Vad är den där lukten som framförallt nätaggregat ger ifrån sig?

Permalänk
Medlem

Vad är den där lukten som framförallt nätaggregat ger ifrån sig?

Man brukar referera till den som "ny elektronik" -doft eller som kritor.

Framförallt nätaggregat har den här doften.

OBS! det är ingen bränd doft jag pratar om och det är inget fel på grejorna. Utan PSU:er luktar så här även när de är avstängda om man luktar när dem.

ett OBS till:

Ibland refererar folk till doften som "ozon" fast det där är avfärdat och är inte möjligt i en dator - det krävs mycket högre voltspänningar för att en gnista ska bilda ozon i luften.

Man kan känna denna doften från annan ny elektronik också men den är väldigt påtaglig från nätagg.

?

Permalänk
Medlem

Elektronik är ofta behandlat med olika kemikalier och när nätagget blir varmt av all ström så förångas de.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Det är massa olika kemiska ämnen som ångar bort från varma komponenter.

T ex plast (tänker här på termoplast, sådan man smälter vid bearbetning, eftersom det är inom mitt yrkesområde) innehåller massa olika ämnen, det kan vara tillsatser för att ge plasten bättre egenskaper (flamskydd, UV-skydd, mjukgörare, smörjmedel mm), dessa kan kokas ur vid användning/uppvärmning och avge doft, även andra molekyler som inte är fullständigt bundna under tillverkning, alla plaster har en karakteristisk doft (både som råvara och efter tillverkning, eller vid förbränning).

Detta gäller även andra produkter i elektronik, lim, härdplast, lack etc.

Vissa material avger mer än andra, skall det användas i bilar t ex så kan höga krav ställas på hur mycket det får avge, eller saker för livsmedel och medicin, detaljer för tekniskt bruk kanske hellre får lukta starkt om de uppfyller de mekaniska kraven, man luktar kanske inte så noga på sina skidbindningar eller sin skoter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

fast som jag skrev gäller detta när aggregatet är avstängt. Jag plockade t ex fram ett corsair cx430 som legat i sin originalkartong i ett halvår - bara använt några minuter och denna doften var tydlig.

känner även doften från ett annat fractal-nätagg som sitter i en pc och har gjort det i 2,5 år. Doften känns om man luktar vid agget även nu då PC:n inte varit igång på ett par veckor.

Permalänk
Medlem

alltså det kan säkert lukta mer när det är igång och kör - men det luktar även i avstängt läge utan ström

Permalänk
Medlem

Det ångar av kemiska ämnen även vid rumstemperatur, men det ökar så klart vid användning när temperaturen stiger.

Med tiden så avtar lukten, gammal elektronik luktar ofta mindre än ny.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hjälpsam

Tror det är doften av flammskydd som du tänker på

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tror det är doften av flammskydd som du tänker på

Flammskydd? Alltid trott/tänkt att det är elektrolyt från kondensatorerna som ger den karakteristiska "elektronikdoften"

Permalänk

Orginalfläktarna i mitt 350D luktade så med trots att jag aldrig kört dem så luktade de "bränt" typ bakelit.
Nätagg luktar gött när dom är nya tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Som någon skrev - jag står också mellan elektrolyt från kondingarna eller flammskyddsmedel - dessa två verkar mest troliga.

Det är absolut ingen äcklig doft per definitiion - som någon här ovan skrev skulle jag också beskriva det som en skön doft - lite nybilsdoft. Men ändå intresserad av vad det är.

Men kan vi alla vara överens då om att denna doften är normal? om ni luktar vid gallret på ert nätagg så luktar det lite som kritor/ozon/plast -typ

?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är lukten av giftiga ångor, det är en massa gosaker som dunstar bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle det vara elektrolyt från kondingarna skulle nätaggen ge upp rätt snart.

Dessutom brukar sprängda kondingar lukta fruktansvärt illa, på ett helt annat vis, mer kattpiss och död än elektronik.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hullan:

Som någon skrev - jag står också mellan elektrolyt från kondingarna eller flammskyddsmedel - dessa två verkar mest troliga.

Det är absolut ingen äcklig doft per definitiion - som någon här ovan skrev skulle jag också beskriva det som en skön doft - lite nybilsdoft. Men ändå intresserad av vad det är.

Men kan vi alla vara överens då om att denna doften är normal? om ni luktar vid gallret på ert nätagg så luktar det lite som kritor/ozon/plast -typ

?

Varför sitter du och sniffar på ditt nätagg..? Speciellt om det nu skulle vara giftiga ångor.

Har själv aldrig lagt märke till någon doft, men jag brukar väl inte sitta och trycka näsan mot datorn heller

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

Men kan vi alla vara överens då om att denna doften är normal? om ni luktar vid gallret på ert nätagg så luktar det lite som kritor/ozon/plast -typ

Jo, det brukar alltid lukta, mer eller mindre. Har också funderat på detta, och misstänker flamskyddsmedel, som redan sagts.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Aah, doften av ett nyköpt nätaggregat på morgonen piggar alltid upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför sitter du och sniffar på ditt nätagg..? Speciellt om det nu skulle vara giftiga ångor.

Har själv aldrig lagt märke till någon doft, men jag brukar väl inte sitta och trycka näsan mot datorn heller

jag sitter inte och sniffar - jag kände doften tydligt när jag packade upp nätagget ur kartongen och luktade då närmre för att ta reda på källan till doften. Sedermera luktade jag på mina andra två PC:s för att verifiera att de nätaggen också luktar likadant

det är väl så vi människor gör för att identifiera dofter, eller?

Permalänk
Medlem

Dom luktar härligt gött när dom är nya, gör samma sak ;D

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Teknik made in china luktar mest. Undrar hur onyttigt det är.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Inget man bör ha i sovrummet, är min misstanke.

Borde nog få bränna ut i väl ventilerat utrymme först..

Svetsrökstratt vid pcn kanske ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

ni menar alltså att man inte bör ha en PC i sovrummet? nog ganska många som har det...

Har man inte begränsat eller försökt styra de värsta flamskyddsmedeln via RoHS-direktiven? kan naturligtvis inte ta bort dem men man har nog reglerat användningen något iaf.

Kina har faktiskt en restriktion som är starkare än den vanliga Rohs - den som kallas "china rohs" symbolen är två pilar i en cirkel med "10" i mitten

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

ni menar alltså att man inte bör ha en PC i sovrummet? nog ganska många som har det...

Har man inte begränsat eller försökt styra de värsta flamskyddsmedeln via RoHS-direktiven? kan naturligtvis inte ta bort dem men man har nog reglerat användningen något iaf.

Kina har faktiskt en restriktion som är starkare än den vanliga Rohs - den som kallas "china rohs" symbolen är två pilar i en cirkel med "10" i mitten

Jag skulle inte tveka att ha datorn i sovrummet pga detta, utan enbart pga oljudet.

Det enda jag med säkerhet vet är att bromerade flamskyddsmedel är synnerligen illa, men så vitt jag vet är de totalförbjudna sedan många år tillbaka?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

det är inte ozon då?
El-motorer(fläkt) kan lukta lite ozon pga gnistan som bildas när det snurrar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

det är inte ozon då?
El-motorer(fläkt) kan lukta lite ozon pga gnistan som bildas när det snurrar.

jag har läst på annan plats att elfläktar och elvispar luktar som ozon - men att ozon i själva verket är omöjligt i så låga voltspänningar. Det krävs tydligen stora elverk, åska eller st elmos fire för att ozon ska bildas

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

det är inte ozon då?
El-motorer(fläkt) kan lukta lite ozon pga gnistan som bildas när det snurrar.

Visa mig en fläkt för datorkylning som inte är borstlös.

En borrmaskin eller elvisp kanske, men inte datorfläktar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag älskar doften av ny elektronik, konstigt nog. Antagligen inte för att doften luktar så gott utan att min hjärna kopplar ihop det med tidigare erfarenheter och spänning när jag köpt nya saker.
Det borde inte var Ozon då massa "kina-produkter" luktar likadant, även utan elektronik. Antar att det är nån typ av medel som sprutas på, kanske för att motverka skador/fukt under transport?

Permalänk
Medlem

Finns många olika dofter. Allt från flammskyddsmedel till skyddslacker, vanliga färger och lacker. Elytar luktar mer som en gammal stereo från 70-talet.

En del flammskyddsmedel är hormonstörande. Det är bra att vädra om man har köpt en ny dator eller så.

Ozon i dator? Nej

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns många olika dofter. Allt från flammskyddsmedel till skyddslacker, vanliga färger och lacker. Elytar luktar mer som en gammal stereo från 70-talet.

En del flammskyddsmedel är hormonstörande. Det är bra att vädra om man har köpt en ny dator eller så.

Ozon i dator? Nej

tack för ditt inlägg!

jag håller med dig om att Ozon i dator inte är möjligt - men inte för att jag kan något om det utan för att jag läst det. Skulle du vilja förklara varför det inte är möjligt?

jag ifrågasätter dig alltså inte utan vill lära mig

Permalänk
Rekordmedlem

Kineserna fyller nog ofta containrarna med kemikalier för att ta död på ohyra innan de skickar dem, det har ju hänt att de som lastar har skadats av sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

tack för ditt inlägg!

jag håller med dig om att Ozon i dator inte är möjligt - men inte för att jag kan något om det utan för att jag läst det. Skulle du vilja förklara varför det inte är möjligt?

jag ifrågasätter dig alltså inte utan vill lära mig

Ozon skapas i regel vid gnistbildning och det har man i regel inte i en dator.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ozon skapas i regel vid gnistbildning och det har man i regel inte i en dator.

Va? Min gnistrar det om varenda gång jag startar datorn...

Brukar få kommentarer om att det luktar "metalliskt" på mitt kontor, när datorerna varit igång en längre tid.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD