Discovering the Internet (1996)

Permalänk
Snusfri

Discovering the Internet (1996)

Det har hänt en hel del sedan -96

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden är nog att det är ett fast pris per månad.
Inte så bra när det kostade i minuten, hade 2 telefonlinjer.. kan säga att farsan inte var glad när jag och en kompis spelade online och pratade med varandra över telefon på den andra linjen

Sedan är givetvis allt mycket snabbare idag

Permalänk
Medlem

Tycker inte det hänt så mycket. Fortfarande samma protokoll och grundläggande teknologi. Snabbare blir ju allt hela tiden. Jag använde på den tiden sociala medier som forum, BBS, IRC etc.
Så jag tycker största skillnaden är att gemene man som på den tiden menade "vad ska man ha den här flugan Internet till?" har "upptäckt" sociala medier och allt annat. För mig är det borta och förbi och inte särskilt spännande längre. Har bland annat ett antikt Facebook-konto som garanterat är bland de första i Sverige som jag knappt använder längre.

Permalänk

Vilka minnen man får fram, men dock allt va inte alltid bättre förr.

Permalänk
Medlem

Jag saknar ICQ. Det var helt accepterat att skicka en chat request till valfri människa var som helst på jorden. Nu är man en kuslig stalker för samma sak.

Permalänk
Medlem

Aftonbladet chat, det var tider det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

Jag saknar ICQ. Det var helt accepterat att skicka en chat request till valfri människa var som helst på jorden. Nu är man en kuslig stalker för samma sak.

På den tiden då de flesta visste att det satt en RIKTIG människa på andra sidan och tänkte på vad de sa... (utesluter inte att det fanns idioter då också)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Ja fasen vad man saknar ICQ, eller msn likaväl , nu använder folk bara facebook och det är fruktansvärt tråkigt...

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Tycker inte det hänt så mycket. Fortfarande samma protokoll och grundläggande teknologi. Snabbare blir ju allt hela tiden. Jag använde på den tiden sociala medier som forum, BBS, IRC etc.
Så jag tycker största skillnaden är att gemene man som på den tiden menade "vad ska man ha den här flugan Internet till?" har "upptäckt" sociala medier och allt annat. För mig är det borta och förbi och inte särskilt spännande längre. Har bland annat ett antikt Facebook-konto som garanterat är bland de första i Sverige som jag knappt använder längre.

Härligt att du framställer dig själv som nån slags Internet-hipster. lol.
Hade sociala medier före det var inne, liksom!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

På den tiden då de flesta visste att det satt en RIKTIG människa på andra sidan och tänkte på vad de sa... (utesluter inte att det fanns idioter då också)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, nu dyker det upp fejkad chat på en massa sidor: "Hej, snygging! Du verkar bo i STAD, precis som jag!". Det var ärligare då. I början mest nördar. Vilka minnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tycker inte det hänt så mycket. Fortfarande samma protokoll och grundläggande teknologi. Snabbare blir ju allt hela tiden. Jag använde på den tiden sociala medier som forum, BBS, IRC etc.
Så jag tycker största skillnaden är att gemene man som på den tiden menade "vad ska man ha den här flugan Internet till?" har "upptäckt" sociala medier och allt annat. För mig är det borta och förbi och inte särskilt spännande längre. Har bland annat ett antikt Facebook-konto som garanterat är bland de första i Sverige som jag knappt använder längre.

Det som hänt är integrationen, som gör att internet numera är en naturlig del av datorn. Förr var det en procedur med uppkopplingen. Det blev då mer uppenbart vad som var internet och vad som var lokalt installerat. Som kursledare för många pensionärer ser jag ofta hur svårt det är att hålla isär begreppen. De tror att det är Google de går ut på.

Permalänk
Medlem

http://web.archive.org/web/19961219022107/http://www4.torget....
På Waybackmachine finns ett gigantiskt arkiv med massor av sidor, ner till enskilda hemsidor på Passagen, Algonet, m.fl.

Permalänk
Medlem

Är bara tvungen att dela denna. Observera särskilt texten att de stöder 33600 (33,6 kbit/s).
http://web.archive.org/web/19961029025755/http://www.algonet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

Ja, nu dyker det upp fejkad chat på en massa sidor: "Hej, snygging! Du verkar bo i STAD, precis som jag!". Det var ärligare då. I början mest nördar. Vilka minnen!

"En massa sidor"

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd

körde mitt första internet med gratis abonnemang via BIP.net som var baserat på reklam[som man patchade bort] kommer ihåg att minutkostnaden på kvällar helger var 11,5öre och dagtid 23öre och för att få ut något av de pengar man la ut för minut taxan så tankade man 1 mp3:a via winmx som bara tog ca 30 minuter att få ner om man surfade samtidigt...det var tider det, och har för mig det var 1996.

Permalänk
Medlem

Internet har blivit mer bevakat sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

körde mitt första internet med gratis abonnemang via BIP.net som var baserat på reklam[som man patchade bort] kommer ihåg att minutkostnaden på kvällar helger var 11,5öre och dagtid 23öre och för att få ut något av de pengar man la ut för minut taxan så tankade man 1 mp3:a via winmx som bara tog ca 30 minuter att få ner om man surfade samtidigt...det var tider det, och har för mig det var 1996.

En låt i 112 kbps på 4 minuter då. Om man tankade clubmixar eller extended version etc. gick det upp till en timme ibland, hah.
Tror att 96 är ungefär 4 år för tidigt för WinMX dock. Napster kom ju 99.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

En låt i 112 kbps på 4 minuter då. Om man tankade clubmixar eller extended version etc. gick det upp till en timme ibland, hah.
Tror att 96 är ungefär 4 år för tidigt för WinMX dock. Napster kom ju 99.

Hmm...undrar vad det var för fildelningsprog jag körde då -96 -97

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Hmm...undrar vad det var för fildelningsprog jag körde då -96 -97

Hotline gissar jag på

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Internet för mig -96 är
- *.gif var ett seriöst format
- Gästböcker fanns på varenda sida(lite som att alla hänvisar till facebook nu hade man en gästbok istället)
- Man byggde hemsidor med frames, css fanns inte
- Den dansande bebisen var helt fantastiskt rolig!
- Att surfa hemma på en vardag innan 18.00 var bara att fetglömma då det var svindyrt

Good times....

Permalänk

tror det var 93-94 nått som jag såg den första annonsen i en dator tidning om detta internet(vet inte varför de annonserade så tidigt).
satt som ett förvåningstecken men intressant lät det.
grannen min skaffade det direkt och man satt bredvid honom och nästan dreglade då han undersökte vad detta nya var.
3 sidor lyckades han få upp men dessa 3 sidor kändes typ som, ja jag vet inte vad, helt fantastiskt.
medföljde även ett chat program, microsoft comic chat, helt sanslöst kul på den tiden tyckte man.
sen hittade man en sök motor och det var väl då som allt accelererade och internet blev till en vardag(stackars grannen som hade mig springandes där jämt).

känns speciellt på något sätt, att man var en utav de som var med då internet föddes, en utav de som slog upp tidningen och såg den första internett annonsen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Såg någon citat eller liknande. Tror det var någon som hade det i sin signatur här. Det gick i stil med att vi är den sista generationen som var unga innan internet fanns. Jag har tänkt på det ganska mycket sedan dess för att det är en sådan omvälvande tanke. Internet har liksom förändrat så mycket i samhället.

ICQ var föresten the shit. Kommer ihåg en sommar då 3 festsugna tjejer tog kontakt med mig när de var i min stad för att festa en helg. Jag drog med mig några polare och åkte in till stan och träffa dem. Det ena ledde till det andra.... säger inget mer. Skulle något sådant kunna hända idag? Inte så troligt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Såg någon citat eller liknande. Tror det var någon som hade det i sin signatur här. Det gick i stil med att vi är den sista generationen som var unga innan internet fanns. Jag har tänkt på det ganska mycket sedan dess för att det är en sådan omvälvande tanke. Internet har liksom förändrat så mycket i samhället.

ICQ var föresten the shit. Kommer ihåg en sommar då 3 festsugna tjejer tog kontakt med mig när de var i min stad för att festa en helg. Jag drog med mig några polare och åkte in till stan och träffa dem. Det ena ledde till det andra.... säger inget mer. Skulle något sådant kunna hända idag? Inte så troligt va?

Haha, bara att ta valfri "dejting"app, alla säger att dom söker efter vänner men man är inte där för att umgås utan förmåner.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Minns då skolan skaffade internet våren -95. Sex datorer kopplades upp och vi fick instruktioner om hur det fungerade.

- Först går du ut på huvudsidan. Du skriver yahoo.com.
- Sen skriver du t.ex. USA och trycker på enter. Nu är du i USA.
- Nu skriver du till exempel New York och trycker på enter. Nu är du i New York.
- Och nu kan du söka på sidor i New York. T.ex. kan du skriva Statue of Liberty så hittar du den.

Helt fascinerad var man. För att en vecka senare inse att det var helt fel info man fått av "läraren". Gick ju snabbt att lära sig. Kort därefter expanderade skolan med en datorsal med fler än 20 datorer. Vad hette det där spelet där man kastade bananer på varandra? Man var nån varelse (apa?) på hustak och sköt bananer på varandra. Worms byggde ju vidare på detta koncept sen... Jaja... minnen

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ja jävlar ja, det spelades i Qbasic och hette väl just Gorillas?! Helt okej faktiskt

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x