Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Skrivet av bran:

Vad är det ni är så imponerade över? Helt seriös, icke-sarkastisk fråga. Jag ser det nämligen inte riktigt? Ni har ju dock bättre koll än mig 4K är ballt. Och det är ganska krispt - vissa delar. Men highlightsen ser sisådär ut? Och sen kanske det är Youtube iofs, men vatten och skuggiga områden ser inte roliga ut.

Problemet i just den videon är ju inte kamerans fel. Den som filmar har inte exponerat rätt helt enkelt. Det ser därför förjälvligt ut, men det gör det med alla kameror utom typ raw där oddsen är högre att det finns information kvar. Däremot mår ju ofta codecs bra av att ligga lite på gränsen till överexponerat då codecs ofta har svårt för mörka partier. Dock farligt att gå över gränsen då information från bilden försvinner helt, zebra behövs som måttståck. Alltså till och med löv, träd och grenar är vita i exemplet, för att inte tala om krokodilens rygg. Ärligt talat skulle man kunnat få en behagligare bild (inte skarpare) med en rätt exponerad iphone.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

EDIT: Punchdrunk, är inte det här mer din grej en URSA? Ergonomisk, ampassningsbar, 4K i 60fps 4:2:2 eller 4K 25fps 4:4:4, Raw, prores osv osv?

Faktiskt! Det här känns ju riktigt lovande, ska helt klart hålla ögon och öron öppna :).

Permalänk
Medlem

Skick: Perfekt

Jo jag tackar jag. Tänkte göra en video över mitt perfekta fynd över en maskin som Ni gissat på.
Dock så var skicket annat än bra vilket innebär några timmar att rengöra och ge kärlek så knappar inte stannar i fel läge och missljud kommer upp. Tur att man är urmarkarson och har koll på mekanik.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Skick: Perfekt

Jo jag tackar jag. Tänkte göra en video över mitt perfekta fynd över en maskin som Ni gissat på.
Dock så var skicket annat än bra vilket innebär några timmar att rengöra och ge kärlek så knappar inte stannar i fel läge och missljud kommer upp. Tur att man är urmarkarson och har koll på mekanik.

// A

16mm? Kan det varit en ARRI trots allt?

Permalänk
Skrivet av Holck:

7:20 ser man till vänster.

Det är en ljuddämpare till en systemkamera, ser riktigt roligt ut men det är vad det är.

http://www.techniphoto.com/wiki/index.php?title=Sound_Blimp

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kort och gott skarpt som fan.

Permalänk
Medlem

Såg om en av mina favvoklipp från GH4 och upptäckte att det inte ens var filmat i 4K utan i 200mbit 1080p läget.... Måste ha nu!
Rekomenderar att ladda ner orginalet,
https://vimeo.com/89851660

PS. damer som kör solo är lite nice.

PS2. Om man tyckte Edelkrone hade grymma grejer innan, kolla dessa,
https://vimeo.com/91623808

PS3. Holck, få din kamera nu så vi slipper se japanska körsbärsträd, amerikansk lövskog och sånt här,

PS4. Ge hit skiten nu! Funderar på att göra en Cartman och frysa ner mig tills den kommer.

Permalänk
Medlem

Mycket tyst här =/

Hmf,

Jag har läst på kring den där Zombiesaken. Officiella zombiewalken i Stockholm är senare i år.
Nu verkar det vara något annat skit där sådana som oss med kameror och skit troligtvis inte får göra något..

https://sv-se.facebook.com/pages/Stockholm-Zombie-Walk/222927...

Så, nu är ju denna helg bokad så då måste ju något annat göras - right? (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Mycket tyst här =/

Hmf,

Jag har läst på kring den där Zombiesaken. Officiella zombiewalken i Stockholm är senare i år.
Nu verkar det vara något annat skit där sådana som oss med kameror och skit troligtvis inte får göra något..

https://sv-se.facebook.com/pages/Stockholm-Zombie-Walk/222927...

Så, nu är ju denna helg bokad så då måste ju något annat göras - right? (=

// A

Tja vi får väl hitta på något annat på dan istället. Då slipper vi mörkret.

Permalänk
Medlem
Citat:

PS2. Om man tyckte Edelkrone hade grymma grejer innan, kolla dessa,
https://vimeo.com/91623808

Jösses. Den där första är i princip min!

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jösses. Den där första är i princip min!

Den är grym, den sista "pocketslidern" är i princip som min första DIY-slider som jag gjorde av ett glidlager från Clas Ohlsson
Samma princip med en släde på varje sida, blir mycket smooth.

Permalänk
Medlem

Nä, nu ska jag filma en kort stund. brb (=

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Nä, nu ska jag filma en kort stund. brb (=

Spännande

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skriva den här eller i analoga tråden...

Måste fan vara rekord.. Detta tog fan knappt 15 min att fixa

https://www.youtube.com/watch?v=8vb_ho39Bvk

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Vet inte om jag ska skriva den här eller i analoga tråden...

Måste fan vara rekord.. Detta tog fan knappt 15 min att fixa

https://www.youtube.com/watch?v=8vb_ho39Bvk

Called It!

Snyggt filmat, grym musik och cool maskin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Called It!

Snyggt filmat, grym musik och cool maskin!

Hehe (=. Blir roligt när man stressar och inte hinner fixa något. Tänker man för mycket gör man massa annat (=
Tant fick vara med också i flera sekunder (=

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Intressant test som jag tycker de sjabblar bort med redigeringen som gör att man måste hoppa runt för mycket. Sedan lämnar de en kamera utanför när de visar alla samtidigt.

Permalänk
Medlem

Konstigt test på något sätt. Fast å andra sidan så var det intressant. Synd att en kamera saknades (=

Då testet går ut på att promota GH4 så tror jag att det inte är helt rättvist. Tror de skruvat ned kvalitén på vissa av dem. Kolla ur uruselt C100 ser ut.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Testade att ladda hem Driftwoods 4:4:4 klipp från GH4 och körde den snabbt i Premiere på jobbet.
Har bara lagt två S-kurvor och tycker endå det blev en ganska intressant look.

Fick för övrigt min rx100ii igår och har fipplat med lite custom inställningar, har ju ägt en mk1 förut så jag visste hur jag ville ha det. Ska filma med endast den över påsken för att se vad man kan åstadkomma. Tänkte svänga förbi Netonnet på vägen hem och köpa ett displayskydd och ett tumgrepp för att pimpa den lite.
Hade glömt bort hur stört liten den är (ca som en gm1) och stabiliseringen är inte i Olympus klass men heller inte långt ifrån

Enda störiga är som vanligt med Sony att man måste konvertera materialet på mac innan redigering. Men ett sätt runt det är att importera från kameran till iPhoto. Premiere kan sen läsa direkt från iPhoto. Det gör ju det hela ungefär som vanligt förutom att just de klippen ligger i iPhoto medans resten är där jag normalt förvarar råmaterial dvs huller om buller på skrivbordet

GH4 Original

GH4 med Curves

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bah
Idag hoppas jag på att kameran ska skickas!

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ingenting blir väl en kamerafri helg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ingenting blir väl en kamerafri helg

Skickades från m.sweclockers.com

nä nu står det ju andra maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

nä nu står det ju andra maj.

Så har det stått i några dagar. Tror det är för att de skulle få in 3 kameror och alla var bokade så därför kan de inte leverera några tidigare än så.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Min anamorphiclins gick ju sönder. Och jag ville precis filma liiite.. Saknade lite av alla flares och linjer man normalt sett får så jag blev lite putt att jag inte fick det som jag ville.

Jag använder anamorphic för att få högre upplösning. Jag använder 1920x1080 pixlar och skapar 800 pixlar och höjer det hela lite.

2x är för 4:3 att ge 2.35/39:1. 1.3x för att göra desamma av 16:9. Jag har lånat 1.3x och hade 2x själv. Man får en hel del skarpare bild med ett av bra kvalité då man pressar samman pixlarna 1:2.

Utöver detta får man som sagt nice flares av solen. Nu kan jag inte få dessa så jag testade fiskelinsgrejjen. Det gav lite men jag ser ju tråden!!

Någon som har provat detta med bättre framgång än jag ? (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Fan.. Försöker hitta någon som KAN det här med filmning osv som kört AX100.

Man ser ju direkt på en sånhär: https://www.youtube.com/watch?v=b1h0goKOm5E

Han kunde inte hitta fler effekter... och skriver bara en massa men visar inget...

*4K-sugen*

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Fan.. Försöker hitta någon som KAN det här med filmning osv som kört AX100.

Man ser ju direkt på en sånhär: https://www.youtube.com/watch?v=b1h0goKOm5E

Han kunde inte hitta fler effekter... och skriver bara en massa men visar inget...

*4K-sugen*

jag har kollat igenom hela youtube och Vimeo. Det finns ingen.
den med flygplanen är det närmsta du kommer.
Det ironiska är att den som gjort några riktigt nice test av gh4 är han som filmat katten med AX100.

De som är aktivast i ax100 trådarna på forum filmar ju typ diken och buskarna på baksidan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

jag har kollat igenom hela youtube och Vimeo. Det finns ingen.
den med flygplanen är det närmsta du kommer.
Det ironiska är att den som gjort några riktigt nice test av gh4 är han som filmat katten med AX100.

De som är aktivast i ax100 trådarna på forum filmar ju typ diken och buskarna på baksidan.

Jo, jag har sett dessa med busken på baksidan. Såg att han försökte pulla fokus från trädet till en bil bakom men hela bilden skakade och han drog åt fel håll och drog sen för mycket..

Säger ju en del om personen i övrigt.

Själv ska jag filma på stativ inne i stockholm, grada allt enligt personligt tycke för humöret denna dag och helt enkelt bara låta klippen avlösa varandra. Självklart ordentlig exponering osv. Lite pans och tilts. Inget handhållet. Alla mekanismer för detta ska stängas av så cpu kan arbeta med att fixa bilden och inte lösa mina misstag.

Jag såg för något år sedan en som gjorde en svingrym film och sen fick folk gissa vad han använt. Han använde en Xperia arc och filmade i 720p. En mobiltelefon! Kvalitén var riktigt fin men hans efterarbete var grymt fint. Sätter man en kamera i rätt händer blir det underverk. Här har personer försökt lösa sina talanglösa sidor med hårdvara. Dessvärre blir det samma skit oavsett om det är sd, hd, fhd, 2k eller 4k.

Autoläget är för att göra det bästa av situationen utan att användarmisstagen syns för mycket.. Men bäst blir det manuellt såklart..

Och jag har gått igenom nästan allt på youtube. Jag vet att proffs har köpt kameran. Jag vet att de filar.

När BMPCC kom var det samma sak. Sen kom "the one" där iaf en hyfsat skillad tjomme gjorde en bra short. Seriöst gradat (även om man ser hur han gjort den mörka tjejens ansikte lite ljusare medelst motion tracking och använt en oval). Det visade att kameran kan göra en riktigt fin rulle...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM