Konsumentspar byter elbolag utan godkännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Min El har massor med anmälningar på sig också! Min tanke är ju att det faktiskt är Min El som gett vidare fullmakten fast de säger nej. Jag har ju på inspelning att de säger att de inte kan göra så men det återstår ju att se när/om min ljudfil kommer.

Jag har också blivit kontaktad av MinEl för ett tag sedan, samt fått brev från konsumentspar nu.
Helt klart har de har ett samarbete som jag ser det.

Permalänk

Någonting jag använder när olika telefonförsäljare ringer är att kräva ett skriftligt avtal. De kommer av sig direkt och fokuserar på varför jag kräver just den typen av avtal. Förklarar att på så sätt har jag bevis på vad som faktiskt har sagts innan jag eventuellt går med på avtalet. Oftast får jag förklarat att ett muntligt avtal är lika bindande, men jag svarar med att hur bevisar jag vad vi kom överens om. Det är ju ni, min motpart, som sitter med bevisen och en inspelning kan enkelt redigeras. Svaret blir då, litar du inte på oss. Mitt svar, nej varför skulle jag det. Oftast slutar samtalet här, men vissa fortsätter även om de till slut ger sig. Då jag inte ger mig om skriftligt avtal. Nyttan med 7,5 hp IT-rätt på Universitet.
Börja ni med så kanske dessa telefonförsäljare måste ändra sina rutiner.

Lycka till ni som har hamnat i klorna på konsumentspar, jag håller tummarna.
//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Last:

Jag har också blivit kontaktad av MinEl för ett tag sedan, samt fått brev från konsumentspar nu.
Helt klart har de har ett samarbete som jag ser det.

Men så jädrans tröttsamt! När du pratade med MinEl, gick du med på att få hemskickat ett erbjudande (avtal)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Fast ditt nuvarande elbolag kan inte göra något om det kommer in en fullmakt från ett annat elbolag. Jag ringde mitt bolag för att säga att jag inte vill byta och de sa att de inte kan göra något så länge det fanns en fullmakt, hur falsk den än är.

Nä de kan inte ta lagen i egna händer. Men det är ändå bra att prata med dem om det. De kanske har mer information dels om vad som är gjort med ens eget el-avtal och dels vad man ska tänka på att göra för att få det rätt.

Skrivet av Freezer64Pro:

Någonting jag använder när olika telefonförsäljare ringer är att kräva ett skriftligt avtal. De kommer av sig direkt och fokuserar på varför jag kräver just den typen av avtal. Förklarar att på så sätt har jag bevis på vad som faktiskt har sagts innan jag eventuellt går med på avtalet. Oftast får jag förklarat att ett muntligt avtal är lika bindande, men jag svarar med att hur bevisar jag vad vi kom överens om. Det är ju ni, min motpart, som sitter med bevisen och en inspelning kan enkelt redigeras. Svaret blir då, litar du inte på oss. Mitt svar, nej varför skulle jag det. Oftast slutar samtalet här, men vissa fortsätter även om de till slut ger sig. Då jag inte ger mig om skriftligt avtal. Nyttan med 7,5 hp IT-rätt på Universitet.
Börja ni med så kanske dessa telefonförsäljare måste ändra sina rutiner.

Lycka till ni som har hamnat i klorna på konsumentspar, jag håller tummarna.
//Freezer

Nice. Jo skriftliga avtal är en bra vana.

Problemet är att det inte hade hjälpt med såna här puckoföretag som inte följer regler.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nä de kan inte ta lagen i egna händer. Men det är ändå bra att prata med dem om det. De kanske har mer information dels om vad som är gjort med ens eget el-avtal och dels vad man ska tänka på att göra för att få det rätt.

Nice. Jo skriftliga avtal är en bra vana.

Problemet är att det inte hade hjälpt med såna här puckoföretag som inte följer regler.

Ja enligt mitt elbolag har det verkligen ökat med sånt här. De skulle notera att jag inte ville byta och återkomma om det kom in en fullmakt från MiljöEl eller KonsumentSpar så jag hade tid på mig att bråka om det, mer kunde de inte göra men det var ju alltid något.

Permalänk
Medlem

konsumentspar, svara gärna på frågan hur det kommer sig att jag fick ett brev idag skickat till mig att min el leverantör kommer ändras då jag gick ur er tjänst i november föra året då ni krånglade?!

