Skivbolagen säljer vanliga musikskivor som CD-R till fullpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dags för ny information efter några dagars konversation med Anders Engström som är VD på CDOD som sköter Album on Demand-biten åt Universal i Sverige.

1. Skivorna som används är http://www.xlayer.eu/technical-data-cd-r.html

2. Universal säger enligt Anders (citerar): "Jag har mailat med Universal om mastern och de säger att den inte skall vara speciellt komprimerad men att något lite kan skifta från vinylmastern. Det lär inte ha funnits en CD-utgåva av Ingica innan vår CDOD utgåva och masteringen vi använder är den de gjort för sin så kallad e-release (alltså för att lägga upp plattan på de digitala tjänsterna på nätet)."

3. Anders tycker liksom jag att öppenhet är bra, så han kommer be de andra butikerna att införa samma information om produkten som Ginza redan har gjort (efter jag började rota i detta).

Monica har inte återkommit (kanske inte ens sett mitt personliga meddelande på Facebook) men har enligt Anders fått 50 ex och inte varit missnöjd.

Ni får gärna kommentera kring detta, hinner inte skriva mer utförligt just nu, men ville informera er.

Dold text

Detta var intressant och verkligen total nyhet för mig att man gör på detta viset. Samtidigt är det ju rätt skönt att ansvariga i distributionsledet reagerar på din kritik. Tycker bara det är underligt att Universal inte gett bättre information om produkten till resten av ledet. Jag ser "ett Universal" som bara verkar bryr sig om siffror med tecknet $ efter. Konsumenten längst ner i ledet betyder inget så länge det går att kränga produkter med vinst.

Tack Multiman för ännu en intressant och informativ tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jag ser "ett Universal" som bara verkar bryr sig om siffror med tecknet $ efter. Konsumenten längst ner i ledet betyder inget så länge det går att kränga produkter med vinst.

Dvs 99,5% av hela världens handel. (nöjda konsumenter = bra rykte = fler t ex köpare = mer $ fast jo, man bryr sig ju om kunden indirekt)

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om skivan är bränd eller inte ser man i princip direkt, men att veta vilken mastring de använt är värre men generellt kan man väl undvika allt som inte är originalpressningar med få undantag som tex Mobile Fidelity, det är mycket ovanligt att skivbolagens egna ommatringar innebär bättre ljud såvida det inte handlar om att ge ut riktigt gammalt material.
Det finns en del skivor som utsatts för ommixning också och där är det svårare och handlar mer om tycke o smak.

Jo det vet jag. Jag menade hur dom menar att man ska se skillnad på en pirat-CDR och en sån här "fin"-CDR? I vanliga fall kan man väl betrakta en pressad skiva som "fin", jag har iaf aldrig sett några piratskivor som är pressade även om det säkert existerar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micke O:

Jo det vet jag. Jag menade hur dom menar att man ska se skillnad på en pirat-CDR och en sån här "fin"-CDR? I vanliga fall kan man väl betrakta en pressad skiva som "fin", jag har iaf aldrig sett några piratskivor som är pressade även om det säkert existerar.

Se skillnad kan nog bli svårt utan det handlar väl om var du får den ifrån, Mr Chang music från Hongkong och som bara säljer på Ebay är kanske inte det bästa stället att handla brända skivor på om man vill undvika fulkopior.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det jag reagerar över är hållbarheten. I pressade är det väl ett aluminiumlager och i brända ett färglager av skiftande kvalité...
Har endel billiga cd-r från 90-talet som inte längre går att läsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Q-Class:

Det jag reagerar över är hållbarheten. I pressade är det väl ett aluminiumlager och i brända ett färglager av skiftande kvalité...
Har endel billiga cd-r från 90-talet som inte längre går att läsa.

Det har varit problem med pressade skivor också, de har oxiderat i aluminiumskiktet och tappat reflektionsförmågan, det finns däremot skivor som använder guld tex Mobile Fidelity.
Samtidigt så har kemierna på inspelningsbara skivor förbättrats så att de bästa ska klara minst 100år innan kemin kan börja inverka, jag vet inte hur kvaliten är på burn on demand skivorna, det får bolagen svara på och framtiden utvisa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har varit problem med pressade skivor också, de har oxiderat i aluminiumskiktet och tappat reflektionsförmågan, det finns däremot skivor som använder guld tex Mobile Fidelity.
Samtidigt så har kemierna på inspelningsbara skivor förbättrats så att de bästa ska klara minst 100år innan kemin kan börja inverka, jag vet inte hur kvaliten är på burn on demand skivorna, det får bolagen svara på och framtiden utvisa.

Företaget som CDOD använder anger >30år (står i länken, under perfekta förhållanden)) och har vad jag vet inte rosat marknaden med sina produkter för privatmarknaden utan kört med fejkade mediakoder (anger Verbatim Azo t ex men använder bara "motsvarande") och medioker kvalitet. 100år är det absolut bästa och dyraste (som jag körde med tidigare, t ex Taiyo Yuden guld). Eftersom jag inte följt CDR-marknaden på 3-4 år håller jag på att gräva och kommer återkomma med vad jag hittar. Tiden räcker inte alltid till därför kan det ta en stund.

Det är oerhört ovanligt att vanliga pressade CD oxiderat och har berott på felaktig tillverkning som inte följt standarden och/eller pappersförpackningar som släppt ut stora mängder svavel. En korrekt tillverkad pressad CD i jewel case håller en mycket långt tid. CDR kan nog många här vittna kan vara problematiska över tid, speciellt budgetmedia. En CDR har två problem, dyen som bryts ner och att reflektionsskiktet som kan oxidera (som en vanlig CD om den är felgjord). Dålig dye är det absolut största problemet, ett problem en vanlig pressad skiva inte har.

Tillägg: Mediakoder är alltså för att brännaren ska använda någorlunda rätt strategi vid bränning. Företag som snålar använder billig dye med liknande egenskaper som de bästa sorterna för att spara pengar men fejkar mediakoden för att brännarna ska tro att det är en viss skiva och bränna någorlunda rätt.

Apropå Mobile Fidelity har jag ett antal sådana och de är av fantastiskt hög presskvalitet med guld som reflektionsskikt och specialask som inte klämmer fast skivan utan låser den på annat sätt för att inte nöta hålet. Jag tror mina är tillverkade av japanska JVC.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Spotify är livet. Förresten vad är skillnaden

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slimdex:

Spotify är livet. Förresten vad är skillnaden

Tråden handlar om fysiska skivor, inte spotify, så vill du diskutera det, öppna en egen tråd. Eftersom Spotify enbart kör komprimerat så är det sämre ljudkvalitet än okomprimerade ljudfiler. Många, inklusive mig, får en bättre upplevelse av att bläddra i ett vackert (fysiskt) häfte med texter och bilder om artisten och albumet. Det finns massor att säga om Spotify, men som sagt, det här inte tråden för det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Många, inklusive mig, får en bättre upplevelse av att bläddra i ett vackert (fysiskt) häfte med texter och bilder om artisten och albumet.

Tack för den, nu drabbades jag av LP-nostalgi!

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd

Upptäckte precis att Republica's nya EP är en CD-R som Amazon.com själva gjort. Finns dessvärre inte att få tag på annars och så lovar de att källan är original och inte något lossy format så man tager vad man får.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Som framgår av analysen på faktiskt.se så är skivan dessutom sönderkomprimerad och klipper hej vilt på många låtar:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Overv...

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Ingic...

Jag måste erkänna att jag inte kan tolka informationen från Masvis till 100%, men, jag ser varken klippningar eller att det nödvändigtvis skulle vara sönderkomprimerat med hjälp av enbart dom graferna.
Den ursprungliga skivan är ju mastrad alldeles för lågt, så det är svårt att göra en regelrätt "visuell" jämförelse.

Med det vill jag inte säga att det nödvändigtvis låter bra, men tja, det är inte s¨dåligt att det finns några synliga brister. Om det nu inte finns någon data med som jag tolkar fel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag måste erkänna att jag inte kan tolka informationen från Masvis till 100%, men, jag ser varken klippningar eller att det nödvändigtvis skulle vara sönderkomprimerat med hjälp av enbart dom graferna.
Den ursprungliga skivan är ju mastrad alldeles för lågt, så det är svårt att göra en regelrätt "visuell" jämförelse.

Med det vill jag inte säga att det nödvändigtvis låter bra, men tja, det är inte s¨dåligt att det finns några synliga brister. Om det nu inte finns någon data med som jag tolkar fel.

Histogrammet visar på flera låtar mycket stora spikar i ytterkanterna, dvs full utstyrning av skivan. Mittspiken är normal tystnad och sedan sjunker det nedåt ju högre i nivå vi kommer. Det ska absolut inte finnas stora mängder maxnivå på en skiva som Ingica. Just de spikarna är ett typexempel på överstyrd och sönderkomprimerad musik, något som även ses i "Loudest part" där spikarna går utanför fönstret.

Allpassed crest factor är det bästa sättet att bedöma komprimeringsgraden och ungefär hur mycket som förlorats i dynamikomfång. De röda och blå heldragna kurvorna ska inte bukta uppåt alls utan helst vara platt tillsammans med de streckade. Så fort den heldragna buktar uppåt så visar det på komprimering som inte funnits i originalet och toppen på heldragna kurvorna är en bra gissning var originalet låg i crestfaktor. Även fördelningen av punkterna i peak vs RMS i övre högra hörnet visar på kraftig komprimering eftersom att topp- respektive medelvärde ligger väldigt nära varandra. En skiva med stor dynamik har punkterna jämnt fördelade.

Skivan visar alltså alla tänkbara tecken på mycket kraftig komprimering.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

...
Den ursprungliga skivan är ju mastrad alldeles för lågt, så det är svårt att göra en regelrätt "visuell" jämförelse.

...

Vad menas med "alldeles för lågt"?

Jag är inte studioerfaren så mastring är inte mitt område alls, men ifall något ligger på "för låg nivå" så vrider jag bara upp volymen?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Intressant tråd!
Riktigt fult att sälja brända skivor som vanliga, men bra att det kanske börjar klargöras på vissa sidor vad det rör sig om. Synd bara att det är så svårt att veta vilken master som används till skivorna.

Skrivet av MultiMan:

Skivan visar alltså alla tänkbara tecken på mycket kraftig komprimering.

"Mycket kraftig komprimering" är att ta i. Jämfört med det mesta som släpps idag på CD är det där en ganska måttlig komprimering (tyvärr).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pjäxa:

Vad menas med "alldeles för lågt"?

Jag är inte studioerfaren så mastring är inte mitt område alls, men ifall något ligger på "för låg nivå" så vrider jag bara upp volymen?

Eftersom digital musik har ökande distorsion vid lägre nivåer, till skillnad från analoga medier som har lägre dist vid svagare signaler (men högre brus), så vill man utnyttja alla 16 bitar om möjligt, då får man bästa ljud med lägst totala distorsion. Tidiga CD är ibland inspelade onödigt lågt, möjligen eftersom mastringarna var gjorda för LP med helt andra egenskaper. Idag är inte det ett problem, men ett mycket värre problem finns i den musikdödande komprimeringen som tar bort alla nyanser från originalinspelningen.

Att då dra upp totalnivån så mycket som i tidigare exempel så att man ligger och slår i 16-bitarstaket, samtidigt som man komprimerat musiken som helhet, förstör upplevelsen. Tidiga CD är som sagt ibland som LP-mastern, och där kan spår ligga lägre i förhållande till varandra eftersom man rent fysiskt är begränsad i vad en nål kan spåra och då tvingades man sänka totalnivån för att kunna gravera utan överstyrning, eller att inte få för breda spår på skivan (för kort speltid). Det kan också vara så att artisten velat ha vissa låtar mer dämpade än andra och därför valt lite olika nivåer.

Jag läste igår om jämförelser mellan olika medier idag och nyutgivna LP har större dynamiskt omfång än motsvarande digitala utgåva trots att den digitala klarar av betydligt högre dynamik. Det är uppenbart att skivbolagen sett hur mycket de kan tjäna på vinylnostalgiker och ger de utgåvorna en bättre master för att få över köpare dit, med sina betydligt högre marginaler. Skivbolagen slutar aldrig att förvåna, på det negativa sättet.

Edit: Lägger upp "Love over gold" från Dire Straits album med samma namn, för jämförelse. En av de första CD jag köpte, förstautgåvan på CD runt 1984. Så ska det se ut. Extremt dynamisk med skyhög crestfaktor:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Eftersom digital musik har ökande distorsion vid lägre nivåer, till skillnad från analoga medier som har lägre dist (men högre brus), så vill man utnyttja alla 16 bitar om möjligt, då får man bästa ljud med lägst totala distorsion. Tidiga CD är ibland inspelade onödigt lågt, möjligen eftersom mastringarna var gjorda för LP med helt andra egenskaper. Idag är inte det ett problem, men ett mycket värre problem finns i den musikdödande komprimeringen som tar bort alla nyanser från originalinspelningen.

Att då dra upp totalnivån så mycket som i tidigare exempel så att man ligger och slår i 16-bitarstaket, samtidigt som man komprimerat musiken som helhet, förstör upplevelsen. Tidiga CD är som sagt ibland som LP-mastern, och där kan spår ligga lägre i förhållande till varandra eftersom man rent fysiskt är begränsad i vad en nål kan spåra och då tvingades man sänka totalnivån för att kunna gravera utan överstyrning, eller att inte få för breda spår på skivan (för kort speltid). Det kan också vara så att artisten velat ha vissa låtar mer dämpade än andra och därför valt lite olika nivåer.

Får jag välja mellan icke optimalt utnyttjande av teoretisk bithöjd (är det så det heter?) eller typisk modern komprimering är ju valet väldigt lätt, komprimerat blir helt olyssningsbart, distorsion, oavsett typ, är långt mer acceptabelt.

Skrivet av MultiMan:

Jag läste igår om jämförelser mellan olika medier idag och nyutgivna LP har större dynamiskt omfång än motsvarande digitala utgåva trots att den digitala klarar av betydligt högre dynamik. Det är uppenbart att skivbolagen sett hur mycket de kan tjäna på vinylnostalgiker och ger de utgåvorna en bättre master för att få över köpare dit, med sina betydligt högre marginaler. Skivbolagen slutar aldrig att förvåna, på det negativa sättet.

Är det bara ett krasst uttnyttjande?
Efterfrågan på högre ljudkvalité är minimal enligt mig, 4k till TV vill folk ha och betala för men spotify duger som ljudkälla enligt majoriteten.
På fysiska skivköp lär marginalen vara bättre på Cd än Vinyl.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Histogrammet visar på flera låtar mycket stora spikar i ytterkanterna, dvs full utstyrning av skivan. Mittspiken är normal tystnad och sedan sjunker det nedåt ju högre i nivå vi kommer. Det ska absolut inte finnas stora mängder maxnivå på en skiva som Ingica. Just de spikarna är ett typexempel på överstyrd och sönderkomprimerad musik, något som även ses i "Loudest part" där spikarna går utanför fönstret.

Allpassed crest factor är det bästa sättet att bedöma komprimeringsgraden och ungefär hur mycket som förlorats i dynamikomfång. De röda och blå heldragna kurvorna ska inte bukta uppåt alls utan helst vara platt tillsammans med de streckade. Så fort den heldragna buktar uppåt så visar det på komprimering som inte funnits i originalet och toppen på heldragna kurvorna är en bra gissning var originalet låg i crestfaktor. Även fördelningen av punkterna i peak vs RMS i övre högra hörnet visar på kraftig komprimering eftersom att topp- respektive medelvärde ligger väldigt nära varandra. En skiva med stor dynamik har punkterna jämnt fördelade.

Dold text

Skivan visar alltså alla tänkbara tecken på mycket kraftig komprimering.

Hm, mina tidigare argument får invalidiseras helt.
Dom byggde på att jag sett helt olika resultat från Masvis på samma filer, där den ena helt enkelt var sänkt lite i nivån. Det såg altså ut som att lägre filer var mer dynamiska. Nu när jag labbar lite konstaterar jag att fenomenet bara inträffar med MP3-filer, och bör alltså inte alls inträffa då musiken är utgiven lägre direkt från mastern. (om inte skivbolagets master är en MP3, man vet aldrig numera).

En sak jag direkt kan se av dina bifogade bilder är att dom har normaliserat volymen olika mycket på dom olika spåren, för att få samtliga spårs peak att bli lika höga. Sådant gillar jag inte. har det vart olika nivå på spåren innan, så skall det så förbli!

Skrivet av pjäxa:

Får jag välja mellan icke optimalt utnyttjande av teoretisk bithöjd (är det så det heter?) eller typisk modern komprimering är ju valet väldigt lätt, komprimerat blir helt olyssningsbart, distorsion, oavsett typ, är långt mer acceptabelt.

Ljudvolym och komprimering är dock helt olika saker, det ena behöver absolut inte leda till det andra.
Dock så är fallet tyvärr ofta så iallafall, varför vet jag inte. Det måste vara skitsvårt att mastra skivor, eftersom det så otroligt sällan blir rätt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men det här med att mastra har väl försvunnit mer och mer? Anledningen till att man mastrade mycket bättre förr har jag för mig beror på att om skivan inte var tillräckligt bra mastrad så gick nålen sönder när man skulle pressa skivorna och en sådan nål kostade typ 100 kakor eller något?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trickysaer:

Rätta mig om jag har fel, men det här med att mastra har väl försvunnit mer och mer? Anledningen till att man mastrade mycket bättre förr har jag för mig beror på att om skivan inte var tillräckligt bra mastrad så gick nålen sönder när man skulle pressa skivorna och en sådan nål kostade typ 100 kakor eller något?

Det finns fysiska begränsningar i vad man kan rispa in på en lp eftersom plasten inte kan bli för tunn så därför mastrade man efter det förut, idag mastras det snarare för att allt ska låta starkt, mycket pga den kommersiella radion, skivorna förstörs även idag och det finns knappt nån pop/rock som inte fått sig en omgång, dynamiken i musiken har minskat påtagligt om man jämför med hur det lät för 30-40 år sedan och idag är det ju snarare ett undantag om den är mer än 10dB.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.