Android - Vanilla vs. Touchwiz vs. Sense vs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hmm, då tar vi något så basic som filhantering. På din android laddar du ner ES och pillar direkt på telefonen, np. Föra över från dator? USB-lagring eller (wireless) adb, bam. Skicka fil via bluetooth? ~5 klick från ES.
På en iPhone, hah... Du kan inte på något sätt komma åt telefonens filsystem, och ska du flytta filer från dator till telefon räcker det inte med utforskaren. Det hade ju varit för enkelt. Du måste använda itunes från rätt dator (annars måste du radera all musik och börja om) och får absolut inte föra över något som inte itunes gillar, typ en film i fel format eller bara ett enkelt textdokument (txt). Skicka fil via bluetooth? Jo, lycka till utan att kunna föra över filer till telefonen och utforska filerna...

Fast det var väl åtminstonde 2år sen Apple patchade så att man kan komma åt mobilen som en USB device? Har iofs nästan aldrig använt den funktionaliteten då jag synkar min musik med Spotify och bilder har jag skickat över vid behov.

Jag bytte från iPhone till en Nexus 5 för ett par månader sen och jag kan ju inte säga att jag inte saknar saker från iPhone, saker som alltid bara fungerade men som strular på min Nexus, vissa funktioner som inte finns, som "do not disturb" läge som man själv får hacka till i Tasker. Annat exempel är varför jag inte kan se notifications på min lockscreen, för att lösa det måste jag tanka en 3rd party app som fungerade bra ett tag men på senaste tiden så har den börjat krascha så att jag måste starta om processen, men med vanilla så kan jag av någon anledning inte stänga av den tjänsten (går att jobba runt genom att gå in i appen och fixa det). Exchange integrationen i Android är riktigt sunkig och allmänt opålitlig, man kan inte acceptera möten i telefonen för 50% av gångerna så sparas det inte och det skickas ingen bekräftelse.

Min poäng är väl i slutändan att det är massor av folk som försöker att få det att låta som att Android är helt felfritt och att man är dum i huvudet om man skulle välja någonting annat, men i själva verket så är det väl snarare så att det finns för och nackdelar med båda och det i slutändan är ett väldigt subjektivt val.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det var väl åtminstonde 2år sen Apple patchade så att man kan komma åt mobilen som en USB device? Har iofs nästan aldrig använt den funktionaliteten då jag synkar min musik med Spotify och bilder har jag skickat över vid behov.

Funkar det nu? Har jag inte hört något om (jag hoppade av iphone-tåget vid iPhone 4 ungefär, så jag har ärligt ingen aning). Vad jag har hört är det ingen större skillnad nu - man måste fortfarande föra över saker via iTunes, där bara vissa format är tillåtna, och man måste föra över filerna till en viss app. T ex om du har ett gäng filmer, kan du föra över dom till appen MyMoviePlayer (påhittat namn). Då går dom bara att komma åt från den appen, men inte från någon annan app. Dvs, om jag märker att MyMoviePlayer buggar och kraschar så kan jag inte öppna filerna i någon annan app - totalt värdelöst.

Jag vill kunna göra mappar på min telefon med typ "Movies", "NES Roms", "PDF-filer" osv där jag stoppar saker jag vill ha på telefonen, och sedan väljer vilken app jag vill öppna dom med i efterhand, precis som på en vanlig dator. Mig veterligt går det inte göra på iPhone än, trots att det är 2014. En av de största nackdelarna med iPhone om du frågar mig, men rätta mig gärna om jag har fel (dvs om dom löst det senaste åren och jag helt missat det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det var väl åtminstonde 2år sen Apple patchade så att man kan komma åt mobilen som en USB device? Har iofs nästan aldrig använt den funktionaliteten då jag synkar min musik med Spotify och bilder har jag skickat över vid behov.

Hur aktiverar man den funktionen?

Citat:

Jag bytte från iPhone till en Nexus 5 för ett par månader sen och jag kan ju inte säga att jag inte saknar saker från iPhone, saker som alltid bara fungerade men som strular på min Nexus, vissa funktioner som inte finns, som "do not disturb" läge som man själv får hacka till i Tasker.

Jag vet inte vad "do not disturb"-läget ska göra, men det finns garanterat en app som löser det smidigt åt dig.

Citat:

Annat exempel är varför jag inte kan se notifications på min lockscreen, för att lösa det måste jag tanka en 3rd party app som fungerade bra ett tag men på senaste tiden så har den börjat krascha så att jag måste starta om processen, men med vanilla så kan jag av någon anledning inte stänga av den tjänsten (går att jobba runt genom att gå in i appen och fixa det).

Vilka notifikationer menar du? Jag kör AOKP just nu och där kan jag iaf dra ned rullgardinen på låsskärmen och se notifikationer där, kanske är annorlunda i stock android.

Citat:

Exchange integrationen i Android är riktigt sunkig och allmänt opålitlig, man kan inte acceptera möten i telefonen för 50% av gångerna så sparas det inte och det skickas ingen bekräftelse.

Kan inte uttala mig då jag inte använder exchange.

Citat:

Min poäng är väl i slutändan att det är massor av folk som försöker att få det att låta som att Android är helt felfritt och att man är dum i huvudet om man skulle välja någonting annat, men i själva verket så är det väl snarare så att det finns för och nackdelar med båda och det i slutändan är ett väldigt subjektivt val.

Japp. Alla har olika krav på sina telefoner. Jag skulle känna mig begränsad av en telefon som jag inte kan flasha om bootloadern på när jag känner för det, men andra klarar ju sig uppenbarligen med iphones.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Avskyr TW.
Tycker det är rörigt, dåligt upplagt, skit som popout baren osv.
Sen utöver det gillar jag inte samsungs extrema bloatware, att dom försöker med en egen värdelös appstore etc.

Permalänk

Jag flashar om telefonen med vanilla oavsett tycker verkligen inte om TW med all bloatware och Sense är väl okej med inte rätt för mig.

Jag tycker att CyanogenMod och ParanoidAndroid ska tas upp, det är mer än utseende som räknas. PA har ett väldigt trevligt design sätt tycker jag.

Sen CyanogenMod som har många trevliga funktioner.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Japp. Alla har olika krav på sina telefoner. Jag skulle känna mig begränsad av en telefon som jag inte kan flasha om bootloadern på när jag känner för det, men andra klarar ju sig uppenbarligen med iphones.

Precis, och det är därför som jag blir så irriterad på alla android fans som blir ultradefensiva och ska bevisa att alla som försöker påvisa brister i systemet har fel. Jag kan ju t. ex. tycka att om man har behov av att flasha om sin telefon så har man köpt en defekt produkt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Precis, och det är därför som jag blir så irriterad på alla android fans som blir ultradefensiva och ska bevisa att alla som försöker påvisa brister i systemet har fel. Jag kan ju t. ex. tycka att om man har behov av att flasha om sin telefon så har man köpt en defekt produkt från början.

Man kan vända på det och säga att det är fantastiskt bra att man kan installera personligt anpassad mjukvara istället för att behöva använda dussinvarianten ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Man kan vända på det och säga att det är fantastiskt bra att man kan installera personligt anpassad mjukvara istället för att behöva använda dussinvarianten ...

Jo och det är fantastiskt roligt att kunna anpassa proprietär kod som Sense som man vill istället för att köra en massa trökiga kangade AOSP eller Cyanogenmod plus en massa launcherersättare

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sir. Haxalot:

Så, exakt vad är det som gör iOS oanvändbart utan jailbreak? Det där är någonting som bara sägs av alla jävla Android fanboys som försöker att skapa någon form av världsbild av att Android är det perfekta felfria OSet som är perfekt för alla. I verkligheten så är det väl egentligen bara perfekt för de som vill och orkar lägga ner tiden på att pilla med sin telefon för att få den precis som de vill.

Utan jailbreak är man väldigt begränsad. En grej jag absolut inte kan vara utan på min iPad är Userscripts Loader. En annan är filhantering. f.lux är också väldigt användbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det var väl åtminstonde 2år sen Apple patchade så att man kan komma åt mobilen som en USB device? Har iofs nästan aldrig använt den funktionaliteten då jag synkar min musik med Spotify och bilder har jag skickat över vid behov.

Endast DCIM-mappen man kan komma åt.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt ny i androidvärlden, kommer från IOS. Ska köpa mig en androidlur imorgon, kollar på Galaxy S5. Vad jag sett av Touchwiz än sålänge (på S4) så tycker jag inte om det. För mycket skit överallt helt enkelt. Det är det enda jag är rädd för i S5an, så frågan är om det går att roota om den till vanilla? Och vad gäller i så fall med garantier osv?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Jag är väldigt ny i androidvärlden, kommer från IOS. Ska köpa mig en androidlur imorgon, kollar på Galaxy S5. Vad jag sett av Touchwiz än sålänge (på S4) så tycker jag inte om det. För mycket skit överallt helt enkelt. Det är det enda jag är rädd för i S5an, så frågan är om det går att roota om den till vanilla? Och vad gäller i så fall med garantier osv?

Är inte nexus 5 ett bättre val för dig då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ser fult ut, gör telefonen segare. tex. min väns S4a tog det typ 3 sekunder innan den roterade skärmen, plus att det laggade en hel del. Något mer du vill?

Måste säga att jag inte alls känner igen mig varken på min egna S3a eller en släktings S4a. Går som smort och inga fördröjningar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Måste säga att jag inte alls känner igen mig varken på min egna S3a eller en släktings S4a. Går som smort och inga fördröjningar.

Har video på det: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3612052/2013-12-07%2020.09.42.mp4 tycker inte du det där är laggigt? Btw, hö överseende med bakgrundsljudet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gillar Touchwiz om det inte varit för att det suger minne (har också en S3 med 1 GB RAM och det är inte tillräckligt...) annars vanilj, fulare men snabbare.

Sense klarar jag inte alls av och Sonys (UX?) har jag inte testat, men ska köpa en Z2 så får väl se.

Skrivet av jnsson:

Har video på det: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3612052/2013-12-07%2020.09.42.mp4 tycker inte du det där är laggigt? Btw, hö överseende med bakgrundsljudet

Det där är ju iofs appen du använder (är det den inbyggda filmspelaren eller nåt?) som laddar nånting. Jag testade precis med min S3 (stock) och bilder roteras efter gissningsvis 0,7 sekunder i Quickpic, samma med Chrome. En del appar roterar ju långsammare än andra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

aldrig kört vanilla. Alltid kört det som redan ligger på luren. Bäst gillar jag LG:s G2 som jag har nu men Sense som fanns på Sensation var också trevligt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Är inte nexus 5 ett bättre val för dig då?

Jo, jag har funderat på det. Problemet är att det inte verkar gå att få en 32GB från operatör med abonnemang, annars hade jag troligtvis hoppat på den dealen direkt.

Dock finns det vissa funktioner i S5an som jag är intresserad av, tex pulsmätare (jag vet vad folk säger om denna, men jag som tränar mycket ser användning av den), kameran och wifi+4G kombo.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Jo, jag har funderat på det. Problemet är att det inte verkar gå att få en 32GB från operatör med abonnemang, annars hade jag troligtvis hoppat på den dealen direkt.

Dock finns det vissa funktioner i S5an som jag är intresserad av, tex pulsmätare (jag vet vad folk säger om denna, men jag som tränar mycket ser användning av den), kameran och wifi+4G kombo.

Wifi+4G-kombon har jag alltid tänkt på som en marknadsföringsgrej. I vilken situation skulle detta vara användbart?

