Netflix börjar strömma i 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Netflix börjar strömma i 4K-upplösning

Amerikanska film- och tv-tjänsten Netflix börjar strömma innehåll i 4K UHD till abonnenter, men inledningsvis begränsas det till tv-apparater med stöd för H.265/HEVC.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra satsning! Synd att jag inte har 1 miljon att lägga på ny teknik..

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Discokungen

Det känns lite dåligt att de inte har stöd för fullHD i webbläsaren än. Alla andra enheter har det, inklusive appen till Windows 8.

Trevligt art Netflix pushar ut det här iallafall! De har tveklöst den bästa möjligheten att skynda på anammadet av UHD och dylikt! Go Netflix!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Gillar detta skarpt!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Skäggig legend

Netflix tycker jag är den bästa streaming tjänsten av video. Detta är ett bra exempel!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Snusfri

Mycket trevligt att det börjar hända saker på 4K fronten.
Min nästa TV blir garanterat en 60"+ 4K.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Synd bara att Netflix är smuts, varför är det inte samma utbud som i USA?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

15.6 Mbps? Det är vad en "mindre laglig" film i 1080p brukar kunna ligga på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Discokungen
Skrivet av warh0g:

Synd bara att Netflix är smuts, varför är det inte samma utbud som i USA?

För att de som äger rättigheterna i vår region inte är samma företag som äger rättigheterna i USA, bland annat. Det är ett riktigt kaos eftersom alla såna organisationer är från en tid då det behövdes uppdelade regioner. Nu skapar det mest problem...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte stenkoll på detta, men är inte bitraten vääääldigt låg?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

15.6 Mbps? Det är vad en "mindre laglig" film i 1080p brukar kunna ligga på.

Ja, om man kör en egen encode av en Bluray är det väl 10-20 Mpbs i bitrate man brukar landa på för att få hyfsad transparens men ändå hålla filstorleken nere. En Bluray-release eller TV-inspelad 1080i-video kan ju ligga på över 40 Mbps. Å andra sidan är det väl inte de som tittar på streamat material som är kräsna med kvaliteten, det är ju fel plattform då.

Permalänk
Medlem

Synd att min 65X900a in har stöd för H.265/HEVC. Blir till att köpa en extern dekoder, alt köra genom datorn. Hur som helst ska det bli spännande att se skillnanden!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nu har jag inte stenkoll på detta, men är inte bitraten vääääldigt låg?

nej, den är helt ok med H.265/HEVC.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

15.6 Mbps? Det är vad en "mindre laglig" film i 1080p brukar kunna ligga på.

Med H.264 ja.

Skrivet av morxy49:

Nu har jag inte stenkoll på detta, men är inte bitraten vääääldigt låg?

Nytt format (H.265), nya förutsättningar.

Skrivet av dealerovski:

nej, den är helt ok med H.265/HEVC.

Exakt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken, @morxy49, @Gender Bender: Vad gäller bittrare är teoretiskt sätt H.265 vid 15 Mbps snarlik H.264 vid 30 Mbps. Teoretiskt. H.265 är enormt mycket mer effektiv än H.264 på komprimering av film. Jag såg ett par riktigt imponerande tester på IBC förra året. Så där har folk missa en viktig punkt. Det är ungefär som att jämföra MP3 och AAC.

With that said så är Netflix H.265 utbud även 4K vilket i sig är 4X mer pixlar än 1080p. Jag tror som en tumregel klara H.265 4K i samma kvalité som H.264 vid 1080p om man bibehåller bitraten. Så jag skulle gissa på att deras 4K utbud kommer se snarlikt eller rent av bättre ut än deras 1080p utbud då man faktiskt går upp i bittrare. Om det sedan kan konkurrera med Bluray vete tusan. Sedan är H.265 i sin barndom så risken är att tekniken lider av vissa kvalitéts och prestandaproblem inledningsvis.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av warh0g:

Synd bara att Netflix är smuts, varför är det inte samma utbud som i USA?

Fast det är väl knappast Netflix fel?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

H265? Är det nånting våra moderna telefoner, surfplattor och datorer kan spela upp i dagsläget? Vad krävs?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ja, om man kör en egen encode av en Bluray är det väl 10-20 Mpbs i bitrate man brukar landa på för att få hyfsad transparens men ändå hålla filstorleken nere. En Bluray-release eller TV-inspelad 1080i-video kan ju ligga på över 40 Mbps. Å andra sidan är det väl inte de som tittar på streamat material som är kräsna med kvaliteten, det är ju fel plattform då.

Tänk på att det är H.265, inte H.264. Det är en ganska viktig skillnad mellan dessa codex. "40-50% bit rate reduction for the same visual quality" - Källa: http://www.mediaentertainmentinfo.com/2013/10/4-concept-serie...

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Synd bara att Netflix är smuts, varför är det inte samma utbud som i USA?

Google chrome+hola unblocker

Permalänk
Medlem

Rent trams det här, och bara ren marknadsföring. Öka istället bitrate på befintlig 1080p som ser ut som sönderkomprimerad skit jämfört med blu-ray, istället för att gå upp i upplösning som väldigt få idag har nytta/kan använda sig av. Alternativt ta fram en bättre komprimeringsalgoritm.

Jämfört flera gånger med blu-ray i samma film och det ser verkligen ut som skit. Inget jag vill betala för när man köpt en stor TV just för att njuta av bildkvalité.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Rent trams det här, och bara ren marknadsföring. Öka istället bitrate på befintlig 1080p som ser ut som sönderkomprimerad skit jämfört med blu-ray, istället för att gå upp i upplösning som väldigt få idag har nytta/kan använda sig av. Alternativt ta fram en bättre komprimeringsalgoritm.

Jämfört flera gånger med blu-ray i samma film och det ser verkligen ut som skit. Inget jag vill betala för när man köpt en stor TV just för att njuta av bildkvalité.

Håller med helt och det är anlednigen till att jag inte har Netflix nu, väldigt dålig bidkvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Rent trams det här, och bara ren marknadsföring. Öka istället bitrate på befintlig 1080p som ser ut som sönderkomprimerad skit jämfört med blu-ray, istället för att gå upp i upplösning som väldigt få idag har nytta/kan använda sig av. Alternativt ta fram en bättre komprimeringsalgoritm.

Jämfört flera gånger med blu-ray i samma film och det ser verkligen ut som skit. Inget jag vill betala för när man köpt en stor TV just för att njuta av bildkvalité.

Håller med dig. Om inte annat så borde det vara valbart med "HD+" eller något där man får mycket högre bitrate åt folk med bra lina. Skulle gärna lägga en extra månadsslant för en sådan funktion.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Rent trams det här, och bara ren marknadsföring. Öka istället bitrate på befintlig 1080p som ser ut som sönderkomprimerad skit jämfört med blu-ray, istället för att gå upp i upplösning som väldigt få idag har nytta/kan använda sig av. Alternativt ta fram en bättre komprimeringsalgoritm.

Jämfört flera gånger med blu-ray i samma film och det ser verkligen ut som skit. Inget jag vill betala för när man köpt en stor TV just för att njuta av bildkvalité.

Skrivet av SanyaIV:

Håller med helt och det är anlednigen till att jag inte har Netflix nu, väldigt dålig bidkvalite.

Skrivet av Systix:

Håller med dig. Om inte annat så borde det vara valbart med "HD+" eller något där man får mycket högre bitrate åt folk med bra lina. Skulle gärna lägga en extra månadsslant för en sådan funktion.

Jasså? Jag tycker deras SuperHD ser väldigt bra ut för att vara streamat. Speciellt med tanke på priset och i jämförelse med Viaplay/Youtube/Film2home. Är dock ingen expert.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mocka:

Jasså? Jag tycker deras SuperHD ser väldigt bra ut för att vara streamat. Speciellt med tanke på priset och i jämförelse med Viaplay/Youtube/Film2home. Är dock ingen expert.

