Intervju: Corsair om övergången till DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Det jag undrar över är snarare, är det värt att vänta på? Jag har planer att uppgradera hela mitt system till sommarn och med ddr4 på G till hösten blir man ju lite osäker... Kommer det vara så stor skillnad att jag slänger pengarna i sjön genom att köpa ddr3. Eller duger det för de gaming+streaming behov jag har idag och för kommande spel?

Skickades från m.sweclockers.com

DDR3 och vanliga Haswell, finns inget för en gamer att hämta med DDR4 och Haswell-E.
Mainstream CPU och system har funkat bäst för gamers senaste 5 åren. (ish)

Permalänk
Medlem

DDR4 kommer vara strömsnålare, högre klock med tiden, dock inte inledningsvis. Samt mer GB, då det kommer 16GB stickor.

Personligen så tycker jag det är klockrent för mina behov. Jag vill ha ett litet system, som jag lätt kan bära med mig om jag vill. Det ska vara så snabbt som möjligt och ha mycket RAM.

Nu skulle jag kunna om moderkortstillverkarna får tummen ur, bygga ett mITX system med 32GB RAM.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Grante:

Det jag undrar över är snarare, är det värt att vänta på? Jag har planer att uppgradera hela mitt system till sommarn och med ddr4 på G till hösten blir man ju lite osäker... Kommer det vara så stor skillnad att jag slänger pengarna i sjön genom att köpa ddr3. Eller duger det för de gaming+streaming behov jag har idag och för kommande spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vad du ska uppgradera till. X99 kommer med åttakärnig processor och dylikt, men det är rätt grovt för de flesta. Ska du bara spela och lite annat så är det Haswell Refresh som gäller!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Om detta stämmer blir jag mycket glad, då siktet är inställt på Haswell-E i slutet av 2014 eller början av 2015.

Så tänker jag med håller på att spara förfullt nu för det.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Jag fattar fortfarande inte vad dom menar med "en sticka per kanal"?

Om man har fyra stickor så borde det ju kunna bli fyra kanaler precis som vi har det idag, men tydligen ska inte dual och quadchannel finnas längre.

Ska alla DIMMs köras på EN kanal? Men då är det ju inte EN sticka PER kanal?? Fattar ingenting D:

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag fattar fortfarande inte vad dom menar med "en sticka per kanal"?

Om man har fyra stickor så borde det ju kunna bli fyra kanaler precis som vi har det idag, men tydligen ska inte dual och quadchannel finnas längre.

Ska alla DIMMs köras på EN kanal? Men då är det ju inte EN sticka PER kanal?? Fattar ingenting D:

Innan ddr4 så sätter man dom i ett par per kanal tex så har ivy bridge 2 kanaler ( plats för 4a minnen)
Ivy Bridge -E har 4 kanaler 8 minnesplatser osv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag fattar fortfarande inte vad dom menar med "en sticka per kanal"?

Om man har fyra stickor så borde det ju kunna bli fyra kanaler precis som vi har det idag, men tydligen ska inte dual och quadchannel finnas längre.

Ska alla DIMMs köras på EN kanal? Men då är det ju inte EN sticka PER kanal?? Fattar ingenting D:

Du är ute och cyklar...

Dual- och quad-channel kommer att fortsätta precis som innan, men med DDR4 så går man ner från vanligtvis två platser per kanal, till enbart en plats per kanal. Så vi kommer att se hälften så många platser för RAM som innan.

När du säger "bli fyra kanaler" så verkar du missförstått något helt. En kanal blir inte, den är, oavsett om den utnyttjas eller inte. Varje kanal är en koppling med hundratals* kopparbanor mellan processorn och platsen/platserna för RAM. *(Är osäker på hur många av DDR3's 240 ben som går vidare till processorn och hur många som är strömförsörjning och liknande, och som inte kopplas till processorn)

Så en starkt bidragande anledningen till att socket 2011 har knappt dubbelt så många ben som socket 115x är för att den har dubbelt så många minneskanaler.

Med DDR3 så kan man koppla upp till 3 stickor per kanal (dock är 2 med råge det vanligaste), där de delar på bandbredden, och "turas om" om att använda kanalen. Medan med DDR4 så går man ner till enbart en sticka per kanal för att hålla stabiliteten uppe vid så höga frekvenser.
Så kanaler blir inte, de finns i processorn och moderkortet, oavsett om man använder de eller inte.

Dagens Ivy Bridge-E har 4 kanaler och vanligtvis plats för 8 stickor RAM. Haswell-E kommer fortfarande ha 4 kanaler, men går ner till max 4 stickor RAM (till privatpersoner).

Dagens Haswell har 2 kanaler och vanligtvis plats för 4 stickor RAM. Framtida Skylake, som kommer spela i samma prisliga som SB (ej SB-E), IB (ej IB-E), Haswell (ej Haswell-E) och Broadwell (om vi nu får se några stationära Broadwell eller om det bara blir Haswell refresh) kommer med största sannolikhet ha 2 kanaler DDR4, och kommer då max stödja 2 stickor RAM.
Så framtida normala speldatorer för normala swecare kommer max kunna köra två stickor RAM.

Med DDR3 så kan köpa till mer minne med tiden, säg 2x4GB nu till Haswell, och sedan 2x4GB till senare, utan att gå miste om någon prestanda.
Det kan man dock inte med DDR4. Med Skylake så kan köpa 1x8 GB nu och 1x8 GB senare, men då får du bara halva hastigheten (då du enbart använder en av två kanaler) innan du köper till den andra stickan.

Längre inlägg än jag tänkt mig, men men...

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sa han till sig själv.

Jo.. ibland får man fråga sig själv och oftast får man svaret man letar efter ;).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair:

Kan ni berätta mer om prestandan?

– Javisst! Eftersom övergången inleds med DDR4-1866 och DDR4-2133 är vi redan uppe på samma nivå som prestandaorienterade DDR3-minnen. För att jämföra: den vanligaste minnestypen är idag DDR3-1600 i dual-channel, vilket ger 25,6 GB/s bandbredd. Motsvarande konfiguration DDR4-2133 resulterar i 34,1 GB/s eller 33 procent högre bandbredd. Och det är bara början ...

Gillar Corsairs produkter, har/har haft flera komponenter från dom men det där är rent säljsnack. Kan redan se Elgigantens annons för nya desktop Acern.
Så länge priset på DDR4 2133 inte är lägre än priset på DDR3 1600 är det en förlust för den vanliga användaren. Anledningen till att de flesta kör 1600Mhz (bortser från att billigare moderkort kräver OC för att nå 2133) är för att det för en vanlig användare inte spelar någon större roll vilken minneshastighet man kör i.

Som någon sa tidigare så ser jag mer fram emot den lägre strömförbrukningen va gäller bärbara enheter och den ökade prestandan hos AMD/Intels inbakade grafilkkretsar.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

"Prestandan påverkas mer av högre klockfrekvenser än lägre timings eftersom moderna minneskontroller inte är lika känsliga för latenser som förr."

Ja då känner man ju sig inte helt dum som skaffade 2133mhz minnen då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hoppas prisgapet inte blir i närheten av lika stort som mellan DDR2-3, när jag köpte mitt första 12GB kitt för DDR3 kostade det mig nästan 6.000kr och bara ett par månader senare kostade det hälften så mycket.

Hoppas att ingångspriset hamnar runt 200-300kr per GB.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Du är ute och cyklar...

Dual- och quad-channel kommer att fortsätta precis som innan, men med DDR4 så går man ner från vanligtvis två platser per kanal, till enbart en plats per kanal. Så vi kommer att se hälften så många platser för RAM som innan.

När du säger "bli fyra kanaler" så verkar du missförstått något helt. En kanal blir inte, den är, oavsett om den utnyttjas eller inte. Varje kanal är en koppling med hundratals* kopparbanor mellan processorn och platsen/platserna för RAM. *(Är osäker på hur många av DDR3's 240 ben som går vidare till processorn och hur många som är strömförsörjning och liknande, och som inte kopplas till processorn)

Så en starkt bidragande anledningen till att socket 2011 har knappt dubbelt så många ben som socket 115x är för att den har dubbelt så många minneskanaler.

Med DDR3 så kan man koppla upp till 3 stickor per kanal (dock är 2 med råge det vanligaste), där de delar på bandbredden, och "turas om" om att använda kanalen. Medan med DDR4 så går man ner till enbart en sticka per kanal för att hålla stabiliteten uppe vid så höga frekvenser.
Så kanaler blir inte, de finns i processorn och moderkortet, oavsett om man använder de eller inte.

Dagens Ivy Bridge-E har 4 kanaler och vanligtvis plats för 8 stickor RAM. Haswell-E kommer fortfarande ha 4 kanaler, men går ner till max 4 stickor RAM (till privatpersoner).

Dagens Haswell har 2 kanaler och vanligtvis plats för 4 stickor RAM. Framtida Skylake, som kommer spela i samma prisliga som SB (ej SB-E), IB (ej IB-E), Haswell (ej Haswell-E) och Broadwell (om vi nu får se några stationära Broadwell eller om det bara blir Haswell refresh) kommer med största sannolikhet ha 2 kanaler DDR4, och kommer då max stödja 2 stickor RAM.
Så framtida normala speldatorer för normala swecare kommer max kunna köra två stickor RAM.

Med DDR3 så kan köpa till mer minne med tiden, säg 2x4GB nu till Haswell, och sedan 2x4GB till senare, utan att gå miste om någon prestanda.
Det kan man dock inte med DDR4. Med Skylake så kan köpa 1x8 GB nu och 1x8 GB senare, men då får du bara halva hastigheten (då du enbart använder en av två kanaler) innan du köper till den andra stickan.

Längre inlägg än jag tänkt mig, men men...

Åh tack för den förklaringen! nu blev allt mycket tydligare

Jag har s2011 med 2x8GB, då används alltså alla 4 kanaler i alla fall? Trodde att 2 mot 4 ram-stickor gav dubbel bandbredd genom att moderkortet paralellkopplade dessa på nåt sätt.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Inaktiv

Nästa gång skulle det vara ytterst trevligt om ni kunde prata om ECC med. Med tanke på mängder minne vi börjar ha i datorer så kommer avsaknad av några som helst ECC funktioner i minnet bli allt större problem.

Lagring har fixat med ZFS men minnet sitter fortfarande och tryter. Visst ECC är lite dyrare men om den masstillverkas så blir det knappast mycket dyrare och det säkrar data i minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Åh tack för den förklaringen! nu blev allt mycket tydligare

Jag har s2011 med 2x8GB, då används alltså alla 4 kanaler i alla fall? Trodde att 2 mot 4 ram-stickor gav dubbel bandbredd genom att moderkortet paralellkopplade dessa på nåt sätt.

Nej, har du 2 stickor ram till socket 2011 så kan du som max koppla in dig på två kanaler. Om du har otur så kan du även ha lyckats koppla in båda på samma kanal, om du satt de precis bredvid varandra.
Skulle du i stället köpt 4x4GB så hade du fått dubbla bandbredden mot minnena.

Dock är det sällsynt att program för normala privatpersoner, typ surfning ordbehandling spel och liknande, behöver så hög bandbredd. Så du lär antagligen inte märka någon skillnad om du köper till två stickor till. Så du behöver nog inte känna att du nu borde byta upp dig. Speciellt om de två stickor du har är av lite snabbare typen, säg 1600 MHz eller mer.

Quad-channel behövs framför allt mest till tyngre servrar med galna mängder RAM. Och är egentligen lite onödigt till privatpersoner.
Hela socket 2011-systemet är ju egentligen inte tänkt från början till entusiaster. Det är tänkt till servrar, där Intel även säljer de till privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Du är ute och cyklar...

Dual- och quad-channel kommer att fortsätta precis som innan, men med DDR4 så går man ner från vanligtvis två platser per kanal, till enbart en plats per kanal. Så vi kommer att se hälften så många platser för RAM som innan.

Så framtida normala speldatorer för normala swecare kommer max kunna köra två stickor RAM.

Med DDR3 så kan köpa till mer minne med tiden, säg 2x4GB nu till Haswell, och sedan 2x4GB till senare, utan att gå miste om någon prestanda.
Det kan man dock inte med DDR4. Med Skylake så kan köpa 1x8 GB nu och 1x8 GB senare, men då får du bara halva hastigheten (då du enbart använder en av två kanaler) innan du köper till den andra stickan.

Längre inlägg än jag tänkt mig, men men...

Detta du skriver verkar inte stämma helt om man ska tro på vad Corsair sa i intervjun.

Citat:

Något som uppmärksammats är att DDR4 innebär en sticka per minneskanal, vilket begränsar uppgraderingsmöjligheterna. Är inte det en nackdel?
– Moderkortstillverkarna kan göra plats för mer än en sticka per minneskanal, men behöver då justera klockfrekvenserna för att upprätthålla stabiliteten.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ja, jag läste det. Men jag medvetet förenklade det hela lite för Bluestreakfus. Han frågade efter hur en sticka per kanal hänger ihop med antalet kanaler. Han frågade inte efter om man kunde köra mer än en sticka per kanal.

Det återstå att se om någon moderkortstillverkare väljer att möjliggöra två stickor per kanaler fast med lägre frekvenser som de skriver. Av allt jag läst hittills så verkar det ju som att en sticka per kanal i alla fall kommer att bli det vanligaste.
Men jag antar att allt beror på hur pass mycket man behöver gå ner i frekvens för 2 stickor per kanal. Och om de kan gå upp till fulla frekvenser igen om moderkortet har plats för 2 stickor per kanal fast enbart en sticka används.
I servrar där mycket RAM behövs, och därmed många stickor, så kostar man på och använder en slags switch, som splittrar upp varje kanal från processorn till flera långsammare kanaler (men där varje sticka har sin egen långsam kanal, och inte behöver dela kanal med en annan sticka, och hålla koll på om bussen är ledig för den att använda eller om den behöver vänta). Så i servervärlden där många stickor RAM behövs så väljer man inte att köra flera stickor per kanal.

Permalänk
Medlem

Okej bra då var du med på noterna. Nej jag är också rätt tveksam till det där att moderkortstillverkare ska gå in och fippla med frekvenser på stickorna. Personligen skulle jag nog nöja mig med två stickor. Om nu 16GB moduler blir vanliga så har jag svårt att se att det finns behov av så mycket mer minne än så på konsumentsidan åtminstone. 8GB räcker ju även det ganska långt på en gamingburk, det är först när man börjar rendera saker som det kan dra iväg, men 32GB räcker nog för de flesta.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

DDR3 och vanliga Haswell, finns inget för en gamer att hämta med DDR4 och Haswell-E.
Mainstream CPU och system har funkat bäst för gamers senaste 5 åren. (ish)

Skrivet av Flamso:

Det beror på vad du ska uppgradera till. X99 kommer med åttakärnig processor och dylikt, men det är rätt grovt för de flesta. Ska du bara spela och lite annat så är det Haswell Refresh som gäller!

Tackar och bockar! Kommer nog göra en tråd frammåt sommarn då det blir dax för uppgradering, blev rätt taggad faktiskt^^

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev glad över dom fina formerna på kontaktytan?

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockis:

Bara jag som blev glad över dom fina formerna på kontaktytan?

De har säkert snott designen från Apple.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockis:

Lite ironi, då det oftast kommer sådana kommentar när något är designat.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lite ironi, då det oftast kommer sådana kommentar när något är designat.

farligt att slänga ur sig sånt på webben!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1