Få bort kameraljudet ur kameran efterarbete ( Filmning )

Permalänk

Få bort kameraljudet ur kameran efterarbete ( Filmning )

Undrar hur jag får bort kamera ljudet ur min kamera, Canon 600D
Det är alltså kamerans inspelnings ljud och inte knappljud eller ljudet jag ska spela in.
Hoppas ni förstår vad jag menar lite svårt att förklara

Permalänk
Medlem

Knappljudet får du på köpet, har det följt med på inspelningen så är det så.
Lösningen är att klippa bort det eller ha mikrofonen längre från kameran och närmre det ljud du faktiskt vill ha, dvs en extern mick..

Permalänk

hm är inte knapp ljudet jag menar. utan mer kamerans inspelningsljud, typ som en gammalbandare som spelar inte maskinens ljud och inte bara musiken när man kopierar

Permalänk
Medlem

Svår att säga vad felet är av din beskrivning. Är det ett ljud som låter även när du inte trycker på knappar? Är det konstant eller kommer det bara ibland?

Permalänk

Har inte rört knapparna under inspelningen.. Kan väl dra hela storyn. filmade lite natur och då va det fågelkvitter samtidigt och varken blåst eller regn så det kan man utesluta ocskå. objektivet har ju inget med det här att göra men det är va en 70-200l f/4 inställt på manuellt. Kan nästan säga att de skulle kunna sitta en fläkt i kameran som låter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarfoto:

hm är inte knapp ljudet jag menar. utan mer kamerans inspelningsljud, typ som en gammalbandare som spelar inte maskinens ljud och inte bara musiken när man kopierar

Ok Har du ett parti där inget viktigt sägs eller låter så kan du göra en noice pofile på det och sen noice reduction med den profiken på allt så försvinner oljudet. det andra kan komma att låta konstigt dock men testa.

Permalänk
Medlem

Har du något film redigerings program btw

Permalänk

Okej ja jag har tillgång till hela Adobe After effects/Premiere/audition så sökte o hitta det där noice profile på adobes sida.

Tack så mycket för hjälpen nu ska jag bara starta den datorn o sätta mig o klura ut det

Permalänk

måste fråga vad beror det på att de låter så?
har framöver fått tillåtelse att få låna en zoom h4.
Nått jag ska tänka på när jag använder den?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det brus du vill bli av med ? I så fall behöver du bättre utrustning för att spela in ljudet, men allt brusar till viss del och framförallt mikrofoner brusar eller så får de andra begränsningar om man bygger bort bruset.
Ska du spela in fåglar (lång bort) behöver du troligen en bra riktmikrofon för att få till ett vettigt sigan/brusförhållande.
En shotgun eller parabolmikrofon är nog vad du skulle behöva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

brus är nog det rätt ordet jag har sökt, ja det stämmer att det är fåglar o sånt jag vill få med

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hammarfoto:

brus är nog det rätt ordet jag har sökt, ja det stämmer att det är fåglar o sånt jag vill få med

Kameran har ljudingång så du kan ju koppla på nått bättre där om du vill och förmodligen är det nån sorts riktmikrofon du behöver om du ska spela in djur på distans.
Det finns en del modeller du kan montera på kameran om du inte vill ha en helt lös modell och det finn en del att välja på om du kollar hos kameraförsäljarna tex http://www.scandinavianphoto.se/kategori/13043496/mono

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo jag vet har tittat länge på mikrofoner, men har hittills nästan bara kört foto. Men tack för tipset hade nog bara köpt en random mic annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det brus du vill bli av med ? I så fall behöver du bättre utrustning för att spela in ljudet, men allt brusar till viss del och framförallt mikrofoner brusar eller så får de andra begränsningar om man bygger bort bruset.
Ska du spela in fåglar (lång bort) behöver du troligen en bra riktmikrofon för att få till ett vettigt sigan/brusförhållande.
En shotgun eller parabolmikrofon är nog vad du skulle behöva.

Tycker snarare en H4 som han kunde låna är lämpligare för fågelsång än en riktmic.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tycker snarare en H4 som han kunde låna är lämpligare för fågelsång än en riktmic.

Det beror ju på vilket avstånd man är på, dessutom måste man ju synka ljudet om man spelarin det på en separat enhet så det blir lite mer jobb där också, men zoomen har ju ingångar den också så man kan ansluta andra mikrofoner till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror ju på vilket avstånd man är på, dessutom måste man ju synka ljudet om man spelarin det på en separat enhet så det blir lite mer jobb där också, men zoomen har ju ingångar den också så man kan ansluta andra mikrofoner till den.

Du kommer ju ändå aldrig komma inom den halvmeter till meter som behövs för att riktmicken ska fånga just den fågeln du är ute efter. Zoomen kan ju ta rundtagande likt en stormembran och fångar hela ljudbilden av skogen, vilket jag gissar TS är ute efter.

Annars får han väl mygga fågeln

Separat inspelning måste synkas ja men micken kommer lättare bort från kameran och den snörvlande operatören och samtidigt närmre ljudkällan.
Som jag sagt förr, nyckeln till det bästa ljuded är mickplasering och tyst runt omkring.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du kommer ju ändå aldrig komma inom den halvmeter till meter som behövs för att riktmicken ska fånga just den fågeln du är ute efter. Zoomen kan ju ta rundtagande likt en stormembran och fångar hela ljudbilden av skogen, vilket jag gissar TS är ute efter.

Annars får han väl mygga fågeln

Separat inspelning måste synkas ja men micken kommer lättare bort från kameran och den snörvlande operatören och samtidigt närmre ljudkällan.
Som jag sagt förr, nyckeln till det bästa ljuded är mickplasering och tyst runt omkring.

ja visst bör man använda en mygga men hm då handlar det om mycket förberedelse flera veckor o studera fågeln så de funkar inte riktigt
men om vi säger att jag kör på en zoom och jag vill köpa en egen vilken tror ni då är bäst? kan tillägga att jag även filmar motorsport vilket är det största intresset, men hade inte märkt bruset förns nu när jag gav mig på naturen där de är lite tystare.

Permalänk
Medlem

Jag tar bort brus och annat skräp med sony soundforge. Man väljer ett område som endast innehåller brus så filtrerar den bort samma typ från resten. En plugin.

//A

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarfoto:

ja visst bör man använda en mygga men hm då handlar det om mycket förberedelse flera veckor o studera fågeln så de funkar inte riktigt
men om vi säger att jag kör på en zoom och jag vill köpa en egen vilken tror ni då är bäst? kan tillägga att jag även filmar motorsport vilket är det största intresset, men hade inte märkt bruset förns nu när jag gav mig på naturen där de är lite tystare.

Zoom H4n är i ärlighetens namn inte jätte lysande. Men den är billig och helt ok.
Låt pengarna styra och köp så bra ljud du kan. Ett snäpp upp från h4n finner du Tascam DR-100mk2 och Olympus LS-100.
Ett snäpp ner zoom H1.

BTW, om du köper h4n och någongång i framtiden vill ha en shotgun så kommer du säkert kolla på Rode NTG-2. Den är då en no no, funkar inte med h4n. Helt klart mest köpta combon och störst antal besvikna filmare i diverse forum som undrar varför der brusar så dant.