Köpt en bil hos bilhandlare med 3 månaders garanti, vad gäller?

Permalänk

Köpt en bil hos bilhandlare med 3 månaders garanti, vad gäller?

Årsmodell 2010
Rullat ca. 3200 mil
Problem med växellådan

Har man någon ångerrätt?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Om det inte står i köpeavtalet så nej.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

ångerrätt, nej

garanti, ja

kör in och säg som det är med växellådan.

en manuell växellåda ska ju hålla minst 15000 mil oavsett om det är en rutten dacia eller liknande

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Alltså, har du kört 3200 mil sen du köpte bilen eller? Har du garanti på bilen så beror det ju på vad garantin täcker. Oftast täcker den ingenting men har du en fullständig garanti så täcker den en trasig växellåda. Du kan även reklamera enligt KKL då du köpt från en handlare. Att bilen är begagnad spelar faktiskt ingen roll.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

3200 mil har han knappast kört på 90 dagar. Sverige är bilvägen cirka 200 mil långt och fågelvägen ca 157 mil långt. Det skulle i så fall motsvara Sveriges längd med bil 16 gånger. Vilket innebär att han skulle ha kört 3200/90=35,55 mil eller ca 17% av Sveriges väglängd om dagen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

3200 mil har han knappast kört på 90 dagar. Sverige är bilvägen cirka 200 mil långt och fågelvägen ca 157 mil långt. Det skulle i så fall motsvara Sveriges längd med bil 16 gånger. Vilket innebär att han skulle ha kört 3200/90=35,55 mil eller ca 17% av Sveriges väglängd om dagen.

det är tyvärr rätt vanligt idag, själv kör jag ungefär 30 mil om dagen när jag jobbar :/

men tror han menar att den totalt gått 3200 mil

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

blir de inte bättre att gå in på http://www.garaget.org/ o fråga där ?

Permalänk
Medlem

Kolla också med ditt försäkringsbolag, detta går under maskinskadedelen. Dock är det ju självrisk som gäller där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Kolla också med ditt försäkringsbolag, detta går under maskinskadedelen. Dock är det ju självrisk som gäller där.

Självrisk är en piss i nilen jämnfört med vad det kostar att hosta upp slantarna själv för en växellåda ifall handlarn inte skulle täcka det.

Hade själv problem med automatlådan i min bil, där nått hydraltjolafräs gav upp och drog med sig hel växellådan. Ca 30 000 enbart för växellådan, plus arbete och övriga delar som behövdes så landade det norr om 40 000kr.

Till TS, när köpte du bilen? Vad står det i avtalen? Vad specifierar handlarn under garanti?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Du har 6 månaders "garanti" enligt lag, oavsett vad säljaren säger.

Alla fel som uppstår inom 6 månader räknas som ursprungliga och skall åtgärdas av säljaren. Alternativt kan det bli tal om att häva köpet om säljaren hellre vill det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Du har 6 månaders "garanti" enligt lag, oavsett vad säljaren säger.

Alla fel som uppstår inom 6 månader räknas som ursprungliga och skall åtgärdas av säljaren. Alternativt kan det bli tal om att häva köpet om säljaren hellre vill det.

Inte om det står "säljes i befintligt skick" ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inte om det står "säljes i befintligt skick" ?

Skickades från m.sweclockers.com

Tvärt emot vad många tror så kan man inte bara skriva "säljes i befintligt skick" och sen kan inte köparen säga att det va något fel på varan när man köpte den.

Köparen har undersökningsplikt och säljaren har upplysningsplikt.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inte om det står "säljes i befintligt skick" ?

Finns inget som heter det. Köper du av en handlare = 6 månader då handlaren ska bevisa att felet inte fanns då bilen såldes (svårt för det mesta)
Köper du av en vanlig privatperson så är det upp till köparen att bevisa att felet fanns innan köpet. Dessutom har köparen en undersökningsplikt som sträcker sig ganska långt.. (dock gäller detta lika länge som preskriptionstiden för brott, dvs tio år)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt något som heter "I befintligt skick" och man kan fortfarande använda sig av det vid försäljning. Det är dock ganska tandlöst och köper man av en handlare så Gäller konsumentköplagen och då kan man inte friskriva sig från ansvar.
Garanti är dock ingen "garanti" för att man får ersättning. Bättre att reklamera med stöd av KKL.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det finns faktiskt något som heter "I befintligt skick" och man kan fortfarande använda sig av det vid försäljning. Det är dock ganska tandlöst och köper man av en handlare så Gäller konsumentköplagen och då kan man inte friskriva sig från ansvar.
Garanti är dock ingen "garanti" för att man får ersättning. Bättre att reklamera med stöd av KKL.

ja, det är klart det finns, det är tre ord som man kan sätta ihop, om man annonserar ut något, kanske på internet.
Betyder det något för en privatperson som säljer något? Nej, köparen har fortfarande undersökningsplikt.
Betyder det något för en privatperson som köper något? Nej, inte direkt. Möjligen blir det tydligare att säljaren är dåligt medveten om sina rättigheter (eller ev. vet om fel på varan, vilket h*n lämnar åt köparen att upptäcka)

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swenorth1:

Årsmodell 2010
Rullat ca. 3200 mil
Problem med växellådan

Har man någon ångerrätt?

Vilken bil är det som växel lådan går sönder efter 3 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Vilken bil är det som växel lådan går sönder efter 3 år?

Kan ju vara närmare 4,5 år ... om den är uttagen i slutet på 2009, vilket inte är helt omöjligt ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

ja, det är klart det finns, det är tre ord som man kan sätta ihop, om man annonserar ut något, kanske på internet.
Betyder det något för en privatperson som säljer något? Nej, köparen har fortfarande undersökningsplikt.
Betyder det något för en privatperson som köper något? Nej, inte direkt. Möjligen blir det tydligare att säljaren är dåligt medveten om sina rättigheter (eller ev. vet om fel på varan, vilket h*n lämnar åt köparen att upptäcka)

Det är bättre att du läser detta där det står precis det jag skrev istället för att skriva något som är delvis korrekt men helt onödigt att skriva: http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/k...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är bättre att du läser detta där det står precis det jag skrev istället för att skriva något som är delvis korrekt men helt onödigt att skriva: http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/k...

Vad är som inte är korrekt då? När det gäller bilförsäljning mellan privatpersoner finns det ingen anledning med att sticka under stol med att det är säljaren som har övertaget. Länken du bidrar med är juridiskt korrekt, men bevisbördan ligger på köparen, vilket gör det mycket svårt att vinna en process mot en säljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

vad är det för bil du har egentligen? Har en Audi A6 -99, ca 23000 mil, allt funkar som det ska fortfarande.

Ont:
Kolla med säljaren.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

vad är det för bil du har egentligen? Har en Audi A6 -99, ca 23000 mil, allt funkar som det ska fortfarande.

Ont:
Kolla med säljaren.

Jag jobbar som mekaniker på en stor auktoriserad verkstad. Senast i måndags byttes det en växellåda på en bil som hade gått 44 mil. Det är inte ens en tank bensin!!! Inga växlar fungerade utom backen (aut). Så ja, en bil kan gå sönder snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

Jag jobbar som mekaniker på en stor auktoriserad verkstad. Senast i måndags byttes det en växellåda på en bil som hade gått 44 mil. Det är inte ens en tank bensin!!! Inga växlar fungerade utom backen (aut). Så ja, en bil kan gå sönder snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, att en bil, skoter eller vad som helst med motor och låda går sönder efter -100mil är inget ovanligt i dagens läge, dessvärre....

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceHaack:

Samma här, att en bil, skoter eller vad som helst med motor och låda går sönder efter -100mil är inget ovanligt i dagens läge, dessvärre....

Exakt. Hur många här har inte köpt en elektronikpryl som gått sönder inom 10H?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver ju inte vara en dålig bil för det, många växelådor går sönder pga för låg oljenivå till följd av att tätningen mellan motorn och växelådan spricker (pga dålig kvalite på tätningen helt enkelt...)

omöjligt att se då det läcker lite och om bilen inte är parkerad på samma ställe varje natt.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

Jag jobbar som mekaniker på en stor auktoriserad verkstad. Senast i måndags byttes det en växellåda på en bil som hade gått 44 mil. Det är inte ens en tank bensin!!! Inga växlar fungerade utom backen (aut). Så ja, en bil kan gå sönder snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket fabrikat var det??

Permalänk
Medlem

Kika med konsumentverket...det dom säger gäller!!

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Vilket fabrikat var det??

Är det viktigt?
"En gång hade jag en intel-processor som var doa. Visst, jag fick en ny på garantin direkt, men jag tänker ändå aldrig köpa en intel igen. AMD har ju aldrig gett mig något måndagsex så då har de 0% doa rate och intel 100%."

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Är det viktigt?
"En gång hade jag en intel-processor som var doa. Visst, jag fick en ny på garantin direkt, men jag tänker ändå aldrig köpa en intel igen. AMD har ju aldrig gett mig något måndagsex så då har de 0% doa rate och intel 100%."

Varför inte?! Intressant att höra vilket märke som säljer sånt skit. Du kan blunda så slipper du veta..

Permalänk
Medlem

Dom där 6 månaderna man har gäller enbart om bilen, när du köper den, står på bilföretaget; T.ex du köper en bil från karlssons bil ab och bilen står på karlssons bil ab och inte Mikael Persson.

Jag har sätt många bilar som säljs på blocket som står som företagsannons men när man kollar regnummret på bilen i fråga så står bilen på en privatperson, oftast bilfirmans ägare eller någon som jobbar för firman.

OM bilen står på en privatperson så gäller "befintligt skick" oavsett om du köpt den på en bilfirma.
Rätt bra att veta då många mindre firmor gör detta för att kringgå 6 månaders regeln.