Försöker "polaren" använda mig som målvakt? Hjälp fort tack!

Permalänk
Medlem

Försöker "polaren" använda mig som målvakt? Hjälp fort tack!

Vet inte om det är rätt forum här, men hittade inget bättre.
Har en bekant som jag i inte hängt med på många år, men vi har sporadisk kontakt på facebook och pratar lite när vi ses på stan ibland. Han har hållt på en hel del med droger och jag har sett hur han försöker sälja sina ägodelar på facebook mer än en gång, bland annat en growbox. Och han har alltid ett behov av pengar.

Nu säger han att han ska hämta ut ett paket, men att hans kort är borta, så han undrar om han kan föra över pengar till mig och sedan få kontanter av mig. Jag tänker ju genast att han tänker blåsa någon, han kanske tänker betala snart och tror att han kan lösa det så att jag inte hamnar i kläm eller vad som helst. Men jag vill veta hur jag ska agera nu. Jag vill inte avfärda honom för då lurar han någon annan, jag vill helt enkelt undersöka om han försöker blåsa någon eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet inte om det är rätt forum här, men hittade inget bättre.
Har en bekant som jag i inte hängt med på många år, men vi har sporadisk kontakt på facebook och pratar lite när vi ses på stan ibland. Han har hållt på en hel del med droger och jag har sett hur han försöker sälja sina ägodelar på facebook mer än en gång, bland annat en growbox. Och han har alltid ett behov av pengar.

Nu säger han att han ska hämta ut ett paket, men att hans kort är borta, så han undrar om han kan föra över pengar till mig och sedan få kontanter av mig. Jag tänker ju genast att han tänker blåsa någon, han kanske tänker betala snart och tror att han kan lösa det så att jag inte hamnar i kläm eller vad som helst. Men jag vill veta hur jag ska agera nu. Jag vill inte avfärda honom för då lurar han någon annan, jag vill helt enkelt undersöka om han försöker blåsa någon eller inte.

Jag tycker att du ska hjälpa din vän söka hjälp istället och försöka förklara för honom vad han gör med sitt liv.
När droger går över till beroende som påverkar familj, vänner och ekonomi är det inte kul..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hm ja det ringer ju lite klockor men ligger redan paketet hos utlämnings stället ? i sådanna fall krävs et ju både ditt och hans id för att du ska kunna hämta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag tycker att du ska hjälpa din vän söka hjälp istället och försöka förklara för honom vad han gör med sitt liv.
När droger går över till beroende som påverkar familj, vänner och ekonomi är det inte kul..

Ja, jo visst, hade vi varit nära vänner så kanske. Nu är jag en nobody i hans ögon som han klarar sig utan, är jag för jobbig så försvinner han.
Och jag vet inte om det är något sådant han håller på med i detta fallet, därför jag vill kolla också, officiellt så har han behövt pengar till trippla hyror för att han blivit blåst. Men samtidigt har man sett en del tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cajb:

Hm ja det ringer ju lite klockor men ligger redan paketet hos utlämnings stället ? i sådanna fall krävs et ju både ditt och hans id för att du ska kunna hämta ut det.

Det handlar bara om att få pengarna till ett paket, det känns som han sålt något han inte har eller inte tänker skicka, men vill ha pengar, som han inte vill ha på sitt konto. Han har isf säkert avsikten att betala tillbaka, kanske när han fått lite saker sålda eller när han har temporära "lånade" pengar från annat håll.
Har sett sådant irrationellt beteende förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet inte om det är rätt forum här, men hittade inget bättre.
Har en bekant som jag i inte hängt med på många år, men vi har sporadisk kontakt på facebook och pratar lite när vi ses på stan ibland. Han har hållt på en hel del med droger och jag har sett hur han försöker sälja sina ägodelar på facebook mer än en gång, bland annat en growbox. Och han har alltid ett behov av pengar.

Nu säger han att han ska hämta ut ett paket, men att hans kort är borta, så han undrar om han kan föra över pengar till mig och sedan få kontanter av mig. Jag tänker ju genast att han tänker blåsa någon, han kanske tänker betala snart och tror att han kan lösa det så att jag inte hamnar i kläm eller vad som helst. Men jag vill veta hur jag ska agera nu. Jag vill inte avfärda honom för då lurar han någon annan, jag vill helt enkelt undersöka om han försöker blåsa någon eller inte.

Lättaste sättet att säga nej är att du inte vill vara en del av droger, oavsett vad han säger. Sånt där kan vara jävligt svårt, att veta vad man borde göra. Men du menar att han ska skicka pengar till dig, du hämtar paket och ger honom det och pengar sen? Känns lite väl risky, du är inte en del av det och du vet inte vad paketet innehåller. Och kommer någon och frågar, och det visar sig innehålla något olagligt så är det DU som åker fast, och det är väl det han vill slippa.

Skrivet av LudvigLindell:

Jag tycker att du ska hjälpa din vän söka hjälp istället och försöka förklara för honom vad han gör med sitt liv.
När droger går över till beroende som påverkar familj, vänner och ekonomi är det inte kul..

Säger som denne talare, ta kontakt med någon åt honom.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Fråga han vad han ska göra med pengarna bara, svårare än så är det liksom inte. Sen får du ju tolka svaret och ställa dig till om du ville hjälpa eller inte. Eller avfärda han genom att tipsa han om att han kan ta ut pengarna ifrån sitt eget konto på banken med legitimation så slipper ni försöka "matcha upp era scheman".

Visa signatur
Permalänk

Klart att du ska hjälpa en polare, givet att du inte ligger ute med pengar själv.
Missbrukare lyssnar ändå inte på nån annan än begäret, så att snacka honom tillrätta kan du glömma.

Permalänk
Medlem

Om han bara vill ha kontanter för att kunna hämta ut ett paket så ser jag inte vart själva blåsningen är någonstans? Skulle du hämta paketet?

Permalänk
Medlem

Har han tappat sitt kort så får han väl gå till banken och skaffa ett nytt, så kan han passa på att ta ut vad han behöver, för man borde väl rimligen kunna ta ut pengar inne på banken med endast leg, eller? Om du är en "nobody", varför valde han just dig för detta? Jag skulle inte gått med på det, och det är knappast ditt ansvar ifall han skulle övertyga någon annan, inte mycket du kan göra åt det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Hela grejen med att ha en Målvakt är att aldrig beställa saker i sitt riktiga namn och adress, i detta faller har han, vad jag antar, använt sitt riktiga namn och adress, med tanke på att paketet ändå har kommit till utlämningsstället. Sen fattar jag inte varför han skulle be dig hämta ut det då det förmodligen går åt hans ID för att få ut det. Med en Målvakt så brukar denna person göra hela köpet samt hämta ut varan för att lämna till den egentliga ägaren vid ett annat tillfälle.

Antingen så fattar han inte vad han pysslar med, eller så är det verkligen så att hans kort är trasigt, hur dum det än kan låta. Jag tror inte han försöker använda dig som någon Målvakt, men jag skulle inte ta några chanser. Ingen ide att beblanda sig med om du ändå inte umgås med personen i fråga.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Hela grejen med att ha en Målvakt är att aldrig beställa saker i sitt riktiga namn, i detta faller har han, vad jag antar använt sitt riktiga namn och adress, med tanke på att paketet ändå har kommit till utlämningsstället. Sen fattar jag inte varför han skulle be dig hämta ut det då det förmodligen går åt hans ID för att få ut det. Med en Målvakt så så brukar denna person göra hela köpet samt hämta ut varan för att lämna till den egentliga ägaren vid ett annat tillfälle.

Antingen så fattar han inte vad han pysslar med, eller så är det verkligen så att han kort är trasigt, hur dum det än kan låta. Jag tror inte han försöker använda dig som någon Målvakt, men jag skulle inte ta några chanser. Ingen ide att beblanda sig med om du ändå inte umgås med personen i fråga.

Kan väl vara så att han har kommit över någons konto och inte vill ha en koppling till sitt eget konto om pengarna spåras?

TS, Du har ingen skyldighet att hjälpa en "polare" som du haft så lite kontakt med och du har ingen skyldighet mot andra han kan tänkas fråga att tacka ja heller. Han verkar behöva hjälp och tyvärr så måste man inse det själv genom att träffa botten, håll dig undan och var glad att det inte är en mer närstående.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk

Som du sa så skiter han mer eller mindre i dig, varför ska du då hjälpa honom? Ge fan i att försöka "hjälpa" honom, hatar folk som lägger sig i andras liv...