Permalänk
Medlem

Jag har också fått hem TVÅ brev från konsumentspar! Jag blev tidigare pålurad ett avtal med MinEl, Vilket jag då utnyttjade min ångerrätt.
Vad kommer ni drabbade att göra? Blir så jäkla less på alla dessa oseriösa företag. Har förövrigt aldrig haft någon som helst kontakt med konsumentspar utan någon typ av samarbete mellan MinEl och konsumentspar är ju ganska uppenbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotchaa:

Jag har också fått hem TVÅ brev från konsumentspar! Jag blev tidigare pålurad ett avtal med MinEl, Vilket jag då utnyttjade min ångerrätt.
Vad kommer ni drabbade att göra? Blir så jäkla less på alla dessa oseriösa företag. Har förövrigt aldrig haft någon som helst kontakt med konsumentspar utan någon typ av samarbete mellan MinEl och konsumentspar är ju ganska uppenbart!

Ja det blir ju mer och mer uppenbart att så är fallet! Precis så som du har gjort gjorde jag, dvs utnyttjade min ångerrätt hos MinEl.

Båda jag pratade med på MinEl bedyrade att när man väl utnyttjat sin ångerrätt, (jag gjorde det den 28 feb) så finns inte fullmakten kvar och man inte ge den vidare. Men som sagt, den gemensamma nämnaren för många verkar vara MinEl. Ska nog ringa dit idag igen....

Permalänk
Medlem

Så fort jag får min ljudfil (om jag nu får den) så kommer jag att anmäla det här.

Permalänk
Avstängd

användaren: Konsumentspar
Registrerad Igår 09:22
Senast aktiv Igår 10:09

verkar ju inte direkt troligt, gör en användare bara för att kommentera den här tråden och försöka få folk att ändra sin åsikt om Konsumentspar.

Permalänk
Medlem

Jag har också fått hem ett brev om elavtal, och har absolut inte pratat med dom eller godkänt det på något sätt! Funderar på att anmäla dom, detta kan ju inte vara lagligt!

Har mailat deras kundtjänst om uppsägning, men än så länge inte fått något svar...

Permalänk

Jag har inte heller pratat med konsumentspar och fått brev för dem. Jag var I kontakt med Min El och ångrade avtalet 2 jan när jag fick reda på hur de beter sig.

Båda företagen tar energipris från Nord pool. Så det verkar trolig att Min El är inblandad. Jag har nu Eon och möjligtvis så är det bara Eons kunder de hackar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskpankakan:

Jag har inte heller pratat med konsumentspar och fått brev för dem. Jag var I kontakt med Min El och ångrade avtalet 2 jan när jag fick reda på hur de beter sig.

Båda företagen tar energipris från Nord pool. Så det verkar trolig att Min El är inblandad. Jag har nu Eon och möjligtvis så är det bara Eons kunder de hackar på.

Jag är kund hos Skellefteå Kraft

Nu börjar vi ju vara en del som fått brev från dom.

Permalänk
Medlem

Jag är kund hos Fortum och fick hem ett brev igår från Konsumentspar. Ringde dom straxt efter 9 då dom öppnar, satt i telefonkö i typ 10 min. När jag väl kom fram " Bröts " samtalet. Har dragit iväg ett mail till dom gällande uppsägning, återstår att se om dom svara på detta.

***bort***

Tagit bort uppmaning till brott
Permalänk
Medlem
Skrivet av Protek:

Jag är kund hos Fortum och fick hem ett brev igår från Konsumentspar. Ringde dom straxt efter 9 då dom öppnar, satt i telefonkö i typ 10 min. När jag väl kom fram " Bröts " samtalet. Har dragit iväg ett mail till dom gällande uppsägning, återstår att se om dom svara på detta.

***bort***

Kolla din skräpkorg, där hamnade mitt mail från dom. (säger väl allt egentligen )

ändrade citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

användaren: Konsumentspar
Registrerad Igår 09:22
Senast aktiv Igår 10:09

verkar ju inte direkt troligt, gör en användare bara för att kommentera den här tråden och försöka få folk att ändra sin åsikt om Konsumentspar.

"Konsumentspar Varning! Sjukt Oseriösa - Konsumenträtt" är första träffen på google för mig. Tråden har visserligen bytt namn nu men det ser ju inte speciellt bra ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Det skulle ju vara sjukt najs med ett företag som börjar leverera el till en utan att ha ett avtal. Då kan man ju bara skita i att betala fakturorna och få el gratis.

ps. Riktigt så enkelt är det förstås inte.

Fast det där är lite spännande juridiskt. Du får ju inte använda en vara som kommer hem till dig utan ett avtal, gör du det har du accepterat avtalet. Men man kan ju inte sluta använda elen hemma bara för att någon annan bytt el-avtal olovligen. Hmmm...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast det där är lite spännande juridiskt. Du får ju inte använda en vara som kommer hem till dig utan ett avtal, gör du det har du accepterat avtalet. Men man kan ju inte sluta använda elen hemma bara för att någon annan bytt el-avtal olovligen. Hmmm...

Ja jag har klurat en del på det där. För det är precis som du säger.
Men i en eventuell tvist så skulle jag tippa att man som privatperson är bra skyddad och särskilt för att man som sagt inte kan sluta använda elen, eller ens se på elen varifrån den kommer.

Det viktiga är att inom rimlig tid från att man upptäcker att något är fel, visar några handlingar att man försöker rätta till det. Men man behöver inte gå till överdrift. Att meddela blufföretaget ganska kort att man inte har beställt något och inte kommer betala något, bör räcka.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Kolla din skräpkorg, där hamnade mitt mail från dom. (säger väl allt egentligen )

Har fått 3st olika mail från deras support, 3st olika ärendenummer.
Är dom fulla på arbetstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Kolla din skräpkorg, där hamnade mitt mail från dom. (säger väl allt egentligen )

Har du fått något svar från dom? Eller har dom bara öppnat en "ticket" ? Låg mycket riktigt ett ärende i skräpposten. Väntar fortfarande på svar...

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning i tråden, så sitter nu och väntar på konsumentspar svar (och hoppas de inte gör en till copy paste som de gjorde innan). Men det lär bra lärdomar man får här när man inte haft eget hushåll sålänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotchaa:

Har du fått något svar från dom? Eller har dom bara öppnat en "ticket" ? Låg mycket riktigt ett ärende i skräpposten. Väntar fortfarande på svar...

Jag har fått svar från dom, flera stycken.

Permalänk
Medlem

Har nu pratat med Johan Andersson på KonsumentSpar.

Det är konsumentSpar som gjort fel, de hävdar att de blandat ihop filer och därför råkat skickat ut avtal till felaktiga kunder. Han sa att de har ett callcenter som skött kundrek för flera olika företag, däribland MinEl. Så när jag tackade ja till ett avtal från MinEl och sen utnyttjade min ångerrätt så har tydligen det här callcentert strulat till det och då gett en fullmakt åt KonsumentSpar. De har alltså inte registrerat mitt nej och dessutom inte klarat av att skilja på MinEls kunder och KonsumentSpars kunder.
Han sa även att de jobbar på att ringa upp alla de "kunder" som felaktigt drabbats, så ni som fått brev kan ju bara luta er tillbaka och vänta på ett samtal från dom där de ber om ursäkt, enligt vad Johan Andersson säger i alla fall.
Jojo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Har nu pratat med Johan Andersson på KonsumentSpar.

Det är konsumentSpar som gjort fel, de hävdar att de blandat ihop filer och därför råkat skickat ut avtal till felaktiga kunder. Han sa att de har ett callcenter som skött kundrek för flera olika företag, däribland MinEl. Så när jag tackade ja till ett avtal från MinEl och sen utnyttjade min ångerrätt så har tydligen det här callcentert strulat till det och då gett en fullmakt åt KonsumentSpar. De har alltså inte registrerat mitt nej och dessutom inte klarat av att skilja på MinEls kunder och KonsumentSpars kunder.
Han sa även att de jobbar på att ringa upp alla de "kunder" som felaktigt drabbats, så ni som fått brev kan ju bara luta er tillbaka och vänta på ett samtal från dom där de ber om ursäkt, enligt vad Johan Andersson säger i alla fall.
Jojo!

Låter tyvärr inte särskilt troligt. "Vänta tills vi ringer upp, efter 14 dagar så du inte kan ångra dig längre" är vad jag läser.
Ni som har besvär ska ligga på dom ända ut i det sista. Om de kan blanda ihop kunder så här hej vilt så verkar de helt sakna rutiner för du de sköter ärenden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Låter tyvärr inte särskilt troligt. "Vänta tills vi ringer upp, efter 14 dagar så du inte kan ångra dig längre" är vad jag läser.
Ni som har besvär ska ligga på dom ända ut i det sista. Om de kan blanda ihop kunder så här hej vilt så verkar de helt sakna rutiner för du de sköter ärenden.

Ligg på och skicka sedan en faktura, för den tid som du lagt ner..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Låter tyvärr inte särskilt troligt. "Vänta tills vi ringer upp, efter 14 dagar så du inte kan ångra dig längre" är vad jag läser.
Ni som har besvär ska ligga på dom ända ut i det sista. Om de kan blanda ihop kunder så här hej vilt så verkar de helt sakna rutiner för du de sköter ärenden.

Det förklarar ju dessutom bara mitt ärende. Det finns ju dom här i tråden som tackat nej till MinEls avtal, hur kunde då de fått brev? För där har det ju aldrig funnits en fullmakt hos MinEl som KonsumentSpar har "råkat" kapa!

Permalänk
Medlem

Sorry, fel av mig, Johan Andersson säger att de arbetar med att ta kontakt med alla som drabbats, inte att de skulle ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Har nu pratat med Johan Andersson på KonsumentSpar.

Det är konsumentSpar som gjort fel, de hävdar att de blandat ihop filer och därför råkat skickat ut avtal till felaktiga kunder. Han sa att de har ett callcenter som skött kundrek för flera olika företag, däribland MinEl. Så när jag tackade ja till ett avtal från MinEl och sen utnyttjade min ångerrätt så har tydligen det här callcentert strulat till det och då gett en fullmakt åt KonsumentSpar. De har alltså inte registrerat mitt nej och dessutom inte klarat av att skilja på MinEls kunder och KonsumentSpars kunder.
Han sa även att de jobbar på att ringa upp alla de "kunder" som felaktigt drabbats, så ni som fått brev kan ju bara luta er tillbaka och vänta på ett samtal från dom där de ber om ursäkt, enligt vad Johan Andersson säger i alla fall.
Jojo!

HAHA, ren BS!

Det är precis vad jag tänker om svaret du har fått, KonsumentSpar kommer fram med någon dum bortförklaring medans de fortsätter blåsa kunder som inte klarar av att driva det vidare.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jolanta:

Jag är kund hos Skellefteå Kraft

Nu börjar vi ju vara en del som fått brev från dom.

Varför skulle någon vilja byta ifrån Skellefteå Kraft? T.o.m jag som bor i Herrljunga är kund hos dom, är man villaägare med barn och allt vad det innebär med tvättmaskiner, torktumlare, diskmasiner, och har hyffsad förbrukning i övrigt - deras priser har varit oslagbara bägge gångerna jag omförhandlat de senaste 7 åren.
Brukar be om offert på fast pris för 5 årigt avtal, skickat till en 6-7 bolag, gör av med en +15000 kWtimmar om året.
Vågar inte ens räkna ut hur mycket jag tjänat på mitt gamla fasta 5-årsvatal istället för att ha haft rörlig elkostnad.

Konsumentspar och liknande bevisar bara att det borde finnas någon dedikerad myndighet som kontrollerar bolag som bedriver telefonförsäljning och som har möjlighet att stänga ner företag som inte sköter sig.
Bluff, båg & lurendrejeri. Det går väl an för oss som är i vår krafts dagar att bråka med dom men hur många äldre halvt senildementa blir pålurade avtal?
Att man kan bedriva sådan här verksamhet är för mig obegripligt, har dom ingen skam i kroppen?
Nackskott är kanske lite väl att ta i men ett par år med hacka och spade nere i en gruva vore ett lämpligt straff!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

HAHA, ren BS!

Det är precis vad jag tänker om svaret du har fått, KonsumentSpar kommer fram med någon dum bortförklaring medans de fortsätter blåsa kunder som inte klarar av att driva det vidare.

Men då borde ju vi alla nu som drabbats kunna anmäla KonsumentSpar för bedrägeri, nu vet vi ju att de aldrig har haft en fullmakt