För att det ska vara lönt måste ju filen till att börja med vara stor (1+ GB) och de flesta har begränsat med 4G-data. Sen måste du vara under en enorm tidspress för att det inte ska räcka att dra den via Wifi (där man väl gissningsvis har 25+ mbit/s). För det tredje, hur ofta tankar man så stora filer med mobilen?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vanilla av de alternativen, utan tvekan.
Jag föredrar dock definitivt launchern i Cyanogenmod, som kallas Trebuchet.
Jag föredrar väl egentligen CM i allmänhet. Speciellt det att man kan ställa in sin egen auto-brightness, ändra sina quick settings och ändra CPU guvernör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Jo, jag har funderat på det. Problemet är att det inte verkar gå att få en 32GB från operatör med abonnemang, annars hade jag troligtvis hoppat på den dealen direkt.

Dock finns det vissa funktioner i S5an som jag är intresserad av, tex pulsmätare (jag vet vad folk säger om denna, men jag som tränar mycket ser användning av den), kameran och wifi+4G kombo.

Har du pengarna så kan du köpa en 32GB Nexus 5 direkt från Google för nästan hälften så mycket som en SGS5.

Men måste du köpa via abonnemang så är SGS5 bra mycket bättre än tidigare flaggskepp från Samsung. Skärmen har faktiskt bra färger för en gångs skull bara du ställer om skärmen till cinema läget. Färger har Samsung varit riktigt usla på tidigare.
Det är även mindre bloat och Samsung har äntligen övergivit overflow knappen till fördel för en multitasking knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Wifi+4G-kombon har jag alltid tänkt på som en marknadsföringsgrej. I vilken situation skulle detta vara användbart?

För att det ska vara lönt måste ju filen till att börja med vara stor (1+ GB) och de flesta har begränsat med 4G-data. Sen måste du vara under en enorm tidspress för att det inte ska räcka att dra den via Wifi (där man väl gissningsvis har 25+ mbit/s). För det tredje, hur ofta tankar man så stora filer med mobilen?

/hulle.

Jo, du har en poäng. Ända tillfället är väll där det kommer till användning är väll egentligen vid streaming, där endast 4G borde räcka ändå. I skolan kan jag tänka mig att få lite nytta av det dock, då det är spärrat till 8/mbit per enhet. Blev dock en S5, fick en riktigt fin deal från Halebop!

Skrivet av Sears:

Har du pengarna så kan du köpa en 32GB Nexus 5 direkt från Google för nästan hälften så mycket som en SGS5.

Men måste du köpa via abonnemang så är SGS5 bra mycket bättre än tidigare flaggskepp från Samsung. Skärmen har faktiskt bra färger för en gångs skull bara du ställer om skärmen till cinema läget. Färger har Samsung varit riktigt usla på tidigare.
Det är även mindre bloat och Samsung har äntligen övergivit overflow knappen till fördel för en multitasking knapp.

Jo, problemet är väll att jag inte har pengar på hög som student... Så det blev en S5 från Halebop!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Jo, du har en poäng. Ända tillfället är väll där det kommer till användning är väll egentligen vid streaming, där endast 4G borde räcka ändå. I skolan kan jag tänka mig att få lite nytta av det dock, då det är spärrat till 8/mbit per enhet. Blev dock en S5, fick en riktigt fin deal från Halebop!

Jo, problemet är väll att jag inte har pengar på hög som student... Så det blev en S5 från Halebop!

Hur mycket betalar du i månaden? Köpte du via Mecenat?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur mycket betalar du i månaden? Köpte du via Mecenat?

399kr/månad inkl telefon för Halebop rubbet. Näe, dom verkade inte ha någon student deal.
EDIT: Det är en rabatt för att jag varit kund i 5 år hos dom.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

399kr/månad inkl telefon för Halebop rubbet. Näe, dom verkade inte ha någon student deal.
EDIT: Det är en rabatt för att jag varit kund i 5 år hos dom.

Rubbet stor??

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Rubbet stor??

Näe, den med 3GB surf.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD