Permalänk
Medlem

hjälp med speldator 9k-11k

Tja, jo som titeln säger behöver jag hjälp med en speldator. Har länge velat bygga min egen maskin men aldrig vågat.
Nu är det högtid att jag kryper ur mitt skal av färdigbygda datorer för allt för höga priser. Jag har studerat min egen burk såväl som youtube för att förstå hur allt sitter ihop och rullar på. Jag har gjort en inköpslista på webhallen med komponenter som jag tror kommer att duga åt det jag ska ha maskinen till, som är: Diablo, wow och även CS 1.6.

http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/90265/

Nu vill jag mycket gärna ha alla råd ni kan ge mig, såväl som tips om komponenter som skulle prestera bättre för liknande pris.
Skulle även vilja veta om de komponenter jag valt kommer att arbeta tillsammans så att säga, och även om jag ens har alla komponenter som en dator behöver.
Som titeln säger så går min budget upp till 11000kr, hade velat spendera mer men är rädd för att sambo ska mörda mig i sömnen.
Så det finns ju inte så mycket spelrum med pengar där.

Tack på förhand // Kalle

Permalänk
Medlem

Ditt paket kommer att fungera.
Du klarar dig med 8GB RAM.

Vill du ha möjligheten att köra SLI kan du köra på 750w PSU.

Alternativ:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6671038/2014-04-12

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret! Och tack för inet länken för ett annat alternativ.
Har ännu en fråga, min gamla burk sitter med 2tb seagate 7200r/m hårdisk. Om jag skulle använda denna hårddisken i mitt nya bygge skulle då Windows sitta kvar installerat?
Det skulle ju då ge mig mer utrymme på grafikkort då.
Om jag skulle byta ner till 8gb RAM, skulle jag märka skillnad eller skulle dem extra 8gb bara sitta å vara oanvänt?

Tack på förhand // Kalle

Permalänk
Medlem

Windows behöver du installera om eftersom du byter hårdvaran.

För "vanlig" datoranvändning kommer du inte upp i 8GB användning.
Det är bara att uppgradera om du behöver mer i framtiden.

CAD och tung bildbehandling drar nytta av mer RAM.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för dina snabba svar SUMITOMO, kommer nog att köra på min build fast med 8gb RAM istället för 16gb.