Dags för ny information efter några dagars konversation med Anders Engström som är VD på CDOD som sköter Album on Demand-biten åt Universal i Sverige.
1. Skivorna som används är http://www.xlayer.eu/technical-data-cd-r.html
2. Universal säger enligt Anders (citerar): "Jag har mailat med Universal om mastern och de säger att den inte skall vara speciellt komprimerad men att något lite kan skifta från vinylmastern. Det lär inte ha funnits en CD-utgåva av Ingica innan vår CDOD utgåva och masteringen vi använder är den de gjort för sin så kallad e-release (alltså för att lägga upp plattan på de digitala tjänsterna på nätet)."
3. Anders tycker liksom jag att öppenhet är bra, så han kommer be de andra butikerna att införa samma information om produkten som Ginza redan har gjort (efter jag började rota i detta).
Monica har inte återkommit (kanske inte ens sett mitt personliga meddelande på Facebook) men har enligt Anders fått 50 ex och inte varit missnöjd.
Ni får gärna kommentera kring detta, hinner inte skriva mer utförligt just nu, men ville informera er.
Detta var intressant och verkligen total nyhet för mig att man gör på detta viset. Samtidigt är det ju rätt skönt att ansvariga i distributionsledet reagerar på din kritik. Tycker bara det är underligt att Universal inte gett bättre information om produkten till resten av ledet. Jag ser "ett Universal" som bara verkar bryr sig om siffror med tecknet $ efter. Konsumenten längst ner i ledet betyder inget så länge det går att kränga produkter med vinst.
Tack Multiman för ännu en intressant och informativ tråd.