Permalänk
Medlem

Edit: 27" 16:9 vs 29 21:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Den jag hade var en Asus MX299Q (oj 29" var den visst på), skärmen var fin men tyckte bara formatet var alldeles för lågt. Tråkigt i spel och värdelöst i Windows. (Och så hade den DPI på ca 96 vilket var lägre mot min 1200p 22" jag hade innan (som hade ungefär 103 DPI) så det såg inte helt okej ut).

Bytte till en Asus PB278Q, 2560x1440p på 27" (och ca 109 DPI).

OK, då fattar jag. Den är ju dessutom 16:9 så höjden borde vara rätt stor skillnad mot 21:9. Det där med DPIn är ju också rätt intressant, borde vara samma på AOCn som på din ASUS. Jag vet inte vad min nuvarande ligger på, kan bara se att pixelstorleken är mindre på AOCn.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

OK, då fattar jag. Den är ju dessutom 16:9 så höjden borde vara rätt stor skillnad mot 21:9. Det där med DPIn är ju också rätt intressant, borde vara samma på AOCn som på din ASUS. Jag vet inte vad min nuvarande ligger på, kan bara se att pixelstorleken är mindre på AOCn.

Ja med samma format, storlek och proportioner måste DPI vara exakt samma.
Pixelstorlek har jag aldrig tänkt på eller läst om.

Permalänk
Medlem

Nu är även MediaMarkt nere på 2590:-. Tyvärr så har dom inte visnings ex. på många av sina varuhus, Jönköping kan eventuellt ha.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1608210

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Entusiast

Tror jag kommer slå till i slutet av månaden när löningen trillar in... behövs rent måttmässigt och är ett krav från mig om frugan ska få flytta in min datorhörna i en skrubb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tror jag kommer slå till i slutet av månaden när löningen trillar in... behövs rent måttmässigt och är ett krav från mig om frugan ska få flytta in min datorhörna i en skrubb

Jag är också sjukt sugen men jag skulle fortfarande vilja se den "live" innan. Får se om jag kan övertala någon handlare att ta in den.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Entusiast

Detta skrämmer mig en aning... lillpöjken blev tydligen ledsen i ögat på skärmens inputlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jag är också sjukt sugen men jag skulle fortfarande vilja se den "live" innan. Får se om jag kan övertala någon handlare att ta in den.

Kunde inte hålla mig längre, beställde en från CDON när jag ändå köpte annat! Nu är det bara att vänta antar jag...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Detta skrämmer mig en aning... lillpöjken blev tydligen ledsen i ögat på skärmens inputlag

https://www.youtube.com/watch?v=uMgcNGwtP3o

Blir ingen AOC för mig nu, speciellt inte efter att jag såg hur kass foten var.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Blir ingen AOC för mig nu, speciellt inte efter att jag såg hur kass foten var.

Jag kommer inte använda foten (har inte plats) utan VESA fästet istället. Har svårt att tänka mig att input lagget blir något problem för mig som casual gamer, i synnerhet som inte TS verkar ha något problem med det heller. Överlag verkar det inte som att de som recenserat tyckt att det är någon katastrof med input lag så jag tror det beror på vad man jämför med. Får återkomma med recension när jag hunnit testa, hoppas den kommer lagom till påsk.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carlj:

Blir ingen AOC för mig nu, speciellt inte efter att jag såg hur kass foten var.

Foten kommer inte vara nåt bekymmer för mig då den ska sättas fast i väggen. Men jag håller med att den såg lite gungig ut, frågan är bara hur den reagerar när man stöter i bordet den står på. Att den kanske ser instabil ut när man pillrar på foten är ju en sak...

Skrivet av Henrik-W:

Jag kommer inte använda foten (har inte plats) utan VESA fästet istället. Har svårt att tänka mig att input lagget blir något problem för mig som casual gamer, i synnerhet som inte TS verkar ha något problem med det heller. Överlag verkar det inte som att de som recenserat tyckt att det är någon katastrof med input lag så jag tror det beror på vad man jämför med. Får återkomma med recension när jag hunnit testa, hoppas den kommer lagom till påsk.

Inputlaget är nåt jag är livrädd för... minns för många år sen när man köpte sin första plattskärm. Den fick frugan och jag gick tillbaks till min gamla CRT då eftersläpning/ghostning blev nåt jag kokade sönder på. Nu är det visserligen många år sen och jag är väl ingen hardcoregamer, men ändå är det nåt jag som sagt är livrädd för då det enda spelet jag spelar är BF4 vilket ändå får klassas som ett snabbt shooter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Foten kommer inte vara nåt bekymmer för mig då den ska sättas fast i väggen. Men jag håller med att den såg lite gungig ut, frågan är bara hur den reagerar när man stöter i bordet den står på. Att den kanske ser instabil ut när man pillrar på foten är ju en sak...

Inputlaget är nåt jag är livrädd för... minns för många år sen när man köpte sin första plattskärm. Den fick frugan och jag gick tillbaks till min gamla CRT då eftersläpning/ghostning blev nåt jag kokade sönder på. Nu är det visserligen många år sen och jag är väl ingen hardcoregamer, men ändå är det nåt jag som sagt är livrädd för då det enda spelet jag spelar är BF4 vilket ändå får klassas som ett snabbt shooter...

Ja, BF4 är ju helt klart ett snabbt spel. Enligt den här artikeln har flera av 21:9 skärmarna inget input lag alls, märkligt. Däremot är Responce time inte så bra, fast man kan köra med overdrive i snabba spel. Jag har väl någon shooter jag kan testa med när den kommer så får vi se hur det känns.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Henrik-W:

Ja, BF4 är ju helt klart ett snabbt spel. Enligt den här artikeln har flera av 21:9 skärmarna inget input lag alls, märkligt. Däremot är Responce time inte så bra, fast man kan köra med overdrive i snabba spel. Jag har väl någon shooter jag kan testa med när den kommer så får vi se hur det känns.

Ja gör gärna det. Pratade just med webhallen och det var precis som jag trodde att man ju får packa upp den, testa o sen skicka tillbaks om man inte är nöjd. 14 dagars ångerrätt är alltid trevligt, kan man ju även nyttja om det visar sig vara många döda pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jag kommer inte använda foten (har inte plats) utan VESA fästet istället. Har svårt att tänka mig att input lagget blir något problem för mig som casual gamer, i synnerhet som inte TS verkar ha något problem med det heller. Överlag verkar det inte som att de som recenserat tyckt att det är någon katastrof med input lag så jag tror det beror på vad man jämför med. Får återkomma med recension när jag hunnit testa, hoppas den kommer lagom till påsk.

Återkom gärna med lite info om det. Jag har ingen möjligt att använda ett VESA fäste, så är beroende av foten

Skrivet av Zpnk:

Foten kommer inte vara nåt bekymmer för mig då den ska sättas fast i väggen. Men jag håller med att den såg lite gungig ut, frågan är bara hur den reagerar när man stöter i bordet den står på. Att den kanske ser instabil ut när man pillrar på foten är ju en sak...
.

Som ovan, men som man ser på videon så ser det inte ut att vara några större krafter grabben använder sig av, så man kan misstänka att det räcker med att stöta till bordet för att det ska vingla förmycket för min smak.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Entusiast

Kan återkomma med info imorgon, har beställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kan återkomma med info imorgon, har beställt

Inget är som väntans tider.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kan återkomma med info imorgon, har beställt

Tackar

Skrivet av Henrik-W:

Inget är som väntans tider.

Eller hur!

Tänkte fråga er, om ni skulle välja mellan AOC, Dell UltraSharp U2913WM och Asus MX299Q vilken skulle ni välja?

Det skilljer sig rätt mycket i pris mellan AOC de andra, men mellan Dellen och Asus så är det knappa 200kr.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Tackar

Eller hur!

Tänkte fråga er, om ni skulle välja mellan AOC, Dell UltraSharp U2913WM och Asus MX299Q vilken skulle ni välja?

Det skilljer sig rätt mycket i pris mellan AOC de andra, men mellan Dellen och Asus så är det knappa 200kr.

Jag körde på AOC på grund av priset och eftersom det är LG som tydligen gör alla paneler i alla fall. Om jag gillar formatet så kanske jag satsar på något dyrare i framtiden. Enligt testet jag länkade till skall väl Dell vara bäst.

Kanske blir det en LG 34UM95-P nästa gång?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jag körde på AOC på grund av priset och eftersom det är LG som tydligen gör alla paneler i alla fall. Om jag gillar formatet så kanske jag satsar på något dyrare i framtiden. Enligt testet jag länkade till skall väl Dell vara bäst.

Kanske blir det en LG 34UM95-P nästa gång?

Läste någonstans att det var just LG, men nu är det spikat iallafall

Skulle det visa sig att foten på AOC är ok(även ifall jag tycker den ser jävligt ful ut;)) så blir det en sån, och ett plus är att de har sänkt priset lite. Annars blir det nog Dellen(gillar foten, och vet att den är stabil, har samma fot på jobbet).

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Väldigt fin skärm. Fungerar ej dock till D3/SC2 (due to advantages lols...). Ska länka lite spel i veckan; NW, BL2 och annat som finns till Steam.

Visa signatur

Current: AOC Q2963PM | 4770K @ 3.9Ghz | MSI Z87-GD65 Gaming | MSI GTX 770 TF 2GB OC | Dominator GT 8GB @ 2133mhz | Lian Li PC-8FIR | AX860i | H80i | Samsung 840 EVO 250GB | 4TB WD RED | 2x SP120 Quiet Front / 2x AF120 Quiet Rear

Permalänk
Entusiast

Återkommer ikväll med mer info

Permalänk
Entusiast

Snabbtestade lite i test range (BF4) och kan väl inte påstå att jag märkte av några större bekymmer där... återstår att testa online. Ja FPS'en blev lite högre och en kombination av high/ultra var numer inga bekymmer

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Jag körde på AOC på grund av priset och eftersom det är LG som tydligen gör alla paneler i alla fall. Om jag gillar formatet så kanske jag satsar på något dyrare i framtiden. Enligt testet jag länkade till skall väl Dell vara bäst.

Kanske blir det en LG 34UM95-P nästa gång?

Ja, är riktigt sugen på den nya LG skärmen. Men undrar vilken typ av monstergrafikkort det kommer krävas för att komma upp i 60fps i 3440x1440

Permalänk
Medlem

Fick hem min ikväll också! Har kopplat in den men kan av någon anledning inte få en vettig bild på full upplösning (text blir oläslig). Kan det bero på min DVI-D Single Link kabel tro?

Storleken känns i alla fall väldigt bra, det här kommer jag vänja mig vid snabbt!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Henrik-W:

Fick hem min ikväll också! Har kopplat in den men kan av någon anledning inte få en vettig bild på full upplösning (text blir oläslig). Kan det bero på min DVI-D Single Link kabel tro?

Storleken känns i alla fall väldigt bra, det här kommer jag vänja mig vid snabbt!

Körde också med en gammal DVI-kabel som funkat prima för mig med mina gamla skärmar... allt var bara en jävla blurr. Bytte till HDMI och problemet var borta

<-- så där har jag ställt upp det nu

Permalänk
Medlem

Hur är det med prestanda? Finns det några jämförelser eller vanliga benchmarks? Sitter nu på en röten fujitsu tn skärm och är väldigt sugen på en sådan här skärm

Men ja, har bara ett 7950 och är rädd att det inte riktigt ska räcka till så om ni har sprungit på någon jämförelse eller benchmark av något slag så länka gärna.

Kan ju också fråga er, hur tror ni att spelen skulle flyta i 2560x1080? Är ju ändå 33% fler pixlar att dra runt, betyder det att prestandan kommer bli 33% sämre?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Körde också med en gammal DVI-kabel som funkat prima för mig med mina gamla skärmar... allt var bara en jävla blurr. Bytte till HDMI och problemet var borta

http://i.imgur.com/Q4kIJhX.jpg
<-- så där har jag ställt upp det nu

Det får kanske bli HDMI för mig också om jag inte hittar en DVI-D DL på den lokala Jula-butiken.

Skall du köra med dubbla skärmar? Sicken lyx!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Lite off topic kanske men vad tror ni om LG 34UM95-P, när släpps den? Har tänkt köpa en 29" 21:9 men är kanske värt att vänta för att få ännu mer arbetsyta!

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Skrivet av Wolixe:

Lite off topic kanske men vad tror ni om LG 34UM95-P, när släpps den? Har tänkt köpa en 29" 21:9 men är kanske värt att vänta för att få ännu mer arbetsyta!

Jag har funderat mycket på den. Den verkar grym, dock är priset lite väl.
+ att det krävs nog ett monster att driva spel i den upplösningen

Dell ska också släppa en 34 3440x1440. Så förhoppningsvis konkurrerar de lite med priser. 4-6k är min gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Lite off topic kanske men vad tror ni om LG 34UM95-P, när släpps den? Har tänkt köpa en 29" 21:9 men är kanske värt att vänta för att få ännu mer arbetsyta!

Verkar grym! Men som någon sa tidigare i tråden, den lär ju kräva ett rätt häftigt grafikkort.

EDIT: Conrad har angett 25 april som lagerdatum på Prisjakt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B