Jag håller med! Visst, det är inte blu-ray men det är väldigt hög kvalitet för att vara streamat! "SuperHD" är dock ett skitfult namn.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jasså? Jag tycker deras SuperHD ser väldigt bra ut för att vara streamat. Speciellt med tanke på priset och i jämförelse med Viaplay/Youtube/Film2home. Är dock ingen expert.

Skrivet av Flamso:

Jag håller med! Visst, det är inte blu-ray men det är väldigt hög kvalitet för att vara streamat! "SuperHD" är dock ett skitfult namn.

Säger inte att det är dåligt, det "duger" fint och är prisvärt. Problemet som jag ser det är att det kan vara så mycket bättre och då utan att jag behöver köpa en helt ny TV.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Synd bara att Netflix är smuts, varför är det inte samma utbud som i USA?

Netflix är bra för du kan ju faktiskt ladda ner "Media hint" och slå igång ifall du vill ha det amerikanska utbudet.

Sen tycker jag Netflix är en bra räddare i nöden då man verkligen inte hittar någon film att se, bara dra igång Netflix och slå igång första bästa rullen. Funkar perfekt till slö regniga hemmadagar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jasså? Jag tycker deras SuperHD ser väldigt bra ut för att vara streamat. Speciellt med tanke på priset och i jämförelse med Viaplay/Youtube/Film2home. Är dock ingen expert.

Kan erkänna att jag inte testat Netflix efter de introducerade SuperHD, är det tillgängligt via webbläsaren eller måste man använde Windows 8 appen? Om det senare så är det en no-go för mig då jag inte kan använda ModernUI appar pga att jag stängt av UAC (UAC gör så att vissa saker jag använder flitigt på min dator blir svårt)

Edit: Och hur är utbudet på SuperHD? Om det bara är enstaka filmer som finns i SuperHD så är det ju lite whatever.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Rent trams det här, och bara ren marknadsföring. Öka istället bitrate på befintlig 1080p

sitter du på 28.8 modem eller?
då förstår jag att det set skit ut.

jag tippar på att det är skit bakom spakarna här.
deras super HD ser riktigt bra ut!

har testat netflix en gratismånad för ett tag sen och jag såg ingen skillnad på deras filmer jämfört med dom jag har på blu ray.
strömmade Netflix från en Sony BDP-S5100 blu ray spelare och den inbyggda appen.

hög bitrate gör mer nytta vid snabba panoreringar och sportsändningar
annars kan man köra med riktigt låg bitrate och ändå få det att se knivskarpt ut.

så att hög bitrate skulle se så jäkla mycket bättre ut är rent bull...
dock så behöver den vara högre än 7Mbit/s för att det inte ska se ut som en stor smet.
allt över 15Mbit/s för film är ren overkill.

kolla upp anslutnignen och återkom

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Jaså, då blir det snart en uppdatering av Samsungs "one connect" (Samsungs smart-TV som alltså är en skild enhet från själva monitorn) inom kort, hoppas jag.
Har läst att den bl.a. kommer ha stöd för h.265, HDMI 2.0 (vilket också tillåter 4k 60 fps, har jag för mig, bra för spel iaf), och USB 3.0 samt snabbare processor.

Skönt att man kan köpa en hyfsat dyr 4k-tv utan att behöva oroa sig för om den har stöd för olika saker, eftersom det bara är att byta ut den lilla smart-tv-lådan i stället för hela tv:n om det inte räcker med en mjukvaruuppgradering ^^

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

I artikeln står det att alla serier som Netflix själva producerar skall spelas in i 4K. Betyder det att alla inspelningar fr.o.m nu kommer spelas in i 4K eller att de redan tidigare börjat med inspelningar i 4K? Alltså, är t.ex House of Cards inspelad i 4K eller kommer de sända en uppskalad version?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.