Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aanee:

Hmm trodde det var standarden IEEE 802.11ac som menas när man pratar om den nya snabba standarden och det har ju båda ovan nämnda routrar?
Jag har den senaste Mac Air 2013 som ska klara den standarden också.

AC standarden är en certifiering. Inom den hittar du AC900, AC1200, AC1750 samt snabbaste just nu AC1900. Ofta är flaggskeppsroutrarna från respektive tillverkare AC1900.

Bra pris för bra prestanda : Linksys EA6900
Bra i många tester : ASUS AC-86U
Cool design och bra prestanda, lite högre pris dock : R7000

Kommande värsting: Linksys WRT1900AC

Tror du blir nöjd med vilken du än väljer, alla är vassa routrar. Plussar lite extra för Linksys då jag har en EA6300 själv. Bra med appar som gör att du kan "övervaka" barnen i hemmet, stänga av xboxen remote ifall de gejmas när det ska göra läxor etc... Smart funktion som jag gillar

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leierman:

Jag har haft en ASUS RT-AC66U i ungefär ett år och har varit mycket nöjd. I fredags började den bete sig underligt. Jag får tillgång till Internet under korta perioder, online 3-4 minuter sen utslängd ett par minuter och så håller det på sådär. Jag har gjort hard reset och installerat om Firmware men får samma resultat.

Tror ni det är något hårdvarufel i Routern så jag måste lämna in den på service/köpa en ny?

Har du testat att köra trådat direkt från jacket så att du har uteslutit att det inte är din leverantör som spökar?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sojid:

AC standarden är en certifiering. Inom den hittar du AC900, AC1200, AC1750 samt snabbaste just nu AC1900. Ofta är flaggskeppsroutrarna från respektive tillverkare AC1900.

Bra pris för bra prestanda : Linksys EA6900
Bra i många tester : ASUS AC-86U
Cool design och bra prestanda, lite högre pris dock : R7000

Kommande värsting: Linksys WRT1900AC

Tror du blir nöjd med vilken du än väljer, alla är vassa routrar. Plussar lite extra för Linksys då jag har en EA6300 själv. Bra med appar som gör att du kan "övervaka" barnen i hemmet, stänga av xboxen remote ifall de gejmas när det ska göra läxor etc... Smart funktion som jag gillar

Ok tack för svaren, nu till något som jag fick som svar på Minhembio Forum nämligen att en router bara kan tala ett språk i taget.
Dvs att om inte ALLA apparater i hemmet (dator, mediaspelare, xbox, ipad, tv mm.) stödjer ac standarden så kommer inte routern att kunna utnyttja max kapacitet och använda ac standarden om t.ex. bara datorn har ac nätverkskort.

Om så är fallet så finns det ju ingen ide alls att skaffa en ny fin router med den senaste standarden eftersom den ändå bara kommer utnyttja som max N-standarden eftersom den samtidigt måste prata med alla andra apparater som inte klarar av AC-standarden...

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha lite input från någon som testat Ibiquiti:s edgerouter lite. Lever den upp till förväntningarna? Klarar den runt 1gbit throughput eller inte? Vilken typ av config är det i så fall som gäller? Throughput med NAT?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aanee:

Ok tack för svaren, nu till något som jag fick som svar på Minhembio Forum nämligen att en router bara kan tala ett språk i taget.
Dvs att om inte ALLA apparater i hemmet (dator, mediaspelare, xbox, ipad, tv mm.) stödjer ac standarden så kommer inte routern att kunna utnyttja max kapacitet och använda ac standarden om t.ex. bara datorn har ac nätverkskort.

Om så är fallet så finns det ju ingen ide alls att skaffa en ny fin router med den senaste standarden eftersom den ändå bara kommer utnyttja som max N-standarden eftersom den samtidigt måste prata med alla andra apparater som inte klarar av AC-standarden...

om du kör dualband kan du använda ac på ena bandet och N på andra tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

om du kör dualband kan du använda ac på ena bandet och N på andra tex

Alltså möjlighet att skicka 2,4GHz och 5GHz samtidigt antar jag?
Hur ser man det?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1942755,1876051,1244339

Jag har tittat på dessa tre och det som verkar skilja ganska mycket är antal simultana uppkopplingar samt dataöverföringshastighet i tabellen.
Jag är ganska okunnig inom området så alla dessa specar säger mig inte så mycket tyvärr.
Vilken anser ni är bäst av dessa och varför?

Framförallt: klarar någon av dessa att använda AC på ena bandet och N på andra?

Tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

Är Linksys Cisco EA6900 värd 1 200 kr? Komplett har 20% på den just nu.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Router:Mikrotik
Accesspunkt: Ubiquiti takplafond
Done!
Löser dina behov oavsett konfigurering.

Det finns ett visst gnäll om att Ubiquitis "takplafond" endast har 100Mb/s uttag och stödjer 300Mb/sek i accesspunkten.
Men det ser jag som ovidkommande eftersom de flesta skiter i sånt.
Samt det behövs inte. Den dag Uibquiti släpper en ny accespunkt med 1 Gb/Sek port.
Så kommer "the big bang theory" gnälla på det också, var så säker.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en bra router för lite pengar är det fortfarande Netgears 3500Lv2 som gäller?
Ingen vettig som stödjer 5GHz i samma prisklass?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Är Linksys Cisco EA6900 värd 1 200 kr? Komplett har 20% på den just nu.

Ja.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Pie-or-paj:

Om man vill ha en bra router för lite pengar är det fortfarande Netgears 3500Lv2 som gäller?
Ingen vettig som stödjer 5GHz i samma prisklass?

För 5 GHz rekommenderar jag ett Asus RT-N66U (A1, B1) eller Linksys E4200 (v1) om du skall köra Tomato firmware. Om du nöjer dig med DD-WRT funkar det med t.ex. ett TP-Link TL-WDR4300.

Den här FAQ'en har nog kanske överlevt sig själv. Det borde kanske stå i inledningen på den här FAQ'en att om det finns tredjepartsmjukvara från dd-wrt, tomato eller openwrt etc är det ett tecken på att en router är värd att mecka med. Vill man ha prestandatester går man till smallnetbuilder och kikar.

Permalänk
Inaktiv

Tjejen ska flytta en etta, ska beställa Bahnhof 100/10 mbits. Trådlös bärbar och 2 mobiler.

Ska användas till ladda ner och dylik. Kanske spela i framtiden om jag fixar ditt min dator eller köper PS4 etc.

Budget = 300-800 kr

Funkar denna eller inte?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1735190

annars så kan ni ge mig tips, behöver råd akut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aanee:

Ok tack för svaren, nu till något som jag fick som svar på Minhembio Forum nämligen att en router bara kan tala ett språk i taget.
Dvs att om inte ALLA apparater i hemmet (dator, mediaspelare, xbox, ipad, tv mm.) stödjer ac standarden så kommer inte routern att kunna utnyttja max kapacitet och använda ac standarden om t.ex. bara datorn har ac nätverkskort.

Om så är fallet så finns det ju ingen ide alls att skaffa en ny fin router med den senaste standarden eftersom den ändå bara kommer utnyttja som max N-standarden eftersom den samtidigt måste prata med alla andra apparater som inte klarar av AC-standarden...

Min RT-AC65U har dualband men endast ett chipp. Gäller regeln för dual ändå?

Permalänk
Medlem

Done that

Skrivet av sojid:

Har du testat att köra trådat direkt från jacket så att du har uteslutit att det inte är din leverantör som spökar?

Jodå, det har jag testat. Har testat allt. Köpte en RT-AC68U istället funkar klockrent igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För 5 GHz rekommenderar jag ett Asus RT-N66U (A1, B1) eller Linksys E4200 (v1) om du skall köra Tomato firmware. Om du nöjer dig med DD-WRT funkar det med t.ex. ett TP-Link TL-WDR4300.

Den här FAQ'en har nog kanske överlevt sig själv. Det borde kanske stå i inledningen på den här FAQ'en att om det finns tredjepartsmjukvara från dd-wrt, tomato eller openwrt etc är det ett tecken på att en router är värd att mecka med. Vill man ha prestandatester går man till smallnetbuilder och kikar.

Både Asusen samt Linksysen är dock för dyra (Linksys har jag även lovat mig själv att aldrig köpa).
TP-Linken var intressant men vad jag läser mig till så är Tomato mer stabil än DD-WRT.
Kanske värt att skippa 5GHz och köpa 3500Lv2 bara för att kunna köra Tomato?

Permalänk
Medlem

Har en Archer c7 och är inte riktigt nöjd med räckvidden, ska ja byta till Asus router eller sätta accesspunkt tycker ni?

Permalänk

Man kanske ska slå till? I dagsläget lite overkill för mig men denna router lär vara ganska framtidssäker vad det nu betyder för en router.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/179142-a...

Permalänk
Avstängd

Asus? Vet inte om jag skulle våga köpa fler av deras nya produkter. Men just den länkade routern har få klagomål så kanske de skärpt till sig med "dead drops" på 5GHz och värmeproblemen.

Permalänk
Medlem

Har ac68 bättre räckvidd än n66 tror ni?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Alva10:

Har ac68 bättre räckvidd än n66 tror ni?

ETSI har satt gränsen till 200 mW utstrålad effekt och det är ingen tillverkare som får överträda detta dvs +20 dBm EIRP - det spelar ingen hur stora antenner man monterat från fabrik - det får iaf inte stråla ut mer än +20dBm. http://my.safaribooksonline.com/book/networking/wireless/1587...

Permalänk
Medlem

Ny Router

Tjena!

Behöver tips på ny Router då jag flyttar till ny lägenhet snart med 100/10 TELIA Fiber (Kör Inteno Switch).

Tänkte använda routern till spel, nedladdning, surf.
Har en server som kommer agera bland annat Samba och webbserver.

Gigabit Ethernet LaN är ett måste
Trådlöst 802.11N och möjlighet att köra 2 olika samtidigt (2,4ghz & 5ghz - Inget krav men att föredra)
Andra funktioner för att hosta webbserver, spelserver, osv. (Typ port forwarding osv).
Trådlös räckvidd för en 66m^2 lägenhet.

Prisidé runda slängar 500:-, ju billigare ju bättre, men hållbarhet och kvalitet före pris.

Något/några tips?

Har kollat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=765738 vilket verkar bra, men kanske finns bättre?

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Avstängd

Har inte din Inteno allt detta?
FG500

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Vad jag förstår är det en Inteno Switch, för att separera Digital-TV, Telefoni samt Bredband.

Typ denna:

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Ett förslag till denna tråd:
Har en tid nu varit intresserad av en ny router då min DIR-655 gjort sitt. LAN funkar den fortfarande fint för, men tappar anslutning för ofta via WLAN.
Har en tid följt denna tråd, men jag tycker det mest är diskussion, som på ett sätt alltid är trevligt (och ofta det bästa).
Men jag undrar om de kunniga i tråden skulle kunna skapa en ny tråd (alternativ uppdatera första posten) som svarar på frågan denna tråd har?

Vilken router är det som gäller?
Efter man läst de senaste 2-3 sidorna på tråden blir man inte riktigt klockare. Är en drös med olika förslag.
Givetvis har folk olika preferenser men jag vet att det sitter folk här med grymt bra kunskap som skulle kunna göra det enklare för en mängd av oss.
Skulle inte någon av er kunna lista ihop exempelvis 3 routrar: en i 500 kr, en i 1000 kr och en i 1500 kr klassen?
En sådan post/tråd behöver inte uppdateras mer än 1 gång om året, och hade underlättat för flera i denna tråd som frågar efter råd om vad man ska köpa.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Bra idé, typ 2-3 st rekommenderade routrar i varje prisklass skulle jag uppskatta!

Permalänk
Avstängd

Beror också på vem ni frågar om vilken router som är bäst i olika prisklasser. Alla har sina olika favoriter.

Själv kör jag Linksys och nöjd med deras produkter och funktioner.

Så min lista blir

  • 500kr klassen : EA2700

  • 1000kr klassen EA6400 / EA6700

  • 1500kr klassen : EA6900

  • 2000kr+ klassen : EJ SLÄPPT ÄNNU WRT1900

Sedan kan säkert någon annan dra igenom en lista med mycket ASUS och Netgear eftersom de gillar deras produkter.

Någon annan kan göra en lista på routrar som är bra för de som vill köra Tomato, DD-WRT etc.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sojid:

Beror också på vem ni frågar om vilken router som är bäst i olika prisklasser. Alla har sina olika favoriter.

Själv kör jag Linksys och nöjd med deras produkter och funktioner.
....
[*]2000kr+ klassen : EJ SLÄPPT ÄNNU WRT1900
[/LIST]

...

Beräknad leverans 2014-04-21 på Dustin

Permalänk
Skrivet av sojid:

Beror också på vem ni frågar om vilken router som är bäst i olika prisklasser. Alla har sina olika favoriter.
Själv kör jag Linksys och nöjd med deras produkter och funktioner.
Så min lista blir

  • 500kr klassen : EA2700

  • 1000kr klassen EA6400 / EA6700

  • 1500kr klassen : EA6900

  • 2000kr+ klassen : EJ SLÄPPT ÄNNU WRT1900

Sedan kan säkert någon annan dra igenom en lista med mycket ASUS och Netgear eftersom de gillar deras produkter.
Någon annan kan göra en lista på routrar som är bra för de som vill köra Tomato, DD-WRT etc.

Ja, det finns inte någon definitiv lista på routers eftersom det är lika subjektivt och känslostyrt som valet av bilmärke.
Man skulle knappast kunna be tre bilintresserade att enas om en lista över bästa bilar om var och en hade sitt favoritmärke t ex BMW, Mercedes och Audi.
Men det är mycket vunnet om man kunde få rekommendationer på routers i olika prisklasser från de ledande tillverkarna.
Istället för hundra routers att välja bland kan man då få ned antalet till ett dussin och då blir det lättare för oss som är intresserade men inte proffs.

Permalänk
Medlem

Hittade följande på ebay om man inte är rädd för att handla där.

http://www.ebay.com/itm/181364813454
Ca 1800:- exkl lite halvtråkig fraktkostnad (ca 365:- i skrivande stund)

MikroTik har iallafall alltid flirtat med mig och denna produkten är inget undantag, dock sitter jag nöjd för stunden med min nuvarande virtuella routermjukvara.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnjensen:

Beräknad leverans 2014-04-21 på Dustin

Mjo såg det, blir nog att beställa en bara för att den ser så jävla cool ut. Nöjd med det jag har egentligen men designen är amazing, riktigt grym!

Visa signatur

Sojid