Permalänk
Medlem

Jag hade bett han dra åt *******. Alkoholister och drogberoende som håller på sådär kommer fortsätta ända tills alla livlinor och alla vänner är borta.

Han kanske fattar att det är dåligt men han fattar definitivt inte att det egentligen inte är drogerna som är hans problem. Även om han går med på att "bli ren", så lär det dröja max några månader innan han är fast i skiten igen. Det är alltid något underliggande som man inte orkar ta tag i och låter drogerna dämpa känslorna. Det brukar behöva gå lång tid och ett ras ner till den absoluta botten, eller krävas nån plötslig och krävande händelse för att de ska fatta att de borde söka hjälp för att komma till rätta med det underliggande problemet.

Hur som helst ska han inte sabba för dig. Du lär få banken, polisen eller nåt ännu värre efter dig om du gör honom några "tjänster".

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Snacka med han och få han att bevisa att det är från hans konto han för över pengarna till dig så känns det inte som det är någon fara?
Nu kanske han talar sanning och faktist behöver hjälp. Han har ju dock ingen annan att skylla på än sig själv om du inte vill hjälpa han.

Har haft en närstående som vart riktigt illa ute på pga av droger och sånt... Så vet att man aldrig kan riktigt lita på dom.

Permalänk
Hjälpsam

Låter som en målvaktsdeal där han "säljer" något bluff, får någon han lurar att sätta in pengar på ditt konto som du sedan tar ut och ger honom kontant.

Då han är en bekant och inte bryr sig om dig kan du med gott samvete säga nej, att du inte vill blanda in din ekonomi i andras affärer. Alternativt om ni är flera som känner denna personen köra en Intervention och se om ni kan hjälpa honom på riktigt. Att du som ytlig bekant skall hjälpa honom på egen hand är antingen för mycket energi för att man skall fullfölja det eller rakt av lönlöst tyvärr.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Låter rätt misstänkt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått det rätt så vill han antingen:
1. Ha en dokumenterad överföring av en summa i sitt bankkontoutdrag
2. Ta ut pengar från sitt konto utan att gå till banken

Edit: Nedanstående kanske inte fungerar så enkelt ändå.
Så antingen kan du väl låta honom sätta in pengar och sedan gå till banken och säga att du har fått pengar insatta på ditt konto felaktigt, så får de skicka tillbaka dem - och därmed öka misstänkta mängden aktivitet på hans konto, för att hjälpa eventuella utsatta i framtiden.
edit: Eller 3. om det är någon annans konto som överfört pengarna, så får den personen tillbaks sina pengar och därefter möjlighet att polisanmäla för bedrägeriet.

Eller så får du tipsa honom att gå till banken för att ta ut pengar och se vad han säger, för att därur kunna dra bättre slutsatser om vad han håller på med.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Kan väl vara så att han har kommit över någons konto och inte vill ha en koppling till sitt eget konto om pengarna spåras?

Jo det kan han ha gjort, eller köpt ett kontokort på nätet. Men eftersom han med all säkerhet har beställt i sitt egna namn och adress så är han ändå kopplad till köpet, så som sagt, antingen vet han inte riktigt vad han gör, eller så är det som han säger med hans kort. Om han/du dessutom ska betala för vara när han/du hämtar ut det så behövs ett ID med samma namn som på fraktsedeln.

Är det tullavgifter som ska betalas eller är det produkten köpt på förskottsbetalning? Kan vara intressant att veta.

Skrivet av Fluf:

Låter som en målvaktsdeal där han "säljer" något bluff, får någon han lurar att sätta in pengar på ditt konto som du sedan tar ut och ger honom kontant.

Det är ett paket som ska hämtas ut, inget annat.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Låter som en målvaktsdeal där han "säljer" något bluff, får någon han lurar att sätta in pengar på ditt konto som du sedan tar ut och ger honom kontant.

Skulle också gissa på detta. Sen hamnar kontot i en polisutredning där TS blir misstänkt. TS hänvisar till sin "kompis" som inte har någon aaaaning om detta när polisen frågar honom.

Alternativt någon sorts pengatvätt.

I vilket fall så luktar det skit lång väg. Håll dig borta Aleshi.

Permalänk
Skrivet av jummarn:

Jo det kan han ha gjort, eller köpt ett kontokort på nätet. Men eftersom han med all säkerhet har beställt i sitt egna namn och adress så är han ändå kopplad till köpet, så som sagt, antingen vet han inte riktigt vad han gör, eller så är det som han säger med hans kort. Om han/du dessutom ska betala för vara när han/du hämtar ut det så behövs ett ID med samma namn som på fraktsedeln.

Är det tullavgifter som ska betalas eller är det produkten köpt på förskottsbetalning? Kan vara intressant att veta.

Kan ju även vara så att "paketet" bara är en påhittad ursäkt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu säger han att han ska hämta ut ett paket, men att hans kort är borta, så han undrar om han kan föra över pengar till mig och sedan få kontanter av mig. Jag tänker ju genast att han tänker blåsa någon, han kanske tänker betala snart och tror att han kan lösa det så att jag inte hamnar i kläm eller vad som helst. Men jag vill veta hur jag ska agera nu. Jag vill inte avfärda honom för då lurar han någon annan, jag vill helt enkelt undersöka om han försöker blåsa någon eller inte.

Skrivet av Aleshi:

Det handlar bara om att få pengarna till ett paket, det känns som han sålt något han inte har eller inte tänker skicka, men vill ha pengar, som han inte vill ha på sitt konto. Han har isf säkert avsikten att betala tillbaka, kanske när han fått lite saker sålda eller när han har temporära "lånade" pengar från annat håll.
Har sett sådant irrationellt beteende förut.

Vill han ha pengar för att hämta ut ett paket eller vill han ha pengar till ett paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Kan ju även vara så att "paketet" bara är en påhittad ursäkt.

På vilket sätt skulle han tjäna på det?

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Vet inte om det är rätt forum här, men hittade inget bättre.
Har en bekant som jag i inte hängt med på många år, men vi har sporadisk kontakt på facebook och pratar lite när vi ses på stan ibland. Han har hållt på en hel del med droger och jag har sett hur han försöker sälja sina ägodelar på facebook mer än en gång, bland annat en growbox. Och han har alltid ett behov av pengar.

Nu säger han att han ska hämta ut ett paket, men att hans kort är borta, så han undrar om han kan föra över pengar till mig och sedan få kontanter av mig. Jag tänker ju genast att han tänker blåsa någon, han kanske tänker betala snart och tror att han kan lösa det så att jag inte hamnar i kläm eller vad som helst. Men jag vill veta hur jag ska agera nu. Jag vill inte avfärda honom för då lurar han någon annan, jag vill helt enkelt undersöka om han försöker blåsa någon eller inte.

Det kan absolut vara något lurt. Ex vis del i ett triangelbedrägeri.
Om det verkligen är hans eget konto så är det inget problem för din del, dock. Så be honom få kontoutrdrag eller på annat sätt bevisa - i sista hand genom att tillsammans gå till hans bank - att det är hans konto pengarna kommer ifrån så är det lugnt. Om han har rent mjöl i påsen borde han inte ha något emot det.

Permalänk
Medlem

Om det inte är någon av dina närmaste polare ska du snällt avböja. Jag har många polare som har spårat ut totalt genom åren och i början fick man några konstiga samtal innan de fattade att man inte ställde upp på deras konstiga villkor. Be han lösa sin skit själv.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Inaktiv

Om huvudproblemet är att hans kort är borta kan han beställa ett nytt (tar ~2 arbetsdagar) eller betala kontant. Fråga vad den riktiga anledningen är?

Permalänk
Medlem

Lyssna på dina instinkter. Om du inte känner att du kan lita på personen så ska du absolut inte äventyra din egen säkerhet genom att gå med på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så antingen kan du väl låta honom sätta in pengar och sedan gå till banken och säga att du har fått pengar insatta på ditt konto felaktigt, så får de skicka tillbaka dem -.

Kontaktade min bank när jag fått pengar felaktigt insatta på mitt konto, deras svar var i stil med:
Vi kan inte se vem som skickat dem och kan inte göra något, du får vänta på att den som skickade pengarna kontaktar dig.
Så skulle inte säga att det där är en bra ide.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låt din vän sätta över pengarna först, sedan ta ut dom åt han, ser inget problem i det. däremot om han vill ha pengar innan han har satt över, så hade jag nog tvekat på en med missbruk problem.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w