Hur gör man en total formatering på hårddisken?

Permalänk
Inaktiv

Hur gör man en total formatering på hårddisken?

Så att inget syns?

Permalänk
Medlem

Vanlig formatering tömmer disken. Kan göras i utforskaren.

Är syftet att inget ska gå att återskapa tex inför försäljning av disken. Killdisk om det är en hårddisk. SSD - formatera i windows och radera därefter partitionen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Den här frågan har varit uppe 4711 ggr.
Windows formatering rensar INTE, den skapar en ny MFT.
Att skapa/ta bort partitioner rensar INTE, det modifierar partitionstabellen i MBR.

Killdisk och liknande TAR BORT genom att skriva över alla sektorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Vanlig formatering tömmer disken. Kan göras i utforskaren.

Är syftet att inget ska gå att återskapa tex inför försäljning av disken. Killdisk om det är en hårddisk. SSD - formatera i windows och radera därefter partitionen.

Skrivet av jookeer:

Den här frågan har varit uppe 4711 ggr.
Windows formatering rensar INTE, den skapar en ny MFT.
Att skapa/ta bort partitioner rensar INTE, det modifierar partitionstabellen i MBR.

Killdisk och liknande TAR BORT genom att skriva över alla sektorer.

Jag får ursäkta jag var för lat för att söka.

Så jag drar ner killdisk programmet och kör det? Kommer det ta lång tid att köra igenom en tre terrabyte disk?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är endast disktillvekaren som kan göra en verklig formatering (lågnivå) av en modärn hårddisk. Det Windowsanvändare och MS kallar formatering är egentligen skapande av filsystem. Formatering innebär att disken yta delas i sektorer, vars läge på disken lagras i diskens firmware. För att ta bort datat måste du skriva över hela disken, antingen med binära nollor och/eller med slumpdata.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag får ursäkta jag var för lat för att söka.

Så jag drar ner killdisk programmet och kör det? Kommer det ta lång tid att köra igenom en tre terrabyte disk?

killdisk är det du ska ha, ja.
en 3TB disk tar ca 24-48h. eller det gjorde det för mig i alla fall, dock körde jag via USB då.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GaMeR2K5:

Gäller det en hårddisk som ska kasseras så är det betydligt enklare att rensa bort datan. Då kan man krossa disken fysiskt. Ingen tvekan om att man gjort en säker radering då.

Han kanske bara ska sälja disken eller datorn med disken? Lite ondödigt att ta fram släggan då

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Gäller det en hårddisk som ska kasseras så är det betydligt enklare att rensa bort datan. Då kan man krossa disken fysiskt. Ingen tvekan om att man gjort en säker radering då.

Om så är fallet så räcker det väl med att dra en magnet över hårddisken?

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

hard disk low level format utility för att göra en låg nivå formatering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Om så är fallet så räcker det väl med att dra en magnet över hårddisken?

så starka magneter är inte många som har hemma. dessutom kan man förstöra den helt om man gör så.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har själv en dator som ska säljas till en här på forumet & funderar lite kring hur jag ska göra med hårddisken..

Jag har ingenting direkt hemligt på hårddisken, det jag inte vill ska kunna återskapas är väl mest bilder, webbhistorik & dylikt.
Jag har redan formaterat hdd'n & gjort burken klar för försäljning men man kanske ska köra killdisk ändå? Isf undrar jag:
1. Hur lång tid tar det att köra killdisk på en hdd på 500gb?
2. Finns det några risker med att köra program som killdisk? (Typ om hdd'n kan pajja eller dylikt)

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

så starka magneter är inte många som har hemma. dessutom kan man förstöra den helt om man gör så.

"dessutom kan man förstöra den helt om man gör så", jo det är väl lite det som är poängen med att krossa den fysiskt, menade mer att det vore smidigare att använda en magnet än en slägga

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den här frågan har varit uppe 4711 ggr.
Windows formatering rensar INTE, den skapar en ny MFT.
Att skapa/ta bort partitioner rensar INTE, det modifierar partitionstabellen i MBR.

Killdisk och liknande TAR BORT genom att skriva över alla sektorer.

Sant, men det gäller endast vanlig HD.
Med en SSD räcker det att formatera vanligt och sedan ta bort partitionen (tror inte ens man behöver ta bort partitionen) för att det inte skall gå att återställa, detta eftersom cellerna på en SSD antingen innehåller information eller är tomma.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag skrev ju att det är ett bra val om den ska "kasseras".

Förlåt, jag som är lite trött haha

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >