Fritt fram för operatörer att sluta lagra data

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet såhär i slutet av arbetsveckan. Om någon får mer information om vad Com Hem väljer att göra så får ni gärna citera eller skicka PM.

Permalänk
Medlem

moralpredikan incomming!

Skrivet av Chij:

Ja en negativ hake är väl att man inte längre har denna data som stöd till brottsutredningar och att fler kommer gå fria p.g.a. det. Nu när man gjort bedömningen att det må så vara "for the greater good" så måste man också hitta andra sätt till framgång istället, vilket eventuellt leder till några inhemska lagförändringar igen. Men den som lever får se.

För att citera (eller i alla fall parafrasera) Benjamin Franklin: Den som är villig att ge upp sina fri och rättigheter för en temporär känsla av säkerhet, förtjänar varken frihet eller säkerhet. Att vi idag har ett politiskt system som inte (publikt) skulle använda denna data till något oegentligt innebär inte att Sverigedemokraterna skulle låta bli att ändra lagen när de fick möjligheten för att tillskansa sig mera makt på samma sätt som görs i Ungern idag. För att se till att vi blir säkrare, förstås! Nästa steg blir väl att speciel polis skulle börja kolla kolla pass och id-handlingar på vem som helst som de möter på stan, för att försäkra sig om att de inte är brottslingar. De kanske skulle ha bruna skjortor som uniform på sommaren. Fast den polisen finns ju redan! Saknas bara skjortorna!

Jag sätter publikt inom parantes ovan, för det saknas inte rapporter och utlåtanden från olika instanser om att lagen inte ger ett tillräckligt skydd till medborgarna, att det är för lätt att få ut information från för många och att verktyget används för godtyckligt. Dvs. de processer och rutiner som finns förmår inte hindra att detta verktyg används för att skapa ett övervakningssamhälle. Titta bara på skåne-polisens register som varit uppe i media mycket det senaste!

Nej, den enda säkerhet vi kan hoppas på är att arbeta för att alla skall ha samma möjligheter och förmå alla att hoppa på tåget utan att diskriminera. Endast genom att föregå med gott exempel kan vi någonsin hoppas på att leva i ett öppet samhälle!

[/predikan]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kyre:

Troligtvis har du helt rätt. Det lär vara rätt dyrt att lagra hela svenska folkets kommunikation. Det är bara Bahnhof som tagit en ideologisk ställning. För Telia och de andra är det enbart en ekonomisk fråga, allt annat är falskt.

Har svårt att säga vilka det enbart är ekonomiskt för men det är tydligt att bahnhof har tagit ideologisk ställning till detta. (Dumt att dra alla över en kam).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alla som jublar över EU. Det var ju dom jävlarna skapade direktivet från första början. EU har inte tagit bort någon svensk idé. EU har tvingat på Sverige en dum idé och sen har en annan del av EU kommit fram till att det var en dålig idé. (Eu parlamentet mot Eu domstolen).

Känns som vår del av världen kommit tillbaka till rätt spår Vad gäller internet. Till slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Så nu är det valfritt för operatörerna om de vill bryta mot mänskliga rättigheter... Great.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Jag kanske har fattat helt fel,
MEN trafikdata kommer väl att lagras i minst 6 månader precis som tidigare?

Det är väl sparandet av meta-data som kritiseras?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag kanske har fattat helt fel,
MEN trafikdata kommer väl att lagras i minst 6 månader precis som tidigare?

Det är väl sparandet av meta-data som kritiseras?

Fo3

Exakt vad menar du med trafikdata? Självklart så lagras inte all data; det har aldrig gjorts heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Playboy_1338:

Äntligen har Sverige fått ut någonting bra, utav att vara med i EU.

Njaa. Nu var det ju EU som tvingade fram detta datalagringsdirektiv så att hylla EU för att de är så snälla och tar bort det är ju visserligen snällt av dig så så men är det väl kanske inte så välförtjänt kan jag tycka. De är inte bättre än att de hamnar på status quo.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Så jäkla rätt, min största fasa när det kommer till politik är att jag inte vill ha för mycket övervakning, jag vill att staten skall värna om individen, inte staten värnar om internationella bolag mot individernas beteende och straffa individerna.

Man kan inte ha en tankepolis, det är inte ok.
Detta visar tydligt att vi går mot rätt håll och är mycket tacksam över att många av leverantörerna är tydliga med att de vill sluta lagra (troligen inte ideologiskt utan ekonomiskt i flesta fall misstänker jag). Bahnhof gör iaf rätt för sig och visar att de fortsätter hålla samma linje som tidigare.

Och tänk om alla enskilda individer skötte sig exemplariskt, då hade vi sluppit en hel del sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Och tänk om alla enskilda individer skötte sig exemplariskt, då hade vi sluppit en hel del sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Tvek, det har ju aldrig handlat om brottslighet vad jag kan se.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Törs man posta ett "gött" utan att bli stämplad som Public Enemy #1 av underhållningsbranschen tro..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Grymt!

Riktigt goda nyheter!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag kanske har fattat helt fel,
MEN trafikdata kommer väl att lagras i minst 6 månader precis som tidigare?

Det är väl sparandet av meta-data som kritiseras?

Fo3

Skrivet av Thomas:

Exakt vad menar du med trafikdata? Självklart så lagras inte all data; det har aldrig gjorts heller.

För att förtydliga, det du kallar för "trafikdata" har aldrig sparats. Det som sparats är metadata (se det som information om data som överförs, men inte datan i sig), och det säger man alltså nu på EU-nivå inte är ok. Med andra ord bör inte någon som helst information om vem som kontaktat vem sparas längre.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Självcensur har jag tillämpat sen datalagringsdirektivet kom till. ;),redan där har du det första hotet mot demokrati.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som det råder lite olika uppfattningar om vilken sorts data det är exakt som beslutet gäller. Operatörerna lagrar idag en stor mängd data (viss data för sin egen skull samt viss data för att de måste enligt allehanda lagar). Allt från mast-data (vilka IMEI som varit uppkopplade på vissa master) till vanlig kommunikationsdata (vem ringer vem och när).

Kan någon insatt förklara exakt vilken sorts data detta beslut gäller, alltså vad den datan innehåller? För man kan ju inte heller förbjuda en operatör från att hålla reda på vad som händer i deras nät, eller för den delen vid behov se tillbaka i tiden och se vad som hänt ifall något nu händer (inte minst säkerhetsmässigt).

Permalänk
Medlem

Får hoppas BBB också stoppar datalagringen... Annars kanske man tyvärr behöver byta till Comhem....

Aja riktigt trevligt nyhet i alla fall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

faan vad skönt!

verkar som bredband2 kommer sluta lagra data... tur det jag hade annars tänkt och ringt och ställa på dom ikväll... för finns ingen anledning att dom ska spara data om mig under så lång tid ananrs..

Tycka vad man vill om EU men biland gör dom fan bra saker! Men å andra sidan var de det ju EU som tvingade på oss den här skiten från början! och tror dessvärre det kommer komma mer sådan "skit" från EU framöver..

http://www.bredband2.com/nyheter/bredband2-v%C3%A4lkomnar-pts...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Segas:

Och tänk om alla enskilda individer skötte sig exemplariskt, då hade vi sluppit en hel del sånt här.

Det är det anarki och Kommunism bygger på

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chij:

Känns som det råder lite olika uppfattningar om vilken sorts data det är exakt som beslutet gäller. Operatörerna lagrar idag en stor mängd data (viss data för sin egen skull samt viss data för att de måste enligt allehanda lagar). Allt från mast-data (vilka IMEI som varit uppkopplade på vissa master) till vanlig kommunikationsdata (vem ringer vem och när).

Kan någon insatt förklara exakt vilken sorts data detta beslut gäller, alltså vad den datan innehåller? För man kan ju inte heller förbjuda en operatör från att hålla reda på vad som händer i deras nät, eller för den delen vid behov se tillbaka i tiden och se vad som hänt ifall något nu händer (inte minst säkerhetsmässigt).

Det har aldrig funnits något förbud att lagra datan i någon form som du nämner. Varken ena eller andra typen. Så ett datalagringsförbud är inte så relevant att prata om i sammanhanget. Operatörerna kommer inte ha några problem med vad de inte får spara.

Däremot är det inte längre tvingande att lagra metadata om när en ändnod kopplar upp sig, hur denne kopplar upp sig och mot vem denna kopplar upp sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vem har betalat för denna lagring?
Kommer EU betala tillbaka investeringar och driftkostnader för denna lagring?
Finns det möjlighet att som enskild person kräva tillbax pengar?

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/ComHemAB/status/454610715496562689

Frågade Comhem och de slutar lagra data på måndag 15.00.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Tvek, det har ju aldrig handlat om brottslighet vad jag kan se.

Det började ju med terrorism om jag minns rätt, men jag menade mest på att om ingen brottslighet fanns, skulle någon anledning att avlyssna/lagra kommunikation aldrig behövas.

Eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det har aldrig funnits något förbud att lagra datan i någon form som du nämner. Varken ena eller andra typen. Så ett datalagringsförbud är inte så relevant att prata om i sammanhanget. Operatörerna kommer inte ha några problem med vad de inte får spara.

Däremot är det inte längre tvingande att lagra metadata om när en ändnod kopplar upp sig, hur denne kopplar upp sig och mot vem denna kopplar upp sig.

Det finns flera förbud/begränsningar som redogör för vad man får spara och lagra och hur länge, dessa har ju gått lite hand i hand med andra direktiv som talar om vad man måste spara. Men ja, kanske orelevant i denna debatt, handlar nog främst om att jag fortfarande inte förstått vad det hela handlar om.

Sedan pratar vi ju så klart om äpplen och päron när vi diskuterar mobiloperatörer, ISP's, kabelleverantörer och alla andra operatörer. Därav min initiala fråga kring exempel på konkret data som detta direktiv tvingade operatörerna att lagra. Att en ändnod kopplar upp sig och mot vem den kopplar upp sig har ju lagrats sedan teknikens begynnelse när detta blev möjligt, inte minst av säkerhetsskäl som ovan sagt.

Att vara ansvarig över ett nät i egenskap av en operatör/tjänsteleverantör kräver ju också att man skall kunna reda ut eventuella problem och frågetecken om behov uppstår (tekniska, säkerhetsmässiga, juridiska osv), inte bara rycka på axlarna och hävda att "folk får göra vad de vill och vi lägger oss inte i."

Skrivet av Zadazi:

Fler som kommer gå fria?
Har datan som lagrats används någon gång i sverige? Kan inte minnas något fall där insamlad data ska ha används iaf.

Det kan jag säkert svara på om vi kan reda ut vilken sorts data detta faktiskt handlar om. Diverse masttömningar och annan stöddata från ISP's används i varje brottsfall där detta är relevant. Men nu vet jag inte om det handlar om den typen av data eller ej. Läs igenom vilken FUP som helst så ser du det och hur det används.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chij:

Det finns flera förbud/begränsningar som redogör för vad man får spara och lagra och hur länge, dessa har ju gått lite hand i hand med andra direktiv som talar om vad man måste spara. Men ja, kanske orelevant i denna debatt, handlar nog främst om att jag fortfarande inte förstått vad det hela handlar om.

Ja, jo det har du helt rätt i (jobbar själv i företag som bara pysslar med databaser och visst finns känner jag till att det finns en hel del regler kring detta). Jag formulerade mig tokigt ;). But you got my point.

Skrivet av Chij:

Sedan pratar vi ju så klart om äpplen och päron när vi diskuterar mobiloperatörer, ISP's, kabelleverantörer och alla andra operatörer. Därav min initiala fråga kring exempel på konkret data som detta direktiv tvingade operatörerna att lagra. Att en ändnod kopplar upp sig och mot vem den kopplar upp sig har ju lagrats sedan teknikens begynnelse när detta blev möjligt, inte minst av säkerhetsskäl som ovan sagt.

Att vara ansvarig över ett nät i egenskap av en operatör/tjänsteleverantör kräver ju också att man skall kunna reda ut eventuella problem och frågetecken om behov uppstår (tekniska, säkerhetsmässiga, juridiska osv), inte bara rycka på axlarna och hävda att "folk får göra vad de vill och vi lägger oss inte i."

Yepp. Det är ju en rimlig frågeställning. Mycket bra sådan.
Det här kan jag mindre om, men jag tror inte att alla sitebesök loggades av alla alla kunders besök tidigare. Iaf inte av internetleverantörerna.
Däremot har ju datamängder och en del annat loggats sedan väldans länge. Skulle ju vara svårt att veta när man uppnår datamängdsgränser på 3G/4G-abonnemang annars. Precis som du säger.
För det är väl en del skillnad på att lagra datamängdsåtgång och att lagra alla sitebesök och protokolltyper som används för varje kund.
Sen kan man ju fråga sig om det gör någon större skillnad för vanliga telefonbesök och SMS. För dessa lär väl operatörerna haft metadata kvar sedan innan lagen trädde i kraft också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kom inte detta beslut igår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För det är väl en del skillnad på att lagra datamängdsåtgång och att lagra alla sitebesök och protokolltyper som används för varje kund.

Utan tvekan, och om det handlar om att mobiloperatörer och ISP's tvingas lagra samtliga sitebesök och protokolltyper etc. så håller jag helt med om att det är helt onödigt. Om det nu handlar om den typen av uppgifter, dvs. Det är precis det jag har försökt få svar på från början

Permalänk
Medlem

T3 meddelar att dom med omedelbar verkan slutar lagra och raderar gammal data.

Skönt att fler följer med.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Telia har gått ut och sagt på sin Facebook att de nu håller nu på att radera all lagrad data.

Citat:

Vi tycker domen är bra eftersom den syftar till att skydda våra kunders integritet. Vi har tills vidare avbrutit den lagring som vi var ålagda att göra enligt Datalagringsbestämmelserna tills vi vet vad som gäller enligt svenskt rättsväsende. Trevlig helg //Marielle

Citat:

Telia håller på att radera de uppgifter som vi sparat enligt datalagringsdirektivet. //Marielle

ref: https://sv-se.facebook.com/telia?filter=2

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Väntar ännu på ett beslut från Bredbandsbolaget. Får hoppas de hoppar på tåget också, annars är det kanske dags att se sig om efter annan leverantör.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.