Permalänk

Custom PC - Framtiden?

Tjena!

Jag ska ge mig in i datorbranschen och har lite att fundera på.
Hur tror du att datorns framtid ser ut? Kommer fler och fler att välja att köpa en färdig dator från valfri elektronikkedja eller finns det fortfarande framtid för dom i custom PC branschen? Detta ämne oroar mig lite då bara riktiga hårdkokta gamers är dom som investerar i en custom PC. Kommer den marknaden försvinna helt i skuggan av färdiga datorer på din lokala Elgiganten eller liknande kedja?

Tacksam för svar,
/KDAson

Permalänk
Medlem

Framtidens dator för gemene man tror jag antingen är inbyggd i skärmen, möjligt att det blir några fler puckar liknande Intels NUC.

Folk som vill ha eller behöver så mycket prestanda som det går att få kommer fortsätta bygga eget eller köpa workstations från HP, Dell m fl. Tror modulära gamingdatorer kommer finnas ett tag till, men de kommer nog också krympa lite ifrån ATX-standarden. mITX ser ju ut att vara populärt redan.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av KDAson:

Tjena!

Jag ska ge mig in i datorbranschen och har lite att fundera på.
Hur tror du att datorns framtid ser ut? Kommer fler och fler att välja att köpa en färdig dator från valfri elektronikkedja eller finns det fortfarande framtid för dom i custom PC branschen? Detta ämne oroar mig lite då bara riktiga hårdkokta gamers är dom som investerar i en custom PC. Kommer den marknaden försvinna helt i skuggan av färdiga datorer på din lokala Elgiganten eller liknande kedja?

Tacksam för svar,
/KDAson

Jag tror den typiska kunden som köpte ex en HP dator på elgiganten för 7000kr kommer eller har gått över till att använda laptops eller surfplattor. Men tror inte det blir lätt att leva på att bygga datorer åt folk ( eller förstod jag dig rätt?) med tanke på att ex komplett och inet redan bygger ihop datorer mot en kostnad på 700kr eller så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror den typiska kunden som köpte ex en HP dator på elgiganten för 7000kr kommer eller har gått över till att använda laptops eller surfplattor. Men tror inte det blir lätt att leva på att bygga datorer åt folk ( eller förstod jag dig rätt?) med tanke på att ex komplett och inet redan bygger ihop datorer mot en kostnad på 700kr eller så.

Du förstod mig rätt.

Framtiden ser med andra ord inte så ljus ut för datorbyggen.

Permalänk
Entusiast

Nu vet jag inte om min världsbild är fel men det har väl alltid varit så att endast de insatta har byggt sina datorer och Svenssons har gått till Elgiganten för närmaste OEM-dator?

Det som dock kommer att locka bort många kunder från PC i stort är förmodligen surfplattor då det inte behövs så mycket prestanda som till exempel en PC har för att göra vardagssysslorna på Internet som många gör idag så som Facebook, Youtube med mera.
En grej som också förstör intresset en hel del för en PC är nog själva prestandan på dessa OEM-datorer då de i 9.9 fall av 10 inte är smart byggda.

Köper man en "kontorsdator" för typ 5000-6000kr så har de bara slängt ihop det allra billigaste och lagt dit så mycket bloatware att datorn känns långsam jämfört med en surfplatta.
Går man upp i pris och köper en "gamingdator" (Från Elgiganten) så får man en i7:a och kanske ett GTX 650 och så tror man att det är vad man får av en PC och köper en konsol istället eller spelar casual på en surfplatta livet ut...

Det som behövs är kunskap om stationära PC's för den breda massan för att de ska bli intressanta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu vet jag inte om min världsbild är fel men det har väl alltid varit så att endast de insatta har byggt sina datorer och Svenssons har gått till Elgiganten för närmaste OEM-dator?

Det som dock kommer att locka bort många kunder från PC i stort är förmodligen surfplattor då det inte behövs så mycket prestanda som till exempel en PC har för att göra vardagssysslorna på Internet som många gör idag så som Facebook, Youtube med mera.
En grej som också förstör intresset en hel del för en PC är nog själva prestandan på dessa OEM-datorer då de i 9.9 fall av 10 inte är smart byggda.

