Toshiba Encore / Allmänna Bay Trail-tråden

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Hade samma problem första gången. Återställde datorn och därefter funkade det. Kör service station INNAN du kör windiows update. Det är en uppdatering som inte windows gillar platform installer.

Tyvärr har jag ändrat massa saker på datorn och vet inte om jag orkar börja om.
Men tack för tipset iallafall!

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Fick min Encore i måndags, hittils väldigt nöjd! För 2000:- fick man ju med en Lumia 520 som jag sålde för 600:-, så en komplett dator för 1400:- känns ju löjligt billigt!

Bra tips om hur man gör plats på den interna disken, hade väl ~5GB ledigt när jag startade den första gången vilket känns rätt klent.

Jag är på jakt efter ett fordral till plattan så den blir mer som en laptop när man vill det (något i den här stilen: eBay) men jag skulle vilja ha ett blåtandstangentbord som även har en touchpad eller liknande. Eller finns det något annat smidigt sätt att styra musen på när man inte kan använda pekskärmen? När jag är hemma har jag plattan kopplad till en skärm i köket för att kunna se på TV/film när man äter/lagar mat, och då vill jag kunna styra allt från köksbordet och inte behöva gå fram till skärmen.

Tycker samma, men jag fick bara 500Kr

Köpt en vanlig adapter från micro usb - vanlig usb hona. Funkar ej med tillbehör.
Konstigt att det ska krävas en OTG-kabel på en platta med full Windows.
Ska ta med plattan till lokala butiken å se om man kan hitta en lösning där.
Kan visserligen styra den med MS Wireless Entertainment Keyboard 7000, men vill kunna ladda och styra med MCE-fjärren...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

5. Metro Apps

Jag hatar Metro apps och använder hellre vanliga legacy appar så jag dumpade rubbet.

a. Start -> Apps -> långklicka Windows PowerShell -> Run as administrator

b. Skriv in " Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage " utan citattecken och tryck enter.

c. Låt den jobba klart. När den dumpar dig till en ny prompt är det klart. Finns det nån app du vill ha kvar kan du installera den genom Store. Jag valde att behålla Mail appen så jag installerade om den via Store. Funkade prima.

Är nyfiken... jag gissar att med "legacy appar" menar du skrivbordsprogram(?)
Styr du dem med fingrarna eller använder du mus eller annat pekdon?

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Är nyfiken... jag gissar att med "legacy appar" menar du skrivbordsprogram(?)
Styr du dem med fingrarna eller använder du mus eller annat pekdon?

Ja, traditionella windows program. Motsatsen är då Metro appar som infördes i 8. Allt för 7 och bakåt, eller vanliga skrivbordsprogramm kallas enligt MS för legacy apps. Och ja, jag använder Finger 1.0 Service Pack 1 som pekdon.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ares93:

Ja, traditionella windows program. Motsatsen är då Metro appar som infördes i 8. Allt för 7 och bakåt, eller vanliga skrivbordsprogramm kallas enligt MS för legacy apps. Och ja, jag använder Finger 1.0 Service Pack 1 som pekdon.

Nu har jag förvisso inga jättefingrar men att styra Encore med fingret går faktiskt oväntat bra även i desktop-miljön. Jag trodde inte riktigt det innan jag faktiskt fått hem den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu har jag förvisso inga jättefingrar men att styra Encore med fingret går faktiskt oväntat bra även i desktop-miljön. Jag trodde inte riktigt det innan jag faktiskt fått hem den.

Javisst, inga som helst klagomål här heller. Fungerar görbra.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Beställde denna idag (+ett rosa fodral till frugan...), tar väl ett par veckor innan prylarna kommer. Hade hellst velat ha ett tangentbord med pekplatta, men lyckades inte hitta något smidigt med medföljande fodral. Testade lite med Unified Remote istället och det fungerar kanon att köra androidtelefonen som pekplatta. Kör via Bluetooth istället för WiFi så behöver jag inte bry mig om vilket WLAN jag är ansluten till. Går även att köra telefonen som tangentbord i nödfall. Gratisversionen räcker gott och väl. Rekommenderas!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Här finns det en till säljare då den förra börjar få slut på de.

http://www.ebay.com/itm/Folio-Case-W-Bluetooth-Keyboard-For-T...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som känner sig lite sugen på att prova WIMBoot? Lite mer utrymme på SSD'n skulle ju inte skada: http://hexus.net/tech/news/software/68585-microsoft-explains-...

Permalänk
Medlem

Har själv snott ett "keyboardcase" från min Ipad så länge tills jag hittar något bra bluetooth-tangentbord.
Har åäö men ingen Escape.. Går det att binda om tangenter på tangentbordet på något vis?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

EDIT: läste fel.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Beställde denna idag (+ett rosa fodral till frugan...), tar väl ett par veckor innan prylarna kommer. Hade hellst velat ha ett tangentbord med pekplatta, men lyckades inte hitta något smidigt med medföljande fodral. Testade lite med Unified Remote istället och det fungerar kanon att köra androidtelefonen som pekplatta. Kör via Bluetooth istället för WiFi så behöver jag inte bry mig om vilket WLAN jag är ansluten till. Går även att köra telefonen som tangentbord i nödfall. Gratisversionen räcker gott och väl. Rekommenderas!

Unified remote full kostar nu 8.75 sek på play store ifall nån är intresserad.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Hej! Köpte även jag en Encore under Dustin Expo, och är överlag nöjd med den. Men plattan fryser ibland, vilket gör att jag måste starta om hela genom att hålla inne startknappen. Ganska irriterande. Efter ominstallation av Windows så har det gått några dagar utan att den hänger sig. I morse hängde den sig dock. Är det någon annan som har detta problem, och möjligtvis sitter med en lösning?
Tack på förhand! / Oliver

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivern3:

Hej! Köpte även jag en Encore under Dustin Expo, och är överlag nöjd med den. Men plattan fryser ibland, vilket gör att jag måste starta om hela genom att hålla inne startknappen. Ganska irriterande. Efter ominstallation av Windows så har det gått några dagar utan att den hänger sig. I morse hängde den sig dock. Är det någon annan som har detta problem, och möjligtvis sitter med en lösning?
Tack på förhand! / Oliver

Kör Toshiba Service Station. Min hängde sig skitofta innan nyaste bios och IPI.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon mer som känner sig lite sugen på att prova WIMBoot? Lite mer utrymme på SSD'n skulle ju inte skada: http://hexus.net/tech/news/software/68585-microsoft-explains-...

Jag funderar på att göra det på min desktop dator, har tyvärr ingen USB OTG till min Encore än.

Men det jag undrar är om man behöver en specielll Windows 8 Small Screen Touch ISO eller nått för att göra det på plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag funderar på att göra det på min desktop dator, har tyvärr ingen USB OTG till min Encore än.

Men det jag undrar är om man behöver en specielll Windows 8 Small Screen Touch ISO eller nått för att göra det på plattan.

Det borde räcka med recovery på sticka. Har dock inte provat.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Hur funkar GPS:en på Toshiba Encore? Bra, så där, eller rent av dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Hur funkar GPS:en på Toshiba Encore? Bra, så där, eller rent av dåligt?

HAr inte fått igång den än. Dock så borde du veta att det är ingen traditionell GPS modul, utan något som heter GNSS. Är inte direkt insatt i detta.

Verkar som att jag har misstolkat infon. Det är en vanölig GPS modul som inte skickar data genom en traditionell virtuell com port. DVS inga nuvarande navigeringsprogram funkar.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som varit med om att den har stängt av sig?
Typ legat på laddnings till jag kom hem idag och då är den helt död.. efter mycket om och men så startar den upp.
Hänt 2-3 gånger nu att den liksom har "stängt" av utan att jag har bett den göra det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Någon mer än jag som varit med om att den har stängt av sig?
Typ legat på laddnings till jag kom hem idag och då är den helt död.. efter mycket om och men så startar den upp.
Hänt 2-3 gånger nu att den liksom har "stängt" av utan att jag har bett den göra det.

Du har uppdaterat BIOS och sådant med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du har uppdaterat BIOS och sådant med?

Japp. Kör med 1.6.

En till sak.. Har engelska på inloggningsskärmen men har svenska inställt som språk. Någon som vet vad det kan vara?

Någon som förövrigt provat lite olika drivare? t.ex för wlan.
http://forums.toshiba.com/t5/Encore-Tablets/Most-recent-and-f...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

HAr inte fått igång den än. Dock så borde du veta att det är ingen traditionell GPS modul, utan något som heter GNSS. Är inte direkt insatt i detta.

Verkar som att jag har misstolkat infon. Det är en vanölig GPS modul som inte skickar data genom en traditionell virtuell com port. DVS inga nuvarande navigeringsprogram funkar.

Ja com-port är ju brukligt vid nav. Hmm m a o helt meninglöst alltså.

Permalänk
Medlem

Har Amazon någon applikation för Kindle till dessa plattor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Har Amazon någon applikation för Kindle till dessa plattor?

finns i windows store

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Fungerande USB-lösning!

Beställde en Micro USB B till USB A med separat strömmatning på Ebay.co.uk
http://www.ebay.co.uk/itm/Ex-Pro-USB-Cable-Dual-Power-2-x-Typ...

Kombinerade den med en USB A HO - USB A HO och nu har jag full USB funktionalitet (kopplar in en USB hubb på hona-hona sladden) med samtidig laddning.

Tillsammans med Micro HDMI kabel till en skärm så har man ett riktigt trevligt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivern3:

Hej! Köpte även jag en Encore under Dustin Expo, och är överlag nöjd med den. Men plattan fryser ibland, vilket gör att jag måste starta om hela genom att hålla inne startknappen. Ganska irriterande. Efter ominstallation av Windows så har det gått några dagar utan att den hänger sig. I morse hängde den sig dock. Är det någon annan som har detta problem, och möjligtvis sitter med en lösning?
Tack på förhand! / Oliver

Jag har samma problem. Händer minst en gång om dagen. Ofta har jag dessutom problem med att ansluta med wifi efter omstarten så det kanske är nåt problem med nätverkskortet, men jag använder senaste drivrutinerna och BIOS.

Permalänk

Mitt sd kort dyker inte upp i diskhanteraren på min Encore. Någon som vet hur man kan hitta åt det?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 || Asrock Z77 Extreme4 || Corsair HW 650W || Antec Kuhler H2O 620 || Intel i5-2500K @4GHz || 8GB Corsair Vengeance PC3-12800 || Sapphire HD7950 Vapor-X @ 1000/1400Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrille_22:

Mitt sd kort dyker inte upp i diskhanteraren på min Encore. Någon som vet hur man kan hitta åt det?

Fungerar den med andra minneskort och kan minneskortet läsas i andra enheter/kortläsare?

Permalänk
Medlem

Microsoft har aldrig kallat det legacy apps och program för startskärmen eller Windows Runtime (WinRT, inte att förväxla med RT) heter numera helt enkelt Store Apps. Allt med style, Metro style, Windows 8 Style, Modern UI style eller Modern Apps är borta. I dokumentationen för utvecklare hittar du bara Desktop app och Store App, det är en ganska enkelt uppdelning då du bara kan installera Windows Runtime-program via Windows Store/butiken och kan inte installera vanliga program därigenom. Vanliga program är inte legacy på något sett, Store-apparna rullar på den gamla vanliga miljön och kan inte leva utan att den utvecklas vidare. Windows Runtime som körverk och miljö kan inte hantera mycket som är självklart för en vanlig C++-utvecklare och stöder officiellt sett inte ens C och har inga C-apier. Det är bara en variant av C++11 som stöds som heter C++/CX (eller WRL alternativt) och det är en helt annan sak än att utveckla för C/C++, blandade språk för Visual Studio på skrivbordet. Att portera ett spel i C/C++ är t.ex. enklare att göra till Android eller iOS, eller OS X än till startskärmen som Store-program även om det är Windowsmjukvara från början. Alla mindre middleware i spel måste finnas i version för WinRT eller skrivas om, finns vissa begränsningar och många förändringar, och rena C-program är en no-go eller kräver lite extra jobb och extern toolchain/kompilator från tredje part då det inte stöds av Visual Studio/WinRT. Serverapplikationer försöker de inte ens få in i den miljön. Normalt sett är det ett gissel att bara portera mellan olika Visual Studio-versioner trotts att man fortsätter använda samma APIer och köret. Universal apps förbättrar inte mycket, men förenklar att skeppa C++/XAML-program och liknande till både Store och WP8.1, men kräver fortfarande att man hanterar en del kod/UI separat mellan programmen och att de byggs som två separata program så universal är inte rätt namn.

Ni som kör Chrome på slates, ni kör i skrivbordsläge? Antar att de flesta kör tangentbord och något pekdon också. Kör ni verkligen inget i startskärmen/Store-appar så ja, då känns det som ni missar varenda förbättring för pekskärm som tillkommit och gått ner på Windows 7-nivå om vi bortser från nya virtuella tangentbordet.