Bästa ssd just nu runt 250gb?

Permalänk
Medlem

Bästa ssd just nu runt 250gb?

Letar ny ssd och kan bara komma på samsung evo samt pro 256gb. Finns det bättre val än dessa då pro är lite väl dyr? Får bli en evo annars.

Permalänk
Medlem

Kör på en evo.
Sandisk Ultra Plus ska vara helt okej också. Nordichardware har bra jämförelser mellan olika SSDer har jag för mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har två Evo och är sjukt nöjd. Var förvisso lika nöjd med min Intel X-25 80GB som jag köpte för en herrans massa år sen (känns det som), för en mindre förmögenhet (jämfört med vad en SSD kostar idag) och sen även min 830 Basic 128GB. Tror inte du märker nån nämvärd prestanda skillnad mellan SSD:er från etablerade tillverkare i dagsläget. Speciellt inte vid normalt användande.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
99:e percentilen

För en vanlig användare är det ingen idé att fästa sig vid prestandasiffror. En 840 Evo passar alldeles utmärkt till i stort sett alla användare som inte redan vet att de behöver en bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tänk på att Evo använder nån slags turbo cache när data skrivs, så under en viss tid maxar den på ca 500MB/s för att sedan droppa till närmare 200 MB/s. Den sämre prestandan beror på att tripelcellerna är långsammare och försöker räddas med hyggligt stor cache. Det lite på användningsområdet om den är passande eller inte. Pro är betydligt dyrare men har betydligt jämnare prestanda, inhandlade själv 2 x 512 GB och kan inte säga anant än att dom är grymma, men tittade ett bra tag på 1TB Evo just för priset.

Permalänk
Medlem

Överlag tycker jag att dom flesta ssd presterar det man behöver.
Det är oftast inte där flaskhalsen är.
(bygger jävligt mycket burk mot kund)
Så köp du en som passar din plånbok.
Det finns naturligtvis undantag i den lägre prisklassen.
"Tips från coachen"

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010748425/samsung-840-evo-2...
de har kampanj på samsungen på dustin

Edit: äh den kostade lika mycket på Inet och lite andra ställen med så nevermind

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

ska inte PRO versionen ha mycket bättre minnen med längre livslängd än EVO?

Permalänk
Medlem

Kör med Adata SP900 256gb SSD's och ångrar inte köpet en sekund.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Entusiast

Inte 250GB men inte långt ifrån prismässigt! http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/175564-seagat...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

funderar på exakt samma sak och samsungs pro och evo serie verkar väldigt lovande

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HurMycket:

För en vanlig användare är det ingen idé att fästa sig vid prestandasiffror. En 840 Evo passar alldeles utmärkt till i stort sett alla användare som inte redan vet att de behöver en bättre.

Jupp. Det håller jag absolut med om. Samsung har varit rätt dåliga på bibehållen prestanda efter tung användning men med EVO är det bättre än alla andra i 840-serien i alla fall.

Man bör se kostnad i förhållande till storlek och sen prestanda. Där konkurrerar Samsung ut alla andra med rätt bra marginaler. Det är inte så bra för den framtida marknaden, men vi får väl se. Köpte två 250GB EVO för några veckor sen, 1090kr/st. Pro har dessutom rätt mycket högre pris, helt i onödan för gemene man.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

de flesta ssd'er börjar bli lite gamla, kanske kommit något nyare som inte är så väl känt än som kanske är bättre.

kollade på evos stora nackdel vilket verkar vara att den saktar ned ganska så rejält ibland ned till 150mb/sek vid stora kopieringar för att cache minnet inte räcker till som är stort för att kompensera de slöa kretsarna, stämmer det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WhiteOnyx:

ska inte PRO versionen ha mycket bättre minnen med längre livslängd än EVO?

Ytterst försumbart. Den beräknade livslängden är fortfarande över 10 år på båda enheterna för normalanvändaren om jag minns rätt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Datavetare

Samsungs EVO-enheter är nog det bästa man hittar för normal användning. Inte för att de andra modellerna är dåliga, tvivlar stark på att man skulle märka någon som helst skillnad om man slumpmässigt valde någon av de 20-30 bästa diskarna på marknaden.

Det som gör EVO till den "bästa" disken är att de väldigt ofta är snabbare än någon annan disk på läsprestanda av små storlekar under ett lågt kö-djup (QD ~1), detta är den överlägset vanligaste lasten för "vanlig" användning. Jobbar man med filmredigering eller liknande så kan det finnas ett värde i att välja diskar med hög sekventiell läs/skriv hastighet, men det värdet är nära nog irrelevant för tiden det tar att starta program/OS.

Exakt samma sak var sant ett par år tillbaka när Intels X25M diskar lång långt efter Sandforce diskarna i skrivprestanda, men i praktiken var ändå Intel diskarna snabbare för de flesta användare då de var mycket bättre än Sandforce på läsning av 4kB block.

Edit: har man väldigt gott om RAM så kan man installera RAPID (Real-time Accelerated Processing of I/O) på Samsung diskar, då kan man nå dessa siffror trots att det handlar om SATA3 gränssnitt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det är typ 400 spänns rea på samsung på dustin nu

Visa signatur

|Gpu: Msi GTX 760 Twin frozr|Cpu: intel i5 4670k|Ram: Hyperx predator 2400 ghz|Psu: Corsair 600cx M|HDD: Wd 1 tb, någon 180 gb hdd|MB: Asus z87- k

Permalänk
Medlem

PCI ssd? Anyone?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2493898

Prisvärt? Skulle inte tro det...

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Bästa ssd just nu runt 250gb?
Letar ny ssd och kan bara komma på samsung evo samt pro 256gb. Finns det bättre val än dessa då pro är lite väl dyr? Får bli en evo annars.

Väldigt konstigt att fråga efter den bästa i rubriken sedan direkt rata en av dom lite bättre för den är för dyr.
Samsung 840 Pro är riktigt bra och kanske till och med prisvärd kompromiss.
Intel DC S3500 Series är antagligen snäppet bättre och klarar att skriva all data så det inte blir korruption om det blir strömavbrott.
Sedan finns säkerligen diverse PCI-E varianter som är snabbare och dyrare från Fusion-io och Bitmicro bland annat.

Men Samsung 840 EVO är säkert en riktigt bra.. billigare kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekevnor:

Det är typ 400 spänns rea på samsung på dustin nu

Men fortfarande billigare på NetOnNet (köpte en där nu) http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/samsung-840evobasic250gb/190621.7072/

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Ytterst försumbart. Den beräknade livslängden är fortfarande över 10 år på båda enheterna för normalanvändaren om jag minns rätt.

Beror på hur man ser på det.

http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

EVO kör TLC:
Total Estimated Lifespan: 23,4 years

PRO för MLC:
Total Estimated Lifespan: 70,1 years

Frågan är väl om man har kvar sin SSD i mer än 20 år

Permalänk
Medlem

Jag kikar också på EVO. Jag passar på att flika in och fråga om någon vet den väsentliga skillnaden mellan EVO Basic och EVO Desktop kit? Förutom priset då http://www.inet.se/jamfor?compare=4304583&compare=4304588&com...

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batwoman:

Letar ny ssd och kan bara komma på samsung evo samt pro 256gb. Finns det bättre val än dessa då pro är lite väl dyr? Får bli en evo annars.

Kolla Seagate 600 på Webhallen. 240GB för 990 kr och 480GB för 1900 kronor.

Edit: Som de flesta andra säger är det inte så noga med prestandasiffrorna. De flesta moderna SSDer räcker bra för vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Jag kikar också på EVO. Jag passar på att flika in och fråga om någon vet den väsentliga skillnaden mellan EVO Basic och EVO Desktop kit? Förutom priset då http://www.inet.se/jamfor?compare=4304583&compare=4304588&com...

Det står att läsa om du klickar på de 2 produkterna.

Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Kommer utan några tillbehör, kablar eller adaptrar!

Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB
Medföljer SATA till USB 2.0-kabel, SATA-kabel, skruvar och en 2.5" till 3.5"-adapter.

Inte jättesvårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Det står att läsa om du klickar på de 2 produkterna.

Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Kommer utan några tillbehör, kablar eller adaptrar!

Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB
Medföljer SATA till USB 2.0-kabel, SATA-kabel, skruvar och en 2.5" till 3.5"-adapter.

Inte jättesvårt

Sorry, my bad, hehe. Tack för infon

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Missade den här väldigt passande tråden, så jag gick helt efter känsla. Det blev (surprise?) en Samsung 840 EVO 250 GB.
Beställde via MediaMarkt och hämtade ut i butik någon timme senare. Trodde jag köpte basic-versionen men jag fick tydligen laptop upgrade kit.

Nåväl. Jag har blivit väldigt paranoid över min Intel 320 av diverse anledningar, så jag kände att det var dags att göra något åt. Min Intel 320 kan flytta in i notebooken och så kan jag ha min F60 om den nu skulle fallera framöver.

Permalänk
Medlem

Det är alltid trevligt med andra förslag, men det blev en samsung evo 250gb. Ska köpa en till senare=)

Permalänk
Medlem

@tetrisGOAT/Emil: Läste ditt twitter gällande den ökända 8 mb buggen som drabbat dina 320. Har du använt samtliga 320 som systemdiskar eller som datalagringsdiskar? Varför jag undrar är därför din hypotes om att ifall de utsätts för en hårdare belastning tror jag stämmer ganska bra in på de erfarenheter som jag själv och min bekantskapskrets har av just denna modell (med senaste firmware). När man använder 320 enbart som t ex en datalagringsdisk så har de aldrig falerat enligt min erfarenhet. Märkligt ändå med tanke på att Intel släppte en firmware för att åtgärda just denna bugg, och ändå så drabbas vissa fortfarande av buggen. Kan ju inte vara fel på controllern eftersom det var ju samma som satt i de tidigare X-25:orna, och som funkar hur bra som helst.

/C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerxes:

@tetrisGOAT/Emil: Läste ditt twitter gällande den ökända 8 mb buggen som drabbat dina 320. Har du använt samtliga 320 som systemdiskar eller som datalagringsdiskar? Varför jag undrar är därför din hypotes om att ifall de utsätts för en hårdare belastning tror jag stämmer ganska bra in på de erfarenheter som jag själv och min bekantskapskrets har av just denna modell (med senaste firmware). När man använder 320 enbart som t ex en datalagringsdisk så har de aldrig falerat enligt min erfarenhet. Märkligt ändå med tanke på att Intel släppte en firmware för att åtgärda just denna bugg, och ändå så drabbas vissa fortfarande av buggen. Kan ju inte vara fel på controllern eftersom det var ju samma som satt i de tidigare X-25:orna, och som funkar hur bra som helst.

/C.

Jag är då Sorken i diskussionen. Min Intel 320 fungerar fortfarande och är uppdaterad till senaste firmware. Jag vill minnas att även Emil Å hade gjort detta på de i sin närhet.
Min har inte fallerat trots hård överklockning och många blåskärmar; jag kände däremot att bara för att jag hittills haft tur betyder det inte att jag kommer fortsätta att ha det.
Jag har för avsikt att långsamt förändra min dator så till vida att jag kör fullt vatten utan mekanisk lagring, så en större SSD (vilken senare ska få en kompis) stod ändå på inköpslistan. Min notebook kändes alldeles för begränsad med enbart en 60 GB SSD (och ett 8GB SDkort), så den ska få min 320 160GB. Denna 60 GB SSD vet jag inte riktigt hur jag gör med än.

Vart vill jag komma? Att saker ibland händer. Emil Å är inte den ende som jag har hört fått problem trots en firmwareuppgradering, så jag ville gardera mig. Att den sitter i min notebook är inte lika illa, då den ju även har batteri för att förhindra plötsliga strömbrytningar och inte är lika viktig.