Köper man en "kontorsdator" för typ 5000-6000kr så har de bara slängt ihop det allra billigaste och lagt dit så mycket bloatware att datorn känns långsam jämfört med en surfplatta.
Går man upp i pris och köper en "gamingdator" (Från Elgiganten) så får man en i7:a och kanske ett GTX 650 och så tror man att det är vad man får av en PC och köper en konsol istället eller spelar casual på en surfplatta livet ut...

Det som behövs är kunskap om stationära PC's för den breda massan för att de ska bli intressanta.

De finns också de som plockar egna delar eller mejlar t.ex. Inet och ber de plocka ihop en bra dator för x kronor och sedan låter de bygga datorn. I de flesta fall så blir det ändå billigare än att köpa en "färdig" dator från Elgiganten.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Treant:

De finns också de som plockar egna delar eller mejlar t.ex. Inet och ber de plocka ihop en bra dator för x kronor och sedan låter de bygga datorn. I de flesta fall så blir det ändå billigare än att köpa en "färdig" dator från Elgiganten.

Mjo men frågan är hur stor den gruppen är, kanske är fler än jag tror?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem

Verkliga custombyggen kan nog ha en marknad men om det bara handlar om att montera ihop standarddelar, göra fönster och sleeva tror jag inte på det, däremot om man kunde få handbyggda unika lådor som är mer konsthantverk än en 4 kantig plåtlåda. Eller målning/printning av motiv eller varför inte skriva ut lådor i 3d skrivare.

Man kan ju skriva ut bilder på bussar och bilar eller få dem folierade men nått så till synes enkelt som att printa ett motiv på en datorsida är betydligt svårare,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns inga pengar i att bygga datorer åt folk. I alla fall inte som egen företagare. Det är service och reparation som genererar kulor.

AIO-datorer, Intel NUC, surfplattor och laptops dominerar väl marknaden ganska långt över stationärt idag. För att sälja ett "custom-bygge" och konkurrera med online-butikerna måste man ha nåt unikt att komma med. I lilla Sverige är allt sånt svårt redan ifrån början.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

För mig custom, aldrig i mitt liv färdiga oprisvärda datorer. Man sparar mycket på att köpa custom.

Om i framtiden bara färdigmonterade från företag avstår jag hellre att köpa dator och enbart håller mig till konsol sorry!

Permalänk
Medlem

Custom chassin tror jag har en framtid.
Vem vill inte ha en sådan här liksom?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Ser ut som fler färdigbyggda datorer ploppar upp på de stora elektronik affärerna, alltså sånna som inte är märkesdatorer.

Jag pratar Omni Pro, Taurus Overkill, Edge Destroyer o.s.v...

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk

Jag anser att det vore mycket sorgligt om datorbygget som intresse och arbete skulle upphöra helt. Vad ska man göra av sina kunskaper i att bygga datorer om just den marknaden försvinner...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KDAson:

Jag anser att det vore mycket sorgligt om datorbygget som intresse och arbete skulle upphöra helt. Vad ska man göra av sina kunskaper i att bygga datorer om just den marknaden försvinner...

Det är trotts allt skillnad på att bygga för sig själv eller att försöka sälja byggarbetet, många som bygger vad det än är som hobby skulle inte vara intresserade att köpa nått färdig eftersom det är byggandet som är det roliga snarare än funktionen på det man byggt, det spelar egentligen ingen roll om man snidar i trä eller bygger datorer eller bilar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, det finns ingen marknad för det du pratar om, iallafall inte på liten skala som det här. Du måste etablera ett märke då eller en tjänst, likt så Alienware fungerande innan Dell köpte upp dem.

Om du däremot talar om att tillverka egna hög kvalitativa chassin och tillbehör, ja så fall kan det definitivt finnas en marknad för det.

Skulle tippa på att av de som har "custom byggda" datorer 80% har köpt och byggt själv för det är deras hobby, de ville spara pengarna osv, 19% är sådana datorer byggda av vänner, familj osv och slutligen 1% köper custom byggda datorer ifrån ett företag, till dom räknar jag inte butikernas egna märken, Taurus, Thor osv, utan bara rena skära "hej vill du bygga en dator so är X bra för Y kr till mig" ärendena som man får in i sådana butiker ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta som jag känner som bara vill surfa, kolla på bilder, skriva dokument m.m köper en bärbar. De jag känner som vill spela köper oftast t.ex. Inet Taurus xxx. Ett fåtal har byggt själv men jag tror ändå marknaden är ganska liten då Inet Taurus t.ex. är tillräckligt prisvärda och välbalanserade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Jag tror att custom-byggen kommer att leva länge. Måste finnas hur många som helst som vill ha en flashig dator att visa upp på LAN eller skryta med. Det kanske inte är en marknad där du har miljontals kunder, men om du lyckas sprida dig internationellt också så kan det bli lyckat.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Om man kollar på custom-byggen generellt då. Kommer de finnas kvar eller kommer till exempel AIO-datorer ta över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Om man kollar på custom-byggen generellt då. Kommer de finnas kvar eller kommer till exempel AIO-datorer ta över?

Det blir en hobbist marknad och det är en marknad som är notoriskt oförutsägbar.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KDAson:

Om man kollar på custom-byggen generellt då. Kommer de finnas kvar eller kommer till exempel AIO-datorer ta över?

På lång sikt så kommer troligen allt att rymmas på samma krets och då blir det inte mycket att bygga, dels behövs det inte men det kommer även att bli svårt att göra nått annat än att välja låda till kretsen.
Vi är inte lång ifrån att allt utom speldatorer kan integreras på en krets redan idag och nu när 3d kretsar börjar komma så blir det ännu kompaktare och utvecklingen drivs på eftersom man strävar efter att få datorn portabel, en mobil har mer kraft än de flesta använder idag och det är ju i princip en enchipdator med påhängt minne och skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är trotts allt skillnad på att bygga för sig själv eller att försöka sälja byggarbetet, många som bygger vad det än är som hobby skulle inte vara intresserade att köpa nått färdig eftersom det är byggandet som är det roliga snarare än funktionen på det man byggt, det spelar egentligen ingen roll om man snidar i trä eller bygger datorer eller bilar.

Det är väl mest dom som bygger om själva datorlådorna, sleevar kablar själva etc som du pratar om nu.

Vill ju helst välja vad som ska sitta i min dator.. leta reda på riktigt bra produkter. Givetvis är funktion nummer 1, men finns det en pryl med liknande kvalitet och funktion som ser lite bättre ut så läggs det nog ett par hundralappar på form också

Bara det finns en standard där prylar kan bytas eller uppgraderas då kommer datorbyggandet finnas kvar.
Men blir allt integrerat i en enda liten krets då är det kört.. då är det släng och köp ny som gäller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Det är väl mest dom som bygger om själva datorlådorna, sleevar kablar själva etc som du pratar om nu.

Vill ju helst välja vad som ska sitta i min dator.. leta reda på riktigt bra produkter. Givetvis är funktion nummer 1, men finns det en pryl med liknande kvalitet och funktion som ser lite bättre ut så läggs det nog ett par hundralappar på form också

Bara det finns en standard där prylar kan bytas eller uppgraderas då kommer datorbyggandet finnas kvar.
Men blir allt integrerat i en enda liten krets då är det kört.. då är det släng och köp ny som gäller.

Det kommer att bli mer och mer integrerat, jämför bara dagen datorer med hur de var för 10-15 år sedan, idag så har man i princip alla kontrollers på moderkortet och allt fler av dem flyttar nu dessutom in på cpu chippet, när 3d minnen kommer så kommer troligen även minnen och lagring att integreras, cpu integrerade minnen är ju nått som krävs för att få upp farten och många kämpar ju med att bli av med separata minnen för att öka prestandan och det verkar ju dessutom vara teknik på gång som kombinerar ram och ssd till ett, idag är det väl egentligen bara extremt högpresterande grafik som inte går att bygga in pga kylproblemen men det kommer nog att lösas det med.
Datorerna kommer att krympa och bli effektsnålare och mer integrerade och det kommer troligen inte att bli så mycket mer än lådans design att välja på i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.