Windows säger att hdd är trasig

Permalänk
Medlem

Windows säger att hdd är trasig

I torsdags krashade datorn första gången. Jag läste en nyhet här, såg den bifogade youtubefilmen, tryckte på den för att pausa. Istället öppnades det en ny flik i firefox som jag stänger direkt. Datorn låser sig musen går att röra från och till men allt annat är fryst. Jag gör en norsk reset. Idag händer samma ska fast då ska jag starta telias film quiz(troligtvis också i flash). Kan det ha samband eller är bara flash ostabilt? Gör en norsk reset och när jag startar datorn säger windows att disken är trasig och att jag ska backa upp min data.

Jag struntar i det och kollar crystal diskinfo.

Inga problem där.
Kör checkdisk. Inga problem där heller.
Tankar ner och kör hdtune. Det säger som windows byt ut disken.

Kör även en error scan som är grön.
http://img840.imageshack.us/img840/2417/namnls3h.jpg
Brände då ut samsungs egna programvara och bootade med. De vill att jag skulle rensa disken och köra diagnostiken igen. Jag valde då att avbryta eftersom jag inte är intresserad av att installera om mitt windows 7 just nu.
Disken är en 1,5 år gammal samsung HD252HJ i datorn i sign.
Jag ska beställa en samsung f3 500gb till mitt projekt om ngn vecka. Klarar sig datorn tills dess? Den nya disken hamnar i min dator och utbytesdisken i projektdatorn

Permalänk

S.M.A.R.T. - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

B8 - End-to-End error
This attribute is a part of HP's SMART IV technology and it means that after transferring through the cache RAM data buffer the parity data between the host and the hard drive did not match.

Det var alltså ett överföringsfel mellan moderkortet och disken.
Disken kommer alltså inte att krascha eller tappa diskinformation.
Prova gärna att byta ut SATA kabeln till disken och sätt den i ett annat uttag.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

S.M.A.R.T. - Wikipedia, the free encyclopedia
Det var alltså ett överföringsfel mellan moderkortet och disken.
Disken kommer alltså inte att krascha eller tappa diskinformation.
Prova gärna att byta ut SATA kabeln till disken och sätt den i ett annat uttag.

Jag bytte s-ata kabel. Kommer värdet öka om det händer igen?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag bytte s-ata kabel. Kommer värdet öka om det händer igen?

Ja, antalet fel kommer att räknas upp från Data: 150 (larmnivån var 99).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på vad en norsk reset är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Jag är mest nyfiken på vad en norsk reset är..

.

Citat:

norsk reset
Starta om dator genom att dra ur kontakten och sätta i den igen

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ersätt eller reparera hårddisken

Hallå!

Jag fick alldeles nyss samma felmeddelande som TS. Att hårddisken är åt helvete och att den bör ersättas eller repareras. Jag har dessutom följt instruktionerna och håller i detta nu på med den säkerhetkopiering (till USB) som jag uppmanades att göra. Det är en F3 1000 GB.

Men är det verkligen något fel på disken? Jag kan ju t.ex. använda internet i detta nu?
Hur diagnosticerar jag problemet? Kan jag ladda hem något verktyg och prova? Var hittar jag t.ex. HD Tune? Är det värt att använda?

Vad ska jag göra?

Tack som fan.

Edit: Dessutom hade jag ett strömavbrott tidigare idag som stängde ner datorn. Detta måste ha påverkat på något sätt. Kan disken krascha av sånt?

Edit igen: HD Tune säger att Health Status är ok. Hur fan tolkar man denna situation? Ska jag bara ignorera windowsmeddelandet?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk

Som jag skrev tidigare så betyder felet att det blev fel i överföringen mellan moderkortet (host) och disken. Ett strömavbrott eller felaktig avstängning under tiden som data överfördes kan räcka. Det betyder inta att diskytan skadats. Möjligen att data som inte skrevs färdigt är korrupt, men det kan en diskanalys kontrollera.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Som jag skrev tidigare så betyder felet att det blev fel i överföringen mellan moderkortet (host) och disken. Ett strömavbrott eller felaktig avstängning under tiden som data överfördes kan räcka. Det betyder inta att diskytan skadats. Möjligen att data som inte skrevs färdigt är korrupt, men det kan en diskanalys kontrollera.

Lånar tråden lite.

Har själv upplevt samma sak. Misstänker dock att jag har en kabel som strular.
Har sökt igenom disken och hittar nämnligen inga fel på den.
Får som TS, en ruta som poppar upp varje gång datorn startas. Någon som vet hur detta kan förhindras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Lånar tråden lite.

Har själv upplevt samma sak. Misstänker dock att jag har en kabel som strular.
Har sökt igenom disken och hittar nämnligen inga fel på den.
Får som TS, en ruta som poppar upp varje gång datorn startas. Någon som vet hur detta kan förhindras?

http://img204.imageshack.us/img204/9117/endtoenderror.png

Du får möjlighet att inte visa medellandet mer efter några gånger. Om det är det som är problemet. Men som du säger så är felkoden ett tecken på att datan har blivit förvrängd på väg till/från disken. Om windows krashar kan det uppstå på samsungdiskar, av mina erfarenheter.

Permalänk

Hej! Detta hände på min dator precis! Vet ej vad jag ska göra! Har öppnat datorn och tagit ur hårdisken o försök blåsa bort damm! Specs nedan!

Permalänk
Medlem

Ta en titt med ett program som kan läsa av smartvärderna. Du har några tips i tråden. Windows felmeddelande säger mycket lite

Permalänk

Har samma problem med min Samsung HDD. Det står "S.M.A.R.T status bad. Backup and replace."

Permalänk
Medlem

Hardware ECC Recovered är också högt, vilket stärker teorin om fel i kommunikationen mellan moderkort och HDD.
Testa disken i en annan dator eller en extern kabinett och se hur det ser ut då.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ta en titt med ett program som kan läsa av smartvärderna. Du har några tips i tråden. Windows felmeddelande säger mycket lite

Sorry är inte så jätte kunnig om mjukvaru realaterade grejer, vilket program ska man använda och hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Sorry är inte så jätte kunnig om mjukvaru realaterade grejer, vilket program ska man använda och hur?

Se första inlägget - där har du 2 SMART-klienter