Googles nya användaravtal bekräftar automatisk avläsning av e-post

Permalänk
Melding Plague

Googles nya användaravtal bekräftar automatisk avläsning av e-post

Efter hård kritik och pågående rättsfall i USA förtydligar Google användaravtalet för Gmail, där det tydligt framgår att ett automatiskt system analyserar all e-post.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mysigt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem

Att epost söks igenom är väll ingen större nyhet för någon. Svårt att sortera ut spam och dylikt annars. Ärligt talat så gillar jag googles annonser, istället för massa blaha överallt kan jag ibland hitta en intressant annons som jag faktiskt gillar pga Google.

Men man borde ha möjligheten att stänga av funktionen med placerad reklam. För den paranoida Sweclockaren som tror att Googles personal sitter och läser deras epost om veckans erbjudande från Inet.

Permalänk
Livsnjutare 😎

OMG! Jag ser framför mig alla paranoida herrar som tar på sig foliehattarna

... ja, en del av er finns på detta forum.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Snart klar med att flytta all min e-post från Google snart ändå.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

OMG! Jag ser framför mig alla paranoida herrar som tar på sig foliehattarna

... ja, en del av er finns på detta forum.

Man är väl inte paranoid när man är orolig över vad som händer med uppgifter man har?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli läge att sätta upp en egen e-post-server istället? Fast jag gillar googles antispam-filter och jag läser mailen i en e-postklient (thunderbird) så jag slipper se reklamlänkarna så det känns ändå inte alltför jobbigt att använda gmail på det viset.

Jaja, det är väl bra om användaravtalet avspeglar verkligheten så man kan välja om man accepterar det eller inte.

Permalänk
Medlem

Att folk är chokerade över att en mailleverantör som har som huvudinkomstkällan reklam och erbjuder mailtjänsten gratis skannar igenom deras epost är för mig konstigt. Men jag kanske förstod detta för att jag inte är en teknisk analfabet. Tycker ändå det är bra att de har gjort ett förtydligande så att alla kan ta del av den informationen.

Permalänk
Avstängd

Som det står i artikeln, inget nytt med det här. Det har varit känt länge och inget som Google har gömt precis.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

Åh va mysigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Snart klar med att flytta all min e-post från Google snart ändå.

Finns det spamfilter dit du flyttar den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

*tips foliedora*

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Ja det är väl inte en fråga om Google har ögon och öron i var enskilde mans kommunikationsbehärskande moduler, utan hur lång tid det kommer att ta för världen att se hela bilden, möjligheterna utifrån deras perspektiv samt summan dvs vinsten som en produkt av ett tillvaratagande av uppenbara vinstdrivande möjligheter. Dock lär det med ytterst liten sannolikhetsgrad påverka någon av oss i ett direkt medvetet perspektiv, dom finns där i bakgrunden bara. Så vänligen men bestämd vill jag framföra en vädjan till er som tar åt er, foliehatt AV!

Mvh Isak

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Som det står i artikeln, inget nytt med det här. Det har varit känt länge och inget som Google har gömt precis.

Ja de har varit öppna med det men nu står det med i användaravtalet också. Så nu är de ännu mer öppna med det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inget nytt under solen och jag garanterar att Google inte är de enda bland e-post tjänsterna där ute som har något liknande. Men störst är alltid mest känd och den som får ta kritiken.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Bra tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Inget nytt under solen och jag garanterar att Google inte är de enda bland e-post tjänsterna där ute som har något liknande. Men störst är alltid mest känd och den som får ta kritiken.

Precis, störst först osv...

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Man är väl inte paranoid när man är orolig över vad som händer med uppgifter man har?

Klart man är. Så fort man är rädd om den personliga integriteten så är man paranoid (ironiskt men sant).

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Åtminstånde så finns det på print att dom jobbar för reklam & uppgiftslämnande till myndigheter och privata bolag + att dom lagrar uppgifter.
skrämmande att folk tycker det är o.k underrättelseverksamhet eller personregistrering som skakat om samhällen förut är bara småpotatis i jämförelse.
Hoppas på att EU gör något åt saken.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Rekommenderad tjänst

http://www.gmx.com/

OM du behöver en email utan bli såld på kuppen.
Dessutom gratis och massa lull-lull

Permalänk
Avstängd

Tja, nei, jeg har sluttet å være logget inn på Google/Youtube en stund nå og har ikke tenkt til å ha noe med dem å gjøre i det hele tatt. Har også klart å slutte å bruke søkemotoren dems som default.

Permalänk
Medlem

Så NSA håller på med riktad reklam?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Att få riktad reklam i sin mejl tycker jag är en struntsak i jämförelse med googles sökmotor som optimerar sig efter tidigare sökningar. Bidrar till ryktesspridningar som ibland är missvisande. Då får de drabbade strypa källan och begära tömning av googles cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Så NSA håller på med riktad reklam?

Google säljer för riktad reklam inte NSA

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Garanterar att även NSA scannar igenom all E-post från G-mail & detta är nog ett större problem.

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av celoz:

Snart klar med att flytta all min e-post från Google snart ändå.

Till vilken då?

Skrivet av strejf:

Som det står i artikeln, inget nytt med det här. Det har varit känt länge och inget som Google har gömt precis.

Microsoft älskare som du är måste jag säga att MS är mycket dåliga på att filtrera bort skräpmail.

Permalänk
Medlem

OM Google håller sitt ord för vad de faktiskt använder datan i mailen till, dvs att erbjuda bättre sökresultat med mera för användarna, då tycker jag det är en bra sak och helt okej, men samtidigt så kan jag inte undvika att känna mig paranoid för man vet ju faktiskt inte ifall de håller sitt ord och inte läcker ut datan till något annat opålitligt företag/organisation *host* NSA *host*

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Att man är paranoid innebär inte att man har fel.

Permalänk
Medlem

Jag trodde Google var en front för NSA från början.

Permalänk
Medlem

Finns mänskliga rättigheter som alla regeringar ska respektera (vilket inte alltid görs NSA,FRA tex) sen finns det företag som inte respekterar dom (Google tex) Det handlar inte om att vara paranoid utan att slå vakt om sina mänskliga rättigheter

Visa signatur

Arne Berg