Permalänk
Medlem

Det där var en alldeles utmärkt artikel, nu vet jag precis hur jag ska göra så det var ett bra tips. Insåg nyss att jag sitter mitt emot ett gäng som inte gör annat än ritar plåtar till Volvo-maskiner hela dagarna, en av dem kan nog fixa den där skärfilen åt mig på en rast eller två

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevstrom:

Det där var en alldeles utmärkt artikel, nu vet jag precis hur jag ska göra så det var ett bra tips. Insåg nyss att jag sitter mitt emot ett gäng som inte gör annat än ritar plåtar till Volvo-maskiner hela dagarna, en av dem kan nog fixa den där skärfilen åt mig på en rast eller två

Beslut taget om att starta separat tråd för scratchbygget av tangentbord!
Följ denna länken: #14379714

Vidare diskussioner om tillverkning av tangentbord från grunden förpassas till denna nya tråd, var vänlig respektera detta så ska jag själv härefter föregå med gott exempel och följa topic i OP.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Senast jag lade ut bilder så nämndes att jag skulle visa upp en donatorbräda som skulle få stå för bytet av switcharna. Tillåt mej att presentera offret! (för att lugna er på förhand kan jag berätta att planen är att ge detta bräde blue switcharna och låta det byta ägare till någon som uppskattar blue mer än vad jag gör.)

Corsair Vengance K65 - TKL design med ISO layout och nordiska/svenska tecken och röda switchar.

När jag ändå har haft detta och skrivit på det i två veckor så kommer här en minirescension:

Utseende:
Snygg slimmad bräda med topp-platta av borstad aluminium, mediaknappar upptill och övriga switchar ser ut att sväva över tangentbordet. Något förändrade storlekar på vissa tangenter som synes i bild (1x win och 1xfn, 1x menu) rad 6 med ESC och F1. etc sitter något närmare red 5 än vad de brukar på ett standard ISO bräde. Enligt mej ett ruskigt snyggt minimalt mekaniska tangentbord och enligt min sambo asfult och gammalt. Jag antar att en sann ingenjör ser världen med andra ögon och att bara ordet mekanisk gör att det automatiskt är snyggt och helt awesome, hehe.

Konstruktion:
Ovansida i aluminium som även agerar plate mount till switcharna. Resten av chassit är i plast och båda delarna hålls samman av ett helt gäng med skruv. Faktiskt otroligt många skruv och på väldigt spridda ställen. En sista skruv sitter även gömd under loggan, bra info för den som måste öppna upp sitt.

Känsla:
Röda switchar var en ny bekantskap och är switch nummer 3 i raden jag har testat hittills. Blåa är inte alls mitt område och jag klarar inte alls av deras känsliga fjäder och definitivt inte deras ljud. Röda känns helt annorlunda då dom är linjära, utan kännbar taktil bump och utan aktiveringsklick jämfört med blå.
Det enda jag har att säga om röda är att jag blev förbaskat snabb på att skriva på det men jag har en tendens att göra fler typos än när jag sitter med svarta. Anledningen till detta är att jag ofta hamnar med fingrarna på tangenternas kant och då råkar trycka ner två tang. istället för en, på röd trycks båda ner med på svart så räcker inte normaltrycket i fingret för att få ner knapp två. Känslan att skriva snabbare är underbar men att skriva fel oftare gör att mitt val står klart. Svart är min vinnare men min känsla just nu i skrivande stund är att jag skulle trivas allra bäst med en kompromiss där fjädern lutar mer åt svart för att verkligen få en dämpande kudde som försvårar bottom out men ändå inte är fullt så hård som en svart fjäder. Mer om konfigurering senare.

K65ans keycaps känns robusta och ger även ett skön bottom-out ljud som klickar aldeles lagom mycket. Det blir verkligen skillnad när switcharna sitter monterade på olika material och i olika chassin. Detta får anses vara stumt men ger ändå en ganska soft känsla och ett dämpat klick om man ska jämföra med hur det känns i aluchassit i mitt MJ2 som istället är 100% stumt.

Sammanfattning på svenska: Superskönt att skriva på och skulle jag köpa ett nytt bräde utan att modda och för att skriva på så är detta en stark kandidat.

Dold text

Det första jag gjorde var att plocka isär och tvätta bort gamla användaren och istället ge plats åt mina bakterier;)

Keycap bad!

Den sista skruven som sitter dold under loggan.

Eeeeeh? Allvarligt?

En bild från baksidan av PCB för att kika lite på konstruktionen. Som synes inga hål för att ens ge sig på att modda in LEDs i detta. Mediaknapparna som är rubberdomes sitter på ett eget PCB som ansluts med både ribbon-cable och en tunnare historia med 5 ledare som pressas mot sin motsvarande anslutning på stora PCB.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Egentligen har jag ingenting nytt att komma med men tänkte skriva en liten lägesrapport för att visa att projektet inte ligger på is utan fortskrider som det borde.

Det som händer nu är ungefär lika spännande som att titta på när färg torkar, nämligen att vänta på att alla beställningar ska komma in. Hittills har jag fått lite ny kabelstrumpa i vitt som jag siktar på att sätta som lager två över en blå paracord med tanken att det ska knyta ihop färgerna mot datorn. Sen fick jag hem en stooor spruta idag med en groooov kanyl till och när man tänker på det så är det ganska fantastiskt vad som kommer genom tullen utan att man hör någonting om det. Sprutan jag fick innehåller inget konstigare än luuuuube/ smörjnings fett-gegga / grease lubrication och som det står på innehållsförteckningen: KRYTOX PFPE / PTFE GREASE GPL-205.
Att valet föll på denna exotiska fettsmörjning kommer sig som vanligt i att jag läste och läste och ägnade större delen av en kväll åt att sätta mig in i andra entusiasters erfarenheter, framgångar och misslyckanden i sökandet på den bästa smörjningen.

Många nöjjer sig med det man hittar på närmsta mack, några testar runt och spenderar pengar på flera typer men blir i slutändan inte helt nöjda. Den gemensamma nämnaren och det som allra flest användare kommit fram till eller rekomenderat är i slutändan att använda sig av just krytox smörjmedel. Om det finns någon fakta och fysik bakom detta som bevisar att det är den bästa kan vi förmodligen glömma, det viktiga är i detta fallet att många är nöjda med valet och att det står att läsa i instruktionerna för både olja och fett att den är säker att användas på plaster vilket ändå måste vara bland det viktigaste här.

Valet föll på fett då jag inte vill ta risken som en olja innebär, nämligen att den rinner av med tiden vilket då skulle resultera i en pöl längst ner i switchhuset dör den säkert kan ställa till med konstiga ljud eller tillochmed vakuum och baksug från stammens nerslag. Vissa går tillochmed så långt att dom blandar olja och fett för att få både bästa mjukhet och bästa glid, så långt går inte jag.
Det som kommer göras senare på alla switchar är då alltså: klistermärke på switch, infettning av glidytor, byte av fjäder samt o-ring. (samt byta från blå till röd då) Sen skulle jag så gärna vilja testa att dämpa switcharna med siliconplugg 1mm tjock som läggs nere i botten av nedre switchhalvan där stammen går ner. Det som talar emot är att 1. införskaffa silicon, ingen aning om vem som tillhandahåller. 2. väntetid på ev beställning kommer säkert skjuta upp datum då jag kan sätta igång med jobbet.

Att göra det senare kommer heller inte på tal då det skulle innebära behovet av att löda loss alla switchar och ta isär hela tangentbordet igen bara för att komma åt insidan. Det andra alternativet som heller inte kommer på tal är att fila ner 4 spår i varje switch-hål i topp-plattan så att switcharna går att öppna utan lödning. Någon sorts gräns för envishet kan anas ligga här;)

Oh, bilder på allt kommer senare när jag har allt samlat alternativt om jag får tid över att fota lite innan dess.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Här kommer lite bilder på saker som har hänt den senaste månaden på detta projekt och som jag skrev sist så är det mycket väntan på att saker ska komma in och därav att det inte händer så mycket. Läget just nu är att jag bara är två paket ifrån att kunna sätta fart med detta på allvar.

Jag har även tagit mig tiden och strippat donatorbrädan på sina röda switchar och det känns mycket bra att ha gjort detta....ett kvällsnöje som tog sina timmar vill jag lova! Dels handlade det såklart om att suga bort allt lödtenn men sen även att göra resterande delar av brädan snygga och i representabelt skick för att gå vidare till nästa ägare. Jag passade även på att mäta lite på hålbilden i Corsair K65 brädan för att skaffa lite info till min andra tråd och custombygget.

Här kommer bilder!

Donatorbrädan Corsair Vengance K65 hamnade på operationsbordet för sista gången, lite vemodigt ändå att pilla isär denna fina bräda för den är väldigt skön att skriva på, har man dock börjat är det ingen idé att ändra sig!

Skruv i all ära...

Verktyget man bara måste ha för ett arbete som detta, utan sug så hade jag inte gett mig på detta.

En del av det borttagna, resten sprider sig fint runt om där man sitter=)

För att plocka bort switcharna som nu är fria från PCB och lödning återstår bara att trycka in de två plastklipps som håller den på plats i plattan, pincetten pekar på den nedre klippsen och den andra sitter likadant på översidan.

Efter en hel del möda är detta vad som räknas=) En hög med plast för det oinvigda ögat men för oss andra en hög med guld, hehe.

Över till lite annat:

Första beställningen av skruv till Vortex chassit.

På grund av att detta chassi är tillverkat utanför norden och förmodligen i USA så är gängorna av typen UNC (unified coarse) istället för M (metrisk) som vi än vana vid. Här gjorde jag en tabbe och beställde för korta skruv! Grejjen är den att en maskinskruv med försänkt skalle mäter längden med huvudet inräknat men att jag beställde längd efter vad jag trodde var gängornas längd. Denna heter #4-40 3/8" och mäter 9.39mm totallängd.

Nästa beställning blev #4-40 3/4" och mäter 18,74mm totallängd som jag kapar till rätt längd.

Idag damp det även ner ett efterlängtat paket med nördigt innehåll...Switchstickers, genomskinliga switchöverdelar och en GH-cap! Denna beställning gjordes från Tech keys och gick supersmidigt.

Jag beställde tidigare switchstickers från www.originativeco.com men de beslöt sig för att behandla mig som kund rätt "#&%#-illa, utan val och utan möjlighet att säga till så skickade dom inte några stickers utan gav mig pengarna tillbaka för den produkten. Mailet skickade dom från en "no-reply" adress dessutom vilket var ruskigt oproffsigt gjort. Efter det så mailade jag till deras sales adress och sade precis vad jag tyckte om deras sätt att behandla kunder men inte ett pip från dom har jag hört sedan dess! Därför har jag inget gott att säga om dom och kan inte annat än att avråda. Sorry, men det är sanningen.

Jag var tvungen att ha denna=) Vart den hamnar får vi se senare.

Slutligen har jag fått hem "lite" smörja.

21g har jag för mig att det ska vara i denna. Pga att jag har flera projekt på gång som behöver smörjning så blev det denna stora och i normalfall räknar med med att 4g räcker för att smörja en hel bräda.

Som avslutning för detta inlägget kommer en bild på kommande CAPS lock switch, denna kommer utgå från en vit switch som altså är likt en blå, klickande brytare fast med tyngre fjäder från början. I min version kommer dock en fjäder från en bläckpenna användas vilket resulterar i en switch som man inte trycker ner oavsiktligen när man bara ska ha ett "a"

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen syn av det sista paketet som har varit på väg från Originativeco.com sedan den 20 februari. Irriterande...
Väntar dock med spänning på att det ska dyka upp så att jag kan plocka isär allt och göra klart switchmodden på brädan!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Verkar lite som att sheryton som äger originative har gått up i rök. Jag har en liten beställning där som skulle skeppas i början av januari.
Hur mycket blev total kostnaden för din crap bag föresten?

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

^
Nedrans skojjare är vad han är för att hålla sig till finare ord. Jag fick ändå ett mail av han:

-----------------------------
"Dear Sakarias Janowicz,

There was a slight problem with your order. We had shipped it without the 2 Black Stickers. Is that okay? I refunded you the $12.

Regards,

Originative"
------------------------------------

Jag tolkar ju det som att han faktiskt har skickat grejjerna men sen kan kan ju fråga sig från vilket land och med vilket fraktsätt han skickat paketet. Från USA, kina? Flyg? båt, cykell? Jag hoppas vi båda får våra grejjer snart så vi kan stryka ett stort svart streck över honom sen.

Min crapbag landade på 401,67 SEK allt som allt, frakten tog emot lite men suget efter att få sitta och sortera nya saker samt chansen att få fynd gjorde att jag ändå genomförde köpet=)

Jag undrar hur många andra crapbags som landat här i sverige? Vore roligt att ha en liten bytesklubb någonstans så att fler kan få ut någon vettig uppsättning av sina högar.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

När fick du svaret? Jag skulle lätt hoppa på en bytes klubb om jag beställer en påse.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

^
Mail 1: orderbekräftelse: 2014-02-08
Mail 2: Meddelande om problem som även kan tolkas som att det skickats: 2014-02-20

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

När fick du svaret? Jag skulle lätt hoppa på en bytes klubb om jag beställer en påse.

Bytesklubb kan vi ta på facebook där det är mer fritt med annonsering. Någon kan ju starta en grupp som kräver invite så att "vi" bara har folk där som har en påse att byta med. syftet är nog inte primärt att tjäna en hacka på det utan just att fortsätta med intresset för SP keycaps. Jag har använt mina nu någon vecka och måste ju säga att jag älskar känslan i dom. Plasten och texturen och formen passar mina fingrar jättebra!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Nu har jag återigen varit i kontakt med killen bakom Originativeco och denna gången fick jag svar inom en timma! Denna gången blev jag glad fast än jag är irriterad på hans nonchalans. Hur som helst så visade det sig att han inte alls kickat något paket till mej tidigare och nu när jag var på honom och frågade om jag kunde få något kollinummer för att söka upp paketet så skickade han iväg det med illfart och gav mig ett kollinummer med spårbarhet direkt. Därför är jag glad att ett paket äntligen är på väg men irriterad över att det skulle ta 1,5månader innan han över huvud taget skickar det. Sen ska man ju inte ropa hej innan man är över ån och det är nu bara att hålla tummarna att paketet innehåller rätt saker...det borde vara framme vilken dag som helst dessutom då det verkar ha lämnar Los angeles den 19de.
Så vem vet...snart kanske det är dags för att byta mina blå klickisar mot moddade röda=)!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Får hoppas den där lallaren gjort rätt för sig nu då.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Arazand:

Får hoppas den där lallaren gjort rätt för sig nu då.

Eller hur! Ser klart framemot det här bygget! Blir så sugen på att skaffa nytt tangentbord nu. Åhhh. Om Filco kunde ha mediaknappar...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Eller hur! Ser klart framemot det här bygget! Blir så sugen på att skaffa nytt tangentbord nu. Åhhh. Om Filco kunde ha mediaknappar...

Mitt Filco har mediaknappar=) På lager 2 hehe.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Discokungen
Skrivet av euf0ria:

Mitt Filco har mediaknappar=) På lager 2 hehe.

Ohhhh.... Nu blev jag nyfiken! Vad innebär det?

Edit: Kan tilläggas att jag verkligen måste ha den vänstra windowsknappen. Så ja. Den layouten som ersätter den med FN kan sticka och brinna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ohhhh.... Nu blev jag nyfiken! Vad innebär det?

Edit: Kan tilläggas att jag verkligen måste ha den vänstra windowsknappen. Så ja. Den layouten som ersätter den med FN kan sticka och brinna.

Det innebär att du bör läsa inlägg 19 LÄNK

Ingen mening att låta dryg, länken är bara det mest praktiska här=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Discokungen
Skrivet av euf0ria:

Det innebär att du bör läsa inlägg 19 LÄNK

Ingen mening att låta dryg, länken är bara det mest praktiska här=)

Tackar så mycket! Får läsa på om det då!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ruggigt bra tråd. Man blir inte bara imponerad över allt jobb och alla detaljer, men också hur du beskriver det med både text och bilder. Lätt att hänga med även om man aldrig öppnat ett tangentbord. Riktigt sugen på att pilla med mitt Ducky Shine Zero, men det får bli senare... har fullt upp med burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Ruggigt bra tråd. Man blir inte bara imponerad över allt jobb och alla detaljer, men också hur du beskriver det med både text och bilder. Lätt att hänga med även om man aldrig öppnat ett tangentbord. Riktigt sugen på att pilla med mitt Ducky Shine Zero, men det får bli senare... har fullt upp med burken.

Tack!=) Kul att höra att man är pedagogisk! Stanna gärna kvar här för inom kort så är det switchmoddning på gång och det kommer bli tidsödande och förhoppningsvis värt arbetet haha. Jag är säker på att det kommer kännas värt det i efterhand annars hade jag inte gett mig in på det, dock så finns det roligare saker man kan göra under de säkert 10h det rör sig om för att montera isär allt, löda loss de gamla switcharna, montera stickers och smörja de nya samt byta fjädrar och sen löda dit dom...låter som en bra lördag;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Jag fick ett paket idag:

...Och inte vilket paket som helst utan det från Originativeco! När sakerna anlände så ser det helt plötsligt ganska futtigt ut och man börjar fundera på hur man är funtad som lägger pengar på sådana här småsaker. Raskt glömmer jag den tanken och är glad att mina komponenter äntligen kommit hit sisådär nästan 2 månader efter beställning. Mina svarta stickers var inte med dock vilket jag inte är förvånad över.

Innehållet: Fjädrar 2x65g, 62g och svarta switchar.

Nu är jag komplett för att sätta igång med nästa delmoment som blir swithmodden! Tid sökes!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

En snabb fråga vart fick du tag it Krytox GPL 205? Har letat ett tag men har inte hittat och vad blev slutsumman på Krytox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3us_:

En snabb fråga vart fick du tag it Krytox GPL 205? Har letat ett tag men har inte hittat och vad blev slutsumman på Krytox?

Först ägnade jag en hel kväll åt att läsa in på ämnet "smörja switchar" för att skapa mig en bild av vad det egentligen var jag ville ha, smörjfett eller olja. Sen gick jag till min gamla betrodda tjänare (vart går forumets gräns för regler om annonsering???)...hmmm, här måste jag nog sluta för att inte strida mot forumets regler. Du har snart PM!

Här kommer en bild på olika alternativ, jag hittade den större och blev glad, den mindre är fullt tillräcklig för 1st fullsize tangentbord och inte sämre på något vis!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Skulle personligen inte byta från Mx Red, min favorit med stor marginal.
En pic på min K65 med custom caps: http://i.imgur.com/MWjXwGN.jpg

Är sugen på att köra side print vita PBT caps men då vill hitta en space som passar. Tips på vart man kan hitta en? Tydligen 6.5 istället för 6.25 som är standard

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Skulle personligen inte byta från Mx Red, min favorit med stor marginal.
En pic på min K65 med custom caps: http://i.imgur.com/MWjXwGN.jpg

Är sugen på att köra side print vita PBT caps men då vill hitta en space som passar. Tips på vart man kan hitta en? Tydligen 6.5 istället för 6.25 som är standard

Red är sköna, det håller jag med om men ändå lite för lätta under mina fingrar och eftersom jag sitter och knapprar på blacks hela dagarna på jobbet så är det dom jag har vant mig vid att handskas med. När jag sedan kommer hem till mina blues så känns det otroligt jobbigt att skriva på och min felmarginal ökas markant.

K65 har en "udda" spacebar ja, tyvärr inga tips på vart du kan hitta en heller.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Terapiarbetet har börjat...

Terapiarbetet har faktiskt även gjorts klart för den delen!

Numera har alla 88 switcharna fått stickers, nya fjädrar (65g generellt och 62g för de yttersta lillfingertangenterna) till sist har de även fått smörjning och blev efter denna operation behagligare att trycka på genom att vara mindre skrapiga, tystare och lite dovare i ljudet samt att bottenklicket när man trycker riktigt hårt är kraftigt dämpat.

Skönt att ha detta avklarat för det var inte roligt att sitta med, hobbyn kändes mest som ett måste under dessa timmar så nu är fint att veta att nästa gång är det avlödning och ditlödning som står på schemat.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Ikväll säger jag bye bye blues. Avlödning påbörjad!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Alltså seriöst Euf0ria du plöjer ner halva ditt liv typ för att fixa ditt ultimata tangentbord.
Här har du mitt bord som slår ihjäl alla andra oavsett pris.
http://www.ebay.com/itm/New-HP-KU-0316-242372-031-USB-Keyboar...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Alltså seriöst Euf0ria du plöjer ner halva ditt liv typ för att fixa ditt ultimata tangentbord.
Här har du mitt bord som slår ihjäl alla andra oavsett pris.
http://www.ebay.com/itm/New-HP-KU-0316-242372-031-USB-Keyboar...

Detta är mer eller mindre ett standardförfarande om du kikar på de mer inriktade nördiga forumen för mekaniska tangentbord;). För mig spelar känslan stor roll vilken den säkerligen gör även för dej. Skillanden är bara att smaken är som baken och att jag har fastnat totalt för mekaniska brytare samt de möjligheter som finns med dom när det kommer till anpassning. Att jag sedan prioriterar att göra en sådan här omfattande grej en gång för alla ser jag inte som någon konstighet, jag gör allt i mitt liv till 100% vad det än gäller.

Nu har jag inte mycket kvar, switcharna är snart på plats allihopa=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Sagt och gjort så sitter jag nu och skriver på tangentbordet igen och allt funkar precis som det ska. Superskön känsla i switcharna och jag har aldrig varit med om ett tystare mekaniskt tangentbord hittills.

Kvar att göra:
Byta LEDs och ta mig an kabeln, sen är tangentbordet klart!!!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll