Varför görs det inte tåliga telefoner?

Permalänk
Avstängd

Jo för att telefon-jättarna hade inte tjänat pengar om dom var allt för tåliga

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk

Haha! Vill ha o misshandla en sådan

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Nu är det inte så att jag har telefonen som sittdyna, min poäng var att det händer att man har den i bakfikan medans man gör något, sätter sig ner en stund o den är kvar i bakfikan, något som säkert alla har gjort några gånger. Det är något som telefonerna ska klara av anser jag.

Du får väl skaffa något i den här stilen:
http://www.overdriveonline.com/caterpillar-enters-smartphone-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Tycker det är pinsamt hur bräckliga telefoner är idag, kommer ihåg förr i tiden när nokia var standard o man kunde spela fotboll med sin telefon om man nu ville det, idag kan man knappt ha en enkrona i samma ficka som luren utan att få en fet repa över hela skärmen.

Funderar nästan på att köpa en billig vikbar o sen ha en liten platta med 4g istället.

Repan kommer inte från enkronan utan från damm och grus du har i fickan eller som ligger på skärmen. Sedan så hade inte Nokia telefoner glasskiva på sig och vägde heller inte lika mycket.

LCD skärmar klarar av en del stryk och skalet var vanligt plast som absorberade fallet när telefonen fall sönder i 14 bitar som man sedan fick pussla ihop och notera att det blev knappt någon skada förutom lite färg på smiley facet av skalet som du köpte för 100kr på diverse butik.

Dagens telefoner innehåller bra mer teknik som kan gå sönder samt att glasskiva är fortfarande oavsätt vilken grad av Gorilla etc fortfarande enkelt att ta sönder om man vet vart man skall träffa glaset.

Vill du inte ha repor hitta en mobil med safirglas eller börja använda mobilen varsamt. Vill du inte det så köp dig en stryktålig mobil som är klassad som det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kollade inte igenom hela tråden så jag ber om ursäkt ifall det är återkommande, men prylar går inte sönder av sig självt. Sen 2010 har jag haft endast 2 smartphones, ingen av dem har pajat, ingen av deras skärmar har så mkt som en enda repa på sig. Visst kan olyckor hända men de kan väldigt lätt undvikas genom att vara försiktig, ha skydd på telefonen samt en skyddande film över skärmen. Det är dessa saker som gör telefonen hållbar - inte telefonen i sig! Om du nu vidtar dessa åtgärder och ändå pajar telefonen så kanske du inte ska ha en smartphone, då är en Nokia 3310 mer lämplig.
Btw Ts, om du nu sparkar fotboll med din telefon och liknande så är jag inte förvånad att din telefon pajar - det är ju inte direkt tillverkarens fel om du använder telefonen fel

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Du kör med Z ultra och även Note 2 och du gnäller över hållbarhet? Tro fan dom inte är stötsäkra. Kan du tänka dig sizen på dom om så vore fallet? Vill du ha en stötsäker 55" tv med?
Det finns ju gott om andra stöttåliga och stötsäkra samt vattentåliga lurar som dock inte har en skärm som en läsplatta... Lite får diu väll ändå tänka efter.

Visa signatur

AMD phenom II X6 1090t 3,9ghz|Corsair H60 2xnoctua p12|12gb corsair vengeance 1600|AMD Saphire R9 290 Tri-X|XFX 850w 80+ Bronze|OCZ aghility III 60gb,Samsung EVO 256gb|WD green 2tb|WD caviar blue 1,5tb|F-D R4 titanium grey|

Besök oss påwww.Dirtyswedes.com en svensk BF4 klan!

Permalänk

Sony verkar göra sitt glas på tok för tunt. Min katt satte en tand rätt igenom displayn på min ZR ändå syntes det knappt ett märke på baksidan som är av relativt mjuk plast.
Varför mobiltillverkarna inte kan göra glaset laminerat eller härdat vet jag inte. Eller hellre av plexiglas.
Annars är det ju främst Iphones som går sönder även om 5 är betydligt bättre än föregående.
Ryktet säger ju att iPhones ska komma med safirglas, om det blir 6:an eller det dröjer till 7:an är jag osäker.

Sen har ju till och med Apple förstått det idiotiska med en baksida av glas. Ska bara se när Sony fattar detsamma.

/mobilreperatör

Permalänk

Glömde en sak. Kolla med Sony, Z:an HAR en historia där glaset har gått sönder utan att användaren har gjort något fel och det täcks in av garantin.

Permalänk
Medlem

Laminerat glas spricker också. All form av säkerhets och skyddsglas kan du ha sönder. Sony kör härdat glas oavsett om de kör Gorilla eller en japansk leverantör.

Permalänk
Medlem

Ni som vill ha stora telefoner och inte har någonstans att stoppa dem får väl ta tillbaka livsremshållarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Varför göra en telefons om kan hålla i med än 2-3 år när man kan göra bräckliga telefoner som användarna måste byta ut var år.. Easy money...
Därför görs inga vanliga, hållbara konsument riktade telefoner.. och dom som är gjord för att vara hållbara har antingen dålig prestanda eller så kostar dom multum om de är starka..
Då vill ju ingen köpa en sådan...

Fast egentligen måste man ju inte byta varje år, men folk har fått ett behov av att ha det senaste
hela tiden, och eftersom det kommer nya versioner varje år så byter många.
Känner flera som haft sina iPhones, Samsung lurar eller vilket märke det nu än är i många år utan att byta
och dom har inte haft problem med dom. Tillverkarna tjänar ju mer på dom dyra mobilerna,
medan dom billigare tjänar dom inte så mycket på alltså har dom begränsat dom billiga mycket
genom att sluta ge uppdateringar osv, eller också har dom hårdvara som inte är tillräckligt
för att klara mer än ett år ungefär (om man nu inte kan stå ut med en sirapslur dvs).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R4UWR:

tappar min iphone 5 dagligen

Dafuq?
Jag har tappat den ena av de två mobilerna jag använder dagligen en gång på två år (har så gott som alltid med mig båda två). Hur fan lyckas man tappa sin telefon varje dag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vill du inte ha repor hitta en mobil med safirglas eller börja använda mobilen varsamt. Vill du inte det så köp dig en stryktålig mobil som är klassad som det.

Nästa iPhone kommer väl kanske med safirglas, om man får tro ryktena. Men det är inte alla som är så positiva till det..

http://macworld.idg.se/2.1038/1.550034/safirglas-ar-olampligt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hade ju lätt lagt pengarna på en telefon med safir glas, istället för gorilla glas. Om det hade funnits. Doc sådana kvalitets skapelser, ser vi bara i typ Rolex klockor samt trängsel kameror.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

har tappat min S4 6 meter från en ställning och den landade platt på betonggolvet med framsidan nedåt, ingen skada alls, tappat den flertal gånger från 2m höjd också då jag jobbat på stegar osv, jobbar i väldigt skitig miljö och telefonen är täckt med gruvdamm under baksidan på skalet, och jag tappar min dagligen ja, skulle inte vilja klaga på att telefoner i dagens läge inte håller då dom faktiskt gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Sony verkar göra sitt glas på tok för tunt. Min katt satte en tand rätt igenom displayn på min ZR ändå syntes det knappt ett märke på baksidan som är av relativt mjuk plast.
Varför mobiltillverkarna inte kan göra glaset laminerat eller härdat vet jag inte. Eller hellre av plexiglas.
Annars är det ju främst Iphones som går sönder även om 5 är betydligt bättre än föregående.
Ryktet säger ju att iPhones ska komma med safirglas, om det blir 6:an eller det dröjer till 7:an är jag osäker.

Sen har ju till och med Apple förstått det idiotiska med en baksida av glas. Ska bara se när Sony fattar detsamma.

/mobilreperatör

Trycket från en vass tand/Areaenhet blir enormt, inte konstigt det sprack. Plexi/polykarbonat är inte glas, det är plast och det hade blivit repigt på två minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nästa iPhone kommer väl kanske med safirglas, om man får tro ryktena. Men det är inte alla som är så positiva till det..

http://macworld.idg.se/2.1038/1.550034/safirglas-ar-olampligt...

Kommer inte köpa en Iphone så länge den inte funkar för mig (inlåsning etc..) Men blir intressant om nu ryktet är sant om hur marknaden kommer reagera.

Skulle gissa nog att Samsung skulle snabbt komma efter om nu det skulle vara till bra pris och populär efterfrågat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast egentligen måste man ju inte byta varje år, men folk har fått ett behov av att ha det senaste
hela tiden, och eftersom det kommer nya versioner varje år så byter många.

Mycket märkligt, men jag känner igen fenomenet. Självklart är jag inte själv påverkad, men visst händer det att habegäret visar sig. Det är bara att stå på sig och banka ner det.

Skrivet av Friterad:

Känner flera som haft sina iPhones, Samsung lurar eller vilket märke det nu än är i många år utan att byta
och dom har inte haft problem med dom.

Egentligen finns det ju ingen anledning att byta telefon. Det finns ingenting i en ny telefon som inte en äldre har / kan göra.

Skrivet av Friterad:

Tillverkarna tjänar ju mer på dom dyra mobilerna, medan dom billigare tjänar dom inte så mycket på alltså har dom begränsat dom billiga mycket genom att sluta ge uppdateringar osv, eller också har dom hårdvara som inte är tillräckligt för att klara mer än ett år ungefär (om man nu inte kan stå ut med en sirapslur dvs).

Fast det är ju inte riktigt sant. Telefonen blir ju inte långsammare bara för att den blir äldre, och om den gjorde allt man behövde när den var ny, då lär den ju fortsätta göra det. Själv gick jag från en tidig Motorola, Microtac, tror jag, till någon Ericsson. Och sen hade jag två Ericsson på rad tills det blev en Nokia 1100. Därefter Nokia 5800 Music eXpress, och nu senast Nokia N9. Det är 6 telefoner på 20 år. Och ska jag vara helt ärlig tror jag den "bästa" telefonen var 1100'an. Mest för att den var nästintill helt odödlig, när man väl lyckades döda den var det alltid någon som hade en de inte längre använde man kunde plocka skärmen från. Det var alltid skärmen av någon anledning... Mosade den två tre gånger när jag kraschade i skogen på cykel. Till sist gav den dock upp, batteritiden var helt hopplös, och samtal bröts pga dålig mottagning, bara man vände sig om här hemma... Visst. Ericsson lurarna innan var tåligare, men mycket klumpigare, och tyngre, så 1100 var en kanon kompromiss.
5800 luran hade jag haft i ett par dagar när någon lyckades slå den ur näven på mig, och gjorde en stjärna i ena hörnan. Så fick den vara tills för knappt två år sedan när jag köpte N9'an... Nästa gång blir det inte en Nokia, mest eftersom Nokia inte kommer sälja telefoner längre när det är aktuellt. :- )
Blir nog en Androidlur om 2-3 år.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ett ord: Fysik.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

har tappat min S4 6 meter från en ställning och den landade platt på betonggolvet med framsidan nedåt, ingen skada alls, tappat den flertal gånger från 2m höjd också då jag jobbat på stegar osv, jobbar i väldigt skitig miljö och telefonen är täckt med gruvdamm under baksidan på skalet, och jag tappar min dagligen ja, skulle inte vilja klaga på att telefoner i dagens läge inte håller då dom faktiskt gör det.

Det där är definitivt enbart tur, jag hade en s3 för något år sedan, tappade den kanske varannan dag. Var så nöjd varje gång den klarade sig, sen en dag så gled den ur händerna ner i golvet o tvärdog.

Så bara för att man tappat den några gånger o den klarat sig betyder det inte att nästa fall kan bli dens sista.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

asså, sådana här trådar... Folk gnäller över hållbarhet etc etc när dem använder grejerna på ett sjukt sätt, telefoner är inte gjorda för att tappas eller spela fotboll med, dem ska vara smidiga, lätta, man ska kunna ringa/sms/internet etc på dem. Man ska inte ha någonting ömtåligt i bakfickorna så som mobiler, paddor eller plånböcker, mobiler och paddor utsätts för tryck och kan knäckas och likadant med korten i plånboken, dem böjs och går sönder.

Aldrig tappat en mobil/padda eller laptop i golvet och dem som är klumpiga etc får ju ta och köpa ett skal eller ngt stöttåligt till grejen då.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Var väl någon tillverkare som tittade på Safirglas (var Apple). Hållbarare än Gorillaglas men enligt tillverkaren av gorillaglas 10ggr dyrare.
Men antar att prisskillnaden kanske är mindre om det massproduceras.. är väl någon annan tillverkare och Cornig vill väl inte ha konkurans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Men får man plats med PA med glasfiber som är runt 1 millimeter tjock? Samsung S4 är 7,4mm och luckan är knappt 1mm tjock. Så igen, även om det är fiberförstärkt klara det en 80 kg mans röv som satte sig på det? Nu är jag nyfiken, hur höga toleranser har PA med glasfiber?

Givetvis finns inga material som övervinner dålig konstruktion. Plast mår bra av att få ha förstärkningsribbor etc.
Även en stålplåt skulle flexa lite om den är tunn.

Det jag ville ha sagt att folk säger "plastskit" (det gör jag också ibland fast det är mitt yrke), men de vet inte att det finns fantastiska plastmaterial
med enastående egenskaper, tyvärr faller de ofta på: 1: pris, 2: utseende, kanske stark egenfärg som inte går färgsätta enligt designsmak, utan måste lackas, grov och ful yta etc. Man förknippar plast med ABS/PC, PC+ABS, men känner inte till PA, PEI, PEEK, PSU, PPS och andra rätt extrema material.

Men det är rätt fräckt att bearbeta plastmaterial där man har smältatemperatur på 350-400 grader, då börjar man snacka
Vissa ligger väl på ca 420grader i smälta, förstärkt med kolfiber eller liknande, och med en KYL-temperatur på över 200 grader.
Dyrt ? Ja, Fult ? Ja, Extremt hållbart ? Ja.

Skrivet av Dunde:

Trycket från en vass tand/Areaenhet blir enormt, inte konstigt det sprack. Plexi/polykarbonat är inte glas, det är plast och det hade blivit repigt på två minuter.

Inte för att kritisera, men vill förtydliga till de som inte vet:
Plexiglas, varumärke för = PMMA
Polykarbonat, ex vis trirex, wonderlite, makrolon, lexan = PC

Glasets styrka, hårdheten, vilket gör det reptåligt, är ju också svagheten, stark punktbelastning spräcker glaset.

Plast som skall vara reptålig, ex vis lykt"glas" på bilar, eller andra miljöer som är tuffa, beläggs genom speciella metoder för att ge lite reptålighet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Det där är definitivt enbart tur, jag hade en s3 för något år sedan, tappade den kanske varannan dag. Var så nöjd varje gång den klarade sig, sen en dag så gled den ur händerna ner i golvet o tvärdog.

Så bara för att man tappat den några gånger o den klarat sig betyder det inte att nästa fall kan bli dens sista.

då har jag haft tur med alla mina telefoner då som hållt mina vardagar, Xperia 1, HTC touch diamond, iphone 3GS, iphone 4, iphone 4S och nu S4..

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mycket märkligt, men jag känner igen fenomenet. Självklart är jag inte själv påverkad, men visst händer det att habegäret visar sig. Det är bara att stå på sig och banka ner det.

Precis, köpte ju HTC One is somras,
så länge den inte går sönder av någon anledning kommer jag behålla den i många år.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Egentligen finns det ju ingen anledning att byta telefon. Det finns ingenting i en ny telefon som inte en äldre har / kan göra.

Faktiskt så kommer nya saker hela tiden, eller som när min kusin bytte från iPhone 4S till Samsung S3 just för att
skärmen på iPhonen var så liten, även om hon inte tyckte det när hon köpte den.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju inte riktigt sant. Telefonen blir ju inte långsammare bara för att den blir äldre, och om den gjorde allt man behövde när den var ny, då lär den ju fortsätta göra det. Själv gick jag från en tidig Motorola, Microtac, tror jag, till någon Ericsson. Och sen hade jag två Ericsson på rad tills det blev en Nokia 1100. Därefter Nokia 5800 Music eXpress, och nu senast Nokia N9. Det är 6 telefoner på 20 år. Och ska jag vara helt ärlig tror jag den "bästa" telefonen var 1100'an. Mest för att den var nästintill helt odödlig, när man väl lyckades döda den var det alltid någon som hade en de inte längre använde man kunde plocka skärmen från. Det var alltid skärmen av någon anledning... Mosade den två tre gånger när jag kraschade i skogen på cykel. Till sist gav den dock upp, batteritiden var helt hopplös, och samtal bröts pga dålig mottagning, bara man vände sig om här hemma... Visst. Ericsson lurarna innan var tåligare, men mycket klumpigare, och tyngre, så 1100 var en kanon kompromiss.
5800 luran hade jag haft i ett par dagar när någon lyckades slå den ur näven på mig, och gjorde en stjärna i ena hörnan. Så fick den vara tills för knappt två år sedan när jag köpte N9'an... Nästa gång blir det inte en Nokia, mest eftersom Nokia inte kommer sälja telefoner längre när det är aktuellt. :- )
Blir nog en Androidlur om 2-3 år.
B!

Prestandan blir inte sämre, men program, spel och allt möjligt blir mer krävande.
Ta en speldator från 08, idag är den antagligen inte så kul att spela dom senaste spelen på,
även om den fortfarande kan spela dom spelen från 08 och bakåt klockrent.
Behov ändrar sig ibland och då kanske en ny telefon kan behövas, ett exempel är farsan
som bytte upp sig från sin 3 år gamla budget android lur för att hans arbetsminne var för litet,
och även för att den inte orkade spela upp högre kvalitéts videor och en del appar kunde han
inte använda för att Androidversionen var för gammal, där är ju en nackdel med billigare lurar.
Köper man en dyrare så kommer den hålla längre, men sedan kanske man har andra behov
och kanske skulle behöva en ny telefon.
Men verkligen inte varje år, det är bara slöseri med pengar i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Hej! efter att min z ultras skärm blivigt knäckt efter knappt två månader, hade jag nu en fundering. om vi nu betalar upp imot 6000 för en high end telefon. varför kan dem då inte faktiskt klara ett fall eller att ha den i bakfickan utan att vara rädd för att den ska knäckas.

Har haft två telefoner under ett år, en note 2 som skärmen sprack efter att den åkte i golvet hemma, och nu en z ultra som halva skärmen knäcktes av att jag hade den i bakfickan. Inte så att jag väger mycket eller har tajta byxor heller.

Är det så illa att man måste välja mellan en highend snabb telefon eller köpa en CAT lur som är slö men som klarar att bli överkörd av en bil?

ja, fast tänker du få en STOR SKÄRM = MASSA GLAS... och sen tycker det är lagom att sätta sig på den, så får man ju snarare fundera på varför du tror att det skulle fungera... om jag ger dig en spegelbit i storlek av en telefon, hade du satt dig på den då?
det är ju inte direkt så att varken parkbänkar, stolar eller större stenar är direkt optimala för en glasbit att tryckas mot, oavsett om du är tung eller inte.. den överlever antagligen bättre tryck mot en tjockisrumpa än under en benig pojkstjärt..

Min HTC one gav upp först efter att ha råkat sparkas 15 meter på en makadam-plan, skaffa större framfickor, en handväska eller ett halsband du fäster den i om du nu vill ha en stor skärm, annars finns det väldigt många dumbphones för 300kronor.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det här är vad du behöver : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Var väl någon tillverkare som tittade på Safirglas (var Apple). Hållbarare än Gorillaglas men enligt tillverkaren av gorillaglas 10ggr dyrare.

Reptåligare, men mer känsligt för stötar, speciellt från sidan. Nå, det är i alla fall vad man kan läsa sig till. Sen vet man ju inte. Glas är ju i det närmaste magi. Hanterat på rätt sätt kan man göra en glasflaska man kan använda som hammare, men tappa en synål i halsen på den, så exploderar den.

Skrivet av Alpha77:

Men antar att prisskillnaden kanske är mindre om det massproduceras.. är väl någon annan tillverkare och Cornig vill väl inte ha konkurans.

Safirglas massproduceras, och har gjort det mycket längre än Corning's GorillaGlas. Man gör dock mindre (fysiskt, antalet tänker jag inte låtsas att jagvet något om) glas, eftersom det främst är till klockor. Men jag tvivlar på att storleken på glasen kommer göra tillverkningen billigare, om jag säger så. Vanligen är det tvärt om, större lämnar utrymme för fler defekter, och en enstaka defekt kasserar en större enhet, osv. Troligtvis går defekta enheter bara tillbaka i produktionen och återvinns, så det är tids och energiåtgången som är den ökade kostnaden.

Skrivet av Friterad:

Faktiskt så kommer nya saker hela tiden, eller som när min kusin bytte från iPhone 4S till Samsung S3 just för att
skärmen på iPhonen var så liten, även om hon inte tyckte det när hon köpte den.

Det är ju precis det jag pratar om. Hon behövde egentligen inte större skärm, hon var ju skitnöjd med sin iPhone4s från början. Typiskt prylnörderi, och vi känner alla av det lite från och till.

Skrivet av Friterad:

Prestandan blir inte sämre, men program, spel och allt möjligt blir mer krävande.
Ta en speldator från 08, idag är den antagligen inte så kul att spela dom senaste spelen på,
även om den fortfarande kan spela dom spelen från 08 och bakåt klockrent.

Återigen ett strålande exempel på precis vad jag menar... Årtalet avgör inte hur roliga spelen är. Ganska säker på att du kan välja en valfri period på ett par år, och leta lite bland spel som finns, och konstatera att där är titlar, både bra och dåliga, som man själv aldrig kommit i kontakt med.

Skrivet av Friterad:

Behov ändrar sig ibland och då kanske en ny telefon kan behövas, ett exempel är farsan
som bytte upp sig från sin 3 år gamla budget android lur för att hans arbetsminne var för litet,
och även för att den inte orkade spela upp högre kvalitéts videor och en del appar kunde han
inte använda för att Androidversionen var för gammal, där är ju en nackdel med billigare lurar.

Varför arbetsminnet var för litet går du inte in på, men antagligen för att någon mjukvara som gjorde något en annan mjukvara gjorde tidigare, krävde mer minne. Och video... Det är lite lustigt det där. Varför måste vi ha högre upplösning på film i telefonen, än vad vi hade på TV'n när vi var små? Missförstå mig rätt, jag vill också ha det, men visst är det prylsjuka, och inte faktiskt behov, vi klarade oss jäkligt bra på äldre teknik.

Skrivet av Friterad:

Men verkligen inte varje år, det är bara slöseri med pengar i min mening.

Jag misstänker att om man verkligen larade av att kapa bort allt prylnörderi från sina teknikinköp så skulle man köpa nya grejer bara när det befintliga fysiskt slutat fungera. Om det sen är för att staten bestämt att man ska flytta frekvensbandet, eller för att batteriet har gjort sitt, det kan nästan kvitta...

Skrivet av Bellerefon:

om jag ger dig en spegelbit i storlek av en telefon, hade du satt dig på den då?

*host*Webcams*host* Eh, ja, så, nu vet ni vad jag gör på fritiden... Men i alla fall. Jag har sett precis hur många unga kvinnor som helst sitta på speglar, utan problem. Och de brukar inte vara speciellt försiktiga när de hoppar, stud... Äh, jag ska nog sluta följa den tråden. Speglarna är förvånansvärt tåliga i alla fall.
Fast visst, jag förstår hur du menar. Om man tar ett icke flexibelt material i tunt skikt, lägger det på någonting mjukt, och sen sätter sig på det, så ber man ju närmast det om att gå sönder.

Skrivet av Marreboy:

Äh. Inte då. Finns massor av skal för att göra moderna smartphones i det närmaste helt odödliga. Nackdelen är att de blir minst dubbelt så tjocka, och vikten sticker iväg på ungefär samma sätt. Fast det är klart, får man bara ner dem i bakfickan tål de att man sitter på dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hehehehe. Känner hantverkare som fortfarande kör den där i jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Äh. Inte då. Finns massor av skal för att göra moderna smartphones i det närmaste helt odödliga. Nackdelen är att de blir minst dubbelt så tjocka, och vikten sticker iväg på ungefär samma sätt. Fast det är klart, får man bara ner dem i bakfickan tål de att man sitter på dem.
B!

Det här med skal för att göra telefonen odlödlig låter intressant, lust att tipsa på namn/länkar?

Gärna till några av toppmodellerna från olika tillverkarna, att den blir lite tjockare skulle då inte göra mig något, att fokusera på hållbarhet har definitivt blivigt en stor prioritering för mig nu på senare tid.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate