska de annars lägga ned så mycket kraft på att lancera en WP-app?

Du får gärna länka färskare diskussion, artiklar, email-lista eller liknande. Hårdvaruacceleration är inte där i utvecklingsträdet eller betan, WP8 kommer de aldrig lansera applikation för, för det finns skillnader i Windows Runtime och multimedia-miljön. WP8.1 visst om de bygger om gränssnittet, men FFmpeg på ARM är inte så kraftfullt på CPUn. Deras VLC-app var långt långt försenad också och rullar inte ordentligt på x86-maskiner av att döma kraften den kräver och omdömena. Jag vet att de har screenshots i emulatorn, men jag vet inte om de har något som faktiskt rullar och har prestanda nog. Kommentaren till den var också "Please remember: no release date yet.". Kanske inte är mer än en mockup just nu, med tanke på att den utvecklaren som postat screenshot inte är senior på något sett. Enda referenserna som finns i commit-meddelanden är att de stängt av DXVA. Så välutvecklat är inte Windows Runtime-varianten.

Permalänk

8.1 nästa vecka vilken dag tror ni den kommer, jag gissar på tisdag vad tror ni?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

8.1 nästa vecka vilken dag tror ni den kommer, jag gissar på tisdag vad tror ni?

Hoppas såkalrt på Måndag men Tisdag skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem

Väntas 8.1 komma till alla Lumia och i så fall samtidigt eller hur är det? Sitter på en 925:a

Permalänk
Medlem

Alla med Windows Phone 8 får det så småning om. Beror på modell och operatör. I sommar bör det rulla in ganska bra.