Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scu7h:

Funderar på att införskaffa och köra som HTPC. Men hur är ljudnivån på NUC, och värmeutvecklingen? Klarar den att stå instängd i en skrivbordsmöbel, och hur mycket låter den?

Kan bara svara för haswell varianten utan 2,5 disk och den låter väldigt lite. Att sätta den i ett litet helt slutet utrymme utan ventilation tror inte jag är en bra lösning, den måste ju få en chans att kyla sig..

Permalänk

Nyligen bytt ut min gamla Boxee Box mot en Intel NUC D54250WYK2 som jag kör XBMCbuntu på. Överlag väldigt nöjd och styr den för stunden med ett Logitech K400 vilket funkar bra.

Dock lite klumpigt jämfört med en vanlig fjärrkontroll så skulle även vilja kunna styra den med min Logitech Harmony 900 men har inte lyckats få till det. Sökt runt på nätet och hittat en del trådar där det verkar som den inbyggda IR-mottagaren i NUCen inte funkar i Linux 'out-of-the-box' och har testat en del av de förslag jag hittat men får inte till det. Beror säkert även på exakt vilken Linux man kör för har sett att förslagen på hur man löser det ser lite olika ut. Tyvärr inte hittat något för just XBMCbuntu.

Någon här som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimm:

Funderar du på att köpa ett Rapoo E2700 till din NUC/HTPC så kan jag varmt rekomendera att INTE köpa det.
Det är väldigt litet, snyggt och smidigt för tex HTPC bruk med tanke på storleken och touchpad så du slipper ha en lös mus på vardagsrumsbordet.
Perfekt tänkte jag.. MEN jag är så missnöjd man kan bli när man köpt ett trådlöst tangentbord. För det första så är det INTE 10meters räckvidd som Netonnet påstår.
Det är snarare max 4 meter. Sen så måste jag dra ut och sätta tilllbaka recievern VARJE gång jag startat igång NUCen för att touchpaden ska börja fungera. Jag har sökt reda på att detta är något som många har problem med.
450kr kan det vara värt för den som vill ha den som prydnad.

Så nu söker jag ett nytt tangentbord som gärna har en touchpad, och får gärna se bra ut.
Vad använder ni och är det något ni kan rekomendera?

Jag har kollat lite på Logitech K400 och har förstått att den funkar rätt bra?
Dock så tycker jag inte att den ser så rolig ut. Givetvis funktion före design men det får gärna
vara både och.

Mvh Kimm

Köpte också ett Rapoo E2700 då min bror har ett sådant till sin stationära dator och det fungerar prima där. Testade det i min "stationära" dator först och var inga konstigheter. Efter lite strul med NUC installationen pga krånglande minne och fel köpt wifikort (köpte för litet) så fick jag igång NUCen och kopplade in tangentbordet.
HELT VÄRDELÖST, blev jättebesviken. Tillbaka till stationära datorn, inga problem. Tänkte att det kanske var fel på usb drivrutinerna på NUCen men det var det inte.
Men så tog jag en usb förlängningssladd jag hade hemma och kopplade in mottagaren i och då jäklar fungerade det :D.
Tror att chassit på NUCen stör ut signalen till tangentbordet, det är ju i metall. Har kanon mottagning nu även fast sladden ligger bakom tv-bänken, kan gå ut från rummet och det fungerar så är nog 10 m räckvidd. Lite tråkigt dock att det ska vara så men det fungerar iaf...
Funderar på köpa ett blåtands tangentbord istället men är nog för snål/lat

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Medlem

Petade för en stund sen in Windows 8.1 och Steam på min i3 WYK.
Snacka om att Apples trådlösa tangentbord och Trackpad verkligen inte gör sig bra i Windows...

Men nu till det som var mitt egentliga syfte.
Provspelade The Walking Dead episod 2 och jag var tvungen att sänka grafikinställningarna till de lägsta och ändå blev det inte en upplevelse som var friktionsfri i 1080p.
Tråkigt men nu var det iofs inte till spelande som jag köpte den för men jag måste medge att jag fick ett litet sug efter en kraftfullare maskin nu för att kunna spela på tvn med.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Petade för en stund sen in Windows 8.1 och Steam på min i3 WYK.
Snacka om att Apples trådlösa tangentbord och Trackpad verkligen inte gör sig bra i Windows...

Men nu till det som var mitt egentliga syfte.
Provspelade The Walking Dead episod 2 och jag var tvungen att sänka grafikinställningarna till de lägsta och ändå blev det inte en upplevelse som var friktionsfri i 1080p.
Tråkigt men nu var det iofs inte till spelande som jag köpte den för men jag måste medge att jag fick ett litet sug efter en kraftfullare maskin nu för att kunna spela på tvn med.

Där skon klämmer!

Man vill alltid ha mer

/R

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Passade precis på att uppdatera BIOS i min D34010WYK.
Har vetat om att det funnits en nyare version ett litet tag (släppt tidigt i mars) men jag har inte tagit mig för denna annars väldigt enkla process.
Iallafall, sitter här nu på morgonkvisten med en stor kopp kaffe och inser att man faktiskt kan ställa upp minnesmängden som GPUn ska ta till hela 1GB och jag kan direkt säga: -"Hoppsan".
Detta hade jag faktiskt inte tänkt alls på innan jag testkörde Windows 8.1.
Hade nog med andra ord kunnat få en mycket trevligare spelupplevelse än vad jag skrev om tidigare.

Får se om jag får ett sug senare att testköra maskinen med lite mer minne tilldelat GPUn, iom att jag i regel bara har den för OpenELEC (XBMC) så är det inte så bråttom att finna svaret.

Hur som haver, nu har jag lärt mig något nytt igen. =D

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hänk3:

...
Men så tog jag en usb förlängningssladd jag hade hemma och kopplade in mottagaren i och då jäklar fungerade det :D. ...

Även jag kan bekräfta att detta fungerar ypperligt. Den lilla förlängaren som följde med K400 hjälpte inte mycket, men när jag stoppade i en kabel så kan jag nu helt plötsligt sitta tillbakalutad i soffan utan att den tappar bokstäver/musrörelser. Provade även detta med min Riiki i25 fjärr, och även den började fungera utan problem.

Efter att ha fått tag på en mediacenter fjärr så kan jag nu även bekräfta att NUC:en går att starta från helt avstängt läge med IR. Detta gjorde min dag igår, då jag fått indikationer på att detta bara skulle fungera från sleep mode.

Permalänk
Medlem

Har provat SteamOS med 1GB tilldelat minne till GPUn.
Provspelade Brütal Legend.
Ingen trevlig upplevelse.

Nu har jag väl bara Windows 8.1 kvar att prova med korrekt minnesmängd till GPUn.

Edit: Blev tyvärr ingen skillnad med senaste Windows 8.1 och uppdaterade drivrutiner.
Det var väl iofs ingen överraskning eftersom GPU-delen i i3-versionen inte direkt är till för spelande, men nu vet jag ju åtminstone hur det ligger till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av n1nja:

Även jag kan bekräfta att detta fungerar ypperligt. Den lilla förlängaren som följde med K400 hjälpte inte mycket, men när jag stoppade i en kabel så kan jag nu helt plötsligt sitta tillbakalutad i soffan utan att den tappar bokstäver/musrörelser. Provade även detta med min Riiki i25 fjärr, och även den började fungera utan problem.

Efter att ha fått tag på en mediacenter fjärr så kan jag nu även bekräfta att NUC:en går att starta från helt avstängt läge med IR. Detta gjorde min dag igår, då jag fått indikationer på att detta bara skulle fungera från sleep mode.

Schyst tips med att koppla in mha förlängningskabel, blev bra mycket bättre och trodde tidigare att det berodde på dåliga batterier i tangentbordet

Skulle jag nu bara få igång styrning även med min Logitech Harmony 900-fjärr vore jag mer än nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag har ett mycket störande problem med min NUC. Det hela började med att jag först skaffade den billiga Celeron DN2820FYKH för 1000 spänn. Kopplade in mitt gamla Logitech-tangentbord i USB 2-kontakten och mottagningen funkade bra. Dock va den så klen så jag valde att lämna tillbaka den och skaffa i5an istället.

Passade även på och köpa ett nytt trådlöst tangentbord Logitech TK820. Så nu när jag använder min D54250WYKH tillsammans med TK820 uppstår det extrema fördröjningar med mottagningen. Har även testat med mitt gamla Logitech och det är samma där, i princip helt oanvändbart om man inte sitter precis framför tv'n. Det konstiga är att det funkade kanon med den billiga (just mottagningen) när man körde genom USB 2. (Båda tangentborden.)

Tror problemet beror på att det är USB 3. Fattar inte varför. När man använder USB 3 på både den nya och gamla funkar mottagningen alltså helt värdelöst. Det som verkligen ställer till problem är ju att det bara finns USB 3 på i5an, (D54250WYKH).

Någon som råkar ha en bra lösning på mitt problem?
Jag kör Win 8.1

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Jag har ett mycket störande problem med min NUC. Det hela började med att jag först skaffade den billiga Celeron DN2820FYKH för 1000 spänn. Kopplade in mitt gamla Logitech-tangentbord i USB 2-kontakten och mottagningen funkade bra. Dock va den så klen så jag valde att lämna tillbaka den och skaffa i5an istället.

Passade även på och köpa ett nytt trådlöst tangentbord Logitech TK820. Så nu när jag använder min D54250WYKH tillsammans med TK820 uppstår det extrema fördröjningar med mottagningen. Har även testat med mitt gamla Logitech och det är samma där, i princip helt oanvändbart om man inte sitter precis framför tv'n. Det konstiga är att det funkade kanon med den billiga (just mottagningen) när man körde genom USB 2. (Båda tangentborden.)

Tror problemet beror på att det är USB 3. Fattar inte varför. När man använder USB 3 på både den nya och gamla funkar mottagningen alltså helt värdelöst. Det som verkligen ställer till problem är ju att det bara finns USB 3 på i5an, (D54250WYKH).

Någon som råkar ha en bra lösning på mitt problem?
Jag kör Win 8.1

Många i tråden har haft problem med BT t-bord.
Det har oftast lösts genom att sätta mottagaren på en USB förlängare.
Laggigt trådlöst kan ju bero på taskig mottagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Många i tråden har haft problem med BT t-bord.
Det har oftast lösts genom att sätta mottagaren på en USB förlängare.
Laggigt trådlöst kan ju bero på taskig mottagning.

Kom faktiskt på tanken strax efter mitt inlägg och det visade sig funka. Hur skumt som helst. Thx for the answer anyway=)

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteeee:

Funderar på att slå till på en NUC, främst för att använda som en htpc, men har även en baktanke om att kunna sitta och smygspela lite på den när sambon är iväg. Hur driver den spel som Starcraft 2, Diablo 3 och Football Manager?

Någon mer? Det var en i5 jag tänkte på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon hake me nuc paketen på netonnet? Har läst det mesta här på forumet om nuc men är fortfarande osäker på vad jag ska köpa.

Ska användas som htpc, film, youtube, musik. Men man vill väl helst att den inte ska kännas gammal redan nu.

Tittade på net on nets paket,
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/barebone/intel-nuc...

Det negativa är väl att jag helst vill ha plats för en hdd då jag inte orkar streama kors och tvärs.

Är den Nucen en gammal variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medusa3604:

Är det någon hake me nuc paketen på netonnet? Har läst det mesta här på forumet om nuc men är fortfarande osäker på vad jag ska köpa.

Ska användas som htpc, film, youtube, musik. Men man vill väl helst att den inte ska kännas gammal redan nu.

Tittade på net on nets paket,
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/barebone/intel-nuc...

Det negativa är väl att jag helst vill ha plats för en hdd då jag inte orkar streama kors och tvärs.

Är den Nucen en gammal variant?

Ja det är den gamla varianten och det Celeron och den är DYR!

T ex är detta billigare med den nya celeron som har plats för en 2.5" ssd/Hdd

http://www.dustinhome.se/product/5010777421/intel-nuc-celeron...

INTEL NUC CELERON N2820 2.5" HDMI LAN/WIFI BAREBONE

http://www.dustinhome.se/product/5010750461/kingston-4gb-so-d...

KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3L CL11 1.35V

http://www.dustinhome.se/product/5010776974/intel-530-80gb-sa...

Permalänk

Det är ju som hittat

Tack så mycket, kör nog på det.

Permalänk
Medlem

Sådärja. Har dragit in openelec på min NUC 2820 och det mesta fungerar. T.o.m mce fjärren. Men jag får ju inte 5.1 ut till mina högtalare. Jag har ju hdmi kabel från nuc till min förstärkare där den går in i BD ingång. Sen har jag en hdmi kabel från hdmi out till min LG 60" plasma. Väljer jag "HDA Intel PCH, HDMI" så får jag inget ljud alls men väljer jag "HDA Intel PCH, GSM LG TV on HDMI" så får jag ljud i front högtalare bara. Har självklart ställt in 5.1 i menyn.
Vad kan vara fel?? Hoppas på hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av barritus:

Sådärja. Har dragit in openelec på min NUC 2820 och det mesta fungerar. T.o.m mce fjärren. Men jag får ju inte 5.1 ut till mina högtalare. Jag har ju hdmi kabel från nuc till min förstärkare där den går in i BD ingång. Sen har jag en hdmi kabel från hdmi out till min LG 60" plasma. Väljer jag "HDA Intel PCH, HDMI" så får jag inget ljud alls men väljer jag "HDA Intel PCH, GSM LG TV on HDMI" så får jag ljud i front högtalare bara. Har självklart ställt in 5.1 i menyn.
Vad kan vara fel?? Hoppas på hjälp!

Har du klickat i "Genomströmning" eller "Passthrough" i ljudinställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raskus:

Har du klickat i "Genomströmning" eller "Passthrough" i ljudinställningarna?

Japp det är ikryssat. Kan det vara en inställning på recievern tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av barritus:

Japp det är ikryssat. Kan det vara en inställning på recievern tror du?

Vad ser NUC'en som bildskärm ?
Står det TV'ns namn eller recievern ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad ser NUC'en som bildskärm ?
Står det TV'ns namn eller recievern ?

Står bara Monitor och där kan man välja DEFAULT eller HDMI1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barritus:

Står bara Monitor och där kan man välja DEFAULT eller HDMI1.

Prova en beta version av openelec, googla:

Download openelec nightly & så drar du ner generic då oe har plockat bort intel versionen i och med gotham

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av barritus:

Japp det är ikryssat. Kan det vara en inställning på recievern tror du?

Kolla så inte receivern skickar vidare ljudet till tv:n. Då tror Nuc:en att det bara är 2.0 ljud.
Hade jag problem med med förra htpc:n. Nu har jag lärt mig att kolla detta först.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteeee:

Någon mer? Det var en i5 jag tänkte på.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du kommer bli grymt besviken. Du behöver i princip ett dedikerat grafikkort för att kunna köra de spelen.

Permalänk
Medlem

Köpte en NUC för nåra månader hos webhallen, paket med minne, SSD etc. D54250WYK - I5-4250U. Fungerat bra i princip hela tiden, men lite då och då får jag Bluescreen. Oftast händer det tex när jag streamar via viaplay lr liknande. Efter rebooten funkar det ofta fint igen.

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 1e
BCP1: 0000000000000000
BCP2: 0000000000000000
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1
.

Tacksam för hjälp med förslag.

Permalänk
Skrivet av e-thorn:

Köpte en NUC för nåra månader hos webhallen, paket med minne, SSD etc. D54250WYK - I5-4250U. Fungerat bra i princip hela tiden, men lite då och då får jag Bluescreen. Oftast händer det tex när jag streamar via viaplay lr liknande. Efter rebooten funkar det ofta fint igen.

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 1e
BCP1: 0000000000000000
BCP2: 0000000000000000
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1
.

Tacksam för hjälp med förslag.

Var det ett "officiellt" paket med intel-SSD och bundlat minne? Ett klassiskt problem med NUC verkar vara överhettning av SSD vilket leder till bluescreen och boot-problem. Dock främst med billigare diskar från Crucial/Adata; Intels tycks värmetåligare.

Kolla temperaturerna med något program också. Kärnan bör vara under 90 celsius (vid full last); och de flesta SSD är specade för funktion upp till ca 60-70 celsius.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Var det ett "officiellt" paket med intel-SSD och bundlat minne? Ett klassiskt problem med NUC verkar vara överhettning av SSD vilket leder till bluescreen och boot-problem. Dock främst med billigare diskar från Crucial/Adata; Intels tycks värmetåligare.

Kolla temperaturerna med något program också. Kärnan bör vara under 90 celsius (vid full last); och de flesta SSD är specade för funktion upp till ca 60-70 celsius.

Det var ett "officiellt" paket hos dem ja, inget som jag valde själv. Corsair 8gig minne och Intel 525 SSD. Jag har bara haft koll på CPU tempen som legat runt kanske 59-60 grader.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/188379-i...

Har inte koll på hur man kollar tempen på SSD:n, men får la googla lite

Permalänk
Skrivet av e-thorn:

Det var ett "officiellt" paket hos dem ja, inget som jag valde själv. Corsair 8gig minne och Intel 525 SSD. Jag har bara haft koll på CPU tempen som legat runt kanske 59-60 grader.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/188379-i...

Har inte koll på hur man kollar tempen på SSD:n, men får la googla lite

Min 525 180GB har en tempsensor som syns i t.ex. SpeedFan.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Min 525 180GB har en tempsensor som syns i t.ex. SpeedFan.

Testade med speedfan, hade bara "Core temp" innan.

Speedfan verkar lite knepigt dock, enligt den har jag typ 30-40 temp just nu på det mesta utom på "System" där det står 123 grader. Tveksam om det kan stämma.

Testade nu med HWmonitor. Där finns en flik "intel ssdmceac120b3" som visar temp på air flow, 38 grader.

Efter några minuter med stresstest (prime95) va HWmonitor tempen för SSD airflow i princip oförändrad, 42 grader. Trots att CPU tempen va uppe i 70+.

Permalänk

Jaha, då har min NUC börjat få värmeproblem helt hux flux efter att ha rullat ett år ungefär. Jag har en DC3217IYE med 2x2GB 1600MHz A-DATA minnne och en Crucial m4 64GB.

Den startar bra men efter ett par minuter så slutar program att svara och allt bara hänger sig. Startar man om så hittar den ingen boot device. Stänger man ner, drar ut strömsladden ett tag och sen startar då startar den upp igen och samma visa upprepar sig igen. Detta händer även utan någon belastning. HwMonitor sa senast att CPUn låg på runt 65 grader när den hängde sig senast.

Jag har senaste BIOS inlagt och även kollat så jag har senaste firmware på msatan.

Några tips eller är det bara att reklamera?

Edit: Nu dog den bara av att ha skärmsläckaren igång med bildspel. Behövde inte ens göra något med den.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB