Samsung säljstartar Galaxy S5 i Sverige

Permalänk
Medlem

Framtiden 2015 Quadcore 64 bit 3.0 GHZ snapdragon 900?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Hur klarar sig oppon i vatten? Nej just det.

Verkar vara en bra konstruktion på S5.
Man vet att man får genomgående bra grejer när man köper Samsung vilket är en av deras största fördelar... även om jag själv har en LG G2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

En åsikt är inte automatiskt värd respekt. En del verkar ha svårt att greppa detta, och flippa ur om deras åsikter blir ifrågasatta.

Vet du vad respekt betyder? Det betyder bl.a att låta andra vara som de är, du tycker alltså inte man ska
respektera andra för att vara sig själva? Sedan är det ofta korkat att ifrågasätta en del åsikter, givetvis inte alla
men en åsikt som vilken färgåtergivning man föredrar finns det knappast något svar på varför man gör det,
lite som att jag inte riktigt kan svara på varför jag gillar lakrits mer än vaniljglass till exempel, det gör jag helt enkelt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Hur klarar sig oppon i vatten? Nej just det.

Och det är värt att lägga dubbla summan eller? Har man inga problem med pengar visst,
men vem behöver en IP67-klassad mobil om man inte jobbar på extrema miljöer? Som bygg osv.
En vanlig mobil klarar regn, dom klarar att du tappar den 1 meter ner i marken.
Däremot, som sagt, om man är i mer extrema miljöer, kanske jobbar inom bygg eller liknande,
då kanske det är bra, men annars finns det ju även grymma skal för stöt- och vattentålighet,
och det är ju betydligt billigare än att lägga det dubbla för S5

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Man vet att man får genomgående bra grejer när man köper Samsung vilket är en av deras största fördelar... även om jag själv har en LG G2.

Bara om du köper "flaggskeppen" (och då var det ändå en hel del problem med S4).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Buddychrist:

Tycker fortfarande allt över 4,3 tum är för stort, min får knappt plats i fickan.

Instämmer väl! Känns löjligt när telefonen knappt får plats i innerfickan på kavajen. För att inte tala om hur det ser ut om den får plats!

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk

Tycker det klagas bara för det är samsung. Tycker deras moblier är stabila. Vist har mest plast.

Men ni får inte glöma två fördelar som få andra tillverkare har.

Utbytbart batteri och minerskorts läsare. Har inte sett någon annan tillverkare med utbytbart batteri och få modeller med minerskortsläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja för det är verkligen fakta som vi påstår att det är? Nej, alla tidigare Samsungs modeller
har äckliga färger tycker jag, om nu S5 har ens i närheten av liknande färger vill jag bara spy över den.
Jag skiter fullständigt i hur hög prestanda skärmen har eller hur snabb processorn är osv,
är det bara det man tittar efter är man sannerligen en blind prestanda-nörd.
Det enda viktiga är att den faktiska prestandan, så som du upplever den, är bra, färger är högst personligt
men som du kanske märkt är det inte få som ogillar Samsungs (i alla fall tidigare) skärmar.

Spy ut dem friterade pommesen!

Fy va du va negativ. Det är bara en telefon herregud, liksom alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker det klagas bara för det är samsung. Tycker deras moblier är stabila. Vist har mest plast.

Men ni får inte glöma två fördelar som få andra tillverkare har.

Utbytbart batteri och minerskorts läsare. Har inte sett någon annan tillverkare med utbytbart batteri och få modeller med minerskortsläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom tål de mer än glas eller aluminium

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Umm... Svarta färger är ju OLED skärmars huvudnummer! Dom har ingen bakbelysning som LCD och visar riktig bra svarta färger. Så vad är det du pratar om nu?

Screen smeaering handlar om att subpixlarna har olika reaktionstider, särskilt när de övergår från ett avstängt tillstånd (svart) till ett aktivt tillstånd.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loce:

Spy ut dem friterade pommesen!

Fy va du va negativ. Det är bara en telefon herregud, liksom alla andra.

Likaså är det bara en kommentar liksom alla andra.
Hade man levt i din lilla värld där man inte kan kritisera saker och ting hade vi varit
kvar i stenåldern. Jag vill ju att Samsung ska göra bra telefoner, men eftersom det finns en
del saker med dom som jag verkligen ogillar så säger jag det, som många andra gör,
och det kan ju påverka nya versioner, som du kanske märkt så ska tydligen
S5 inte ha samma färger som tidigare modeller, varför tror du det?
Ja inte gjorde dom det för skojs skull i alla fall. Sedan så tycker jag faktiskt inte att en telefon
är ett "bara", det är ett verktyg, i dagens samhälle väldigt bra och ibland viktigt verktyg,
och när man köper en mobil för 6k så vill man ju att den ska vara så nära felfri som möjligt, eller?

Permalänk

Sambon fick sin S5 igår, inget spec. över S4an, allafall Note 3 som enligt mig andas mer kvalitet och har ett snyggare yttre.

Fingerläsare är välkomnande.

Då det är hennes så kommer jag inte kunna utvärdera den men väntar på S6 istället.

Btw så är det den första mobil jag sett som har ett avlångt batteri, förutom iPhone såklart.

Edit: Konstigt nog fick man ingen USB3 kabel med som med min Note 3s

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Sambon fick sin S5 igår, inget spec. över S4an, allafall Note 3 som enligt mig andas mer kvalitet och har ett snyggare yttre.

Fingerläsare är välkomnande.

Då det är hennes så kommer jag inte kunna utvärdera den men väntar på S6 istället.

Btw så är det den första mobil jag sett som har ett avlångt batteri, förutom iPhone såklart.

Edit: Konstigt nog fick man ingen USB3 kabel med som med min Note 3s

Fingeravtrycksläsare är mindre säkert än vad ett lösenord är. Det säkraste hade nog varit ögonscanner,
då man inte kan fakea på samma sätt som du kan med ett fingeravtryck

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Screen smeaering handlar om att subpixlarna har olika reaktionstider, särskilt när de övergår från ett avstängt tillstånd (svart) till ett aktivt tillstånd.

https://www.youtube.com/watch?v=1oY-8Lf8M6U

Ser sjukt konstigt ut inte ens min S3 har så dålig respons. Vad har dom gjort för fel med S4:n?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bytt upp mig idag hade jag satsat på en Sony z2 istället för Samsung s5, mycket stilrenare lur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Samsungs telefoner känns plastiga och billiga (andra plast telefoner som Nexus 5 känns robusta och välbyggda).

Ja, kvaliteten och känslan lever verkligen upp till sitt pris som Samsung tar. Nokia har ju verkligen visat att man kan göra både riktigt snygga och gedigna telefoner i plast.

Skrivet av rektor:

Samsungs Android ROM är ful! Vanilla Android är bäst.

Håller med. Köper jag någon telefon med Android till mig så är det vanilla Android (med GMS) som gäller. Tycker Google borde styra upp detta och tvinga alla tillverkare att sluta modda och lasta in "skit" i systemen (som oftast inte ens går att ta bort om man inte blåser telefonen med ett helt annat OS).

Skrivet av Azured:

Inte för att vara sådan, men vad har nyhetsartiklar angående mobiltelefoni för relevans på SWEC?
Denna artikel känns näst intill som reklam alternativt sponsrad.

Tycker det är högst relevant. Telefoner och plattor ökar i användning hela tiden, och utgör en allt större del av vår vardag. Både professionellt och även spel/underhållsmässigt. Tror SweC riskerar att bli orelevanta om de inte alls hänger med i tiden (för den sakens skull behöve de inte lämna sitt ursprung /målgrupp och sluta vara unika).

Skrivet av CreX:

Eftersom "ful" är väldigt subjektivt. Till exemepl tycker jag Sony gör de utan tvekan fulaste telefonerna. De är så kantiga att det sticker i ögonen.

Visst är det olika. Tycker att Sony gör rätt OK och hyfsat snygga prylar, även om jag tycker att de inte riktigt når upp till vissa (inte alla) enheter ifrån Apple, Nokia och HTC.

Skrivet av kazen_90:

Någon som vet om det är PenTiL3-matris på denna?

OLED är väldigt dubbelt för mig.

När OLED är bra implementerat (får absolut inte vara PenTile) så är det riktigt snyggt då svart kan vara riktigt svart (och inte grått). Väldigt fint på WP-telefoner som har mycket färgad text och typsnitt på svart bakgrund (tycker tex min betydligt äldre Lumia 900 är snyggare på text än vad min HTX 8X med IPS är).

Dåligt implementerat, och för att främst granska bilder/foton korrekt, så kan dock OLED vara riktigt kass. Även text kan blir riktigt dåligt (tex alla som kör med just PenTile).

Kan mycket väl tänka mig OLED på min nästa WP-telefon, men då skall det vara en bra variant och implementation.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vet du vad respekt betyder? Det betyder bl.a att låta andra vara som de är, du tycker alltså inte man ska
respektera andra för att vara sig själva? Sedan är det ofta korkat att ifrågasätta en del åsikter, givetvis inte alla
men en åsikt som vilken färgåtergivning man föredrar finns det knappast något svar på varför man gör det,
lite som att jag inte riktigt kan svara på varför jag gillar lakrits mer än vaniljglass till exempel, det gör jag helt enkelt bara.

Jag tror du blandat ihop respekt och tolerans. Man behöver inte alls respektera andra, så länge man är tolerant.

Respekt är inget man kan kräva från någon annan, och det är aldrig korkat att ifrågasätta andras åsikter. Om du inte kan argumentera för din åsikt, varför ska jag respektera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag tror du blandat ihop respekt och tolerans. Man behöver inte alls respektera andra, så länge man är tolerant.

Respekt är inget man kan kräva från någon annan, och det är aldrig korkat att ifrågasätta andras åsikter. Om du inte kan argumentera för din åsikt, varför ska jag respektera den?

Nej, läs på vad respekt betyder (har flera betydelser).
Och jo, det är en ganska dum sak att ifrågasätta åsikter som rör sig om sånt här,
jag kan inte svara på varför jag föredrar skärmen på min HTC One framför S4an, jag vet bara att jag gör det.
Vad skulle du svarat?

Jag skulle lika gärna kunna säga till dig att jag inte respekterar din åsikt om att vanilj är den godaste glassen
bara för att du inte kan förklara varför du gillar den mer än någon annan glassmak.
Dock kan du ifrågasätta varför någon tycker att en iPhone till exempel, är "bättre" än andra telefoner,
men det är inte samma sak. Det är olika "sorters" åsikter,
och att inte respektera att någon föredrar en annan färgåtergivning är, om du frågar mig, riktigt löjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loce:

Dessutom tål de mer än glas eller aluminium

Nej, det gör dom inte. Billigare/lättare att fixa möjligtvis (om "luckan" går sönder) men hållbarare är de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej, läs på vad respekt betyder (har flera betydelser).
Och jo, det är en ganska dum sak att ifrågasätta åsikter som rör sig om sånt här,
jag kan inte svara på varför jag föredrar skärmen på min HTC One framför S4an, jag vet bara att jag gör det.
Vad skulle du svarat?

respekt

  • Respekt betecknar i vardagligt tal aktning eller vördnad för en person.

  • Mer konkret innebär detta att man värdesätter en persons egenskaper.

Inget att ovanstående är applicerbart här.

Skrivet av Friterad:

Jag skulle lika gärna kunna säga till dig att jag inte respekterar din åsikt om att vanilj är den godaste glassen
bara för att du inte kan förklara varför du gillar den mer än någon annan glassmak.
Dock kan du ifrågasätta varför någon tycker att en iPhone till exempel, är "bättre" än andra telefoner,
men det är inte samma sak. Det är olika "sorters" åsikter,
och att inte respektera att någon föredrar en annan färgåtergivning är, om du frågar mig, riktigt löjligt

Varför är det okej att ifrågasätta personers mobiltelefonpreferenser, men inte deras glasspreferenser?

Varför är det så viktigt för dig att folk respekterar dina åsikter?

Permalänk
Avstängd

När kommer de riktigt små Androidmobilerna tillbaka? Det borde ju finnas en marknad för sådana nu när var och varannan har en surfplatta som komplement.

Hade en X10 Mini 2010-2011 medan flickvännen har en Xperia Mini Pro sedan länge.
Båda har fullt användbara skärmar, även om ju större är bättre när man använder mobilen som "dator".

Har varit mycket nöjd med mobiler med stora skärmar i flera år efter X10 Mini, först Desire HD med en [då] enorm skärm på 4,3 tum. Sedan bytte jag upp till den mer lagom stora 5,3 skärmen på Note.

Har ändra hur jag använder mobilen till vardags och stora mobiler med 4-5 tums skärmar är alldeles för otympligt i fickan.

Söker med ljus och lyckta en Androidmobil med topp cpu, grafik och minne men fickvänligare 3-3,5 tums skärm.
Snälla Samsung kan ni göra en Mini version av S5 som är fickvänligare än fjolårets S4 Mini.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

respekt

  • Respekt betecknar i vardagligt tal aktning eller vördnad för en person.

  • Mer konkret innebär detta att man värdesätter en persons egenskaper.

Inget att ovanstående är applicerbart här.

Varför är det okej att ifrågasätta personers mobiltelefonpreferenser, men inte deras glasspreferenser?

Varför är det så viktigt för dig att folk respekterar dina åsikter?

Båda betydelserna är rätt, grattis, men du har missat lite.
Respekt har en tredje betydelse, som är att man tillåter någon att vara den som den är,
du har aldrig hört uttrycket "respektera andra" eller "respektera din medmänniska" eller?

Du verkar inte ha bra läsförståelse, förstår du inte skillnaden på åsikterna? För i så fall går det
ju inte att prata med dig om du inte fattar vad jag menar. Men jag ska försöka en gång till:

En mobilpreferens är något du kan förklara, därför kan du ifrågasätta det, en glasspreferens finns ingen
riktig förklaring till varför, alltså är det ganska dumt att fråga.
"Varför tycker du röd är finare än grönt?" Tycker inte du att en sådan fråga är lite dum?
Det är samma sak som glassen, men inte samma sak som mobilen.
Om vi tar iPhonen igen, du frågar mig varför det är en så bra telefon,
jag säger till exempel att jag tycker designen är bäst, då kan du fråga åter, varför är designen så bra?
Låt oss då säga att jag skulle föredra formen och känslan i handen, och utseendet.
Men nu tar det stopp, jag kan inte svara på varför jag tycker den känns bättre i handen,
den gör det bara helt enkelt.

Sedan är det skillnad på att ifrågasätta en åsikt och att respektera den, du måste inte hålla med
om att iPhone har bra design, du måste inte hålla med om att rött är finare än grönt osv,
det är inte vad respekt handlar om utan att tillåta att folk får vara som dom är, och tycka som dom tycker.
Självklart finns det andra betydelser för respekt, som du skrev, men det är ju givetvis inte dom betydelserna
jag syftar på, eller hur?

Permalänk
Medlem

känns nästan som smartphones är nästan fulländade, du ser typ inte skillnad på 13 mot 16 megapixlar, det som känns viktigare nu tycker jag är att uppgradera batterier elr uppfinna batterier som håller mycket mycket längre än de gör idag, tycker man ska kunna ha en mobil och använda i iallafall några dagar på en laddning, då är jag nöjd. samsung galaxy 6 kommer säkerligen ha ultra hd skärm, men man ser ju förfan inte skillnad på en sån liten skärm. jag minns för några år sedan, då fick man kompromissa, antingen bra kamera, eller stor skärm, antingen snabb telefon och sämre nåt annat, men nu har alla mobiler allt de bästa typ, de e ju en positiv sak iallafall.

Permalänk
Skrivet av pokerproffset:

känns nästan som smartphones är nästan fulländade, du ser typ inte skillnad på 13 mot 16 megapixlar, det som känns viktigare nu tycker jag är att uppgradera batterier elr uppfinna batterier som håller mycket mycket längre än de gör idag, tycker man ska kunna ha en mobil och använda i iallafall några dagar på en laddning, då är jag nöjd. samsung galaxy 6 kommer säkerligen ha ultra hd skärm, men man ser ju förfan inte skillnad på en sån liten skärm. jag minns för några år sedan, då fick man kompromissa, antingen bra kamera, eller stor skärm, antingen snabb telefon och sämre nåt annat, men nu har alla mobiler allt de bästa typ, de e ju en positiv sak iallafall.

Tja, hade räckt med 4 megapixlar (kan skriva ut ett A4 utan förstoring). Så det känns mer som försäljnings knep. Hade varit bra dock om mobiler med 3Gb ram hade lanserats.

Min på 1Gb är tok för klent och är rädd för om jag uppgraderar till 2Gb nu så kommer det bli för lite. Så både ram och batteri måste förbättras dock har S modellerna fördelen att man kan byta till större batterier.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Båda betydelserna är rätt, grattis, men du har missat lite.
Respekt har en tredje betydelse, som är att man tillåter någon att vara den som den är,
du har aldrig hört uttrycket "respektera andra" eller "respektera din medmänniska" eller?

[...]

Självklart finns det andra betydelser för respekt, som du skrev, men det är ju givetvis inte dom betydelserna
jag syftar på, eller hur?

Du kan inte hitta på egna betydelser och basera dina argument kring detta.

Skrivet av Friterad:

Du verkar inte ha bra läsförståelse, förstår du inte skillnaden på åsikterna? För i så fall går det
ju inte att prata med dig om du inte fattar vad jag menar. Men jag ska försöka en gång till:

En mobilpreferens är något du kan förklara, därför kan du ifrågasätta det, en glasspreferens finns ingen
riktig förklaring till varför, alltså är det ganska dumt att fråga.

[...]

Men nu tar det stopp, jag kan inte svara på varför jag tycker den känns bättre i handen,
den gör det bara helt enkelt.

Så i slutändan är det lika omöjligt att förklara varför man gillar en mobiltelefon, som det är att förklara varför man giller en glass, alltså?

Verkar inte som att det är min läsförståelse som är problemet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Du kan inte hitta på egna betydelser och basera dina argument kring detta.

Så i slutändan är det lika omöjligt att förklara varför man gillar en mobiltelefon, som det är att förklara varför man giller en glass, alltså?

Verkar inte som att det är min läsförståelse som är problemet här.

Hittar på? Du kan ju kolla på flera sidor, eller en svensk ordbok, så hittar du mer än de 2
betydelserna som du nämnde. Innan du anklagar någon för att ljuga så kanske du borde
ta reda på lite själv? Ett tips bara.

Jag kan förklara varför jag gillar telefonen, men det är möjligt
att det som gör att jag gillar den kanske inte kan förklaras, eller så kan det förklaras.
Det beror på vad det handlar om, en del saker kan vi inte riktigt förklara helt enkelt,
och då tycker jag att det är ganska dumt att ställa frågan.

Källor: Wiktionary, Svenska Akademin (som jag håller i min hand)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Om vi tar iPhonen igen, du frågar mig varför det är en så bra telefon,
jag säger till exempel att jag tycker designen är bäst, då kan du fråga åter, varför är designen så bra?
Låt oss då säga att jag skulle föredra formen och känslan i handen, och utseendet.
Men nu tar det stopp, jag kan inte svara på varför jag tycker den känns bättre i handen,
den gör det bara helt enkelt.

Det verkar som om du ibland har svårt för, eller tycker att det är problematiskt för dig att förklara dig. Det kan ju faktiskt påverka hur folk ser på dig och vilken respekt de ger (eller snarare kanske som här, inte ger) dig. Tycker du att detta samband verkligen är så väldigt märkligt?

Skrivet av Friterad:

Sedan är det skillnad på att ifrågasätta en åsikt och att respektera den, du måste inte hålla med
om att iPhone har bra design, du måste inte hålla med om att rött är finare än grönt osv,
det är inte vad respekt handlar om utan att tillåta att folk får vara som dom är, och tycka som dom tycker.

Nu är jag ingen extrem forumbrukare (brukar posta och läsa någon gång varannan/vare tredje dag på SweC, även om jag läser nyheter dagligen), så kan inte påstå att jag känner till allt och alla här, men har trots min ganska korta tid och inte så stora aktivitet, redan sett dig utmärka dig för att verkligen aldrig ge någon annan som innehar motsatta preferenser till dig någon som helst "respekt". Snarare precis tvärt om.

Kanske är du en av de få på forumet som jag närmast sett trolla och klanka ner på andra gällande vad de föredrar och tycker är snyggt eller bättre. Speciellt när det gäller mobiltelefoner så har jag, men min som sagt begränasde erfaranhet, redan upplevt dig som en väldigt dogmatisk. Föruom iPhone så har jag flera telefoner med Windows Phone, och trots att jag inte hänger så mycket här, så har hag i de få trådar jag läst och postat om WP ofta stött på dig med nedvärderande och negativa kommentarer om det systemet och dess användare. Oftast på en väldigt respektlös [sic] och infantil nivå.

Så att i denna tråd se dig beklaga dig över varför du inte får någon "respekt" ifrån andra på forumet känns verkligen som det klassiska uttrycket att kasta sten i glashus.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det verkar som om du ibland har svårt för, eller tycker att det är problematiskt för dig att förklara dig. Det kan ju faktiskt påverka hur folk ser på dig och vilken respekt de ger (eller snarare kanske som här, inte ger) dig. Tycker du att detta samband verkligen är så väldigt märkligt?

Nu är jag ingen extrem forumbrukare (brukar posta och läsa någon gång varannan/vare tredje dag på SweC, även om jag läser nyheter dagligen), så kan inte påstå att jag känner till allt och alla här, men har trots min ganska korta tid och inte så stora aktivitet, redan sett dig utmärka dig för att verkligen aldrig ge någon annan som innehar motsatta preferenser till dig någon som helst "respekt". Snarare precis tvärt om.

Kanske är du en av de få på forumet som jag närmast sett trolla och klanka ner på andra gällande vad de föredrar och tycker är snyggt eller bättre. Speciellt när det gäller mobiltelefoner så har jag, men min som sagt begränasde erfaranhet, redan upplevt dig som en väldigt dogmatisk. Föruom iPhone så har jag flera telefoner med Windows Phone, och trots att jag inte hänger så mycket här, så har hag i de få trådar jag läst och postat om WP ofta stött på dig med nedvärderande och negativa kommentarer om det systemet och dess användare. Oftast på en väldigt respektlös [sic] och infantil nivå.

Så att i denna tråd se dig beklaga dig över varför du inte får någon "respekt" ifrån andra på forumet känns verkligen som det klassiska uttrycket att kasta sten i glashus.

mvh,
martin

Du kanske borde länka dit där jag antagligen klankar ner på WP använder osv,
mycket möjligt att jag skrivit negativt om WP när det gäller fakta eller saker som jag tycker
är dåligt med det, men inte om just användare.
Det enda jag kan tänka mig att du syftar på är om jag skrivit skit om "fanboys".

Jag krävde aldrig respekt i sig, utan jag skrev att en del har svårt att respektera andras åsikter,
att folk inte kan respektera att någon annan tycker annorlunda, ofta kommer detta från "fanboys"
som har knäböjt inför ett visst företag eller en produkt, och blundar för fakta osv.
Såna människor kan jag inte respektera, var själv lite så för länge länge sedan (fanboy alltså),
tur nog är man inte kvar i träsket utan har lyckats öppna ögonen och se sig omkring.

I alla fall, jag tror nog du endast har läst mina inlägg, och inte vad/vem jag svarade på och
vad denne hade skrivit, det händer hela tiden tråkigt nog och då får man plötsligt fel bild av det hela.
Ibland kan det vara att en viss användare har skrivit mycket (eller bara) om ett visst ämne
och håller till där för det mesta, i olika trådar (med liknande ämne) kanske jag skrivit till samma person,
ofta då fans av något företag, eller också en "hatare" som bara skriver negativt om ett företag/produkt
även om det dom säger inte stämmer (alltså påstod fakta).
Dock som du skrev själv är du inte så aktiv i forumet, så det kanske du inte lagt märke till bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Likaså är det bara en kommentar liksom alla andra.
Hade man levt i din lilla värld där man inte kan kritisera saker och ting hade vi varit
kvar i stenåldern. Jag vill ju att Samsung ska göra bra telefoner, men eftersom det finns en
del saker med dom som jag verkligen ogillar så säger jag det, som många andra gör,
och det kan ju påverka nya versioner, som du kanske märkt så ska tydligen
S5 inte ha samma färger som tidigare modeller, varför tror du det?
Ja inte gjorde dom det för skojs skull i alla fall. Sedan så tycker jag faktiskt inte att en telefon
är ett "bara", det är ett verktyg, i dagens samhälle väldigt bra och ibland viktigt verktyg,
och när man köper en mobil för 6k så vill man ju att den ska vara så nära felfri som möjligt, eller?

Du borde ersätta Roshan Jamkatel, som testare!
Du är väldigt bra på kritik osv. För dina åsikter här har en väldigt stor påverkan här eller hur, Fritte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hittar på? Du kan ju kolla på flera sidor, eller en svensk ordbok, så hittar du mer än de 2
betydelserna som du nämnde. Innan du anklagar någon för att ljuga så kanske du borde
ta reda på lite själv? Ett tips bara.

Det här är vad SAOL har att säga om saken. Peka gärna ut avsnittet om hur alla åsikter kräver respekt, har svårt att hitta den biten.

Skrivet av Friterad:

Vet du vad respekt betyder? Det betyder bl.a att låta andra vara som de är, du tycker alltså inte man ska
respektera andra för att vara sig själva?

Skrivet av Friterad:

Jag krävde aldrig respekt i sig, utan jag skrev att en del har svårt att respektera andras åsikter,
att folk inte kan respektera att någon annan tycker annorlunda, ofta kommer detta från "fanboys"
som har knäböjt inför ett visst företag eller en produkt, och blundar för fakta osv.

Lustigt att du nämner att fanboys blundar för fakta, när hela denna diskussion började med att du slog från dig objektiva testvärden till förmån för subjektiva upplevelser.

Vad sägs om att du själv börjar respektera andras åsikter, innan du börjar kräva att dom respekterar dina?

Och innan du kläcker ur dig ännu en löjeväckande analogi med telefoner och glass, lägg märke till att jag aldrig kommenterat dina eller någon annans åsikter om något annat än ditt bristfälliga användande av ordet "respekt".