Permalänk
Entusiast

Projekt "Datorskrubb"

Frugan har länge velat ha bort min lilla spelhörna från vardagsrummet medans jag propsat på att det inte funnits plats för den nånstans. Bredden med tre skärmar och djupet jag "måste" ha på datorbordet är de avgörande/jobbiga faktorerna. Frugan tyckte att vi kunde smälla in min lilla hörna i en skrubb vi har här hemma. En idé jag tyckte var helt ok, tills dess att jag mätte bredden och insåg att det inte är möjligt med tre skärmar bredvid varandra. Nu har jag dock tänkt göra mig av med skärmarna (kommer gå till flickorna här hemma tillsammans med nya datorer) och köpa en 29" skärm då man fortfarande får lite mer bredd än med en vanlig 16:9-skärm.

Ett problem jag direkt tänkte på var värmen... jag påpekade detta och då säger frugan att hon har för sig att det finns ett ventilationshål längst bak i skrubben. Jag kände inte för att klättra in bland allt bråte för att ta reda på om det verkligen var så. Men när jag var ute en sväng med en av hundarna så ser jag en vacker syn på husväggen...

Detta möjliggör då en inflyttning till skrubben, det tog hus i helvete i min skalle och planerna började... mina massiva paint-sk33lz kom väl till hands i detta läge! Så just nu är tanken att riva ner nån hylla, sätta dit en ny, slakta mitt nuvarande datorbord och återanvända det. AC har vi på vinden, så köpa plaströr och dra det lite fint uppefter väggkanten för att slutligen skjuta ut varmluften ut i det fria samtidigt som den förser min lilla datorskrubb med kall luft då det behövs. Måla och göra det lite hemtrevligt med spottar eller liknande... kommer ej komma upp nå disco-leds eller liknande. Stilrent ska det vara

Tips, tankar, idéer, råd, förslag... ja you name it, har ni några såna så är dessa varmt välkomna

Detta projekt kommer inte gå i rasande fart, men kommer uppdateras så sakteliga och planerad inflyttning blir i mitten av juni!

// Zpnk

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Frugan har länge velat ha bort min lilla spelhörna från vardagsrummet medans jag propsat på att det inte funnits plats för den nånstans. Bredden med tre skärmar och djupet jag "måste" ha på datorbordet är de avgörande/jobbiga faktorerna. Frugan tyckte att vi kunde smälla in min lilla hörna i en skrubb vi har här hemma. En idé jag tyckte var helt ok, tills dess att jag mätte bredden och insåg att det inte är möjligt med tre skärmar bredvid varandra. Nu har jag dock tänkt göra mig av med skärmarna (kommer gå till flickorna här hemma tillsammans med nya datorer) och köpa en 29" skärm då man fortfarande får lite mer bredd än med en vanlig 16:9-skärm.

http://i.imgur.com/VJkDhMz.jpg

Ett problem jag direkt tänkte på var värmen... jag påpekade detta och då säger frugan att hon har för sig att det finns ett ventilationshål längst bak i skrubben. Jag kände inte för att klättra in bland allt bråte för att ta reda på om det verkligen var så. Men när jag var ute en sväng med en av hundarna så ser jag en vacker syn på husväggen...

http://i.imgur.com/LSqIq4h.jpg

Detta möjliggör då en inflyttning till skrubben, det tog hus i helvete i min skalle och planerna började... mina massiva paint-sk33lz kom väl till hands i detta läge! Så just nu är tanken att riva ner nån hylla, sätta dit en ny, slakta mitt nuvarande datorbord och återanvända det. AC har vi på vinden, så köpa plaströr och dra det lite fint uppefter väggkanten för att slutligen skjuta ut varmluften ut i det fria samtidigt som den förser min lilla datorskrubb med kall luft då det behövs. Måla och göra det lite hemtrevligt med spottar eller liknande... kommer ej komma upp nå disco-leds eller liknande. Stilrent ska det vara

http://i.imgur.com/wTbHW4k.png

Tips, tankar, idéer, råd, förslag... ja you name it, har ni några såna så är dessa varmt välkomna

Detta projekt kommer inte gå i rasande fart, men kommer uppdateras så sakteliga och planerad inflyttning blir i mitten av juni!

// Zpnk

Viktigt att ta reda på är om just den "venten" är in eller ut luft.. växlar du den fysiskt kan det skapa cirkulations problem i hela fastigheten!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av capkekken:

Viktigt att ta reda på är om just den "venten" är in eller ut luft.. växlar du den fysiskt kan det skapa cirkulations problem i hela fastigheten!

Sant... lär kolla upp det! Tänkte att det var lika bra att skapa denna tråd och be om input innan man satte första spadtaget

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Coolt projekt! Ska följas!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Entusiast

Idag inleds projektet. Skärm beställd och går allt som planerat kan en inflyttning ske redan imorgon kväll...

Bilder kommer upp till kvällen

Permalänk
Entusiast

Nu har jag rensat skrubben på allt... mycket är redan uppslängt på vinden

Nu kör vi! Hammare, skruvmejsel och en del våld

Lite skit som åker på tippen imorgon

Nu ska det spacklas och målas och torka över natten så det blir fint tills imorgon. Dock måste jag hitta en lösning för kylningen... den enda kylningen som kommer finnas till en början är fläkten ni kan se på bild två.

Permalänk
Entusiast

Hade glömt hur sjukt skoj det är att måla. När jag insåg att det blir ett varv till blev jag överlycklig... NOT!

Kan lova att jag inte kommer köra två varv på alla ställen...

Permalänk
Medlem

Måla är sjukt tråkigt.

Men har du målat golvet med? Varför inte köpa ett par kvm klickgolv och lägga där? Kostar ju ingenting på den lilla ytan.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Hade glömt hur sjukt skoj det är att måla. När jag insåg att det blir ett varv till blev jag överlycklig... NOT!

http://i.imgur.com/Jx9SXiq.jpg

Kan lova att jag inte kommer köra två varv på alla ställen...

Hade jag bott kvar i Gävle hade jag kunnat komma och måla för en dosa snus Tycker det är skit kul!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Vill du vara riktigt hardcore, kan du ju köra plaströr från AC:n direkt in i burken för bästa effekt
och ska det vara utsug i ventilationen, gör burken luft-tät och dra vidare ett rör till ventilationen från burken
nu kommer ju denna lösning dra bra mycket ström, men kallt blir det

Permalänk
Entusiast
Skrivet av drotz2000:

Måla är sjukt tråkigt.

Men har du målat golvet med? Varför inte köpa ett par kvm klickgolv och lägga där? Kostar ju ingenting på den lilla ytan.

Ja fläckig brun korkmatta... klickgolv kan det eventuellt bli. Jag kommer slänga in burken på prov till en början för att se hur temperaturen blir där inne. Ska höra med vaktmästaren om det går att få in lite ventilation in dit. Kan inte köra AC året om.

Går det lösa med ventilation så det inte blir så varmt och instängt så kanske det kan bli ett vettigare golv längre fram.

Skrivet av alatan:

Hade jag bott kvar i Gävle hade jag kunnat komma och måla för en dosa snus Tycker det är skit kul!

Ja alla gillar vi olika saker... kan utan tvekan komma på circus en 270 miljoner saker jag hellre gör

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zpnk:

Kan lova att jag inte kommer köra två varv på alla ställen...

Har du verkligen målat på linoleum mattan?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Frugan har länge velat ha bort min lilla spelhörna från vardagsrummet medans jag propsat på att det inte funnits plats för den nånstans. Bredden med tre skärmar och djupet jag "måste" ha på datorbordet är de avgörande/jobbiga faktorerna. Frugan tyckte att vi kunde smälla in min lilla hörna i en skrubb vi har här hemma. En idé jag tyckte var helt ok, tills dess att jag mätte bredden och insåg att det inte är möjligt med tre skärmar bredvid varandra. Nu har jag dock tänkt göra mig av med skärmarna (kommer gå till flickorna här hemma tillsammans med nya datorer) och köpa en 29" skärm då man fortfarande får lite mer bredd än med en vanlig 16:9-skärm.

http://i.imgur.com/VJkDhMz.jpg

Ett problem jag direkt tänkte på var värmen... jag påpekade detta och då säger frugan att hon har för sig att det finns ett ventilationshål längst bak i skrubben. Jag kände inte för att klättra in bland allt bråte för att ta reda på om det verkligen var så. Men när jag var ute en sväng med en av hundarna så ser jag en vacker syn på husväggen...

http://i.imgur.com/LSqIq4h.jpg

Detta möjliggör då en inflyttning till skrubben, det tog hus i helvete i min skalle och planerna började... mina massiva paint-sk33lz kom väl till hands i detta läge! Så just nu är tanken att riva ner nån hylla, sätta dit en ny, slakta mitt nuvarande datorbord och återanvända det. AC har vi på vinden, så köpa plaströr och dra det lite fint uppefter väggkanten för att slutligen skjuta ut varmluften ut i det fria samtidigt som den förser min lilla datorskrubb med kall luft då det behövs. Måla och göra det lite hemtrevligt med spottar eller liknande... kommer ej komma upp nå disco-leds eller liknande. Stilrent ska det vara

http://i.imgur.com/wTbHW4k.png

Tips, tankar, idéer, råd, förslag... ja you name it, har ni några såna så är dessa varmt välkomna

Detta projekt kommer inte gå i rasande fart, men kommer uppdateras så sakteliga och planerad inflyttning blir i mitten av juni!

// Zpnk

Kul projekt!
Men hade hellre sett att du postat när allting var färdigt, nu sitter jag här nyfken och vill veta hur det går!:D

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du verkligen målat på linoleum mattan?

Vad är problemet med det? Är lekman på området så berätta gärna

Funkar det att vistas där inne så ska det nog ändå slängas in nåt billigt klickgolv...

Ska kolla med vaktmästaren om det går att fixa lite luftcirkulation då jag tror att det kommer bli för varmt o kvavt där inne...

Permalänk
Medlem

Detta är inte bra, nu får jag massor med planer flygandes i skallen...
hade inte tackat nej till att få flytta in min hörna i en av de skrubbarna vi har hemma!

Datorskrubb? Mini mancave!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zpnk:

Vad är problemet med det? Är lekman på området så berätta gärna

Funkar det att vistas där inne så ska det nog ändå slängas in nåt billigt klickgolv...

Ska kolla med vaktmästaren om det går att fixa lite luftcirkulation då jag tror att det kommer bli för varmt o kvavt där inne...

Har faktiskt ingen aning. Aldrig setts det gjort förut med uppsåtet att det ska bli målat där
Kan tänka mig att det beror lite på vilken färg man använder, det mesta sitter nog som berget.

Tycker du skippar "datorskrubb" och kör på "Mancave Delux-Mini Extreme edition..."

Lägg sedan till valfri ändelse:

  • ...of Doom.

  • ...of the Middle Age Gods.

  • ...of the Roman Empire.

  • ...of the Matrix.

Etc

Nej kul att se, smått är mer underhållande, utmanade, ekonomiskt hållbart och mer givande i mitt tycke än "nu ska jag byga min Ultr4 1337 H4X0R Vattenkylda Monsterdator med 3.7 Geforce Titan Z med Blinkande LEDz!" att följa.

Lycka till, ser fram emot slutresultatet!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Sitter i samma sits där damen inte vill ha datorn i vardagsrummet, tydligen så störs hon av mitt spelande när det är Project Runway på tv. Har två skrubbar/garderober i lägenheten, så skall bli intressant att se hur du får till det.

Roligt projekt inte minst, skall definitivt följas, och kanske även sno lite idéer

Lycka till

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Har faktiskt ingen aning. Aldrig setts det gjort förut med uppsåtet att det ska bli målat där
Kan tänka mig att det beror lite på vilken färg man använder, det mesta sitter nog som berget.

Tycker du skippar "datorskrubb" och kör på "Mancave Delux-Mini Extreme edition..."

Lägg sedan till valfri ändelse:

  • ...of Doom.

  • ...of the Middle Age Gods.

  • ...of the Roman Empire.

  • ...of the Matrix.

Etc

Nej kul att se, smått är mer underhållande, utmanade, ekonomiskt hållbart och mer givande i mitt tycke än "nu ska jag byga min Ultr4 1337 H4X0R Vattenkylda Monsterdator med 3.7 Geforce Titan Z med Blinkande LEDz!" att följa.

Lycka till, ser fram emot slutresultatet!

Skrivet av Patrickpolly:

Sitter i samma sits där damen inte vill ha datorn i vardagsrummet, tydligen så störs hon av mitt spelande när det är Project Runway på tv. Har två skrubbar/garderober i lägenheten, så skall bli intressant att se hur du får till det.

Roligt projekt inte minst, skall definitivt följas, och kanske även sno lite idéer

Lycka till

Tackar... det jag är rädd att det hänger på är som sagt luftcirkulation. Går det ej att genomföra så blir det nog tufft. Idén med ac la jag ner för länge sen.

Återkommer så fort jag vet nåt

Permalänk
Medlem

Kommer bli kul att se resultatet. Har själv fått en egen liten mancave (dock större än din) i samband med att jag flyttade nyligen. Problemet är bara att det är massa annat än just datorskrivbordet som skulle in dit :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Min kompis hade datorn i en skrubb typ och ny kan fan inte tänka er vilken huvudvärk man hade efter några timmar där inne pga av syrebrist.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Hehe jag blev förpassad till skrubben när dottern föddes och skulle ha ett rum. Vi har dock kvar alla kläder där inne + min dator. Jag lovar fy fan vilken bastu det blir får sitta i kalsonger under längre stunder för att inte dö.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Sitta i en skrubb?! *pisksnärtljud*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hymer:

Hehe jag blev förpassad till skrubben när dottern föddes och skulle ha ett rum. Vi har dock kvar alla kläder där inne + min dator. Jag lovar fy fan vilken bastu det blir får sitta i kalsonger under längre stunder för att inte dö.

Ingen luftcirkulation alltså... det är det jag är rädd för. Min tanke är att spika fast klossar på vardera sida väggen och sen såga isär mitt nuvarande datorbord för att det ska passa in exakt. Sen spika och limma fast bordsskivan i klossarna. Sen tänkte jag ta en överbliven kant från bordet med två ben och kapa den till c:a 27cm bredd och klossa fast den biten också och nyttja som ställ för datorn...

Så här på ett ungefär

Men blir det bastu där inne så känns det småsurt att ha sågat sönder datorbordet och lagt ner en massa energi på det. Känns som man lagt ner för mycket redan om det skulle visa sig ej fungera

Permalänk

Följer!

Permalänk
Medlem

Borra upp dörren och sätt ett par snygga fläktar som blåser in syre till dig själv
Fläktkontroller på dörren, det vore något!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kommer det inte bli väldigt högljutt om du ska ha en ac precis jämte där du sitter och spelar? Hade en ac i min tidigare lägenhet och den lät ju inte direkt lite...

Det bästa vad gäller cirkulation är nog om du kan få till korsdrag, om det nu är en möjlighet. Tänk på att en fläkt inte kyler något, det kommer förmodligen att höja temperaturen i ett så litet rum eftersom att motorn i fläkten blir varm, så det är nog inte att rekommendera, såvida den inte blåser in frisk luft utifrån.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ men tror tyvärr inte det kommer blir bra, kommer bli för varmt där inne med dina prylar.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thorsama:

Kommer det inte bli väldigt högljutt om du ska ha en ac precis jämte där du sitter och spelar? Hade en av i en tidigare lägenhet och den lät ju inte direkt lite...

Det bästa du kan skaffa är nog korsdrag vad gäller cirkulation, om det nu är en möjlighet.

Läs uppåt så ser du att jag skrotat den tanken...

Skrivet av Lehto:

Inte för att vara negativ men tror tyvärr inte det kommer blir bra, kommer bli för varmt där inne med dina prylar.

Rädd för det jag också... undersöker dock möjligheterna för ventilation

Permalänk
Medlem

Jag sitter som sagt i en liknande skrubb idag. Fullt med kläder och min dator. Stänger jag dörren så dör jag men med öppen dörr är det uthärdligt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Följer utav intresse får dock bara hoppas att tjejen i framtiden inte får liknande tankar om att trycka in mig i en skrubb